Gå til innhold

TEST: Swissvax Autobahn vs. Collinite 845


Simen

Recommended Posts

Simen

God kveld/natt!

Forord.

Jeg gjør en test på sommerfelgene mine i år, og testen går ut på å finne ut hvilken voks som funker best på felgene av de to felgvoksene som har fått mest skryt rundtom. Er klar over at det har blitt gjort en stor voks-på-felg test i England, og 845 vant den, men ville teste disse oppimot hverandre allikevel, for å se om virkelig 845 er best på felger. Jeg har hvertfall hatt god erfaring med Autobahn, så tenkte dette ble en jevn og god duell.

Prepp av felgene.

Alle 4 felgene fikk samme behandling etter vask; først clay, så lakkrens. Brukte også sitrusrens for å ta limrester etter gamle lodd.

Behandling.jpg

LSP.

Venstre forhjul og bakhjul fikk følgende avsluttende behandling:

HFHBUtside.jpg

HFHBInnside.jpg

Høyre forhjul og bakhjul fikk følgende avsluttende behandling:

VFVBUtside.jpg

VFVBInnside.jpg

Noen random ferdigbilder etter ferdig buffing...

IMG_1458.jpg

IMG_1459.jpg

IMG_1463.jpg

IMG_1470.jpg

IMG_5332-1.jpg

IMG_1486.jpg

IMG_1487.jpg

Nå har jeg hatt sommerhjula på i over en måned, og de holder seg faktisk helt rene ennå uten berøring. Har bare fått jevnlig spyling, både med og uten forvask blanding (som oftest Surfex HD 1:50). Et bilde etter enda en avspyling idag:

IMG_5495.jpg

Må si begge voksene imponerer veldig forløpig. Synes kanskje Autobahn beader best nå, men det betyr ikke så mye for begge voksene beskytter godt og alle felgene har blitt helt rene av litt grundig HT-spyling.

Beading etter en måned uten berøringsvask...

Autobahn (venstre forhjul):

Collinite 845 (høyre forhjul):

Oppdatering 12.07

Høyre forhjul måtte jeg kvitte meg med, så forhjulene utgår og vi følger bakhjulene videre. Det er kanskje like greit, da jeg tror forskjellen er mye mindre mellom bakhjulene enn på forhjulene. Nå har det gått tre måneder og jeg vaska felgene på både innsiden og utsiden for å sjekke hvordan perling og avrenning av vann var nå. Vasket med DoDo Juice BTBM, og innsiden av felgene fikk Prickbort 2-3 runder for å bli kvitt feite asfaltklumper. Anyway, her er status vannskrekk pr. dags dato...

Collinite 845 - høyre bakhjul, etter 3 mnd.:

Swissvax Autobahn - venstre bakhjul, etter 3 mnd.:

Oppdatering 31.08

På tide med en ny oppdatering igjen. Bilen har vært lite i bruk denne sommeren, pga lakkering, så ha det i bakhodet. På fredag ble felgene vasket igjen. Forvask ble gjort med Autofoam-skum og HT, mens berøringsvasken ble gjort med Zymöl-svamp og DoDo Juice BTBM. Fortsatt flott beading på begge bakhjulene. Autobahn:

Swissvax_left1.jpg

Collinite:

Collinite_right1.jpg

Her er en kort video som ser nærmere på vannskrekk og beading (beklager det teite formatet, lagde videoen i widescreen men av en eller annen merkelig grunn ble det slik på Youtube :():

http://www.youtube.com/watch?v=nkuS7vctaH4

Dette er dagens status. Kunne ikke se noen opplagte forskjeller, synes begge holder koken veldig bra. Skal bruke disse felgene til vinteren også (skal bli til vinterhjul), så da går det an å finne ut om de kan holde en hel sesong. Kommer til å oppdatere med holdbarhetsobservasjoner noen ganger iløpet av høsten og vinteren.

Takk for titten. :fun:

Endret av Simen
  • DCN Poeng 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin test, som det blir interessant og følge videre. Skulle kanskje hatt forskjellige vokser på både høyre og venstre side. F.eks 845 på høyre frem og autobahn på høyre bak og motsatt på venstre side.

Høyre side på biler er som regel mest utsatt. Dette har noe med veiens profil og gjøre, slik at møkk og støv gjerne tar mest på høyre side. Ser om vinteren at slaps og skitt ligger mest lang veibanens høyre side. Men igjen en flott test

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Suvdal: Ja du gjorde nok ikke noe feil i å legge 845 altså. Men personlig synes jeg Autobahn er mye mer kos å legge, den påfører jeg nesten alltid med fingra også. :)

Fin test, som det blir interessant og følge videre. Skulle kanskje hatt forskjellige vokser på både høyre og venstre side. F.eks 845 på høyre frem og autobahn på høyre bak og motsatt på venstre side.

Høyre side på biler er som regel mest utsatt. Dette har noe med veiens profil og gjøre, slik at møkk og støv gjerne tar mest på høyre side. Ser om vinteren at slaps og skitt ligger mest lang veibanens høyre side. Men igjen en flott test

Takk for det. Jo sant, jeg tenkte ikke på det. Jeg har lagt merke til at høyre forhjul pleier å bli mest skittent, mens høyre bakhjul og venstre forhjul pleier å være ganske like. Men får håpe testen gir ett riktig bilde allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Godt å høre at det er interessant for deg også, trogha. :D Selv er jeg spent på hvem som holder lengst, håper på Autobahn for å være ærlig. Mest pga at jeg ikke takler løsemidlene i Collinite-voksen, fant fort ut at jeg ikke kan fortsette å legge den på felger innendørs hvertfall. Fikk heftig hosteanfall :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Cred for test! Er bra testen/myten blir satt på prøve av en dreven detailer! Jeg holder meg til 845, men det er fordi den er så lett å påføre.Buffinga er like lett med begge.Men jeg tror SV er tingen om en skal beholde helsa.Om du kjenner det på pusten, da er det ikke bra for oss andre heller.Skal ha opp porten litt hver gang jeg bruker collinite fra nå av :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Takk for cred hmsilset! Ja tror det er lurt med god lufting/ventilasjon med Collinite, spesielt 845. Men for all del, en bra voks ellers. Må få testa den på bil snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Blir spennende å se utviklingen her ut over sommeren :)

Jeg har lagt merke til at høyre forhjul pleier å bli mest skittent, mens høyre bakhjul og venstre forhjul pleier å være ganske like. Men får håpe testen gir ett riktig bilde allikevel. ;)

En liten observasjon som ikke har med felgvokser å gjøre... høyre forhjul på gamlebilen min ble også mest skittent, og etterhvert fant jeg ut at det hang sammen med at motoren brukte olje. Dette lakk ut som en slags oljedamp og la seg blant annet på høyre forhjul...

Så hvis bilen din bruker motorolje eller du har uforklarlig lekkasje av annet spennende (servoolje, o.l.) kan det gjerne være greit å undersøke :)

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Simen

Absolutt. Autobahn er veldig holdbar, og jeg synes den er mye diggere i bruk. Påfører nesten alltid med fingra, det burde man ikke med 845. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut hos begge 2 (som forventet) :)

La på sommerhjul for nærmere 2 mnd. siden, og Autobahn oppfører seg omtrent som nylagt selv etter mange runder med ren P21`s Power gel.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Hvorfor bruker du REN felgrens? Kan fint blande den ut f.eks. 1:2 eller 1:3 når du har voks på felgene vel?

Angående denne testen har jeg fått meg ny felg på høyre side fremme, så forhjulene utgår desverre. Men en oppdatering på hvordan bakhjulene oppfører seg etter neste berøringsvask skal jeg få til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du REN felgrens? Kan fint blande den ut f.eks. 1:2 eller 1:3 når du har voks på felgene vel?

Har brukt den 1:3ish i noen år nå, men fant ut at jeg skulle teste om det hadde noen dramatisk effekt på holdbarheten, også har jeg ganske mye stående som jeg må få brukt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvorfor bruker du REN felgrens? Kan fint blande den ut f.eks. 1:2 eller 1:3 når du har voks på felgene vel?

Jeg drar til med OT siden det er det jeg er flinkest til:

Fordi det virker fortere, trenger som regel bare en runde og tid er penger. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ordet "tidsforbruk" er helt ukjent for Simen når det kommer til bilpleie :) Ingen snarveier der i gården.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

trogha: Skjønner skjønner. Det er jo litt gøy å teste hvor mye voksen tåler også kanskje. :)

Mighty: Tar den tiden jeg trenger jeg, og ja: TTT. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...