Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 10 Mai, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 10 Mai, 2012 (endret) Test av fire felgrenser 28. april 2012 Produkt 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Produkt 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Produkt 3: P21S Power Gel Felgenreiniger Produkt 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Backup-kanon: CarPro Iron-X Jeg fikk tilsendt Wolf's Chemicals DeIronizer v3 fra RB Tuning rundt påske, men grunnet familiære forpliktelser har jeg ikke fått tid til å teste dette enda. Men nå var tiden kommet. Wolf's Chemicals DeIronizer er ment som et alternativ til CarPro Iron-X og skal i likhet med konkurrenten fjerne metallpartikler fra lakk og felger. Forrige versjon av DeIronizer fikk en del pepper for at den trengte så lang virketid for at den skulle være effektiv, og selv med 30-60 minutter virketid fjernet den ikke like mye rusk fra lakken som Iron-X. I versjon 3 av DeIronizer har Wolf's-gjengen tatt dette til følge, og har laget en etter eget utsagn "mer effektiv og raskere virkende DeIronizer". Den nye versjonen skal virke omtrent like raskt som Iron-X, dvs ganske umiddelbart og ha full effekt etter 4-6 minutter. Fra før av har jeg en 5-liters dunk med DeIronizer v2 som jeg har hatt blandede følelser for - produktet fungerer jo veldig bra når det får ligge så lenge det vil, problemet er at jeg ikke har hatt en halvtime-time å avse for at det skulle gjøre jobben sin, og har hatt varierende resultater. Derfor har jeg som regel strukket meg etter Iron-X som jeg vet gjør jobben hver gang, og raskt. DeIronizer v3 har altså en ganske stor oppgave foran seg - rydde opp etter v2 sine noe vaklende resultater, samt leve opp til ikke bare Wolf's Chemicals', men alles forventninger til å være en "Iron-X killer". DeIronizer blir omtalt som en "fallout remover", som i tillegg til å fjerne metallpartikler også skal fjerne litt annen grums fra felger og lakk. Første versjon av produktet het Decon Gel og ble anbefalt brukt på felger. Denne anbefalingen står Wolf's Chemicals ved for versjon 3 også, så da er det naturlig å sammenligne produktet med andre felgrenser. Jeg gravde litt i boden og fant noen verdige kandidater. Siden jeg allerede hadde en dunk DeIronizer v2 stående, helte jeg en skvett over på en sprayflaske. I tillegg fant jeg frem en kjent favoritt blant mange på DCN, P21S Power Gel Felgenreiniger. Nylig ankommet fra England for å representere våre venner fra Bilt-Hamber Labs - Auto-Wheel. Auto-Wheel kom som et sett med en litersflaske med felgrens, blått/hvitt sprayhode og en rund felgbørste. Som referanseprodukt hadde jeg med meg CarPro Iron-X. Annet utstyr som ble brukt: EZ-Detail Wheel Brush Mini Elite Detail Brush Surfex HD 1:2 Mother's Carpet & Upholstery Brush Diverse mikrofiberkluter Foma 747 høytrykkspyler Nitrilhansker Meguiar's Endurance Tyre Gel Chemical Guys Tire Gel Applicator Meguiar's Yellow Foam Applicator Wolf's Chemicals Rim Shield Nio Lube Citrus Spray Dremel Felgene ble lagt klare og inspisert. De var ca like skitne alle sammen, og dermed et bra utgangspunkt for en slik test. Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Bilder like etter påføring: Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Bilder etter ca 5 minutter: Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Bilder etter avspyling: Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Bilder etter ny påføring: Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Etter bruk av børste: Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Bilder etter ny avspyling: Felg 1: Wolf's Chemicals DeIronizer v3 Felg 2: Wolf's Chemicals DeIronizer v2 Felg 3: P21S Power Gel Felg 4: Bilt-Hamber Auto-Wheel Bilder av Iron-X med og uten børste: Ingen bilder av felgene etter avspyling av Iron-X grunnet litt tidspress. Etter avspyling av Iron-X ble forsidene av alle felgene dynket med Auto-Wheel (den sto nærmest) og gnukket lett med den medfølgende børsten, deretter spylt, og så fikk de en kjapp runde Iron-X og detail-børste igjen for å fjerne eventuelle rester, og ny avspyling. Så var det tid for dekkskrubbing. Guffet på med Surfex