Gå til innhold

Minishine: Rancilio Silvia / Rocky


Are G

Recommended Posts

Er gøy å være med på konkurranser her på forumet så tenkte litt hva jeg kunne ta her hjemme som gikk greit og trengte en vask.

Mens jeg stod å vasket kaffemaskina tenkte jeg, "hei, dette kan jeg vel gjøre til en liten SS".

Grunnet tidspress og kaffetørste gikk det litt fort på slutten og bildene ble litt begrenset.

9 dager igjen til innleveringsfristen på masteroppgaven og det er vel grunn nok i seg selv til å drøye dette litt.

Dette er da min kaffemaskin og faste klippe i hverdagen.

En Rancilio Silvia espressomaskin med tilhørende Rancilio Rocky kvern.

Utgangspunktet ser slik ut:

1.JPG

Ganske fælt, pleier ikke å bli så ille men måtte jo la det bli litt stygt så jeg hadde noe å ta tak i..

Ble litt for mye for meg så jeg begynte å shine litt før planen..

De som bruker slike maskiner vet at det blir skrekkelig mye søl og en god barista vil jo selvfølgelig vaske det kontinuerlig..

Noen inspeksjonsbilder

Først maskina selv.

4.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

Litt sprut fra melkeskumming kommer gjerne på siden av maskina..

9.JPG

Viktigste verktøyet? Kaffekverna..

2.JPG

3.JPG

10.JPG

11.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

Dunkebøtta, full av kaffegrut..

15.JPG

Vi begynner som med en bil å tømme fotbrønner for skrot.

Dette er da dryppbakken til kaffemaskina, her slippes det ut overtrykk og vannet renner her når man skyller reint filteret før man begynner.

16.JPG

Mye gugge her ja..

17.JPG

18.JPG

Men har tidligere behandlet dette med nanolotus forsegling, så det går ganske greit å få det vekk, en del går med bare spyling av vann.

19.JPG

Så feide jeg over med en nanosvamp, da blir det saker! :)

20.JPG

Når det var gjort gikk jeg løs på dunkebøtta, her slår man ut kaffegruten og det blir selvfølgelig uggent..

Først tømmer man alt i matavfallet, så ser det slik ut:

21.JPG

22.JPG

23.JPG

Spyler over med vann, bedre men langt fra bra..

24.JPG

25.JPG

En nanosvamp løser dette problemet tenker jeg..

26.JPG

27.JPG

28.JPG

Da ble det litt bedre :)

Så går vi løs på hovedoppgaven, kverna.

Først må den tømmes ordentlig for løs kaffe.

29.JPG

Var flekkete og full av gris så da er kommer nanosvampen til unnsetning!

31.JPG

Ble litt bedre :)

Etter denne runden ble det også lagt en voks på maskina men dessverre ble det bare skjoller og stygt så det måtte fjernes igjen med ny runde med svampen.

Etter dette ville jeg gå litt mer i dybden og åpne kverna og rense knivene.. Har hatt maskina i 1,5 år og aldri renset den ennå.... *skamme seg*.. og den ble kjøpt brukt.. :D

32.JPG

Ikke spesielt pent nedover her nei.. Mye avleiringer av kaffeoljer og skit..

33.JPG

34.JPG

Ikke helt reint nede i skåla heller...

35.JPG

Knivene trengte også en liten runde med svamp...

36.JPG

37.JPG

38.JPG

Oljen satt steinhardt og var nesten håpløs å få løs så da måtte jeg ty til Zalo (ja ikke surfex, skal tross alt være i kontakt med næringsmidler..) så knivene ble liggende i Zalovann en stund, skiftet vannet og skrubbet de flere ganger.

Mens de fikk bade litt la jeg en ny LSP på kverna, NanoLotus Forsegling for krom og høyglans.

39.JPG

Spray på og tørk av etter en liten stund.

40.JPG

Etterhvert ble jeg sånn passelig fornøyd med knivene og samtidig oppdaget jeg at klokken viste mye mer enn den skulle så da ble det litt mer hast i prosjektet..

Knivene på plass igjen:

41.JPG

Kverna litt penere enn før :)

42.JPG

Rett på espressomaskina da.

Her var det kort prosess med nanosvamp på alle flater og etterpå NanoLotus som LSP.

For å komme godt til ble alle plater som enkelt kan fjernes skrudd av.

43.JPG

44.JPG

Skrudd tilbake igjen etter forsegling ser det slik ut.

Ikke helt perfekt, men langt bedre enn når jeg begynte! :)

45.JPG

Hva trenger man etter en lang detail ?

Nemlig.. en god kopp kaffe! :)

46.JPG

Takk for titten!

Og noen legger sikkert merke til at kjøkkenet er halvveis oppusset, det er prosjekt på gang til sommeren å gjøre dette ferdig.. :)

  • DCN Poeng 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvar meg på eit skot frå hofta, men du er vel ikkje tilfeldigvis å finne på coffeegeek? :D Må sei noko av det eg verkeleg likar med dette forumet er at perfeksjonismen strekker seg langt utover bilen! Perfeksjonisme i bilpleie, perfeksjonisme i kaffe :thumbup: Fin jobb og utrulig fin maskin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike!

Tydelig at jeg ikke er helt med for tiden.

Hva er vel en SS uten beadingbilde? :D

Det må være som å ha sex i søvne.. Det "går" jo.. men ikke spesielt artig..

00.JPG

Tatt akkurat nå, så kan allerede ha blitt ørlitt grums på maskina..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

veldig bra detail :) jeg tror kaffen smaker mye bedre etter en så grundig rengjøring! cred! Legg til denne på konkurransetråden min da, så jeg har alle samla.Om det ikke er blitt gjort :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvar meg på eit skot frå hofta, men du er vel ikkje tilfeldigvis å finne på coffeegeek? :D Må sei noko av det eg verkeleg likar med dette forumet er at perfeksjonismen strekker seg langt utover bilen! Perfeksjonisme i bilpleie, perfeksjonisme i kaffe :thumbup: Fin jobb og utrulig fin maskin!

Er vel perfeksjonismen som gjør at man trekker til bilpleien også? :)

Er glad i god kaffe, og hadde denne maskina på ønskelista lenge, helt til jeg fant den til salgs på finn i nærheten og da var det rett ut i bilen :D

Jobba en liten stund som barista, det var kjempeartig og før jeg fikk den jobben så drakk jeg omtrent ikke kaffe.. :)

veldig bra detail :) jeg tror kaffen smaker mye bedre etter en så grundig rengjøring! cred! Legg til denne på konkurransetråden min da, så jeg har alle samla.Om det ikke er blitt gjort :)

Har lagt i tråden allerede :)

Hjelper på kaffen ja, burde vært renset ofte, og blir nok oftere fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Det må være som å ha sex i søvne.. Det "går" jo.. men ikke spesielt artig..

Det er jo spørs hvem som sover da.

Ellers god maskin dette! Har planer å hente noe og ifra utlandet i sommeren. Desverre er utvalget i Norge rundt dette litt for krympet.

Cred for ideen men jeg håper virkelig du har samlet opp det rotet der for denne S&Sen ;)

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bra tråd :P (husk bare å rense innvendig og nå da! backflush spesielt)

Siden du skriver at du har jobbet som barista, så antar jeg at du ikke bruker kaffe fra joker i rocky'n? ;)

Har selv en Rocky og Siliva stående, men blir så skjeldent brukt.. lyst til å komme med tips til bønner du har gode erfaringer med?

Endret av ugn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere kjøpte jeg kaffen fra Temperato i Oslo, deretter fikk jeg veldig smaken for hippiekaffe (økologisk fairtrade) fra Stavanger Kaffebrenneri.

Dessverre er det slik at dyr kaffe ikke blir billigere når den skal sende med posten og måtte finne meg noe annet.

Fant en butikk i Kristiansand som heter Tea and coffee som jeg nå handler kaffe hos.

Renes i ny og ne innvendig ja. Men ikke så ofte som det burde vært gjort tenker jeg :D

Har også kjøpt meg ny steamer så jeg får oppgradert til nyere type. Så for meg at den ville være kjekk siden den gir en bedre vinkel, men ser jo at den er mye lengre enn den gamle steameren så vet ikke om det gjør noen forskjell mtp klaring til benkeplata.

Har faktisk en "ny" kvern stående hos en kompis som jeg skal få henta snart.. Da får jeg egen kvern til koffeinfri kaffe og det blir jo bare tøft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Jeg har handlet kaffebønner på ebay med stor suksess faktisk... Kan være verdt å prøve ut :)

Det jeg handlet var riktignok ikke så brent at den er ment for espressobaserte drikker, men ca 100kr/kg inkl frakt mener jeg det var. Santo Domingo et eller annet, helt topp i trakter og presskanne :)

Selv med tre uker postgang (pr esel?) fra den dominikanske republikk var den fantastisk mye ferskere enn alt man får i vanlige butikker ihvertfall. Kjekt å se kaffen ikke bare ligger død i presskannen, men sveller og kommer etter deg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men jeg fikk inntrykket av at du kan kaffe.

