Gå til innhold

Vask og polering for sommeren.


Mlinaker

Recommended Posts

Hei.

Jeg er rimelig fersk innen bilpleie på dette stadiet.

Har kjøpt en del produkter fra Scandic Shine og lurer på om noen kan se om jeg har har fått med alt som trengs og om jeg har forstått hvilken rekkefølge produktene brukes.

Har laget meg en "oversikt" slik at jeg ser hva som brukes til hva.

Utvendig:

Avfetting à Autoglym Super 81. Føres på fra vinduer og ned. Vent 5min. Spyles av med HT.

Såpe à Chemical Guys Citrus Wash And Gloss. Legges på over hele bilen og spyles av med HT.

Felgrens / Wheel cleaner à Bilberry blandes 1:5. La virke i 5 min. Spyl av med HT.

Berøringsvask à Vaskebøtte med gritguard og vaskes med vaskehanske.

Tørker bilen med tørkehandkle og evt trykkluft.

Claybar à Vaskes og tørkes først. Påføres med claylube (speed wipe quick). Spyles av med vann.

Lakkrens à S03+ Gold. Grov. Brukes på hvit og svart spider pute eller blå pute. Tørkes av med MF.

Polering à S30+. Brukes etter S03+ Brukes med orange pute. Fjerner små riper. Tørkes av med MF.

Voks / Beskyttelse à Chemical Guys Petes 53. Påføres for hånd med pad. Tørkes av med MF.

Sealer à Chemical Guys Jetseal 109 lakkforsegling. Kan legge ett lag med voks etter sealer å.

School blå cutting pad. Passer fint sammen med à School S03+.

School orange poleringspute. Passer fint sammen med à School S30+.

Innvendig:

Vinduer à Vinduer vaskes med School ICE 9000 og blått vinduspapir.

Dashbord etc à Vaskes av med School SPAM med hvite vaske kluter.

Scholl Concepts purple 9000 brukes til hva ?

Oversikt over produkter som jeg har :

Bøtte med gritguard

Chemical Guys såpe

Vaskehanske

Tørkehånkle

Bilberry 1L felgrens

Mothers dekkbørste

Scholl blue dekkfornyer/platikk

Scholl Concepts S03+ gold

Scholl Concepts S30+

Scholl Concepts rubbing pute (blå)

Scholl Concepts finishing pute (orange)

Scholl Concepts bakplate

Chemical Guys Petes'53

3 pakk påføringsputer

5xfluffers microfiberkluter

Swissvax Detalj kost

Kwazar Mercury Pro + Double-Action Spray Bottles 3-pakk

Interiør:

Scholl Concepts purple 9000

Scholl Concepts ICE 9000

Scholl Concepts SPAM

Hva trur dere om denne prossesen med disse produktene ?

På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosessen ser bra ut i mine øyner. :) Eg kjenner ikkje til avfettingen du skal bruke, men du ser jo sjølv om det tar nok av skitten eller ikkje. Evt. kunne du kjøpt deg Prickbort + Sufrex HD i tilegg, om du trenger det. Voks og sealer er vel ikkje nødvendig slik eg har forstått det. Det holder med en av delene. Men du kan legge begge deler, men det blir ein del ekstra jobb da.

Eg er også rimelig fersk på bilpleie, og det eg har lært meg til no er at det ikkje nødvendigvis er produktene som er det viktigste. Man kan ha produkter for 100 000,- uten å få et godt resultat om ein ikkje kan det grunleggende. Valg av riktig produkt/pad til type lakk, mengde av produkt, teknikk med maskina, godt forarbeid, nøye inspisering før og underveis, ofte rengjøre pads, ect ect er det viktigste. Alt dette kan du lese deg til på dette forumet :)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har det du trenger ++ :)

Men jeg regner med at du ikke har skrevet det opp i hvilken rekkefølge du skal gjøre det, for da blir det litt feil.

Men ellers ser det flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har det du trenger ++ :)

Men jeg regner med at du ikke har skrevet det opp i hvilken rekkefølge du skal gjøre det, for da blir det litt feil.

Men ellers ser det flott :)

Ser ikkje noe feil med rekkefølgen hans? Avfetting - høytrykk - skum - høytrykk - berøringsvask - høytrykk - tørke - clay - polere - voks/forsegling . Eneste felgvasken som man kanskje kunne lagt inn etter berøringsvasken.

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har det du trenger ++ :)

Men jeg regner med at du ikke har skrevet det opp i hvilken rekkefølge du skal gjøre det, for da blir det litt feil.

Men ellers ser det flott :)

Hva blir feil med rekkefølgen her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spyle av etter clay med SpeedWipe? Tørk heller av med en mikrofiberklut :)

Så man trenger ikke spyle etter man har brukt claybar ?

Er det noen andre produkter man kan bruke sammens med claybar ? Vann å såpe f.eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikkje spyle av etter clay og speedwipe. Bare tørk bort slik at det er tørt til du begynner å polere :)

Kan vel bruke det meste med clay, sånn egentlig - bare det er glatt nok :P Men anbefaler å bruke 'riktige produkter', slik at du ikkje risikerer at clayen henger seg i lakken og lager stygge merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikkje spyle av etter clay og speedwipe. Bare tørk bort slik at det er tørt til du begynner å polere :)

Kan vel bruke det meste med clay, sånn egentlig - bare det er glatt nok :P Men anbefaler å bruke 'riktige produkter', slik at du ikkje risikerer at clayen henger seg i lakken og lager stygge merker.

Men vist man lager seg en liten pumpe-flaske med vann å f.eks CG citrus wash&gloss og bruker det som smøring til claybar ? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vist man lager seg en liten pumpe-flaske med vann å f.eks CG citrus wash&gloss og bruker det som smøring til claybar ? =)

Usikker... du kan jo prøve på et lite område å se om det glir godt nok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jkkarlsen

Men vist man lager seg en liten pumpe-flaske med vann å f.eks CG citrus wash&gloss og bruker det som smøring til claybar ? =)

Jeg har begynt å bruke det, bare med Maxi suds 2. Bare prøv deg litt frem på blandingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke det, bare med Maxi suds 2. Bare prøv deg litt frem på blandingen

Trur det er det letteste ja.

Men er det slik å forstå at vist jeg tar en bil, som ikke har så mange defekter i lakken, holder det da å gjøre med School S30 på en finishing pute å så legge voks/sealer over igjen ? Eller "må" man kjøre S03+ gold først å så S30 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten se med ein god lampe, evt ta bilde med kamera med sterk blitz. Eg klarte iallefall ikkje fjerne alle mine vaskeriper og andre riper med s30+ i går.. Måtte over på S17+ og medium polish pute. S30+ er svært fin, og tar bare de aller minste ripene og lager lakken blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en periode på polering av bil, men det er et ufattelig mange produkter å velge mellom.

Jeg ønsker å kjøpe Krauss 900w PRO ocillerende maskin. Kom gjerne med inspill.

Til selve poleringen har jeg sett på Scholl Concepets, men jeg vet ikke hvilke rekkefølge og kombinasjon av pader jeg skal bruke.

Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faloda: Start ein ny tråd istedet for å gjera denne meir uoversiktelig med 2 forskjellige som skal ha forskjellige svar.

Er ikkje nødvendigt å tørke bilen etter vask og før clay.

Ved polering starter ein alltid med den mildaste kombinasjonen for å teste. Tar den ikkje nok, brukes ein litt grovare kombinasjon osv.

Tar du for grov kombinasjon på mjuk lakk, blir det laga ein dek unødvendige hologrammer som kan bli vanskeligt å ta vekk! Og ein tar unødvendigt masse av lakken. (den er ikkje akkurat tjukk ifra før)

Purple 9000 bruker eg til støvtørking. Den gir ein fin farge og lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...