HD i sterk blanding da det begynte å komme antydninger innenfra om at det var på tide at jeg ble ferdig, så ingen bilder av dette. Skrubbet som en tulling med børsten og spylte av brunt skum. Gjentok behandlingen på begge sider av dekket til det ikke kom mer brun guffe. Innsiden av dekkene fikk to runder (da de ikke synes); utsiden av dekkene fikk så mange runder som var nødvendig til det bare kom hvitt skum når jeg skrubbet dem. Tre dekk trengte 4 runder, siste dekket måtte ha 6 runder. Grundig avspyling av alle hjul, innvendig og utvendig etter skrubbingen. Limrester etter lodd ble forsøkt fjernet med sitrusrens og håndmakt uten at dette gav særlige resultater. Jeg kom på at jeg jo har en Dremel liggende, så jeg ladet den med en poleringsrondell og fikk frest vekk noen meter limrester på få minutter. HVORFOR HAR JEG IKKE TENKT PÅ DETTE FØR?! En kjapp avspyling til, en rask håndvask og ny spyling og så var det klart for tørk. Så bar det opp på terrassen for tørk. Dette foregikk pr mikrofiberklut grunnet små flater. Når felger og dekk var tørre fikk de stå litt i solen og kose seg for at de skulle være helt tørre. LSP for anledningen ble Wolf's Chemicals Rim Shield. Påført i moderate mengder som anvist på flasken med en Meguiar's skumpad. Dette er forøvrig en ubrukelig pad for vannaktige substanser, make-up-pads eller tilsvarende tynne remedier for påføring vil være vesentlig bedre, da skumpads suger til seg uforholdsmessig mye produkt. Jeg tror jeg brukte 6 ganger så mye produkt som nødvendig, og mesteparten ble liggende igjen i paden. Den var også litt for stor og gjorde det vanskelig å komme skikkelig til overalt, men med nok innsats gikk det seg til likevel. Anvisningene sier produktet skal ligge 10-15 minutter og så buffes med en fuktig mikrofiberklut. Alternativt kan man vaske felgen med vann og såpe for å fjerne produktrester. Jeg gikk for fuktig klut siden jeg var godt på overtid allerede. Etter buffing la jeg et moderat lag Meguiar's Endurance Tyre Gel på dekkene. To grunner for dette valget: 1: jeg fant ikke Gtechniq T1, og 2: Jeg måtte ha noe dekkprodukt på dekkene. Disse ble buffet etter 15 minutter med en lett klam klut. Litt ferdigbilder: Inntrykk og konklusjon: DeIronizer v3 virker raskere enn v2. Jeg hadde dessverre ikke nok tid til å la v2 få tilstrekkelig virketid, men etter runden med børsten gir de tilnærmet lik rengjøringseffekt. P21S er de fleste kjent med. Uten børste synes jeg denne tok noe mer enn begge DeIronizer-versjonene. Bilt-Hamber Auto-Wheel er nykommeren her og ikke tilgjengelig på det norske markedet enda, men dette var det produktet som var desidert mest effektivt både uten og med berøring med børste. Det hadde også den mest spektakulære blødningseffekten. Ved påføring av Iron-X etter to runder med hvert av produktene samt børste, var det likevel litt igjen for den å ta. Som vist på bildene var det ganske jevnt med mat igjen til Iron-X over alle felgene, så konklusjonen blir at gitt sine forutsetninger for maksimal effekt, er de like gode. Dette betyr i klartekst at DeIronizer v2 trenger en halvtimes tid for maksimal effekt hvis den skal brukes uten berøring, mens de andre fungerer som de skal mellom 5-10 minutter. Med hjelp fra børste er alle produktene jevngode. Til slutt, her er priser for produktene (og hvor de kan kjøpes): Wolf's Chemicals DeIronizer v3: 0,5L: NOK 70,-, 1L: NOK 110,-, 5L: NOK 390,- (RB Tuning) (DCN-VIP-rabatt tilgjengelig) Wolf's Chemicals DeIronizer v2: 0,5L: NOK 21,-, 1L: NOK 33,- (utgående versjon, tilbud) (RB Tuning) (ingen rabatt på allerede rabatterte produkter) P21S Power Gel Felgenreiniger: 0,5L: NOK 135,-/139,-, 1L refill: NOK 175,-/179,-, 5L: NOK 559,-/590,- (Bilnerden/Blank Bil) (DCN-VIP-rabatter tilgjengelig) Bilt-Hamber Auto-Wheel: 1L: NOK 199,-, 5L: NOK 699,- (Bilnerden.no (min flaske kjøpt fra Elite Car Care da det på kjøpstidspunktet ikke var norsk forhandler av produktet)) (DCN-VIP-rabatt tilgjengelig) Takk for oppmerksomheten og lykke til med felgvask! (Edit: Fikset bildelinker da jeg tester litt serveralternativer/Edit2: Norsk forhandler av Auto-Wheel) Endret 11 Mai, 2012 av Christer 16 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 11 Mai, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Takk for fin test. Jeg må innrømme at jeg først og fremst har store forventninger til Bilt-Hambers nye produkt. Auto-Wheel virket veldig lovende. Hvis den funker på lakk som IronX, kan blandes ut noe, lukter mindre og har en bedre pris, gleder jeg meg til å få fatt på denne. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Meget grundig test. Jeg hadde også troa på bilt hambers auto-wheel, da jeg aldri har prøvd et dårlig produkt fra dem Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 11 Mai, 2012 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Takk for fin test. Jeg må innrømme at jeg først og fremst har store forventninger til Bilt-Hambers nye produkt. Auto-Wheel virket veldig lovende. Hvis den funker på lakk som IronX, kan blandes ut noe, lukter mindre og har en bedre pris, gleder jeg meg til å få fatt på denne. Jeg spante litt på BH sine sider for å finne informasjon om Auto-Wheel, hovedsaklig for å se om de hadde skrevet noe om utblandingsforhold. Fant ingenting, så jeg googlet litt og fant ikke noe som helst på andre detailingfora heller. Med andre ord virker det som at produktet er såpass nytt at folk flest ikke har fått testet det enda. Det jeg fant ut, var at det er vannbasert, gjennomsiktig og tyntflytende og inneholder elementer fra Surfex HD sammen med metalløsende kjemikalier, det er biologisk nedbrytbart og miljøvennlig (men det det løser opp er ikke nødvendigvis det...), og det lukter ikke døde dyr og råtne egg. Bonus! 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomE 27 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Flott test dette Christer! Cred utlevert :-). Noen som har testet AutoBrite Purple Rain Iron Decontamination? Ser jo lovende ut de videoen og omtalene jeg har lest, muligens en IronX utfordrer som også er noe rimeligere (ref. Shinearama) ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bilnerden.no 638 Skrevet 11 Mai, 2012 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 (endret) Fin test! Endret 11 Mai, 2012 av ØHN Annonsering Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Cred for kjempe test! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fenwick 74 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Super test detta! Liker slike :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Grundig gjennomført test Så ut som et par av de felgene ikke er helt runde mtp. mengde limrester etter loddene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 11 Mai, 2012 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 (endret) Grundig gjennomført test Så ut som et par av de felgene ikke er helt runde mtp. mengde limrester etter loddene Felgene kom fra en Nissan Primera, som da åpenbart har samme boltsirkel som Galant (4x114,3). Problemet er at Galant (og de fleste Mitsubishier) har CB/navhull på 67,1mm, mens Primera har 66,1mm. Sentreringsringene var i tillegg av den delte typen, så da dekkverkstedet monterte dekkene på felgene og balanserte dem, tok de ikke av sentreringsringene, med det resultat at de hang litt skeivt. Dette førte jo i sin tur til at det på den ene felgen ble limt på nesten et halvt kilo lodd, uten at det hjalp det spøtt. Fikk dermed beskjed om at "det er kast i felgene dine, du trenger egentlig nye", og begynte derfor å se meg om etter nye vinterfelger. TSW Mallory 4 ble handlet inn (står på bilen min nå) fra en annen dekk/felgsjappe, og bare for se hvor omfattende problemet faktisk var spurte jeg om de kunne skrelle av loddene og slenge dem gjennom balansemaskinen. Da kom kommentaren om at "sentreringsringene dine er 1) ødelagte, 2) ikke lov å bruke (todelte), 3) feil størrelse på for din bil". En balansering senere, og den felgen som nå trengte mest justering, måtte ha 25g... Så joda, de er runde likevel. Bruker de som sommerfelger på konebilen nå, med nye sentreringsringer og fersk balansering, og de sitter som, eh, skrudd fast. Endret 11 Mai, 2012 av ØHN samsvar med innlegg #6 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Fin test dette Christer, cred for serdeles grundig test. klarte å gi cred på feil innlegg. Jeg har også testet Wolf Deironizer v3 og synes det imponerer som felgrens, billig er det også. Hvis det er ok for deg, så legger jeg ut noen få bilder av Deironizer V3, ser ikke noe grunn til å starte egen tråd. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 11 Mai, 2012 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Fin test dette Christer, cred for serdeles grundig test. klarte å gi cred på feil innlegg. Jeg har også testet Wolf Deironizer v3 og synes det imponerer som felgrens, billig er det også. Hvis det er ok for deg, så legger jeg ut noen få bilder av Deironizer V3, ser ikke noe grunn til å starte egen tråd. Jajøss, kjør på. Og takk for cred, alle sammen! Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 11 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 Mai, 2012 Felgene kom fra en Nissan Primera, som da åpenbart har samme boltsirkel som Galant (4x114,3). Problemet er at Galant (og de fleste Mitsubishier) har CB/navhull på 67,1mm, mens Primera har 66,1mm. Sentreringsringene var i tillegg av den delte typen, så da dekkverkstedet monterte dekkene på felgene og balanserte dem, tok de ikke av sentreringsringene, med det resultat at de hang litt skeivt. Dette førte jo i sin tur til at det på den ene felgen ble limt på nesten et halvt kilo lodd, uten at det hjalp det spøtt. Fikk dermed beskjed om at "det er kast i felgene dine, du trenger egentlig nye", og begynte derfor å se meg om etter nye vinterfelger. TSW Mallory 4 ble handlet inn (står på bilen min nå) fra en annen dekk/felgsjappe, og bare for se hvor omfattende problemet faktisk var spurte jeg om de kunne skrelle av loddene og slenge dem gjennom balansemaskinen. Da kom kommentaren om at "sentreringsringene dine er 1) ødelagte, 2) ikke lov å bruke (todelte), 3) feil størrelse på for din bil". En balansering senere, og den felgen som nå trengte mest justering, måtte ha 25g... Så joda, de er runde likevel. Bruker de som sommerfelger på konebilen nå, med nye sentreringsringer og fersk balansering, og de sitter som, eh, skrudd fast. Hærlig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lfc4ever 1 Skrevet 19 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2012 Da var 5 liter Bilt-Hamber Auto-Wheel bestillt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins Dennis 546 Skrevet 19 Mai, 2012 Admins Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2012 Veldig bra test Har selv fått veldig sansen for mange av Bilt hamber sine produkter. Legger selv bare på Finis Wax for tiden. Da den varer mye lengre enn alt av annen voks jeg har prøvd. Så må nok prøve Auto-Wheel også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 19 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2012 Voksene til bilt-hamber må være noe av det mest undervurderte som finnes. Den "mindre holdbare" hydra-wax som er flytende er like lett å legge på og buffe av som jetseal, og ser hittil ut til å slå collinite 476 på holdbarhet. Man kan lure på hvorfor ikke alle bruker dem Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 19 Mai, 2012 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 19 Mai, 2012 Lite kjent, antar jeg... men folk flest (innen detailingmiljøer, hvertfall) begynner jo å bli kjent med produktene deres, så det er som du sier, rart at de er så lite brukt. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonarnes 187 Skrevet 30 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 30 November, 2014 Er bilt-hamber Auto-Wheel noe som skal blandes ut med vann ? Har ikke funnet noe info om dette. BTW: Bilder virker ikke Siter Mitt garasjeprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 30 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 30 November, 2014 Er bilt-hamber Auto-Wheel noe som skal blandes ut med vann ? Har ikke funnet noe info om dette. BTW: Bilder virker ikke Det er ikke meningen å blande AW med vann, men hvis du har veldig lyst så er det sikkert mulig. Dette vil mest sannsynlig gå litt utover effekten. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonarnes 187 Skrevet 30 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 30 November, 2014 takk for svar! Siter Mitt garasjeprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.