Hvorfor i all verden får jeg kanel i kaffen, bare fordi jeg kjøper capuccino?

Jeg begynte å drikke kaffe for alvor etter et seks ukers opphold i Italia, og synes stort sett det er bare italienskbrent som duger og går derfor stort sett rundt og sutrer i norske butikker (har ikke skikkelig maskin uansett så jeg tar det jeg får, men jeg klager mens jeg drikker). Men dette med at enkelte kafeer på død og liv skal ha oppi "capuccino-strø" i capuccinoen min, det provoserer veldig. Jeg bestiller uten, og så må jeg skrike stopp (prøv det en gang, det er ganske moro når køen er lang) til dem i det jeg ser handa av gammel vane strekker seg etter den fordømrade krukka:angry: Tror knapt jeg så en slik kanelstrøer i Italia! Kanskje de hadde den gjemt under disken, sammen med ketchup?

Er det som jeg håper at ekte baristaer ikke har skitt og kanel i kaffin til folk?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot, men jeg fikk inntrykket av at du kan kaffe.

Hvorfor i all verden får jeg kanel i kaffen, bare fordi jeg kjøper capuccino?

Jeg begynte å drikke kaffe for alvor etter et seks ukers opphold i Italia, og synes stort sett det er bare italienskbrent som duger og går derfor stort sett rundt og sutrer i norske butikker (har ikke skikkelig maskin uansett så jeg tar det jeg får, men jeg klager mens jeg drikker). Men dette med at enkelte kafeer på død og liv skal ha oppi "capuccino-strø" i capuccinoen min, det provoserer veldig. Jeg bestiller uten, og så må jeg skrike stopp (prøv det en gang, det er ganske moro når køen er lang) til dem i det jeg ser handa av gammel vane strekker seg etter den fordømrade krukka:angry: Tror knapt jeg så en slik kanelstrøer i Italia! Kanskje de hadde den gjemt under disken, sammen med ketchup?

Er det som jeg håper at ekte baristaer ikke har skitt og kanel i kaffin til folk?

Haha, dette irriterer meg også. Sier alltid til servitør, veldig bestemt "UTEN kanel", hvis jeg skal ha cappucino i norge.. Skjønner ikke hvor dette kommer fra..

Det er nesten like ille som pisket krem, slik du får den i store deler av frankrike..

Endret av shiznit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JensChristian

For å fortsette OT-trenden litt:

Har selv "jobbet" som barista, deltid, og dette kanelet er noe for folk som ikke kan kaffe. Det er noe som heter Cappucino-krydder i butikkene, som jeg så lang har forstått er en dyr blanding av sukker og kanel, og det er her trenden stammer fra tror jeg.

Litt godt er det jo... :ph34r:

Misunner deg maskinen Are! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Hmm.. Skal aldri si nei til å prøve ny kaffe, men det må i alle fall være espressomalt :D

Har du noen link til dette?

Ser han jeg kjøpte fra begynte å få dårlige karakterer og forsvant, men et kjapt søk fant jo litt...

Denne ser ikke dum ut, ca 166kr med dagens kurs så ikke kjempebillig. Var kanskje en lavere kurs da jeg handlet.

http://www.ebay.com/itm/CAFE-SANTO-DOMINGO-2-POUNDS-BAGS-WHOLE-ROASTED-BEAN-COFFEE-DOMINICAN-BEST-TASTY-/170766070595?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c2737343#ht_2201wt_1177

Ellers er det jo bare å bruke noen dager på å bla gjennom alle som selger bønner :) : http://www.ebay.com/sch/Coffee-Beans-/38179/i.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette snakket og jeg har ennå ikke fyrt igang dagens første brukerdose!

post-2933-1337687713,66_thumb.jpg

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål hvorfor folk skal ha kanel på kaffen.

Sannsynligvis samme grunn som hvorfor folk vil ha smak på kaffen , amaretto/mokka osv.

Dekke over den grufulle smaken av kaffen :D

Shiznit du kan komme ned her en dag og få cappuccino uten kanel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...