Gå til innhold

Har laget meg en liste, kan noen "se over"?


erikstein

Recommended Posts

erikstein

Jeg har lest en ukes tid på dette forumet (guider, tråder etc), virkelig mange folk som har peil for å si det mildt.

Jeg har polert i 10 år for hånd, alt fra autoglym til litt swisswax, meguiars, turtle etc. Er sterk i klypa så jeg har brukt ScratchX med gode resultater hittil. Har planer om å bli småproff, har derfor anskaffet meg en DA maskin fra Bilxtra. Denne bruker 150mm pads.

Jeg har lest og lest, men dette er totalt ukjent terreng for meg (oppdaget jeg, sinnsvakt mange eksotiske merker). Tanken var å kjøpe inn slik at jeg kan ta en del biler i sommer (VAG, Toyota, Ford) for familien. Helt nye biler som er i bestilling + 1-3 år gamle biler.

Bestiller fra Scandicshine.no (virker seriøs). Har trålet "nybegynner" sticky og kommet frem til følgende;

Dette har jeg:

Clay (Meguiars, ny)

Wash-mitt (Meguairs)

ScratchX 2.0

Microfiber (Meguiars)

Tørkehåndkle fra Diamondbrite (skal visst være bra).

Avfetting fra Skien såpefabrikk (råsterk, kan tynnes mye). Denne brukes av min svigerfar når han vasker biler som skal understellsbehandles.

Citrus bils(shampoo fra Skien såpefabrikk (tynnes gjerne 1:10 eller 1:15 om sommeren). Alkalisk såpe

Høytrykk (Foma)

Sikker del av bestillingen:

Bøtte med grit-guard

CG Citrus Wash

CG Microfiber (x2)

Wipedown (batterivann og Isopropanol)

Usikker del av bestillingen (skal bruke DA):

Til rubbing fjerning av swirls: Scholl S30 (småriper etc, tør ikke ekstreme greier ennå)

Lakkforsegling: CG Jetseal 109

Voks: CG 5050 Limited Concourse Paste Wax

Pads: Uber Gul, grønn, orange, blå (150mm). (Scholl er bare 145mm, regner med at det ikke er fornuftig siden maskina jeg har bruker 150mm?)

Jeg vet at det kommer 10 sånne poster daglig, men kan noen være så snille å hjelpe meg?

Er pakka grei? Noe jeg mangler? Eventuet andre produkter i stedet? Er mest usikker på voksen. Vil den funke bra med en DA-maskin? Prismessig kommer dette på ca. 2500,-. Jeg syntes det er nok..hehe.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler legging av voks for hånd :) Dette er bare en kosejobb så trenger ikke maskin der ;)

Beste tipset jeg kan komme med er å droppe Jetseal og 5050 voksen, og ta en krukke med Swissvax Shield istedet :)

Ville også tatt med s17 iallefall, får ikke tatt så mye med den maskinen og s30 tror jeg :)

Anbefaler at du får tak i noe Prickbort og Surfex HD, og kanskje også noe Iron X til bruk før polering selv om du ikke må ha den siste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du bør heller få deg en krukke med Shield istedet for jetseal og 5050, eventuelt en annen voks med god holdbarhet f.eks collonite 845.

Er ikke mye du får rubbet med S30 da dette er en veldig fin polish, så du bør ivertfall også ha S17 (som nevnt)

Nå kjenner ikke jeg til "avfetting fra Skien" men du bør ha en asfaltfjener (f.eks prickbort) og en avfettning til generell møkk.

Ang Wipedown så er det sjelden jeg bruker det ved kun DA polering, isåfall kun etter grovkorrigering for å sjekke at ønsket resultat er oppnådd.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt Collinite 845 som voks, dersom du ikke ønsker å bruke så mye penger på den. Shield ble litt for dyr for meg.

Siden du skal bestille så mye kan det vel også lønne seg for deg å bli VIP-medlem? Da får du rabatter, og kanskje du får mer enn VIP-medlemskapet koster deg, siden du skal ta en storhandel nå første gangen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shield ble nevnt på grunn av at han allerede skulle bruke den summen på lsp (5050 + jetseal), og da mener og tror jeg at Shield vil gjøre ham betraktelig mye mer fornøyd med kjøpet :)

Hvis han vil bruke mindre penger er collinite 845 som du nevner et godt alternativ.( men har du penger til det, gå for Shield :) )

Vip er foresten et fantastisk forslag! :)

Kan også anbefale det på det varmeste, både for å støtte opp verdens hyggeligste forum og fordi du gaaanske fort sparer inn prisen med medlemsrabatter :)

(omtrent innspart bare på den bestillingen TS har listet opp i første post:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å bli småproff, har derfor anskaffet meg en DA maskin fra Bilxtra

Hvis denne har 1 hode og 2 håndtak kan du like godt dryle den i søpla, kanskje du kan legge ut et bilde av maskinen da jeg ikke kan huske å ha sett noen brukbar DA der såfremst den ikke har 2 hoder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Takk for tilbakemeldinger.

VIP var tanken ja, må støtte oppunder slike nettsider som dette! :fun:

Da bytter jeg fra Scholl 30 til 17. Kan jo bare bruke en finere pad.

Nå blir jeg litt småforvirra her i forhold til lakkforsegling. Jeg var av den oppfatning av at man bør gjøre det i følgende rekkefølge:

1. Vask + clay

2. Rens (Scholl 30)

3. Lakkforsegling (Jetseal 109) med DA

4. Voks

5. Skryte/Beundre/råne rundt

Burde jeg ikke kjøre en lakkforsegling før voksen? Eller er Swissvaxen så bra at jeg ikke trenger det? Prøvde den på en ny BMW for noen år siden og den ble fantastisk blank + at den lukter godt.

Det blir nok Swissvax til min bil og Collinite 845 til familien. Det får da være grenser for hvor snill jeg skal være..

Når det gjelder maskin så er det IKKE en med to hoder. Det hadde jeg ingen planer om å kjøpe. I utgangspunktet var det Kestrel DAS 6 pro som var på lista, men det ble Bilxtra sin modell kjøpt inn på firma i stedet, får jo "igjen" 25% :) Så den kom ikke på mer enn 750,-.

Link (det er den nederst på sida):

http://www.bilxtra.n...lerer-du-bilen/

Ser bra ut, solid bygd, praktisk koffert, 710w. Forholdsvis stillegående. Kanskje litt tung, men det kan samtidig bety at den er solid bygd.

Får anskaffe meg prickbort også. Forslag til bra "sommer" såpe som er mild?

Endret av erikstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ihvertfall ikke brukt tid på Jetseal hvis 845 og noe fra swissvax er tilgjengelig, 845 har også en del løsemidler som etter all sannsynlighet vil løse opp Jetseal. Har heller ikke fått noen aha opplevelse i.fht holdbarhet med sealer i bunn, så det har jeg slutta helt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Utmerket! Da skal jeg få meldt meg inn og bestilt litt bilpleie!

Siste spm..hvilke pads trenger jeg to av? Tar uber 150mm en av hver farge. Forsto det slik at jeg burde ha flere å bytte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...