Gå til innhold

Gewinde - Justerbart understell


100%

Recommended Posts

Tenkte at høre med dere guruer herinne...

Jeg monterte nytt justerbart understell i sommer å har nå justert det opp til den høyde jeg vil ha bilen (samt satt på vinterhjul :( ).

Jeg vil gjerne beskytte det så godt som mulig mot salt osv. nå hvor vinteren står for døren slik at jeg lett kan skru det ned igjen.

Jeg hadde ikke annet end kulelager fett for hånden så jeg klinte det på gjengene midlertidig. Har ikke troen på at det er det beste produktet å ha på - tviler på motstandsdyktigheten i lengden. Jeg hadde også noe Tektyl (understellsmasse) liggende men jeg er redd for at det blir vanskelig å fjerne igjen til våren.

Det gewinde sett jeg har er Hicon GT fra Weitec. Demper beinet er zinkbehandlet stål å mutteren til å justere med er noe kompositt (eller alu, er ikke sikker her).

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Tectyl har en klar gjennomsiktig "voks" som er fin til sånn formål... Jeg skal sette inn min med det i vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Fikk beskjed om at det holdt med å skru/juster litt på de innimellom, slik at de ikke satt seg jeg, men si gjerne hva du ender med å gjøre med smøring

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Det setter seg jævlig fort fast, så jeg ville og skal lagt på noe.. Når gewinde sitter, så sitter det godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Tectyl er den verste gjørma som er oppfunnet til bilbruk.

Men uheldigvis er folk noen late sauer og liker ting som varer evig og skjuler den opprusta dørken deres.

Noe voks greier er mye bedre, ser evt. skader så en kan utbedre de før de ruster og legger seg ikke dritt bakom, noe som det ALLTID vil gjøre med tectyl.

Også ser det mye bedre ut når undersida av bilen er i samme farge som resten og ikke som en dårlig asfaltert bygdevei.

Eneste minuset er holdbarhet, må/bør påføres en gang i året, avhengig av bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene!

Fikk beskjed om at det holdt med å skru/juster litt på de innimellom, slik at de ikke satt seg jeg, men si gjerne hva du ender med å gjøre med smøring

Hvis du ikke smører inn med noe så burde du i hvert fald høytrykks rense eller bruke luft til å rense gjengene fuldstendig. Setter det bare et sandkorn der når du begynder å skru opp eller ned så kan det sette seg.

Det setter seg jævlig fort fast, så jeg ville og skal lagt på noe.. Når gewinde sitter, så sitter det godt..

Det jeg har hørt og...skal ikke skje på mitt :rolleyes:

Denne funker gull til korrosjonsbeskyttende smøring på understell osv til amfibiebiler...

Men prisen da...hehe...må være noe annet billigere derute. Ingen tvil om at dette er i den riktige retning. Kanskje søke på eBay...

Tectyl er den verste gjørma som er oppfunnet til bilbruk.

Men uheldigvis er folk noen late sauer og liker ting som varer evig og skjuler den opprusta dørken deres.

Noe voks greier er mye bedre, ser evt. skader så en kan utbedre de før de ruster og legger seg ikke dritt bakom, noe som det ALLTID vil gjøre med tectyl.

Også ser det mye bedre ut når undersida av bilen er i samme farge som resten og ikke som en dårlig asfaltert bygdevei.

Eneste minuset er holdbarhet, må/bør påføres en gang i året, avhengig av bruk.

Tektyl turde jeg egentlig ikke bruke...har ikke gode erfaringer med det fra tidligere bruk på gamle/eldre biler nettopp pga de egenskapene du nevner...tror også det er vanskelig å få bort igjen når det skal justeres til våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men prisen da...hehe...må være noe annet billigere derute. Ingen tvil om at dette er i den riktige retning. Kanskje søke på eBay...

Akkurat denne tror jeg ikke du får spesielt billigere noe sted (bortsett fra 10%rabatten detailersclub har)

Alternativt ville jeg prøvd å smøre tykt med CRC SP-350, SP-400 eller Lithium Grease. Alle produkter som tåler mye juling både kjemisk og mekanisk.

SP-350 og Lithium Grease er smøring, så de kan sprayes på mekaniske bevegelige deler, gjenger osv. SP-400 herder og blir til en voksaktig hinne som henger godt på og ikke sprekker opp som f.eks tectyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Så var det det med å dra alt under en kam da.. Tectyl er merkenavnet, og som så veldig mye annet har de også en produktserie... En kamerat brukte denne fra Tectyl: http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=228 forrige vinter og hadde ingen problemer med å justere ned igjen etter vinteren... Denner danner også en vokshinne: http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det det med å dra alt under en kam da..

