Gå til innhold

Trykk & vannmengde på hageslangen


nibelo

Recommended Posts

Synes trykk og vannmengde som kommer fra hageslangen her er litt suboptimalt, så jeg har gjort et forsøk på å feilsøke litt uten at jeg blir spesielt mye klokere.

Har forsøkt ta tiden på å fylle en vanlig 18 liters bøtte til det renner over. Dette har jeg forsøkt med en slange på ca 2 meter, og en på ca 20 meter. Begge slangene er av eksakt samme type, og begge har kun kobling mot krana og ikke noen kobling i andre enden.

Med 2 meters slangen tilkoblet fyller jeg bøtta på 54 sekunder, mens med 20 meters slange koblet til øker tiden til 1min 20sek. Med de ulike koblingene på og 2+20 meter så bruker den 1 min 30 sek ca.

I tillegg til vannmengden så er jeg ikke spesielt imponert over trykket (med f.eks vanlig spylehode tilkoblet), og jeg misstenker at kanskje årsaken til så stor forskjell med lengre slange kan skyldes lavt trykk i utgangspunktet.

Begge slangene er utkveilet uten å ligge i klem på noen måte. Slangen jeg bruker er vanlig gardena 1/2 toms, jeg har sjekket og fra koblingsskap til utekranen er det 18mm rør.

Noen som kan si noe om egen erfaring med fylletid på 18 liters bøtte, og har noen forslag til måter å teste trykket på? Og er det virkelig så stor forskjell med 2 og 20 meter slange? Kan det være at jeg burde ha fått regulert trykket på inntaket mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Det der var drøt!

Da må det vel lønne seg å ha slange mellom spyler og "veggen! så kort som mulig da? I forhold til at spyleren får nok vann å jobbe med..

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntrykk varierer veldig fra kommune til kommune, på Larkollen (hytte) er det generelt dårligere trykk enn her i Bærum. Høyere trykk= større sjanse for at hovedrør ryker, og det koster penger for kommunen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flow ut av slangen er veldig avhengig av lengde, har man lite trykk hjelper ikke det noe særlig at man får trykkfall i tillegg. Som regel har man nok til en HT spyler. Veldig dårlig trykk her, kan sjekke i morgen hvordan min flow er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2m Slange

18L på 54sek: (0.9min)

60/0.9 = 66.6

18 x 66.6 = 1198L pr/time

20m slange

18L på 1 min 20 sek (ca 1.33min)

60/1.33 = ca45

18x45 = 810L pr/time

Tror du klarer deg greit uansett jeg :)

Edit : Bomma på tall i første del :P

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt og får trykktap pga friksjon og kavitasjon i koblinger osv. Og det øker jo self. jo lenger slange er.

Vanntrykket i Trondheim er i utgangspunktet ikke noe galt med. Du kan jo sjekke reduksjonsventil inn til huset og se hva det ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo av utregningene her at vannmengden til HT'en skal være tilstrekkelig, men synes uansett trykket virker litt slapt og at det virker som om det er en dramatisk reduksjon i mengde med bare 20 meter slange. Og jeg har til vane å sette bort HT'en etter forvasken da jeg synes det er like greit å bare bruke hageslangen til håndvasken, og da kommer mangel på futt med litt slangelengde inn i bildet.

Har bedrevet litt akrobatikk, og det ser ut til at reduksjonsventilen ligner fælt på en Honeywell D06F http://www.axflow.com/no/Group-Site-Management/Products--Services/Product-Categories/Rorarmatur-Norway/Reduksjonsventiler/Honeywell-type-D06F/?ref=3099#overview og den står innstilt på 4 som jeg tipper er 4 bar, hvilket skulle være "nok".

Jeg kjenner også trykket i Trondheim som godt nok, men usikker på om det kan være litt lavere enn jeg er vant med fra tidligere der jeg bor nå, relativt høyt på heimdalssiden. Jeg får dra på sightseeing med slangen og bøtta mi i nabolaget og teste, er jo stemplet som gal allerede der jeg satt en time og feilsøkte i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den står på 4 er ingen fasit på at det er 4bar i trykk der, bruker alltid å sette på manometer

når jeg monterer slike ventiler. Setter de da på rundt 4-5bar. Har du ikke manometer så anbefaler jeg deg å skaffe det;)

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan variere stort innad i kommunen. Mine foreldre bor 2km unna meg, jeg bor litt høyere og har elendig trykk i forhold til de. Nabohusene rundt her har knapt til å flushe ned toalettet i 2. etasje. Holder akkurat til HT spyleren min, men kunne ikke hatt noen større modell fordi da ville det ikke blitt nok.. Litt frustrerende med så dårlig trykk når kommunen jeg bor i har en av landets dyreste kommunale avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk kan variere stort ja, årsakene er flere men ofte er det gamle hovedledninger hvor man kjører "safe" på trykket fra kommunen sin side, langt fra høydebasseng/steder hvor man øker trykk, gamle hus har ofte galvaniserte vannforsyning (stikkledning, gror igjen til sugerør etter 30-40år pga jern), underdimensjonering i forhold antall hus på boligfelt osv.

Kan lønne seg å sette inn en sentrifugal/jet pumpe for trykkøkning, vet om flere som har det pga. dårlig trykk i det kommunale.

Hvem som betaler for det vet jeg ikke mtp. at man betaler avgifter for vann og kloakk samt en grei slump med penger for å få koble på det offentlige, mener noen har fått dekket utgiftene for selve pumpa på nye eneboliger pga det dårlige vanntrykket.

edit* Det var ikke rettet mot trådstarter, heller mot RudiM og sånn generelt sett :thumbup:

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den står på 4 er ingen fasit på at det er 4bar i trykk der, bruker alltid å sette på manometer

når jeg monterer slike ventiler. Setter de da på rundt 4-5bar. Har du ikke manometer så anbefaler jeg deg å skaffe det;)

Har nok ikke noe manometer...

Vil det ha noen hensikt å gjøre en måling med et manometer så langt ute som kranen til hageslangen, eller burde en slik måling gjøres rett etter reduksjonsventilen for at det skal kunne si noe som helst? Og gitt at man kan måle på kranen, hvor får man fatt i et egnet manometer som faktisk er beregnet på vann...

Kan vel også nevnes at huset er 5 år gammelt, hele boligfeltet er bygd ut de siste 10 årene, med tilstøtende områder de siste 30 åra og høydebasenget ligger 2 kilometer unna ikke såå mange høydemeter over huset.

Endret av nibelo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å sette manometeret på begge steder, men selv ville jeg vel begynt med reduksjonsventilen. Tror Tess har manometer for vann. Antar at det er der jobben min kjøper fra hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ nibelo: Viss du har en slik HoneyWell ventil som du viste til, så skal manometeret monteres på den siden som er

mest gunstig for deg på red.ventilen(slik at du ser trykket og ikke er i veien for noe). Du skrur da ut den lille plast pluggen på best egnet side, har på egnet gjengetetting som du kan å bruke (jeg hamper) på manometeret og skrur det inn. Er 1/4" gjenge om jeg ikke husker helt feil. Med mindre det er utrolig langt til utekranen din så har det lite for seg å måle trykket der i utgangspunktet, du skrev det var 18mm rør fram til den og det skal være nok med trykk på rundt 5bar.

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan variere stort innad i kommunen. Mine foreldre bor 2km unna meg, jeg bor litt høyere og har elendig trykk i forhold til de. Nabohusene rundt her har knapt til å flushe ned toalettet i 2. etasje. Holder akkurat til HT spyleren min, men kunne ikke hatt noen større modell fordi da ville det ikke blitt nok.. Litt frustrerende med så dårlig trykk når kommunen jeg bor i har en av landets dyreste kommunale avgifter.

Dette kan jeg skrive under på, elendig trykk her og. Selv med ny hovedvannledning 10m fra huset... Men men, funker heldigvis grei med ht.

Endret av Mcgyver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...