Gå til innhold

Videre vedlikehold av nybil


Marker

Recommended Posts

Jeg har en ny 2012 Ford S-Max (feb) som jeg vasket etter alle kunstens regler (..og det ble fort en del flere regler etter at jeg oppdaget forumet her) for et par uker siden.

Deretter la jeg AG SRP og AG EGP på. Alt for hånd da jeg ikke har maskin. Forstod det var et OK alternativ når man gikk i gang for hånd, samt at det var tilgjengelig lokalt.

Nå lurer jeg på hvordan jeg best vedlikeholder bilene gjennom sommeren. Jevnlig vask er en selvfølge, men i tillegg til det? Bør noe legges i tillegg oppå det jeg har? anbefal gjerne et spesifikt prosjekt i så tilfelle.

Bør jeg legge EGP (eller annet topplag) med kortere intevaller enn SRP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få på en sealer eller en voks. Hvordan farge har du på bilen? Litt lettere anbefale voks til en farge. Hvordan finish er du ute etter? Dyp lakk og litt lavere holdbarhet, eller god beskyttelse over lang tid?

Vask bilen ofte. Gjerne berørings fri vask 1-2 ganger i uken og full vask 1 gang i uken. Du må se det litt ann på hvor skitten den blir. Ikke la skitten få henge for lenge på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

SRP som har fått herde 12 timer eller mer er noe av det mest holdbare man får. Innen vannskrekken og beskyttelsen avtar har det gått såpass med tid at du godt kan ta lakkrens først.

Fortsett med kun ripefri vask frem til høstklargjøring oktober f. eks :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen er Brisbane Brown, som vel best kan beskrives så grå metallic med et skjær av brun. ikke så mørk.

Jeg trodde EGP'en skulle fungere som sealer, men har kanskej misforstått. Er det en fordel å holde seg til samme serie produkter. Ser AG HD Wax har fått gode skussmål her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Du bør få på en sealer eller en voks. Hvordan farge har du på bilen? Litt lettere anbefale voks til en farge. Hvordan finish er du ute etter? Dyp lakk og litt lavere holdbarhet, eller god beskyttelse over lang tid?

Kanskje greit å lese innlegget man svarer på ;)

Det med dyp lakk må du gjerne forklare nærmere, det skjønte jeg ingenting av :)

Fargen er Brisbane Brown, som vel best kan beskrives så grå metallic med et skjær av brun. ikke så mørk.

Jeg trodde EGP'en skulle fungere som sealer, men har kanskej misforstått. Er det en fordel å holde seg til samme serie produkter. Ser AG HD Wax har fått gode skussmål her inne...

Du har forstått dette helt riktig - ingen grunn til forvirring :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mangler det ikke på hurtig respons nei! Takk! :)

Det har altså ikke noe for seg å legge på et lag voks oppå det jeg har nå? Siden bilen er ny har jeg litt større vilje og pågangsmot til å gnikke og pusse enn tidligere. Men da er det kanskje bedre å investert tid på en skikkelig behandling av felgene, vinduene, plasten og interiøret.

Ang interiør. Bør det behandles noe nå som det er "nytt"? Det er absolutt en bruksbil med barn til og fra barnehage etc, så anbefaling for best mulig behandling mtp skitt, sand og skitne hender mottas med takk :) Tekstil seter forresten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å lese innlegget man svarer på ;)

Det med dyp lakk må du gjerne forklare nærmere, det skjønte jeg ingenting av :)

Så klart leser jeg innlegget før jeg svarer. Sa jo bare at han trengte enten voks eller sealer for å beskytte lakken og at det ikke var nødvendig med noe mere oppå der igjen.

Dyp lakk, wet look, svarte biler som ser ut som de har dyp glans. Velg selv hva du vil kalle det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyp lakk og litt lavere holdbarhet, eller god beskyttelse over lang tid?

Det er nok dette utsagnet ØHN er nysgjerrig på, og jeg er også spent på hvilke alternativer som har egenskapene du beskriver :)

Du bør få på en sealer eller en voks. Hvordan farge har du på bilen?

Som sagt, leser du innlegget du svarer på ser du at han har lagt EGP på bilen, som forsåvidt er en meget holdbar sealer/lakkforsegling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dette utsagnet ØHN er nysgjerrig på, og jeg er også spent på hvilke alternativer som har egenskapene du beskriver :)

Mente ikke nødvendigvis det sammen eller noe, ville bare frem til at det hjelper litt om han sier hva han ser på som viktigst...

Som sagt, leser du innlegget du svarer på ser du at han har lagt EGP på bilen, som forsåvidt er en meget holdbar sealer/lakkforsegling :)

Det er jeg fult klart over, det var heller ment som at det er det han trenger å tenkte på. Og når han da er klar over at han allerede har lagt på EGP, så trenger han ikke tenke mere på det.

Så kverrulerende dere skulle være idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet bunner nok delvis i det at de fleste deltakerne i denne tråden, inkludert meg selv, har den oppfatningen at det ikke finnes noen nevneverdig forskjell i utseende fra en voks til en annen uansett. Og at dette med forskjellig voks til forskjellige farger og holdbarhet vs utseende osv er bare tull og placebo :) Jeg tror det er der gnissningene kommer fra.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet bunner nok delvis i det at de fleste deltakerne i denne tråden, inkludert meg selv, har den oppfatningen at det ikke finnes noen nevneverdig forskjell i utseende fra en voks til en annen uansett. Og at dette med forskjellig voks til forskjellige farger og holdbarhet vs utseende osv er bare tull og placebo :) Jeg tror det er der gnissningene kommer fra.

Hehe,det kan godt hende. Jeg har desverre ikke fått prøvd så mange forskjellige vokser og stoler derfor blindt på det nettbutikkene sier om at det passer til den og den fargen osv. I så fall, my bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor fordel å ha testet vokser og sealere på forskjellige farger før man uttaler seg om slikt, jeg synes det er likegyldig hvilken farge bilen har for å kunne anbefale en voks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor fordel å ha testet vokser og sealere på forskjellige farger før man uttaler seg om slikt, jeg synes det er likegyldig hvilken farge bilen har for å kunne anbefale en voks :)

Da lærte jeg noe nytt idag og. Anbefaler ingenting, siden jeg ikke har så mye erfaring. Var bare et tips i tilfelle det kunne gjøre det lettere for dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...