Kristian Nafstad

Kjøpe DA maskin, men hva mer?

24 innlegg i emnet

Hei,

Driver og skal kjøpe meg en DA Maskin, Kestrel DA S6 PRO. Men hva annet må jeg kjøpe? Skal brukes til lakkrens og polering, har hard lakk (BMW E46 '00, Orientblau).

Jeg antar jeg må ha pads og en "bakplate", hva er bakplate? Og åssen pads skal jeg kjøpe? Link gjerne til shinearama om hva jeg må kjøpe. Er det noe annet jeg også burde kjøpe? Har lakkrens jeg skal bruke og polering. Link gjerne til en voks jeg burde bruke. Har ikke ekstremt mye penger å bruke, så ikke tenk på Swissvax sin voks til over 8000kr.

Setter pris på kjappe svar! Har kortet klart, hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakplate er den plata du fester paden i. På DA maskiner er vel dei vanlig på ved kjøp.

So trenger du litt forskjellige pads og poleringsmidler.

Er mange bra og billige vokser. Er mange tråder om dette her på forumet

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner. Jeg har sett litt på 3M sine pads, passer de til DA?

Ser de har en "High Gloss Polishing Pad", hvilke produkter kan for eksempel brukes til denne? Er det f.eks MC UC?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å komme til på trange plasser trenger du liten bakplate 75mm. Denne følger ikke med maskinen og må kjøpes utenom.

Hard lakk....

Scholl S03gold - gul schollpad 145 og 80mm(grovkorrigering)

Scholl S30+ - Oransje schollpad 145 og 80mm (finpolering)

billig god voks Collinite 845

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke lang fartstid, men testet Uber pads noen ganger nå på min DA maskin, kan anbefale de i hvert fall! Gikk forøvrig for de etter masse andre anbefalinger om Uber til DA maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nok med 1 gul pad og 1 oransje pad? Eller burde jeg kjøpe flere? Skal være til noen biler. Evt om jeg vasker selv, hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje til 3M pads, men dei skal nok fungere på DA

"High Gloss Polishing Pad" høyres ut som ein pad som skal få lakken skikkelig blank med eit fint poleringsmiddel. UC passer antagligt ikkje heilt der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det nok med 1 gul pad og 1 oransje pad? Eller burde jeg kjøpe flere? Skal være til noen biler. Evt om jeg vasker selv, hehe.

Litt lite med 1 av hver....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antok det. Hvordan er det med vasking av dem? Må man ha padwasher til det, eller kan de vaskes på en annen måte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Antok det. Hvordan er det med vasking av dem? Må man ha padwasher til det, eller kan de vaskes på en annen måte?

Jeg bruker og vaske dem i varmt vann og la dem lufttørke :) men har også hørt at du kan hive dem i maskin på 60 grader kokevask, men da må du bruke lite såpe og ingen skyllemiddel..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fint å vaske de med litt Zalo eller Surfex HD og rennende vann.

Skal du ha de i maskinen bør du ikke ha de på mer enn 30 grader.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipsene! Har nå utført et kjøp på Shinarama. De hadde ikke så maange Scholl produkter, så da blir det en bestilling i Norge også :)

En liten ting jeg har lurt på, som plager meg litt. Si du tar 50/50 når du skal polere, og tar der du skal polere, så fjerner du teipen når du er ferdig, hvor skal du da teipe "neste gang"? Ødelegger det hvis du teiper der du nettopp har polert? For man blir jo nesten nødt til det for å få alt til å "gå opp i opp"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
En liten ting jeg har lurt på, som plager meg litt. Si du tar 50/50 når du skal polere, og tar der du skal polere, så fjerner du teipen når du er ferdig, hvor skal du da teipe "neste gang"? Ødelegger det hvis du teiper der du nettopp har polert? For man blir jo nesten nødt til det for å få alt til å "gå opp i opp"

Jeg skal ikke påstå at jeg egentlig skjønner spørsmålet ditt. Du trenger ikke teipe noe annet sted enn på deler du ikke vil at maskinen skal komme borti. Legg maskeringstape på gummilister etc. Les en del Show&Shine-tråder for tips og prøv første gang på noe det ikke er så farlig med.

Dropp gjerne all form for 50/50, teip midt på karosserideler etc til du får polert en bil. Da skjønner du lett hva som kan gjøres for å kunne lage 50/50 og hvordan man fjerner restene etter de :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt jeg ikke har noe å øve meg på, håper jeg finner noe, hehe. Hva er det "værste" som kan skje? Skal lese en del tips ja, har lest litt allerede, men blir mye mer denne uken :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dumt jeg ikke har noe å øve meg på, håper jeg finner noe, hehe. Hva er det "værste" som kan skje? Skal lese en del tips ja, har lest litt allerede, men blir mye mer denne uken :-)

Det verste som kan skje er at maskinen slår borti noe og skader bilen. Men en DA-maskin er trygg å bruke hvis en har holdt i elektrisk verktøy før.

På Youtube finnes det mange videoer av folk som maskinpolerer. Kvaliteten på tipsene varierer, men du får et godt inntrykk der av hva det går ut på.

Generelt start med fin myk pute, mildeste polishen du har og laveste hastighet på et panser som ikke tilhører en bil som er uerstattelig :) Klarer du å skru i en skrue med elektrisk drill, klarer du å håndtere en DA-maskin. :) Men å få lakken til å se bra ut og finne rett kombinasjon produkter, krever erfaring ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en gang, takk for gode tips! Om 4 dager har jeg maskinen og utstyr, så da blir det bare å øve seg, og se en del filmer og lese i forkant :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener bestemt (å ha lest) at det blir bare tull med waffel padsa til 3M på DA maskin, se om du finner noen som har brukt de og kan gå god for de på DA før du handler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M sine vafler er ikke så glade i DA-maskin, nei.

Kjøp minst to av hver av Über gul, oransje og grønn i 100mm, 140mm og 160mm, og en 75mm (3") bakplate for DA-maskin. Jeg mener DAS6 Pro kommer med en 125mm og en 145mm bakplate. Med disse bakplatene og poleringsputene er du klar for det meste.

I tillegg trenger du poleringsmiddel; Jeg er hovedsaklig kjent med Scholl-produkter og er veldig fornøyd med S3 Gold, S17+, S30+ og S40. Disse fungerer knall på DA-maskin. En pad-børste (neglebørste gjør jobben) er også veldig praktisk midt i en jobb hvis paden blir full av produkt og vask ikke er praktisk gjennomførbart.

Pads vaskes som tidligere nevnt enten under springen med rennende varmt vann. Litt Zalo på paden, gni og gnukk til den er ren, TRYKK forsiktig på den (ikke vri) for å få ut mest mulig vann og la den ligge og tørke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg for eksempel gå på en butikk og kjøpe bakplater, eller passer ikke alt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikkje akkurat vanligt at ein butikk har bakplater. Viss dei av ein eller annen grunn har, so er det nok til roterende. Til DA må det vel være ein type som passer på maskina di.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive