Gå til innhold

Penge-problem :)


_Makki_

Recommended Posts

_Makki_

Jeg fikk plutselig noen tusen kr på kontoen som jeg ikke viste helt hvor ifra. Trodde ikke det var mulig men joda :P

For 1år tilbake hadde jeg folk i leiligheten min som ikke helt burde fått lov til det.

Men ok, norges lovverk osv.. Til slutt ble jeg kvitt de, selfølgelig ble sittende igjen med skader og gjeld.

Jeg ga f i å jage de da dette er ikke noe for meg. Jeg blir ikke fatigere av den grunn tenkte jeg da.

Denne gangen da, nå har livet lært meg å ikke være dumsnill.

SÅ DET VISTE seg i dag at de har klart å overføre penger til meg, uten å mene det da.

Så jeg fikk en sms med beskjed om å sende de tilbake..

SHIT HAPPENDS tenkte jeg.

Men nå føler jeg ikke for det liksom.

Så sende tilbake alt eller beholde det de skylder meg å sende resten fint tilbake? ;)

Endret av _Makki_

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg ville beholdt det de skylder deg. Er det snakk om mye kr? Kan ikke se att de kan lage trøbbel ut av det for deg seinere, ettersom de faktisk har satt de over til deg

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Hvis det ikke er snakk om "store penger", så hadde jeg tatt "the high road" og vært "the bigger man" og sendt alt tilbake ;) Du lærte vel litt av den situasjonen, og ingenting er gratis.

Når jeg låner bort penger, maser jeg aldri på å få de tilbake. Dersom personen ikke betaler/er sykt treig, har jeg lært mye om den personen, og vet hva jeg har å forholde meg til. Du ser hvor du har folk, og hvem som er ærlige, gode venner..

Dersom det er snakk om noen drittsekker du ikke liker derimot, behold alt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for deg er å sende de tilbake. Banken kan gjøre om overføringen om det er feil og da kan du plutselig sitte igjen med enda mindre på konto om du har brukt de pengene. Det er og en form for tyveri.

Du er selv ansvarlig for vedkommende du inviterer inn. Om de har gått inn uten tillatelse har du loven på din side, og du kan kreve erstatning. Om du inviterte de inn har du ansvar for alt, de trenger kun å betale om de føler for det.

Ta en prat med de. Si at du kan sende tilbake det overflødige og du beholder penger til erstatning for det de ødelagte og hvis de har noe imot det så blir det politianmeldelse osv. (De fleste blir skremt da).

Vær ærlig å ordne opp i det her, vis at du er mere mann enn de :)

Ps: Det lønner seg å lese igjennom tråden sin noen ganger før du poster. Var vanskelig å forstå hva du ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

x 2 iMAGINE

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skjer mye merkelig rundt deg fortiden Makki, men om jeg kjøper denne må jeg nesten spørre:

Hvordan skal de ha kommet på å overføre penger til deg uten vilje?

Det er da ikke så fort gjort å overføre penger, og de må jo strengt tatt bekrefte å signere(digitalt) for at dette skal skje.

Hvis dette er tilfellet, ser jeg ikke problemet uansett hva du velger å gjøre da de strengt tatt har godkjent og signert på at de skal sende deg penger, og det gjør overførselen bindene.

-edit ;

Som nevnt tidligere, vær grei å les korrektur før du poster ;) Tilfeldig bruk av caps og andre småting gjør det litt vanskelig å forstå hva du egentlig mener :P

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det skjer mye merkelig rundt deg fortiden Makki, men om jeg kjøper denne må jeg nesten spørre:

Hvordan skal de ha kommet på å overføre penger til deg uten vilje?

Det er da ikke så fort gjort å overføre penger, og de må jo strengt tatt bekrefte å signere(digitalt) for at dette skal skje.

Så du mener at hvis du taster 1 nummer feil i konto.nr og bekrefter etterpå så er det bevisst siden du har godkjent og signert?

Banken har ganske mye påvirkning, de kan rette opp i det akkurat som de gjør om noen "hacker" seg inn på kontoen din eller om banken overfører for mye penger til deg tilfeldig :)

Og dere er klar over at dere oppfordrer til noe ulovlig ved å si at han skal beholde pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at hvis du taster 1 nummer feil i konto.nr og bekrefter etterpå så er det bevisst siden du har godkjent og signert?

Banken har ganske mye påvirkning, de kan rette opp i det akkurat som de gjør om noen "hacker" seg inn på kontoen din eller om banken overfører for mye penger til deg tilfeldig :)

Og dere er klar over at dere oppfordrer til noe ulovlig ved å si at han skal beholde pengene?

Sier ikke at det du bruker som eksempel her gjør at det er bevisst :)

Men, jeg synes det virker høyst usannsynlig at vedkommende har skullet overføre til noen andre og ved en feiltakelse sendt dette til Makki pga et feil tall i kontonummer. Helt ærlig syntes jeg hele situasjonen virker litt usannsynlig.

Poenget mitt var at uansett hva som er tilfellet, så plikter den som overfører penger å se over og kontrollere at alle opplysninger stemmer, og da er det i utgangspunktet ikke opp til banken å gjøre noe med dette. Blir litt som at jeg overfører x-antall tusen til en kompis som bursdagsgave, men 1 uke senere angrer og sier til banken at de må ta disse tilbake. Det går da ikke an ;)

PS: Jeg oppfordrer ikke Makki til å beholde pengene :)

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dere er klar over at dere oppfordrer til noe ulovlig ved å si at han skal beholde pengene?

ifølge dinepenger.no (2010) er det kunden som overfører som er ansvarlig, og hverken mottaker eller bank er forpliktet til å hjelpe. det er ikke et lovbrudd å ikke returnere de, men dårlig gjort, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Glenn92: Såklart kan du ikke komme lenge på ettertid å få omgjort situasjonen. Da hadde jo ikke systemet fungert, da kunne jo alle bare trukket pengene etter betaling. Men det kan ta noen virkedager for omgjøringen blir fullført og pengene er trukket fra konto. Har hørt om flere som har dritt seg ut på å bruke penger som banken har overført ved et uhell. Det er ens eget ansvar at informasjonen er riktig ja, men det kan fort oppstå feil. Beklager om jeg fremsto som agressiv mot deg, var ikke meningen. :)

ifølge dinepenger.no (2010) er det kunden som overfører som er ansvarlig, og hverken mottaker eller bank er forpliktet til å hjelpe. det er ikke et lovbrudd å ikke returnere de, men dårlig gjort, ja..

Beholde verdi som ikke tilhører deg er ikke lovlig, uansett om det er en annen som har dritt på draget. Du er pliktig til å informere om at du har fått/funnet noe som ikke tilhører deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det ingen ulovligheter ved å beholde det som vedkommende skylder deg, men hvorvidt dette stemmer iforhold til lovverket aner jeg ikke :P

Hva Makki skal gjøre har jeg ingen formening om, og det verken angår eller bryr meg i noen som helst grad :)

Btw : Tok ikke innlegget ditt som aggressivt så ikke tenk på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Min forståelse av slike saker:

Juridisk sett er det som tidligere nevnt avsender av pengene som bærer det hele og fulle ansvaret for at pengene de overfører havner på riktig konto. Banken er bare transportselskap i dette og blander seg ikke inn med mindre det er snakk om svindel/hacking/etc av bankens innloggings-/sikkerhetssystemer som har gjort overføringen mulig uten kontoeiers samtykke.

Juridisk sett har _Makki_ mottatt en pengegave, og har ikke noen juridisk plikt å sende pengene tilbake.

Så - ulovlig? Nei.

Uetisk? Tja... hvertfall i gråsonen.

Gitt at det han skrev innledningsvis stemmer og de skylder ham penger, står han etisk sterkere rettet til å beholde pengene, men uansett er det kun hans egen samvittighet som kan avgjøre utfallet i denne saken.

For relevante paragrafer angående slike saker kan jeg snakke med advokaten i banken på mandag og få vite helt konkret hva som er juridisk riktig og feil i slike saker, dersom det er interessant for allmennheten.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Her kommer det ganske så sikkert å spore kraftig ut etterhvert... har det på følelsen :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Summen her er vel å gjøre det du skulle ønske ble gjort mot deg, snu saken og sett deg på den andre siden av bordet og kjenn etter, da får du svar.

Ikke i min villeste fantasi ville jeg beholdt slike penger selv, men så går jeg også tilbake til matbutikken med 7 kr om jeg har fått igjen for mye. Det er gave nok å se gleden til de som får tilbake penger etc, både private eller bedrifter som har gjort en feil blir glade, for det er alltid noen det går utover mht slike ting, ikke bare i ett ledd, men i flere ledd.

Makki kjenner sikkert situasjonen slik den er, og får følge sitt eget hjerte mht dette, etisk eller uetisk

  • DCN Poeng 2

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Men om jeg har skjønt det rett handler jo dette om folk som egentlig står i gjeld til Makki?

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...