Jkkarlsen

Hjelp: Lakk kode Volvo 850: T-Rød?

God kveld likesinnende!

Nærmer seg rustfjerning og flekklakk på bilen min.

Bilen er omlakkert før mitt eie og skiller fra gammel farge innvendig og ny utenpå.

Ifjort før jeg visste noe om detailing og lakk prøvde jeg å flekklakke etter det jeg trodde var lakkfargen, kjøpte en boks t-rød lakk. Jeg vet at grunnarbeidet er elendig og alt med seg, men syns fargen ble såpass gal at jeg lurer på om det er feil kode? Husker ikke hvordan jeg kom frem til at det kunne være den. Håper noen kanskje kan hjelpe meg på vei eller vet om noen steder rundt Kristiansand som scanner lakken?

Lakkboks:

P1012986.jpg

Skille:

P1012984.jpg

P1012999.jpg

Flekking:

P1012977.jpg

P1012980.jpg

Noen som har noen idé?

Trenger også hjelp med hvordan jeg fikser fangeren greiest/best/lettest osv mulig.

Lim? Glassfiber? Plastsveis?

Her er problemet:

P1012991.jpg

P1012992.jpg

Kan vel legge til at bitene på fangeren er hele. Var noe dårlig lim som ble tatt på for å prøve å hjelpe mot snøen i vinter.

Og ja vet jeg har masse swirls :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

609 er riktig lakkode til bilen din ihvertfall, hvis det er en ekte 850R og ikke en ombygget bil. Men jeg har hørt skrekkhistorier om folk som reparerer steinsprut på 609-røde biler med den mer vanligere 601-rød som man fikk på vanlige 850er = masse kviser på panseret... :(

Nå får jeg ikke noe veldig godt bilde av lakktilstanden din fra disse bildene, men 609 er en farge som kan se skikkelig kjedelig ut hvis den er sliten og trenger polering -- og tilsvarende lyse opp noe helt fantastisk :wub: når den får litt omsorg. Får nesten tårer i øynene når jeg ser en nypolert rød 850R, så du får tilgi meg hvis jeg virker noe emosjonell :lol:

Men poenget her sist var altså at ny lakk kan skille seg mye fra gammel hvis den gamle er litt sliten...

Og i verste fall kan noen ha omlakkert bilen din i feil rødfarge, men det skal jo litt til for å gå på en sånn blemme.

Edit: Etter å ha kjølt meg ned nå ser jeg at forskjellen mellom flekkingen og resten av bilen er ca motsatt av hva jeg åpnet med, så da lurer jeg på om du kanskje har fått feil lakk men riktig kode på boksen din. Volvo selger lakkstifter med riktig farge for ca 100-120kr. Ville prøvd det først.

Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for godt svar. Føler også jeg kan ha fått feil lakk. Stemmer godt med hva du beskriver angående lakken. Var kjedelig før, men etter jeg var over med maskin ble jeg forelsket ! Fantastisk rødfarge! Kjedelig nok at jeg ikke har motor som står til lakken.

Pleier volvo å ha dette på lager ?

Skriver fra mobil så beklager eventuelle feil og kort svar

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om din lokale Volvoforhandler ikke har det på lager så går det vanligvis en virkedag før det kommer fra sverige, det er i hvert fall min erfaring fra forhandlerene her i Bergen.

Men det du skrev om motor gjorde meg litt nysgjerrig. Mekonomen sier bilen din er fra 94 og rød. Da var den 99% sikkert 601 rød i utgangspunktet. Hvis lakkfolkene som gav deg flekklakken søkte opp på skiltnr sånn som på mekonomen.no så er det kanskje ikke så rart det ble feil (men rart det ble merket som 609).

Ellers kan jeg anbefale en ordentlig R-motor, det river godt i asfalten :D Jeg så egentlig etter 609-rød 855R for halvannet år siden da det var avkom i vente, men så ville fruen ha nyere bil... så da måtte jeg "ta til takke" meden 2000-modell V70R i litt kjedeligere farge :thumbs: Glad hun aksepterte det som "nyere bil".. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt hvordan jeg kom frem til lakkfargen, men har igrunnen funnet at det mest sannsynlig er som du sier, at det jeg har fått 601 lakk merket 609.

Hele bilen er orginal i lakken "innvendig" og i motorrom (601)

Lakkert utvendig før mitt eie, ikke veldig bra jobb egentlig ettersom klarlakken begynner å flasse.

Vet du om det i utgangspunkt skal klarlakk oppå 609?

Jeg har nok bare 2.5l 10v, men forholdsvis grei motor i en slik bil.

Har flere ganger suglet på T5 eller R motor, men klarer ikke koste på bilen noe sånn, før eventuelt motoren ryker eller jeg sitter med mye ekstra penger, og mulighet til å få den godkjent ombygd.

Skal vel ikke være misfornøyd med en V70R ihvertfall, hehe :P Ikke verst bare det at fruen går med på det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker på om det skal være klarlakk på 609, men det vet Volvo. På 417 som min har er det både farge og klarlakk med i "lakkstift" settet deres, så da regner jeg med det følger med klarlakk hvis det hører til :)

Sukker på tanken er vel et gammelt triks for å få motivasjon til å bytte motor... :rofl1:

Ser du postet på vccn.no også. Sikkert noen der som vet om du skal ha klarlakk. Lightyear der vet jeg har gnikket litt på sin 850R, han burde vel kunne svare på om alt av pads og kluter ble rødt eller ikke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det er klarlakk på min men får høre med volvo om det er det i utgangspunktet.

Hoho, hadde jeg bare tatt med råd så :P

Kan ta å høre med han. Takk for tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått kjøpt lakk og alt som måtte medfølge det prosjektet. Begynner på det til fredag tenker jeg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvordan gikk det her? :)

om det er original fanger du har forran, så tror jeg det er best å få den plast sveiset. er vel ABS plast i den sikkert? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk veldig bra egentlig. Er just ferdig med å polere bilen, må se om jeg kan få lagt ut noen bilder.

Jeg sparklet fangeren med glassfibersparkel, det holdt litt men er sprekt i lakken nå, men ikke helt gjennom.

Våtslipte gjennom noen plasser og litt sånn, men gikk bra. Tror forresten det ligger litt i loggen min om prossesen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent!

Prikken over i-en hadde vært 95+ midjelister :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive