Gå til innhold

Har 2-hodet Biltema DA- vurderer kjøp av roterende


ADR

Recommended Posts

Først må jeg si at dette er et meget bra forum med mange dyktige bidragsytere!

Jeg har utført noe polering på egen bil opp gjennom årene, men etter å ha lest mye på DCN den siste tiden har interessen tatt seg opp.

Jeg har nylig tatt en liten "vårshine" på 2 biler med 2-hodet Biltema maskin, MG UC og MG step 2 og 3.

Selv kjører jeg en E-klasse (211), og selv om det forsvant mye Swirls samt at lakken ble blankere ønsker jeg å kunne korrigere lakken mer effektivt.

Jeg tenker da å kjøpe en rotende maskin, f.eks. Flex PE 14-2 150.

Jeg ønsker som sagt å ha mulighet for å korrigere mer effektivt. Evt holos og kjørespor tenker jeg at evt kan tas med Biltema-maskinen. (har sonax pads til denne pr i dag).

Når det gjelder kjøp av bakplater og pads har jeg i første omgang tenkt på Scholl (medium og liten bakplate/ pads). Etter å ha lest mye på forumet her tenker jeg å kjøpe inn S3Gold, S17+, S30+Easy Wipe og S40.

Spørsmålet til de litt mer erfarne her inne blir da om det er fornuftig å velge roterende som neste maskin?

Endret av ADR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kort svar: Ja.

Lengre svar: Kommer helt an på. :) Hvis du føler deg komfortabel med Biltema-maskinen og konseptet polering, så er roterende det eneste logiske neste steget (hvis du ikke går for en Flex DA med tvungen rotasjon for å få en mellomting mellom DA og roterende, såklart). Roterende gjør jo at man får fjernet mye mer riper og rusk fra lakken, og raskere, men det krever samtidig en helt annen teknikk for å beherske maskinen på forskjellige lakktyper.

Jeg har en slik maskin du tenker på å kjøpe, og selv om jeg bare har kjørt den på en kvart Caravelle synes jeg den var mye bedre å bruke enn Makitaen jeg hadde før. Flexen er lett, bråker relativt sett lite, er lett å kontrollere og blir ikke så varm at den er umulig å holde (ikke at Makitaen ble det heller).

Jeg har en Festool og en Gtechniq medium bakplate, Scholl liten bakplate og GTechniq stor bakplate. Jeg foretrekker GTechniq-bakplaten fremfor Festoolen.

Hvis du skal bruke Scholl polish og pads trenger du oransje, burgunder, svart og muligens hvit/svart spiderpads (minst to av hver størrelse for bakplatene du har). Poleringsmidlene er de samme som jeg har (jeg har dog bare "vanlig" S30+), og det er gode poleringsmidler.

Hvis du skal kjøre S17+ på burgunder eller oransje pad vil jeg anbefale 2 erter S17 og 1 ert S40 etter at paden er primet, for mindre støv, lengre kjøretid og bedre resultat.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Jeg ser det er flere som skryter av Flex PE 14-2 150, nå skal jeg kun ha dette som en hobby, men tenkte det er greit å kjøpe noe som er bra med én gang.

Du nevner burgunder Scholl pad. Jeg regner med at det er den samme som blir kalt lilla på siden til Scandicshine?

Hvordan er denne pad'en i forhold til den gule og blå, de er vel rubbing-/ cuttingpads alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Burgunder er den samme som lilla, ja. :)

Cut-messig ligger den burgunderlilla (:)) nærmere den gule enn den blå. Jeg har ikke kjørt gul, men blå og oransje er ganske harde pads, selv om de ikke er så grove. Den lilla er mye mykere i skummet og jeg personlig synes den er en drøm å bruke. Tar godt og er lett å styre.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg synes du burde kjøpe deg roterende, om du vil ta det litt lenger.. Og den flexmaskinen er meget bra! har festool selv og den er også veldig god,begge er lette. Bruker Makita daglig mye, og liker den bedre og bedre, skikkelig arbeidshest. Men litt tung, når man skal ploere en del.. Så ville nok tatt flexmaskinen, p.g.a vekt først og fremst. Festool er vel litt dyrere, av en eller annen grunn.

Lykke til:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...