Gå til innhold
Simen

Jeg ble rygga på, trenger tips (NB sterke scener!)

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

Hei folkens.

Finn en feil på bildet:

IMG_6002.jpg

En av damas mange brødre var uheldig og rygga inn i sia på bilen min i helga, og jeg trenger noen tips til hva som er lurt å gjøre nå. Ble veldig lei meg, og med en gang det hadde skjedd ble jeg bare satt ut og så for meg skrekk-eksempler med omlakkering på forsikringsselskapers egne lakkopprettere, med heftig fargeforskjell på dørene. Som vist på bildene er det bare førerdøra som er skadet, men den skaden er til gjengjeld stor pga. hengerfestet på bilen som kom i ganske stor fart.

IMG_6006.jpg

IMG_6005.jpg

IMG_6004.jpg

IMG_6008.jpg

Dette er veldig surt, men heldigvis er min kommende svoger en ydmyk mann som sa at han skal dekke alt som er av utgifter i forbindelser med dette. Men, jeg er litt skeptisk til å bruke forsikrings hans. Er det ikke da slik at det må gå på selskapets lakkopprettere og jeg kan ikke bare velge hvor ting skal ordnes? Slik var det hvertfall når faren min krasja gamlebilen (Carisma'en) min. Husker ikke helt hvilket selskap han hadde, men det kan jeg evt. komme tilbake til.

Jeg har blitt litt kjent med lakkereren som omlakkerte Stig R. Vormestrand sin bil, har snakka med han om dette, og har lyst til å ta det hos han. Han er en dyktig fyr har jeg fått inntrykk av, og jeg kan antakelig få det litt billigere der. Men er det da bedre å bare spørre han hvor mye det koster å rette opp/lakkere hele denne døra, også be broren til dama overføre det beløpet direkte til meg? Hva ville dere gjort?

Og hva tenker dere om skaden? Jeg synes den ser såpass stor ut at jeg kanskje burde ha ny dør!? Bulken er enorm, og pga. kurvene som er rundt lista så tror jeg det blir vanskelig å bare rette ut, men det kan hende det går fint også. Lista må jo også byttes, men det er ikke noe problem, blir nok til at jeg bestiller et par nye (til bakdøra også) fra Motor Forum.

Setter pris på svar her, da jeg er litt i tvil om hva som er lurest. ;)

-Simen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hc_Tk    58
hc_Tk

jeg fikk akkurat samme skade på min bil for et par uker siden. Heldigvis slipper jeg å dekke skaden selv, men de på møller ville iallefall bytte dør og lakkere tilstøtende flater pga fargenyanse. Så lykke til, kan fort bli grisedyrt! ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det var kjedelig! Håper du ender opp med et bra resultat når du får fiksa det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Espen:)    0
Espen:)

Jeg er ikke oppretter, men det billigste er nok og dra på ett huggern og prøve få tak i en dør i rett farge, vist det ikke lar seg gjøre med rett farge er det nok billigere å lakke den nye døra inn og utvendig. Tviler sterk på at blir bra å rette den skade + at blir dyrt.

Ang forsikring ville jeg å betalt det av egne lomme, kommer langt bare med det han må betale i egenandel +bonus tap.

Det er det ikke verd på et stk dør:)

Ville prøvd og få lakkert døra først før jeg hadde begynt med ut flekking på skjerm og bak dør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petter    1 397
Petter

Sort bil blir det heldigvis ofte ikke noen nyanseforskjell. Hadde den vært rød derimot.

Kan tenke meg hvis det blir brukt forsikring vil det bli brukt det billiste alternativet pgs bilen alder og verdi på papiret.

Blir da isåfall brukt dør fra en aller annen bilskrot. Ganske vanlig prosedyre på "billige" biler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skovdahl    58
Skovdahl

Du skal ha mulighet til å velge lakkverksted selv, så om du har en du vil bruke så skal ikke det by på problemer. Kommer jo litt an på selskapet og det som Petter sier.

Ufattelig kjedelig er det nå uansett! :thumbdown:

Må slutte å ha dine svogere rekendes på tunet hele tiden...eller spørre om de har speil :ph34r:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Ville finni en brukt dør og sendt den til en lakkerer som du vet gjør en god jobb. Koster nok ikke mer for lakkering av den døren enn det koster i egenandel på forsikkring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Kjipt, men det er sånn som skjer, desverre. :(

Jeg bulket min 2003 mod. Ford Mondeo for noen mnd. siden. Skadene ble så store att jeg valgte å bruke forsikringen min.

Fikk velge hvor jeg ville utføre reperasjonene selv. Skader på min bil for 64,000kr, bilens verdi er ca. 100,000kr.

Du må ta skadetakst til ett autorisert firma. Gjerne hos din lokale Mitsubishi forhandler.

Men det blir fort kostbart og bruke forsikring på dette.

Tipper en plass mellom 15,000 til 25,000 kr.

Det blir bra igjenn, ny dør, ny lakk. Perfekt for en detailer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
BChris    30
BChris

Som mange andre her, ville eg nok gått for brukt dør og lakkert denne opp innvendig og utvendig. Du har jo noen stag til vinduseheis og alt som kan ha fått ein smell og er skjeive :/ Var no godt at svogeren din er en god mann og ville gjøre opp for seg :) Du har no hatt hell i uhell her ja :P

Og ja, som Skovdahl seie: Har han ikkje speil? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Kjipe greier, håper det ordner seg uten noe om og men :)

Du skal ha mulighet til å velge lakkverksted selv, så om du har en du vil bruke så skal ikke det by på problemer. Kommer jo litt an på selskapet og det som Petter sier.

Det er absolutt ikke sikkert, mange selskap har avtale med et lakkverksted, og da står det tydelig i forsikringspapirene at det er kun det som skal brukes ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Brukt dør koster ca en tusenlapp hos en hugger. Pusser du den ned selv og leverer den til lakkering slik at de kun trenger ta siste finpussen på den før lakkering koster en slik jobb 5-6000.

Skaden er såpass stor at det der ikke er noe å begynne å rette på. Det tar for lang tid og vil koste mer enn å bare få en ny (brukt) dør på plass.

Det er absolutt ikke sikkert, mange selskap har avtale med et lakkverksted, og da står det tydelig i forsikringspapirene at det er kun det som skal brukes ;)

Fordelen er at man har lov å sutre og klage så lenge man vil og nekte å hente ut bilen hvis de ikke gjør skikkelig arbeid, og hvis man klager via forsikringsselskapet (forutsatt at det blir tatt på forsikringen), så vil man nok kunne få velge et annet lakkverksted etterhvert. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Sure greier dette - håper det ordner seg med både fint resultat og en human pris.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Suse    2
Suse

Hei folkens.

Finn en feil på bildet:

IMG_6002.jpg

-Simen

En feil på bildet - Bilen står ikke inne i garasjen.

Synd når sånt skjer, tror nok det blir dørbytte her.

Lykke til - håper det ikke blir masse strul med denne skaden. Flott bil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Den der så litt kjip ut ja :(

Håper ting løser seg greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Magnove    3
Magnove

Føler med deg kompis :) Kjøpte min første skikkelige bil i 2010, en Volvo V50 2006 modell, rygga i en stolpe etter 2 dager, skade til 40.000,- Kan ikke beskrive følelsen!! Før det hadde jeg kjørt Volvo 360, Nissan Primera 92 modell ovs uten uhell.

Etter den værste følelsen har lagt seg, ser du forhåpentligvis tilbake på det slik, det er "bare" dødt materiale, og det går an å fikse :)

Anbefaler deg å tenke nøye gjennom om du vil kjøre det gjennom forsikringsselskap, eller gjøre en avtale med broren til dama.

Nå vet ikke jeg hvilket forhold dere har, men noen ganger blandes dette med fornuft og følelser.

Jeg holder en knapp på forsikringsselskap, så kan evt svogeren din avtale med forsikringsselskapet om tilbakebetaling til de for å slippe bonustap.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
dj john    163
dj john

Det ska gå fint ann å få til lik farge på nylakerte flater viss du får en proff lakerer som blender ut osv..men du må si ifra at du er nøye å ikke finner deg i no fargeforskjell så de må blende ut på forskjerm og bakdør.Dette har jeg masse erfaring med på min RØDE bil detsverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takk for medfølelse, folkens, det varmer. Denne bilen betyr veldig mye for meg, så det stakk litt i hjertet da jeg fikk se dette. Men ble litt overraska over at jeg ikke reagerte med sinne, ble bare helt stille og trist. Min kjære mente jeg reagerte behersket, og hun vet hvor glad jeg er i bilen min.

