Gå til innhold

Pete´s 53.


Tottomann

Recommended Posts

Tottomann

Har lest noen tråder her inne der det blir sagt at holdbarheten på CG Pete´s 53 ikke er så god.

På disse bildene er det nøyaktig 7 mnd siden det ble lagt på en grå bmw e46.

Under voksen ligger det to lagt med CG Virtua Bond og to lag med CG Jetseal. Avsluttet deretter med to lag med Pete´s 53. Bilen har ikke vært behandlet i ettertid og dette mener jeg har holdt godt gjennom vinteren med tanke på både vær, vind og veisalt. Bilen har bare vært vasket 7-8 ganger med ht og mild CG citrus såpe. Nederste panelene på bilen er selvfølgelig helt ribbet for voks men det er kun der voksen er borte...... Må si jeg er svært fornøyd med denne voksen.

post-3358-0-08199500-1337264076_thumb.jp

post-3358-0-14802200-1337264083_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger heller 1 lag concorso eller collinite 845, enn å måtte legge seks lag med div. for å bli fornøyd, men er du fornøyd selv er vel det vel og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Tipper at mange av laga du la på før vinteren ligger igjen i mikrofiberklutene. Ett lag med shield,collinite 476/845,autoglym HD osv ville holdt like godt eller bedre ;)

Jeg er sjeldent sikker på noe, men jeg er ganske sikker på at det er lakkforseglinga og ikke cg 53 som henger igjen der. Men det er en veldig bra voks for pengene.Varer maks 2 måneder, men ser veldig bra ut noen av ukene!

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tottomann

Nøyaktig hva som ligger igjen på bilen om det er lakkforseglinga eller voksen skal ikke jeg begi meg utpå å diskutere:-) for keg er såpass grønn at det kan keg ikke nok om. Jeg er svært fornøyd med at det som jeg har brukt på bilen beskytter så godt som det har gjort:-) men er det da jetseal som ligger igjen og ikke voksen? Holder jetseal bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jetseal er det nok ihvertfall ikke da voksen holder like lenge med og uten jetseal under. Det er nok voksen som har overlevd vinteren der det er minst slitasje, ikke så ille det. Har en bil her med 1 lag collinite 476 fra ca 7 mnd siden som fortatt beader som om voksen var et par uker gammel.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen
Har en bil her med 1 lag collinite 476 fra ca 7 mnd siden som fortatt beader som om voksen var et par uker gammel.

Var det ikke du som sa at du slet med å få voks til å vare noe særlig lengre enn 2 måneder? :huh:

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, på MIN bil så :) Den passaten det er snakk om her har nok bare blitt vasket 10-12 ganger siden voksing, men står alltid utendørs.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tottomann

At voksen er borte på de nedersta panelene på sidene kan jeg godt forstå og jeg trodde panseret skulle være omtrent like mye utsatt for slitasje men jeg må si jeg er svært positivt overrasket.

Bilen skal få seg en skikkelig vår runde snart. Har vært en tur hos ss i verdal og handla meg både maskin, polish og diverse annet stæsj. Ikke minst er jeg spent på scholl sin vintage voks som skal ta over for petes'53. Å da blir det nok en kraftig vask, foam, håndvask,Clay, scholl s03 gold med da maskin, scholl s30, et lag virtua bond, et lag jetseal og to lag med scholl vintage.

Har "dessverre" blitt skikkelig bitt av detailer basillen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Nei, jetseal er det nok ihvertfall ikke da voksen holder like lenge med og uten jetseal under. Det er nok voksen som har overlevd vinteren der det er minst slitasje, ikke så ille det. Har en bil her med 1 lag collinite 476 fra ca 7 mnd siden som fortatt beader som om voksen var et par uker gammel.

Bare sjekker om jeg misforstår deg rett ;) Er jetsealen borte og voksen oppå ligger igjen?

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg droppet vertua bond og jetseal da i allefall testene som har blitt gjort tyder på at voksen holder lenger uten sånne ting under. Den biter seg best fast på ren lakk.

Bare sjekker om jeg misforstår deg rett ;) Er jetsealen borte og voksen oppå ligger igjen?

Nei, jetsealen ble borte når voksen ble lagt på ;) Jeg har ingen tro på at noe så pinglete som jetseal overlever en vokspålegging. Mine forsøk med/uten har i allefall ikke påvist noen forskjell i det hele tatt på holdbarhet.

Endret av Mighty

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Personlig ville jeg droppet vertua bond og jetseal da i allefall testene som har blitt gjort tyder på at voksen holder lenger uten sånne ting under. Den biter seg best fast på ren lakk.

Nei, jetsealen ble borte når voksen ble lagt på ;) Jeg har ingen tro på at noe så pinglete som jetseal overlever en vokspålegging. Mine forsøk med/uten har i allefall ikke påvist noen forskjell i det hele tatt på holdbarhet.

Det er godt mulig.Men collinite som du er så glad i(og jeg også etterhvert) kan vel fort tære på jetseal?Siden det er parafin og sånt i den?

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør den helt sikkert. Har aldri prøvd noe som helst under collinite egentlig. Har kun prøvd jetseal i tillegg til en del andre forseglinger under shield og vics concours, noe som var bortkastet jobb.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tottomann

Om voksen sitter bedre uten jetseal og virtua bond så har gutta på ss "feilinformert" meg. Nå ble de produktene som er på bilen lagt på for hånd alle sammen og når jeg nå skal ta den så blir den tatt med maskin for å få bort gamle vaske striper.

Men mener dere at Voksen vil sitte bedre om jeg dropper Virtua bond og jetseal etter scholl s30 og bare legger boksen rett på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ser ut som collinite vokser er noen av de beste lakkforseglinger som finnes :) begynner å bli min erfaring ihvertfall, enda jeg ikke trodde noe kunne slå shield eller crystal rock :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tottomann
I tillegg så holder mange vokser lenge dersom bilen ikke blir vasket så ofte. 7 ganger på 7 mnd.

I mange tilfeller er det vasken i seg selv som gjør at holdbarheten på voksen svekkes.

7 ganger på 7 mnd er ikke mye. (regjeringa i huset som er bruker av bilen) men det sure miljøet vi har på vinteren her i ålesund og sunnmøre så skulle man tro at det er verre for voksen enn en vask med mild såpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Mange som bruker sealer under voks enda, og det skader ingenting om du gjør det. Har selv gjort det mange, mange ganger, men har etterhvert endt med enten sealer eller voks her selv.

Det som er viktig er å ha helt ren flate når du legger noe på lakken, alt hefter bedre på en fettfri flate uansett hva du bruker, så det å bruke Vertua Bond + Jetseal er en riktig kombo det, om du ønsker voks over denne så er det null problem, men bruk en voks som ikke har løsemidler i seg, da "kan" du løse opp sealeren under.

Sealer legger seg "i" lakken, en voks legger seg "på" lakken..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tottomann

Jeg spør og jeg graver:-) eneste måten å lære på. Om noen kjenner til noen vokser med løsemidler. Hvilke bør jeg da "unngå"? Iogmed at jeg bruker på VB og jetseal?

Og for å spørre et anned spørsmål.... Er det noen detailere i ålesund eller omegn som kunne tenkt seg å gitt et lynkurs i bruk av DA maskin? Kan spandere både kaffi og en sjokkis om det vil bety noe? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Trygge vokser her mener jeg, er Swissvax mht løsemidler, Victoria WAX, DoDo, Pinnacle virker også for meg som vokser som ikke har løsemiddler i seg i den forstand at den løser opp underliggende lag av sealer. Husk også at sealer skal herde en stund før du eventuelt legger en voks over den igjen.

Sealer jeg har brukt her som jeg syntes holder er bla Duragloss 111 og Meguiars MG21

Dette er noe som ikke er dokumentert i noe vitenskaplig grad, så det er nok mye meninger rundt det, i og med det ikke foreligger noe fakta og forskning :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...