Helt klart, tror ikke så mange er klar over at Tectyl har mer enn understellsbehandling. Den 511 så i alle fall ut som et passende produkt utfra produktbeskrivelsen! Er dette noe dere har i butikken på Torshov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne tror jeg ikke du får spesielt billigere noe sted (bortsett fra 10%rabatten detailersclub har)

Alternativt ville jeg prøvd å smøre tykt med CRC SP-350, SP-400 eller Lithium Grease. Alle produkter som tåler mye juling både kjemisk og mekanisk.

SP-350 og Lithium Grease er smøring, så de kan sprayes på mekaniske bevegelige deler, gjenger osv. SP-400 herder og blir til en voksaktig hinne som henger godt på og ikke sprekker opp som f.eks tectyl.

Som jeg har lest meg opp på nå så er SP 350 mest for innendørs bruk, SP 400 er til utendørs bruk. Da blir det nok den SP 400 jeg går etter. Takker så mye for hjelpen!

Så var det det med å dra alt under en kam da.. Tectyl er merkenavnet, og som så veldig mye annet har de også en produktserie... En kamerat brukte denne fra Tectyl: http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=228 forrige vinter og hadde ingen problemer med å justere ned igjen etter vinteren... Denner danner også en vokshinne: http://www.tectyl.no/tecside.aspx?nr=215

Tektyl Klar tror jeg faktisk jeg har sett på den lokale Tess butikken. Den skal prøves!

Felles for de to jeg vil prøve er nok at de begge danner en hård(ere) hinne...tror det kan gjøre susen det. Kanskje avfette, rense å smøre på nyt 'mitt-vinters'...

Takker for alle svarene folkens!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har lest meg opp på nå så er SP 350 mest for innendørs bruk, SP 400 er til utendørs bruk. Da blir det nok den SP 400 jeg går etter. Takker så mye for hjelpen!

Tektyl Klar tror jeg faktisk jeg har sett på den lokale Tess butikken. Den skal prøves!

Felles for de to jeg vil prøve er nok at de begge danner en hård(ere) hinne...tror det kan gjøre susen det. Kanskje avfette, rense å smøre på nyt 'mitt-vinters'...

Takker for alle svarene folkens!!!

SP350 funker glimrende utendørs også, den er nok "fetere" enn Tectyl klar såvidt jeg kan se på produktbeskrivelsen fra Tectyl. Tipper den Tectyl 511 er mer lik SP-350, så jeg ville eventuelt testet 511 før jeg testet klar. TESS har nok de fleste av disse alternativene, og hvis du snakker med en av de som jobber der får du sikkert lov til å "testspraye" på et ark el.l før du bestemmer deg ;)

Det tar jo litt tid før de herder til riktig fasthet, men da får du i alle fall en indikasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SP350 funker glimrende utendørs også, den er nok "fetere" enn Tectyl klar såvidt jeg kan se på produktbeskrivelsen fra Tectyl. Tipper den Tectyl 511 er mer lik SP-350, så jeg ville eventuelt testet 511 før jeg testet klar. TESS har nok de fleste av disse alternativene, og hvis du snakker med en av de som jobber der får du sikkert lov til å "testspraye" på et ark el.l før du bestemmer deg ;)

Det tar jo litt tid før de herder til riktig fasthet, men da får du i alle fall en indikasjon :)

God ide, de pleier å være til å tale med. Test av en disse produkter blir det på understellet i allfall :lol:

Skal komme med tilbakemeldinger så snart jeg kommer hjem fra lang helg i New York B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • 2 weeks later...

Har nå handlet SP-400. Skulle ha testet det nå men blei en langhelg til N.Y.C. i stedet ;-) I tillegg fikk jeg en eller annen virus på det fordømte flyet...Har ligget i sengen siden jeg kom hjem :(

Produkt test med bilder kommer i nærmeste framtid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå handlet SP-400. Skulle ha testet det nå men blei en langhelg til N.Y.C. i stedet ;-) I tillegg fikk jeg en eller annen virus på det fordømte flyet...Har ligget i sengen siden jeg kom hjem :(

Produkt test med bilder kommer i nærmeste framtid!!

Spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Har nå handlet SP-400. Skulle ha testet det nå men blei en langhelg til N.Y.C. i stedet ;-) I tillegg fikk jeg en eller annen virus på det fordømte flyet...Har ligget i sengen siden jeg kom hjem :(

Produkt test med bilder kommer i nærmeste framtid!!

Hvordan fungerer det?

Er settet ditt rustfritt, er det problemer der å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...