Gå til innhold
Papi

Oppgradere gammal bærbar - Acer Aspire 1410

Recommended Posts

Papi    0
Papi

Som med fryktleg andre forum, så har dette forumet flust i folk som har peiling på mangfaldige emner, så då prøvar eg meg med å spørje etter hjelp. :)

Eg har ein gammal Acer Aspire 1410, som har vore med meg nokre år no, og begynt å verte gammal. Eg brukar denne mykje i samband med jobb ute, då til å surfe på internett, eg skriv mykje i samband med innrapportering/dokumentering, ser gjerne ein film eingong i blant når eg er ute. Alt av tyngre arbeid, som videoredigering og liknande, skal eg kjøpe meg ein ny maskin til om ein stund.

Dataen min er begynt å verte treig, sjølv etter formatering, og ynskjer difor å oppgradere innmaten, for å få den raskare. Kunnskapane mine om data går så longt som at eg kan formatere den på eiga hand, ogmest sannsynleg både skru ut ein stor ting, og montere ein ny innatt. Problemet mitt er at eg ikkje veit kva eg skal kjøpe for å få den til å gå raskare. Altså, kva som passar min maskin. Eg les om SSD, elektronisk memory istadenfor mekanisk, og så bortetter... Eg ynskjer rett og slett å kjøpe komponentane som passar i min, som får den til å gå raskare, og som er plug and play.

Difor, er det nokon her som kan hjelpe meg til å rettleie meg til kva eg skal kjøpe til akkurat DENNE maskina, og kvar? Set svært stor pris på hjelp! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Jeg har en Acer 1810T og den er vel relativt lik vil jeg tro.

Har installert SSD disk i min maskin og det har gjort dag og natt forskjell, i tillegg til at batteriet holder lenger nå :)

Disken jeg kjøpte heter OCZ Vertex 2 120GB, plugget rett på, men fikk aldri kopiert over OS slik som det var så måtte installere fra scratch og laste ned alle drivere løst. Men maskina fungerer flott nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ColdFusion    11
ColdFusion

En SSD uten tvil! Kingston HyperX eller en Intel. Husk at du mest sannsynlig kun trenger en SATA2.0 disk, som har 3GBps som limit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bangdalen    5
Bangdalen

Som de over sier: SSD gjør susen, men det gjør RAM også. RAM er mer plug and play enn SSD siden man må inn med operativsystem på nytt etc. Men har man muligheten til å gjøre dette er det gull verdt. Mindre støy, bedre batteribrukstid og mindre varme er også noen bonuser man kan ta med seg :)

RAM koster en 4-500 kroner fort vekk for en 1GB-brikke til din maskin. (Kan sikkert skaffes billigere og, men var det jeg fant ut etter et kjapt søk)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kjetil Holthe    1
Kjetil Holthe

Er maskinen 3 år gammel ville jeg nesten ikke brydd med å oppgradere. Det er vel mest sannsynlig 32bit OS på denne, så å oppgradere ram, er vel nesten bortkastet. Får ikke brukt mer enn 3gb uansett. Da må du skaffe deg 64bit, og skal det gjøres lovlig koster det jo litt. Ny disk, ram og windows, da er du fort oppe i en ny maskin og mindre jobb.. Det er uansett begrenset hvor lenge du vil være fornøyd med den etter oppgradering. Har du en aspire som har levd 3år, så skal du vel egentlig være fornøyd.. Hehe..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bangdalen    5
Bangdalen

Får vel ikke dytta så mye RAM i den maskinen uansett vil jeg tro. Ser for meg en maxlimit på 2GB uansett. Poenget er vel at det å oppgradere maskinen kan få den opp på et akseptabelt nivå ytelsesmessig med minst mulig pengebruk om jeg har forstått trådstarter rett, og da er faktisk litt mer RAM og en SSD veien å gå. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

Tar opp igjen denne. Har en Packard Bell Easynote TR83 og tenkte å prøve en SSD-sak. Problemet mitt er at harddisken min har i bruk 104 GB, men når jeg selv teller mappe for mappe kommer jeg kun til 46 GB. Noen som kan fortelle meg hvor resten er? Nesten 50 GB som jeg ikke finner, men som jeg gjerne skulle ha kvitta meg med. Har kjøpt en Kingston HyperX 120 GB.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Tar opp igjen denne. Har en Packard Bell Easynote TR83 og tenkte å prøve en SSD-sak. Problemet mitt er at harddisken min har i bruk 104 GB, men når jeg selv teller mappe for mappe kommer jeg kun til 46 GB. Noen som kan fortelle meg hvor resten er? Nesten 50 GB som jeg ikke finner, men som jeg gjerne skulle ha kvitta meg med. Har kjøpt en Kingston HyperX 120 GB.

Operativsystem og drivere tar vel litt plass, men kanskje ikke 50 gig. Det finnes nok software som kan spore opp alt for deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

Tenkte ikke på skjulte mapper, takk! Fant iallefall en mappe på over 4 GB som kunne slettes. (Vel, finner vel ut det ved en restart)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JensChristian    187
JensChristian

Bruk WinDirStat... :) Da får du oversikt over all driten som er på maskinen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Formater hele dritten.. Vet du ikke hva du har for noe kommer du neppe til å savne det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ejay    3
Ejay

Formater hele dritten.. Vet du ikke hva du har for noe kommer du neppe til å savne det :)

Hehe, ja du har i grunnen rett i det...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig