Kristian Nafstad

Bare noen spørsmål om anlegg i bil

Hei,

Vet dette ikke er helt det rette forumet å spørre på, men hvorfor ikke? Sikker på at det er flere kyndige folk innenfor dette temaet her.

Jeg har et par bassere i bilen. 10" kicker. Ene elementet er sprengt nå, utrolig kjipt, så får skaffe meg et nytt. I går justerte jeg litt på forsterkeren for å få det til å slå litt mer. Er ADS forsterker, ikke det beste av det beste akkurat, blir ny etterhvert. Tror de er på 400W RMS.

Jeg er veldig usikker, men tror kanskje at forsterkeren er på 600W eller 800W.

I går justerte jeg bassen litt, for å få den til å slå mer. + og - ledningen er ca 40cm lang, og er 15mm2. Har en sikring mellom batteriet og forsterker på 50A. Plutselig røyk den, og det var ikke litt, det så ut som den hadde blitt mørbanka. Er det da safe å evt gå opp til 80A sikring, eller burde jeg bare kjøpe ny forsterker?

Jeg tenkte sikkert på I = P / U når jeg kjøpte 50A sikring. Altså I = 600 / 12 = 50A.

Men jeg er som sagt usikker på om det er 600W eller 800W. Bytter jeg sikringa til 80A vil jo forsterkeren sine sikringer stoppe det, eller hva mener dere?

Kom gjerne med forslag. Er det egentlig vits å ha sikring mellom batteriet og forsterker når forsterker også har sikringer?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor stor er sikringen på forsterker? Ville vært sikker på hvor stor forsterkeren er før jeg hadde byttet ut sikringen med større

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvor stor(e) sikringer er det på selve forsterkeren? =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig godt spørsmål. Så godt spørsmål at jeg går og sjekker med en gang :-)

4x25A.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikring mellom batteri og forsterker er for å sikre kabelen mellom batteri og forsterker, og skal stå framme ved batteriet. Det hjelper ikke at det er sikringer PÅ forsterkeren om du får en kortslutning for eksempel der kabelen går gjennom torpedoveggen inn i bilen.

Men det er ikke værre enn å bruke samme sikringsverdi som er på forsterkeren, skal gå greit da.

Husk at utgangseffekt ikke kan deles på volten i bilen og få strømtrekk i ampere, forsterkeren er bare ca 50% effektiv, der resten går til varme. Så om den er på 2x200W, så trekker den gjerne 800W, og må avsikres etter det. ca 70A sikring, ikke 35A som du får ved å legge sammen utgangseffekt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så når det er 100A sikring totalt på forsterker så ser du kanskje at 50 ble litt lite ;)

sannsynligvis er forsterkeren på 1200w, og da rundt 600-800w rms (nominell effekt )

Når den da plutselig trekker opp mot 1200w er det ikke rart den sikringen fløy ;)

Edit; Spenning er vel 14.4V så mulig jeg regna noe feil der :P

Endret av Glenn92
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funnet ut hvor mange w den er på? Høres ut som om den er stor når den har 4x25a sikringer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde sikringen på batteriet var for at det ikke skal gå mer strøm en hva tversnittet på kabelen tåler.

og sikringen på forsterkeren at den ikke skal bruke mer strøm en den tåler.

Vis det jeg tror er riktig da har du for liten kabel fra batteriet til forsterkeren

Du kan da ha en 200a sikring på batteriet bare kabelen er stor nokk, forsterkeren regulerer med sine sikringer at den ikke blir overbelastet.

Men må vell vere en elektriker her som kan komme med en fasit?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sprengt flere 50-amp sikringer på typiske stereoforsterkere som brokoblet er oppgitt til rundt 750w.

Har siste 10 årene brukt 80-amp og da holder der. Du må gjerne gå opp i størrelse på kabelsikringen, da det som nevnt er for å beskytte ved kortslutning.

Konkret svar: Ja det er safe å gå opp til 80-amp sikring.

Forøvrig er det mye lettere å sprenge elementer med for svake forsterkere pga forvrengning/støy når de mister kontrollen på høyt volum.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har da VG1 Elektrofag og VG2 El-energi :rolleyes: Men glemte nesten alt samme dagen som jeg var ferdig, utrolig kjedelig.

Jeg gikk bak og så litt, og sikret ledningen som fra batteriet og inn i sikringen litt mer. Var litt kobber som stakk ut, IKKE BRA! Jeg husker ikke formelen for å regne ut hvor stor ledning jeg burde ha, men er ikke vits i å sette alt for stor sikring, da gir den ingen effekt.

Tusen takk for gode svar. Da kjøper jeg en 100A sikring. Dyktige folk her :-) Jeg skal undersøke litt om hvordan forsterker jeg har, hehe. Og som Glenn92 sier, den kan være 1200W. P = U * I = 12V * 100A = 1200W. Vet ikke om det blir feil å følge den formelen siden det er likestrøm.

Grunnen til at jeg ville vite hvor stor sikring jeg burde ha er for å få det så "lite som mulig" i tilfelle kortslutning.

Det andre spørsmålet mitt er om noen vet hvor mye en BMW 320i E46 sin dynamo lader? Han som hadde bilen før meg kan ikke ha tenkt skikkelig fordi han satte inn et 40A batteri, så lysa blinker en del. Har fått tips om å bytte ledning fra dynamo og batteri, men vil bytte batteri først. Evt forslag til noen gode batterier som kan levere bra med strøm? Biltema sine duger ikke helt for meg, hehe.

Endret av kristian_
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skaff deg en kondesator og sett så nærme forsterker du får til. Det hjelper på blinkene lys og kan hjelpe på sikringsspising.

Et batteri på 40A kan være sterkere på startstrøm og bedre på alle måter unntatt når du bruker strøm uten lading. Spørs bare på åssen batteritype det er.

Hmm, jeg visker jo..

Endret av KawaZ750
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kondensator er sikkert fint og flott det, men det funker ikke i bilen min ;) Ei heller er det første skanse for spenningstap. Der gjelder det et ord: KABLER! Kjøp enda grommere kabler enn det du tror du trenger, her er det ikke vits å spare på noe :) Og jord skikkelig! En tilfeldig skrue baki bagasjen et sted er ikke optimalt. Har du batteri foran i bilen så burde du sannsynligvis også oppgradere jording fra batteri til karosseri, motorblokk til karosseri og evt annet som er jording eller annet som har noe med lading å gjøre foran.

Hører stadig historier om folk som svir av tusenvis av kroner på utstyr, monterer det så-som-så med det kjipeste av strømkabler og kommer klagende til butikk senere fordi det ikke funker i det hele tatt... :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det finnes ikke et bedre jordingspunkt enn selve - polen på batteriet :)

Som Bangdalen sier, så hjelper det ikke med stor og feit + kabel når jordinga er skrudd fast med en 3 mm selvborende bak i bagasjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de over sier - kabler er stikkordet. Riktig dimensjonert tverrsnitt og kanskje en skjermet kabel er noe..? Jeg ville ihvertfall trukket dobbeltisolert, for å unngå at det skulle gnage i isolasjonen.

Men også terminering av disse er et vesentlig punkt å ta med seg. Utfra utdanningen din å se, jobber du kanskje hos et everk med tilgang til skikkelig pressutstyr, så du kan få presset sko/skjøter skikkelig på. Hvis ikke, sving innom en plass og få dette gjort. Skrutilkoblinger er vel og bra, men ikke i en bil med vibrasjoner.

Kjenner ikke til hvordan jording av anlegg i bil bør være, men tverrsnittet bør vel være borti halvparten av tilførsel - og tilsvarende godt tilkoblet, som Øyvind påpeker.

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar. Jeg jobber ikke som lærling, det var ikke helt det jeg ville bli, noe som jeg fant ut siste året på skolen, men greit å bli ferdig så jeg tok påbygg.

Kondensator er uaktuelt, og helt unødvendig. Det er snakk om 40 cm med ledninger fra batteriet til forsterker. Jeg kobler selvfølgelig jordinga på batteriet når jeg har så kort avstand.

15mm2 er jo ganske lite, jeg tenkte å kjøpe 25mm2 i morgen, det tror jeg passer bra. Dobbelisolering skal jeg tenke litt på før jeg kjøper, vet ikke helt om det er behov for det, da det ikke gnisser mot så mye, og 25mm2 kabler pleier å ha bra med isolasjon rundt seg.

Får se åssen det blir i morra ;) Jeg tror det er greit å kjøpe nytt batteri uansett, så derfor jeg lurer på om noen har forslag. Det gikk tomt her om dagen, spilte musikk med bilen av i et par timer, ikke noe alt for heavy, også var det tomt. Må ha større batteri, greit med musikk når man polerer bil.

Så gjerne kom med forslag til hvilket batteri jeg kan kjøpe. Noe som duger, og som jeg kan ha i noen år.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BUMP. Forslag til batteri?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt flere av de kjente "bilstereobatteriene" som Kinetic, XS Power og Stinger, alle av AGM (absorbed glass mat) typen, og felles for de alle er at de har tatt kvelden temmelig fort i forhold til bruksområde og pris ikke minst. (3000kr+)

Nå har jeg et Biltema AGM-batteri, det minste de har, som forøvrig er akkurat så det får plass framme i motorrommet på Lupoen min, og det har virket strålende bra! Koster 1495,- og kommer med 4 års garanti, noe som gir en trygghet på at det holder, og om det ikke gjør det så har du krav på nytt i inntil 4 år. Fås fra 70 til 95Ah. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteri-ovrig/AGM-batteri-80700/

Var en på bilstereoforumet som kjøpte et sånt for å stressteste det, og kom først fram til at det var dårlige greier da det kun tålte full tapping og full opplading 15-20 ganger før det gav seg. Men så viste det seg at CTEK-laderen hans som var tuklet med og oppjustert (db-drag gutter dette) ga ut over 19 volt! :D Så at det tålte bortmot 15 runder med dette før det ble dårlig er jo egentlig bare imponerende :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde det i den gamle bilen. 55Ah eller 60Ah, men lysa blinket like mye uansett. Leste også på en test, og den kom midt på treet. Jeg har tenkt en del på AGM batteri, men da holder jeg meg unna det. Trenger noe som igrunn kan levere strøm fort, og som man kan stole på.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du er ute og kjører, så er det dynamoen som leverer strømmen, batteriet hjelper bare til når dynamoen ikke klarer å levere. Om du har ladespenning på 14,4 volt når bilen går, og 12,5 på batteriet når bilen er av, så vil det i praksis si at batteriet ikke gjør noe før spenningsfallet fra dynamoen havner under 12,5 volt, da fungerer batteriet som en strømreserve.

At man har et dyrt/stort batteri er ikke noe løsning på blinkende lys så lenge bilen(dynamoen) ikke klarer å lage nok strøm til å drive både bil og anlegg uten spenningsfall. Da er det større dynamo som må til. Et batteri og en kondensator virker i bunn og grunn på samme måten, de kan opplagre og levere strøm, men de kan ikke produsere den.

AGM batteri er uansett veien å¨gå om du skal oppgradere, det kom gjerne ikke godt nok fram men det jeg ville fram til var at å kjøpe et dyrt batteri fra "bilstereomerkene" som Stinger etc, ikke er noen garantert vei til suksess i forhold til rimeligere utgaver at samme teknologi. Uansett så er de mer egnet enn vanlige blysyrebatteri.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive