Gå til innhold

NeDDs detailer garasje


NeDD

Recommended Posts

NeDD

Hei!

Huset er nå ferdig og i neste måneden begynner jeg å støpe ringmur og gulv.
I den anledning begynner ting da å bli låst, og jeg må ha mye av planene på plass.

Trenger derfor innput og innspill på ting jeg ikke må glemme og evt. idèer til ting å løfte den noen hakk.

Deler inn i de fasene jeg sålangt har planlagt og gjennomført.

Størrelse:
- Utvendige mål blir 6,5x7m, 45m2.
- 4,5m mønehøyde.
- 2,60m takhøyde "første etasje", resten blir loft.
- Vindu mot terrassen (solsiden), bare kledning mot gata.
- Inngangsdør mot terrassesiden.

Isolering og varme:

- Tyvek og asfaltplater

- Helisolert Heurmann port.
- 20cm isolasjon i tak + plast.
- 15cm i veggene + plast.

- Viftekonvektor på veggen

Elektrisk:
- 400v kontakt til kompressor på loftet. Trenger jeg andre plasser?
- Mulig en hovedstrømbryter til elektrisk ved inngangdørs (gjelder ikke lys). Mtp ladere o.l. ikke skal stå på.
- Egen bryter for kompressor, høytrykkspyler osv. Alt som har egen kurs eller "gjemt" stikkontakt.

- Sensor som skrur på "parkeringslys" i det man åpner dør eller port.
- Alle el-kontakter i "våtsonen" skal være av IP som tåler vann.

Belysning:
- Trenger tips til noen knall bra armaturer e.l. som lyser MYE og godt. Ikke redd for å ha 10 takpunkt.
- Utendørs spotbelysning (led) i kassen på sidene og 4 stk over porten i front.
- Utelys på samme sensor som huset.
- Muligens uplight på sikt når jeg får beleggsningstein i fremtiden. Legge klar rør.
- Innfelt veggbelysning som parkeringslys?

Gulv:
- Hele gulvet er støpt med fall mot senter.
- Concrete sealer på gulvet til nå. Mulig det blir frisket opp med noen lag til senere.
- Nedfelt saksebukk i senter.

Vegger:

- Spon og gips på veggene for å fore ut og ha spikerslag.

- Membran på vegger i våtsone, evt Fibotrespoplater eller veggfliser.

Detailingsrelatert:
- Store skap innderst i garasjen. Hylleplass til alt av utstyr.
- Saksebukk nedfelt på høyre parkeringsplass.
- Vaskemulighet inne til vinterstid
- Høytrykkspyler tilkoblet slangetrommel/talje i taket.
- Trykkluft på slangetrommel for å blåse bil tørr.
- Mulighet for avtrekk for å få ut fukten rask.
- Kaldt og varmtvann er laget klar. Så skal ha stor vask med plass til store vaskebøtter.

- Tv og kjøleskap.

- Ergonomiske tilrettelagt for detaling mtp lys, strøm og utstyr.


Om det kommer innput lover jeg å lage en detaljert byggelogg :-)

Oppdatert: 26.08.14

Endret av NeDD

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

Jeg vil si at du burde ha skap som ikke går helt ned til gulvet... Mye lettere å vaske :) Unngå så langt det lar seg gjøre å ha ting på gulvet.

En annen tanke kunne være å legge opp 400v til hurtiglader av el-bil. Ser for meg at dette kommer mer og mer fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EbAutoshop

Er i gang med tilsvarende prosjekt. Ser ut som om det meste er på plass!

Har ikke valgt armatur og løsning på vegger i våtsone jeg heller. Må ha noe som tåler fukt. Synes at dette ser ryddig ut:

http://www.remitek.no/vaske-og-bilpleiehaller-bilder#img2170=14&view2170=image&page2170=1

På gulvet er det støpt dekke og har vurdert epoxy blandet med sand for å hindre at det blir glatt. I tillegg har jeg vurdert http://ashfordformula.com som ser flott ut synes jeg. Har ikke erfaring med dette men liker den råe betong "looken".

Angående slangetrommel i taket, har snakket med Remitek og de anbefaler ikke slangetrommel pga slitasje på høytrykkslange og koblinger. Denne løsningen skal være veldig bra:

383124&width=6912&height=5184&resize_mode=fill.jpg

Lykke til med prosjektet! Husk å dele info og erfaringer underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulv:

- 2x7 meter innderst skal støpes helt flatt.

- 5x7 neste metrene skal støpes med fall inn mot midten. Har skal det støpes ned dreningkum med rist. Vannlås for å unngå lukt.

- Fliser på gulv? eller noe som ikke blir glatt når det blir bløtt.

- Nedfelt saksebukk på den ene siden til detailing.

- Ringmuren skal gå 20cm opp av gulvet, slik at jeg får betong/flis i nedre del.

Jeg er ikke helt sikker men jeg tror du bør sjekke dette med rette instans, muligens må du ha oljeutskiller på det avløpet.

John A
 

«Seier venter den, som på forhånd har alle sakene i orden, folk kaller det flaks. Nederlag er sikret den, som ikke i tide har truffet de nødvendige forholdsregler, folk kaller det uflaks.» ~ Roald  Amundsen ~

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Gå for armaturer med 2x58w lysrør i hvert armatur.

De gir mye bedre lys enn 2x36w. De fra biltema gjør en helt grei jobb til god pris.

Har du mulighet er det ypperlig med best mulig takhøyde siden du skal ha sakseløfter. Gjerne 3m pluss under tak.

Når det gjelder gulvbelgg har jeg forsket mye på dette selv. Da til min egen garasje.

Har funnet ut at hvis du legger belegg når gulvet er nytt, og du har mulighet for et godt støperesultat under støp, så er betong forsegling det beste å bruke. Det blir ikke glatt når det er vått, og det støver ikke. Kan legges selv og er billig.

Link her:

http://www.betongmann.no/index.php/ashford-formula

Ellers ville jeg nok satset på frostsikre fliser. Det som er dumt med fliser er at de sprekker ved for stor belasting. (jekking av bil osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo bra ut det, hadde tenkt å nevne saksebukk, men det har du jo tenkt på sjøl ;) Skal du ha den nedfelt i gulvet? :)

Ang. lys er vel halogen det beste tenker no eg :) Lys fra lysstoff rør synes eg sjøl er ganske "ekkelt" lys :P Og ikkje er det særlig godt detailing lys heller ;)

På gulv har eg sjøl tenkt (om 5-6 år når eg får bygget...) å ha frostsikre rue fliser :) Siden du skal ha sakse bukk er jo ikke jekking av bil på flisene noe tema så stor belastning på flisene blir det jo sannsynligvis ikkje.

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysrør funker helt fint til detailling så lenge du har rett type ;)

For folk som ikkje er elektrikere, så trur dei berre da e 2 typer, gul og kvit, 830 og 840 :P Og trur ikkje mange tenker over det heller :P Men sjøl lika eg best halogen som arbeidslys :)

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt jekket opp taket litt. 2,6m er ikke mye hvis du skal ha saksebukk. Som et minimum ville jeg økt takhøyden nok til at du kan løfte en normal personbil høyt nok til at du kan sitte på en stol under den.

Høyde på porten og hvordan den "samles opp" i åpen tilstand er også viktig å tenke på, de fleste har vel begrenset fleksibilitet og går ut langs horisontale skinner, så sørg for at disse er klint så langt opp til taket som mulig slik at du ikke mister verdifull takhøyde med åpen port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville eg gått for ein tosøyler-bukk heller en saksebukk, då eg synest saksebukkar er forferdelig trasige å jobbe med (alltid i vegen) om ein skal gjere mekanisk arbeid. Tosøylers er også mykje meir praktisk om ein har veldig lav bil, med mindre saksebukken er nedfelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Og to søyler er noe drit når det kommer til detailing, siden stolpene er i veien for å åpne dører, og i veien når man polerer dører...

Angående garasjedører ville jeg vurdert dør som går sidelengs isteden for oppover:

http://www.crawfordgarasjeporter.no/no/products/366/367/374.html

Da slipper du konflikt mellom løftebukk og port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Jeg er ikke helt sikker men jeg tror du bør sjekke dette med rette instans, muligens må du ha oljeutskiller på det avløpet.

Jeg driver bilpleiefirma ut fra garasjen hjemme, og her er det ikke krav til oljeutskiller, så sant du ikke tilbyr motorvask av biler.

Jeg ville gått for epoxy med sand i siste strøket på gulvet. Jeg har fliser, å det er forsåvidt greit, men det er litt irriterendes når jeg triller rundt på arbeidskrakken, og hjulene setter seg fast i fugene.

  • Liker 1
  • DCN Poeng 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med garasje prosjekt ;)

Jeg har brukt den nevnte asford formula på pusset betong gulv, det ser ikke ut som behandlet gulv når det er ferdig, men det skal herde betongen bedre, og du får en hardere overflate.

kjempelett å påføre, og kan etterbehandles hvis behov.

møkka syns like godt som på et ubehandlet gulv, men trekker nok ikke så langt ned.

epoxy er vanskelig å få til å sitte sies det, spesielt på et pusset gulv.sprekker lett, og er glatt uten sand,

er ikke glad i fuktighet, sprekker den og vann kommer under, da løsner alt.

var en tråd på et annet forum som freste over hvor dårlig epoxy var, men vi har det på jobben og der går det greit.

sluk i garasje er ikke lov uten oljeutskiller, men hvis du ikke får kontroll er det greit.

går det ut på egen grunn, er det få som bryr seg,

du bør unngå vannlås i sluk, det tåler ikke frost, lukt får du ikke hvis du ikke har koblet deg på nettet.

det er bedre med sandfanger så du ikke tetter rørene med dritt.

selv brukte jeg disse slukene

http://www.blucher.n...A8!OpenDocument

dyre ja, men de tåler alt, og innmaten kan byttes med hva du vil, vannlås, sil og sandfang.evnt sil og sandfang.

vanngris om vinteren krever varme i gulv, dobbel styrke under porten, og varmekabel i avløp om det er fare for frost på veien ut, evnt masse glycol.

monteres porten innpå plata som den oftest gjør,10/15/20 cm avhengig av reis, lag fall UT fra porten, og ikke glem å avslutte fall før porten så den tetter skikkelig,(støp under porten bør bære det høyeste punktet) ikke som mine støpere gjorde, jeg må slipe, det er ikke gøy.

LYS, noen som har prøvd de 30watts ledlampene de har på jula?

Endret av webo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne. Enkelt og fleksibelt system for å få alt opp fra gulvet. http://gladiatorgarage.se/ De har akkurat fått norsk distributør. Kontakt Henning Hansen på 920 26 117. Jeg monterer opp mitt på fredag. Prisene er svært konkurransedyktige i forhold til andre jeg har sett på.

_______________________________________________________
Torgeir Jacobsen
Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Jeg har 12 stk 2x58W lysarmaturer i taket på 6,2x7,8m garage, har satt inn 965 farge, 6500kelvin,

http://www.ecat.lighting.philips.no/l/profesjonelle-lyskilder-norge/lysror/tl-d/master-tl-d-90-de-luxe/928045096581_eu/

lyser som bare rakkern, men hvis jeg skal gi deg et tips, sett av en vegg til å ha lysarmaturer i rekke på 80-100cm fra gulvet, da får du perfekt fastmontert detailinglys, funker fint å ha det rett under evt arbeidsbenkplate på langsiden også. Jeg har 6 av armaturene stående i taket helt ute i hjørnet på langsidene men på justerbare vinkelfester, da får du vinklet rørene og reflektorene skrått inn mot midten av rommet, og ned mot bilen, og vil få mer helhet på lysdekningen.

Ellers er en utvendig bevegelsesføler fint å ha, denne stiller du inn slik at den tenner evt downlight og utvendig garasjebelysning på full styrke idet du nærmer deg garasjen, når den ikke er aktiv, mater du belysningen via en dimmer, da holder pærene 5-10 ganger så lenge og bruker mye mindre strøm. (hvis du da ikke velger led da, men selv de kan dimmes)

Ang, fliser, jeg la 30x60 fliser i garasjen ifjor, da valgte jeg å bruke de smaleste flisekryssene, tror de er 2mm, det ble faktisk greit utsendemessig, valgte fliser som ikke hadde vesentlig krumming i overgang mellom horisonal/vertikale sider, tanken var å ha mindre fuger å vaske og vedlikeholde, i tillegg er det ikke noe problem å kjøre støvsuger, detailingkrakk etc på disse.

Hvis du skal ha isolert garasje uten naturlig lufting så anbefaler jeg store ventiler eller fuktstyrt vifte for å senke luftfuktigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Wow, her ble det mye bra respons ja :)

Saksebukk

Det blir saksebukk. En søylebukk har jeg ikke behov for, og den blir alt for mye i vegen, i forhold til hvor mye den blir brukt.

Saksebukken skal felles ned i gulvet, så jeg må støpe inn noen renner for vannet som kommer nedi her bort.

Selve bukken skal stå på et 20cm tykt fundament. Det er i dette jeg må lage noen tynne renner og ut til risten i mitten for å få bort vann.

Underspyling

Frister med innfelt opplegg for underspyling. Med evt. tilgang til på bytte dysene, men ellers nedstøpt kobber/alurør.

Ser for meg en egen krane som jeg kan skru på underspylingen, evt. koble på høytrykkspyleren slik at jeg får maks effekt.

Lage en gjengetapp eller noe, slik at jeg kan koble til f.eks Karcher HT-spyler. Noe ala foam-gun opplegget.

Garasjegulv

Fortsatt usikker her. Ønsker noe som blir helt optimalt og knall bra. Vanlig epoxy er ikke aktuelt. Kanskje med sand i, men har ikke sett dette skikkelig selv. Det der formula greiene virker bra, men hvordan er det når det blir bløtt?

Lys

Tak og evt. veggbelysningen vil ikke være god nok til detaling, men det skal være hovedlyset og det skal lyse bra.

Ser at det er mye å velge i her, men drøyer dette til det nærmer seg.

Takhøyde

Her har jeg tenkt mye. Takstoler kun på halve lengden, og ha full takhøyde på 3,5m. Men det blir for lite, og da eg jeg like langt.

Det beste jeg har funnet ut til nå er takstoler med ekstra høyde på mitten fra unnsiden. Om noen forsto det.

Det er for å ikke overgå maks mønehøyde, men å ha høy takhøyde i "første etasje".

Da vil jeg få en liten skrå øverst på veggene mot taket. Blir som en ekstremt stor knevegg på en måte.

Får da en skråkant som det kan være bra å montere lys i også..

Kumme/utskiller

Skal uansett koble meg til det kommunale, så sluk og vannlås skal jeg ha. Har lagt 110mm rett fra kummen allerede.

Alt er allerede lagt på frostfri dybde (1,5m dyp), men skal i tillegg legge XPS (isopor) over rørene for ytterlige frostsikring.

Fra gropa og inn til garasjen er det ikke gjengravd, så når isoporen kommer så legger jeg det over og graver igjen.

Sandfang må jeg ha. Så bra ut den, webo.

Om det blir oljeutskiller vet jeg ikke. Dette er kostbart og må helt sikkert søkes om. ;)

Innredning

Vil tro at hjul er lurt. Da blir de mobile også, så kan jeg dele inn etter hva jeg trenger.

Eller bare stasjonære skap, må se det litt an.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...