Gå til innhold

mere feil ved vask


webo

Recommended Posts

Hei, jeg er nesten ny her, og fikk en uheldig start.

skulle vaske bilen til kjerringa, den var skikkelig møkkete, gikk på med prickbort, venta noen minutter.

spyla hele bilen med surfex1/5 venta igjen noen minutter, så autofoam.

fikk virke noen minutter, ingenting skulle rekke å tørke. bortsett fra litt knot med sikringen til ht streika litt.

spyla av, og tok ei runde med mf håndvask.

etterpå oppdaget jeg at alle vinduene hadde stygge renn skjolder.

prøvde å gni med pust/dugg, og fettfingre, men dæven det sitter.

noe ble bedre, noe lot seg ikke fjerne.

noe ide hvordan unngå det igjen, og fjernes lettest?

greit med noen råd før jeg bruker en hel dag på dette.

mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis dette var noe som kom av det du vasket med, så ville jeg prøvd med *likt løser likt* teorien (mao vask bilen på nytt).

Mistenker at dette er noe som har hvert der fra før av. Blir disse sporene nesten borte når ruten er tørr? Ta en titt i tråder som f.eks denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Hei, jeg er nesten ny her, og fikk en uheldig start.

skulle vaske bilen til kjerringa, den var skikkelig møkkete, gikk på med prickbort, venta noen minutter.

spyla hele bilen med surfex1/5 venta igjen noen minutter, så autofoam.

fikk virke noen minutter, ingenting skulle rekke å tørke. bortsett fra litt knot med sikringen til ht streika litt.

spyla av, og tok ei runde med mf håndvask.

etterpå oppdaget jeg at alle vinduene hadde stygge renn skjolder.

prøvde å gni med pust/dugg, og fettfingre, men dæven det sitter.

noe ble bedre, noe lot seg ikke fjerne.

noe ide hvordan unngå det igjen, og fjernes lettest?

greit med noen råd før jeg bruker en hel dag på dette.

mange takk.

Bruk en DA-maskin og en medium polish til å rense vinduene. Alternativt ta det for hånd med en skumpad og forbrukerrens som f. eks Autoglym Paint Renovator.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kom til syne etter at den ble tørr, jeg tørka ikke bilen i går desverre, den var ikke sånn før.

jeg skal prøve deres tips, først en ny vask :-)

takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvis ikke du tørket, så kan det være kalk fra vannet som du ser (såkaldt waterspot's). Dette kan sitte ganske godt. Får du det ikke vekk med vask og tørk, så må du gjøre som ØHN sier over her. Prøv først men en ruterens. Nanosvamp kan du jo også prøve (hvis du har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Det er pga. Surfex HD'en. Når du bruker en såpass sterk blanding kan det fort bli rennemerker desverre. Opplevd det selv og er enig i at det er ekstremt vanskelig å få bort. Er ikke sikkert medium polish og DA er nok en gang, jeg slet med å få det bort med roterende og gul 3M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex 1:5 er kun nødvendig/fornuftig rett før polering, kan fint blande den 1:20-1:50 til vedlikeholdsvask på vokset bil.

Prikkbort bør kun påføres lakk fra rutene og ned, har også sett at den kan lage litt rennemerker hvis den får tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Simen sier er antaglig rett. Jeg har samme problemet, og måtte til med maskinpolering for å få det bort etter å ha prøvd alt! Surfex, isopropanol, clay osv... SV Cleaner Fluid hadde litt effekt, men måtte nok gnikka meg ihjæl for å få bort alt. Renner dritt fra gummilistene og ned på ruta ved sterk surfex blanding som 1:5. 1:20 går helt fint.

Endret av Rolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme med Surfex. Fekk renninger nedover vindu, og lakk også, med regnbuefarger :wacko: Det var blandet ca 1:5. Seigt og vanskelig å få bort. Måtte over med mildere blanding surfex + handvask for å få has på det. Så har funnet ut at så sterk blanding kun skal til om man skal polere bilen. 1:20 - 1:50 er passelig ved vanlig vask.

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå våken i går og tenkte det samme, 1/5 var nok unødvendig sterkt, lot det nok virke litt for lenge før skum.

da gjør jeg ikke det igjen, sur lærdom, det var regnbuefarger, og sorte striper, ikke som kalk.

er det mulig å lage en stiky av dette da jeg forstår at flere har gjort samme feil.

eller er det en guide for surfex?

det er umulig å lese seg til alt når bilen skriker etter å bli vasket ;)

takk for hjelpen folkens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: Glass polish. Har god erfaring både med Nanolex og Gtechniq sin glass polish på håndpad/nanosvamp. Fjerner harde vannmerker veldig effektivt. Harde vann merker kommer vel av sur nedbør eller kalk i vannet som "brenner" seg fast inn i rutene. Er VELDIG vanskelig å få vekk, men som sagt, har god erfaring med litt gnikking med glass polish :) Prøvde først medium polish (Gtechniq P1) med maskin, men va faktisk bedre å bruke glasspolish for hånd :) Evt. går det sikkert fint med glasspolish på maskin og :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare oppdatere litt her.

Var ute å testa litt med Gtechniq G4 Nano Glass Polish, og det funka fjell på rennemerker etter Surfex, slik som trådstarter beskriver.

Mye bedre enn både Swissvax Cleaner Fluid, og maskinpolering.

Brukte påføringspad eller nanosvamp til påføring, og microfiber med en spray glassrens eller nanosvamp til å fjerne igjen.

Så sånn ut før jeg begynte, men tok ikke etterbilder. Borte ble det i allefall!

https://lh6.googleusercontent.com/-SwBQeZp0YAU/T6weofDo_OI/AAAAAAAAA-w/21Q-sh-OPVI/s800/CIMG0773.JPG

Endret av Rolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får bestille den nevnte gtechniq, mista trua på det meste, gnikka med skuresvamp og surfex., gunna på med roterende og noe mild rubbing fra biltema, ikke bra, med noe ble bedre. uhh,

jeg har menzerna pakka, noe forslag til hvem av de graderingene som kan brukes på glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert kjøre på med det groveste, du får ikke kjørespor i glasset akkurat. ;) Men du kan gjerne bruke mildere.

Det du virkelig må passe på er at ruta ikke blir for varm, for da smeller det.

Men jeg vil anbefale på det varmeste å vente til du får G4, bedre å bruke den for hånd enn maskin med polish synes jeg. Mye mer kontroll og mindre rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Kjør på med det groveste, men som Rolf sier så pass litt på varme. Men å polere glass er ikke så farlig som folk skal ha det til, er min erfaring. :) Så lenge du jobber med store flater og ikke holder maskinen stille der du polerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga prøvde jeg alle 4 produktene prickbort,surfex 1/*30, iron X, autofoam, separat, dvs HT for hver gang.

Det er virkelig å annbefale denne fremgangsmåten, denne bilen ble mye renere enn å ikke spyle mellom lagene.

så til og med at skummet hadde farge når det rant av bilen. mest imponert over iron-x, brukte den på chrome også, lot den ikke ligge lenge der da. utrolig hvor mye sveve støv som har lagt seg på bilen fra den var ny for 6 år siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helga prøvde jeg alle 4 produktene prickbort,surfex 1/*30, iron X, autofoam, separat, dvs HT for hver gang.

Det er virkelig å annbefale denne fremgangsmåten, denne bilen ble mye renere enn å ikke spyle mellom lagene.

så til og med at skummet hadde farge når det rant av bilen. mest imponert over iron-x, brukte den på chrome også, lot den ikke ligge lenge der da. utrolig hvor mye sveve støv som har lagt seg på bilen fra den var ny for 6 år siden. :)

Selvfølgelig blir det bedre ;)

Prikkbort påføres som regel først på tørr bil, og vil fungere som en barriere hvis man peiser på med masse produkter oppå der igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt logisk faktisk ;)

Selvfølgelig blir det bedre ;)

Prikkbort påføres som regel først på tørr bil, og vil fungere som en barriere hvis man peiser på med masse produkter oppå der igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...