Gå til innhold

Helsevennlig bilvask?


forden

Recommended Posts

Hei, er ny her på forumet men har allerede et spørsmål :)

Hva slags produkter er det som ikke gir noen skader? som feks så burde man jo bruke vernemaske/gassfilter da man sprayer på diverse ting.

Jeg har kjøpt meg prickbort, ironx og sånn men føler at det ikke direkte er sunnt og puste det inn, så kan noen komme med noen forslag som ikke er farlig over lengre tid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen som har gjort noen studie over tid på disse produktene når det gjelder helseskader, så det er veldig vanskelig å svare på. Det er nok de færreste som bruker beskyttelse i form av maske i forbindelse med bilvask osv. Hansker er det noen som bruker med de "værste" produktene som inneholder f.eks syre.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen som har gjort noen studie over tid på disse produktene når det gjelder helseskader, så det er veldig vanskelig å svare på. Det er nok de færreste som bruker beskyttelse i form av maske i forbindelse med bilvask osv. Hansker er det noen som bruker med de "værste" produktene som inneholder f.eks syre.

Bruker engangshansker uansett jeg, da disse produktene ikke er egnet for hud :) Det er ett par ganger maske burde vært på plass! Skulle vaske ett felgsett for en kar for noen uker tilbake, og her måtte jeg bruke så mye diverse produkter at det føltes ut som hjernen min var saus etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hansker og maske er noe som BURDE vært brukt med mange produkter, men i de fleste tilfeller blir det ikke til at jeg bruker annet enn enganshansker. Ofte glemmer jeg disse også :) Hva man gjør og hva man skulle ha gjort er 2 forskellige ting :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for at vi begynner og tenke på helsa og stiller opp til bilvask med motorsykkelhjelm med gassfilter samt gummihansker opp til skuldre! :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprayet en del med Meg's APC idag, og merket at det svei godt i halsen når jeg pustet inn litt av skyen. Litt som å puste i et rom der en har oljet f.eks.

Det er jo klart at mesteparten av disse kjemikaliene ikke er så veldig bra for kroppen, da de inneholder ganske mye. Bare merk hvor mye fuktighet poleringsmiddel trekker ut av hendene f.eks. Eller hvor mye det svir om du får noen av vaskemiddelene i et sår/øyne.

Jeg liker å bruke hansker, fordi da tar ikke hendene mine så skade av alle produktene. Sikkert ikke dumt å bruke maske med gass/støv filter når du må stå å puste inn de forskjellige sprayene.

Vanskelig å si hvor skadelig disse produktene er da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Er jo veldig viktig å skille på hvor man bruker alle produktene.. Står man ikke en trang garasje og bruker mye sterke stoffer, og så er maske på sin plass. Men står man ute igjen friluft som de fleste gjør når de vasker, så ser jeg ikke nødvendigheten med maske.

Hansker er alltid å anbefale når man er i mye kontakt med vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som meg da som bare sprayer på avfetting, lar det virke og så spyler det av igjen med såpevann, og så rent vann.

Men dette må jeg gjøre ganske ofte pga at jeg ikke har polert bil eller noe så det er alltid en hvit hinne på bilen.

Ikke har jeg hage slange engang så vaskingen skjer på det lokale ute vaskeriet som er 8 km unna hjemme mitt.

Derfor jeg lurer på helsevennlig, for er litt flaut og ha hansker og puste maske ved siden av de andre som vasker bil om dere skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel
er litt flaut og ha hansker og puste maske ved siden av de andre som vasker bil om dere skjønner :)

Ta med deg noen ekstra sett med hansker og maske, og fortell alle der om "din fetter som fikk kols av bilvask", så kan du fort tjene inn igjen utgiftene... ;)

Eventuelt kan du gå for heldekkende maske så ingen ser hvem du er?

Spøk til side, bilvaskehaller er vel noenlunde ventilerte og åpne? Eneste gangene jeg har merket at jeg burde hatt mer luft og mindre kjemikalier er de gangene jeg har kjørt på med mange runder iron-x "blodbad" på veldig skitne felger inne i vaskehaller. Lukten er en ting, den siste versjonen lukter ikke råtnende lik lenger, men hodepinen jeg fikk tyder på at virkestoffene bare var heftig parfymert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig viktig å skille på hvor man bruker alle produktene.. Står man ikke en trang garasje og bruker mye sterke stoffer, og så er maske på sin plass. Men står man ute igjen friluft som de fleste gjør når de vasker, så ser jeg ikke nødvendigheten med maske.

Hansker er alltid å anbefale når man er i mye kontakt med vaskemiddel.

De gangene jeg virkelig har savnet maske/briller er når jeg står ute i litt vind og skal påføre div. kjemikalier....hansker bruker jeg som regel alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

jo, om man er uheldig med vindretningen så kan det jo være greitt med maske. Men som regel klarer man jo å unngå å stå rett i osen fra kjemikalene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders_Aa

Det hender jo det blåser litt her når jeg skal påføre avfetting. De gangene trekker jeg bare genseren over munnen, så hjelper det ihvertfall litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåste litt i går da jeg skulle vaske bilen ja :) men etter en trykk med prickbort så lærte jeg meg å starte fra andre siden, og da fikk den spredd seg mere utover også :)

Men hvilken maske er det som kan brukes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...