Høres ut som at det er stor enighet om at hele døra burde byttes ja, men da må jeg flytte over vinduet også pga. sotingen jeg har (men det er vel ikke så veldig mye stress). Kikka på dørtrekket, og kunne ikke se noen skader, men ser nok ganske stygt ut om jeg tar det av, men forhåpentligvis er dørtrekket like helt så jeg ikke trenger å kjøpe ny. Høyttaleren som sitter nede i hjørnet spiller ennå.

Får se litt rundt på huggere jeg da, så får vi se hva som skjer. Kommer til å oppdatere med fremgangen her i tråden etterhvert som ting skjer, men har ikke mulighet til å ta tak i dette med en gang desverre. Kommer nok til å låne Carisma'en til dama så ofte som mulig, har ikke lyst til å kjøre rundt slik. :(

Sort bil blir det heldigvis ofte ikke noen nyanseforskjell. Hadde den vært rød derimot.

Kan tenke meg hvis det blir brukt forsikring vil det bli brukt det billiste alternativet pgs bilen alder og verdi på papiret.

Blir da isåfall brukt dør fra en aller annen bilskrot. Ganske vanlig prosedyre på "billige" biler.

Har sett en del stygge fargeforskjeller på sorte biler også, men de synes ofte bare i spesielt lys og i visse vinkler kanskje. Slik som bakskjermene mine, de er lakkert og de har grøntskjær i seg, ser utrolig stygt ut i sola. :(

Bilens verdi ligger vel på 80-90.000 ja, og ser den, men vi kommer nok ikke til å ta det hos forsikrikga siden han har en egenandel som kanskje er på like mange tusenlapper som en ny dør + lakkering av den.

Og ja, som Skovdahl seie: Har han ikkje speil? :P

Joda, men han var ikke helt opplagt tror jeg (burde ikke kjørt), også stolte han for blindt på ryggesystemet i bilen hans. Litt vel moderne bil for han gitt..

Brukt dør koster ca en tusenlapp hos en hugger. Pusser du den ned selv og leverer den til lakkering slik at de kun trenger ta siste finpussen på den før lakkering koster en slik jobb 5-6000.

Skaden er såpass stor at det der ikke er noe å begynne å rette på. Det tar for lang tid og vil koste mer enn å bare få en ny (brukt) dør på plass.

Høres bra ut det. Når han har en egenandel på 6000,- så er det jo ingen tvil om hva som lønner seg om det hele kommer på 6-7000,- tilsammen. :)

Føler med deg kompis :) Kjøpte min første skikkelige bil i 2010, en Volvo V50 2006 modell, rygga i en stolpe etter 2 dager, skade til 40.000,- Kan ikke beskrive følelsen!! Før det hadde jeg kjørt Volvo 360, Nissan Primera 92 modell ovs uten uhell.

Etter den værste følelsen har lagt seg, ser du forhåpentligvis tilbake på det slik, det er "bare" dødt materiale, og det går an å fikse :)

En forferdelig følelse ja. :( Men heldigvis var det ikke jeg som gjorde noe i midt tilfelle, jeg så det ikke engang.

Joda det er "bare" en død ting, men det er utrolig hvor mange følelser man kan ha til biler også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Ikke mye jeg har fått gjort med dette idag desverre, men har snakka med broren til dama (heretter omtalt som broren) og vi ble enige om å ikke ta det på forsikringa. Så da blir det leting etter brukt dør så snart jeg har tid, ellers kan jeg vel spørre broren om å se etter en på huggere i nærheten - han er vel "plikta" til å hjelpe meg med dette. :)

Christer: Kan du ha øynene åpne for delebil-Galant'er? Evt. kanskje noen på MKN som har?

En feil på bildet - Bilen står ikke inne i garasjen.

Synd når sånt skjer, tror nok det blir dørbytte her.

Lykke til - håper det ikke blir masse strul med denne skaden. Flott bil

I garasjen stod bilen jeg driver med for tiden. ;)

Takk for det!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Christer: Kan du ha øynene åpne for delebil-Galant'er? Evt. kanskje noen på MKN som har?

Hvis farge ikke er et tema, tror jeg nok jeg skal kunne skaffe deg en dør innen utgangen av uken. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Farge er ikke et tema nei, det ordner seg. :) Men helst uten parkeringsbulk eller rust. ;)

Var forresten innom Motor Forum idag, og forhørte meg om hva det kosta nytt, ulakkert. Selve døra skulle de ha 8000 + moms for, og dørlista kosta nesten 2 lapper. Haha, ikke så aktuelt. "Skal tenke på det...." sa jeg til han :rofl1:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig