Gå til innhold

BMW E53 X5 2003 Sort metallic


Gry

Recommended Posts

_DSC7597.jpg

Denne bilen eies av Lars i NSK (sportsvognklubben). Forespørselen kom via huseier (også i sportsvognklubben) som lurte på om jeg kunne "forbarme meg" over noen kjøretøy.

Og huseieren stilte også garasjen til disposisjon, hvis ikke hadde det blitt vrient.

Hentet bilen fredag kveld for litt småprat om hva som skulle gjøres og en kjapp inspeksjon. Eier har ikke egnet plass til å vaske bil, og kjører rundt 30000km i året og mye i forbindelse med jobben, så X5en er innom en maskinvask ca to ganger i uka når den trenger å få av seg litt skitt. Det hender seg det blir litt håndvask også, men det var dette med tid og plass..

Umiddelbart inntrykk av tilstand: mye vaskeriper (mye børstevask). Pianolakk på dørstolper var utrolig matt og flekkete, det samme med listene rundt vinduene (ligner egentlig mest på sort krom, men de var nesten verre tilredt enn pianolakken). Litt rustbobler hist og her, spesielt øvre del av bakluka (dvs store flekklakkinger). Endel flekking på panser som jeg sa jeg skulle slipe litt på om jeg rakk. Innsteget var flekket.

Siden bilen virkelig blir brukt mye, og ingenting tilsier at Lars skal plutselig få masse fritid han kan bruke på DCN-vask av doningen, ble avtalen å få tilbake glans men ikke noen hard rubbing. Så er det lakk igjen til flere runder med korrigering :thumbup: Ellers ta en runde innvendig, rense setene og ellers litt stell. (Motorrommet var virkelig nedstøvet og ille.) Kunne ha bilen fram til mandag.

Dessverre blei jeg veldig ivrig på å komme meg avgårde og vaske, så jeg glemte før-bilder! Ikke at det egentlig var så mye annet enn motorrom som trengte det, da bilen akkurat hadde vært innom maskinvasken da jeg fikk tak i den.

Dagens prosjekt: veie opp alle midler før og etter bruk, litt moro å se hva som går bort i produkter egentlig. Lager liste på slutten

Lørdag 5 mai:

Vaskepakke for turen til storbilvasken på Rud

_DSC7598.jpg

Turtlewax Nanotech prewash (på Prickbort-flaske)

Ren Surfex HD

Surfex HD 1:2

Orange Degreaser 1:2

Wolf's Chemicals Deironizer

Rim7

Iron X

Hansker, målebeger, to GG-bøtter (en med varmt vann), et sett hjul til GG

JobDone dekkbørste, Swissvax Wheel Brush, EZ Detail brush mini

Starter med å dekke hele bilen med TW prewash (ser bilen er litt klissete i bakgrunnen, prewashen er geleaktig). Rim 7 på felg

_DSC7599.jpg

La på felg og gummi også, overraskende mye guffe som pumpet ut av dekket med prewashen!

_DSC7600.jpg

Avspylt etter noen minutter uten å ta på noe som helst. Noen inspeksjonsbilder av felgene

_DSC7601.jpg

_DSC7602.jpg

_DSC7603.jpg

Mens bilen sto og rant av seg tok jeg noen inspeksjonsbilder

En av disse sort krom-listene på førersiden, denne ser virkelig helt ødelagt ut (takk til bilpleiefirmaet), bildet klarer ikke vise hvor matt denne egentlig er, ser nesten ut som den er våtslipt.

_DSC7605.jpg

Mye vann i lyktene, hadde dessverre glemt å tenke på at jeg kunne trenge luftpumpa mi (ligger i gangen på Hønefoss etter at jeg tørket ut min egen lykt tidligere i vår)

_DSC7606.jpg

Bare litt tåkete i denne

_DSC7607.jpg

Endel steinsprut, med og uten flekklakk (lakkstiften lå framme i setet siden jeg spurte etter den)

_DSC7608.jpg

En litt styggere en

_DSC7609.jpg

Ganske ny skade, bare et par dager gammel, med flekklakk (plastfanger)

_DSC7610.jpg

Løs list, noterte meg denne i tilfelle vi fant noe å feste den med

_DSC7611.jpg

brrrrr :blink: Lars var helt enig i at denne kunne fjernes

_DSC7612.jpg

Kanskje litt vrient å se nå som bilen er våt, men det er fremdeles original-lykter i bakluka. Utrooolig matte

_DSC7613.jpg

Vag antydning av klister i eksakt samme størrelse som NSK-merket... Åssen gjettet jeg det? ^_^

_DSC7616.jpg

Ryggesensorene var hvite i varierende grad

_DSC7617.jpg

Stussen er litt sliten, krommen er slitt bort

_DSC7619.jpg

Fyrte opp mer avfetting.

Dekket hele bilen og gummi med Surfex 1:2, Rim7 på felg.

Orange Degreaser 1:2 i motorrom

_DSC7620.jpg

Rundt døråpninger

_DSC7621.jpg

Inni krinkler og kroker

_DSC7622.jpg

der jeg antok det var seiglivet møkk

_DSC7623.jpg

Rim 7 har noe å jobbe med.

_DSC7624.jpg

Var på med børste både på felg, dekksider og oppi motorrom.

_DSC7625.jpg

Dro ut mattene og lot dem smake litt av Surfexen som var igjen, legg merke til at førermatta er nesten helt tråkket flat :o

_DSC7626.jpg

_DSC7628.jpg

Og så kom samboeren innom, han hadde noen minutter å slå ihjel mens han ventet på befaring av en råtten Golf kabriolet han skal bruke mens han leter etter drømmebilen

_DSC7629.jpg

Skrubbet over ryggesensoren med det meste av det jeg hadde også, i tilfelle noe av det hvite var fastbrente produkter. Kan ikke si det hjalp..

Så spylte jeg av bilen igjen og skrubbet matter mens jeg ventet på at vannet skulle ha rent av så godt det lot seg gjøre.

Deironizer på alt fra vinduene og ned, unntatt innsteget som jeg ville se om ble bedre med sterkere lut.

_DSC7634.jpg

Noe skjer

_DSC7636.jpg

Edit: og sterkere lut er altså Iron X om noen lurte

_DSC7637.jpg

Hadde på ny runde med Rim7 og rotet over med en kost.

Ny runde Surfex på gummi og matter, skrubbet. Og skrubbet oppi hjulbuer (samboeren kommenterte begeistret at med så høy bil ville jeg lett komme til oppi hjulbuene med den sinnsyke kosten min. Som ligger på Hønefoss..)

Enda mer orange degreaser i motorrom med SV børsten til hjelp.

Så kjørte jeg hjem for håndvask-delen.

Ny inspeksjon etter kjøreturen på omtrent tørr bil, ikke helt ren men til formålet bra nok

Bakluke, øvre del

_DSC7639.jpg

_DSC7640.jpg

Rester etter NSK-merke på samme panel

_DSC7641.jpg

mmmmm

_DSC7642.jpg

Rimelig matte lykter

_DSC7643.jpg

Et par stusser

_DSC7644.jpg

Noen triste ryggesensorer

_DSC7645.jpg

Jeg er helt sikker på at de må ha slipt denne stakkars lista! Passasjerdøra på førersiden

_DSC7646.jpg

Ser nesten ut som sort krom i skjøten der den ikke har noe slitasje, ser litt skjolder i pianolakken også

_DSC7647.jpg

Litt mer skjolder..

_DSC7648.jpg

Skraper i klarlakken etter at noen har dratt noe over forskjermen

_DSC7649.jpg

Rust i flekklakken ved panseremblemet

_DSC7650.jpg

Litt spindler

_DSC7651.jpg

Stolpene på passasjersiden

_DSC7652.jpg

Bakre dør

_DSC7653.jpg

Masse vaskeriper

_DSC7654.jpg

Fingermerker, spindler og litt småriper

_DSC7655.jpg

Lenger ned på bakre dør

_DSC7656.jpg

Tanklokk, trengte ikke lure lenge på åssen jeg skulle få den opp, ser jo tydelig merkene der

_DSC7657.jpg

Litt mer flekklakk og gode vaskeriper

_DSC7658.jpg

Parkeringssensor på passasjersiden, denne er jo faktisk nesten sort

_DSC7659.jpg

Trivelige felger

_DSC7660.jpg

Innsteget. Alle disse mørke flekkene kjennes godt med fingeren

_DSC7661.jpg

_DSC7662.jpg

Ikke alle felgene så slik ut, denne har nesten ikke lakk igjen!

_DSC7663.jpg

Steinsprut på A-stolpen førersiden

_DSC7664.jpg

Under dørhåndtak førersiden. Utrolig teite åpnere, både det faktum at man må vippe håndtaket opp/ut og at døra var litt tung i mekanismen borger for plenty av neglemerker!

_DSC7665.jpg

Temmelig mattslipt

_DSC7666.jpg

Og faktisk noen hologrammer etter bilpleiefirmaet (så ikke mer, men drev ikke og snudde på bilen etter sola heller)

_DSC7668.jpg

Ingen bilder av selve vasken.

Tok av nyrer og skilt/skiltholder, nyrene var veldig slarkete (og altså grove merker i lakken rundt).

Vasket med en klem Citrus wash oppi GG-bøtte. Kun en bøtte i dag ;) Med så grundig avfetting og tørre veier følte jeg ikke at det var behov, spylte over med hageslangen før jeg begynte med vasken for å fjerne alt som eventuelt var kommet på på veien. Brukte en degradert vaskehanske til å gå over inni døråpninger, deretter plastikken på nedre del av bilen før jeg til sist sto med halve overkroppen inne i hjulbuene..

Kjørt inni garasje, brukte ti minutter på å plukke av alt bjørkeløvet som kom rasende med et vindkast, før jeg tok siste del av klargjøring før polering:

MG lakkleire og vann som smøring. Dette er etter hele bilen

_DSC7670.jpg

Målte lakkdybder. Ser ut til at det er originallakk over hele. Er virkelig pianolakk bare rundt 20µm?

BR_X5.jpg

Ble litt mer striper i hologrammene etter leira

_DSC7671.jpg

Så mens jeg tok utvendig, ville min samboer gjerne bidra litt (og holde meg med selskap i garasjen) så han tok på seg det innvendige.

Førerbrønnen

_DSC7672.jpg

Med blitz så får man flere herlige detaljer

_DSC7673.jpg

Ratt

_DSC7675.jpg

Skinnseter, lys grå på sidene, litt mørkere tone i midten

_DSC7676.jpg

Veldig slitt! Godt slitt på passasjersiden også faktisk.

_DSC7677.jpg

Trenger litt støvtørk

_DSC7679.jpg

Edit: her spurte typen om ikke jeg hadde sånne q-tips, da det var så vrient å komme til inne i ventilen med fingrene ^_^

_DSC7680.jpg

Noe skinn i dørene

_DSC7681.jpg

Edit: dobbelt opp av samme bilde, bedre med to ulike

_DSC7683.jpg

Ser litt mer rundt på bilen etter skavanker, oppdager denne mens jeg plukker bjørk av bilen (de rødbrune tingene i sprekken der er fra bjørka). Litt usikker på hva det er, enten har noen gått gjennom lakken eller så er overspray? På plastvingen på bakluka

_DSC7684.jpg

Bulk og skraper i taket, sikkert mistet nedpå noe under av/pålossing

_DSC7685.jpg

Tror et tau må ha vibrert i fart

_DSC7687.jpg

Ripe på taket

_DSC7688.jpg

Garasjeport?

_DSC7689.jpg

Sårene etter nyrene

_DSC7690.jpg

En krusedull foran på panseret

_DSC7691.jpg

Ganske grov steinsprang

_DSC7693.jpg

Denne har jeg forsåvidt vist før, fra en litt annen vinkel. Forskjerm

_DSC7696.jpg

Nede ved hjulbuen ved førerdør. Har vært et lite steinsprang her med en rustboble, så har jeg flekket den av med høyttrykken. Er en tilsvarende en 15 cm lenger bak, innpå døra, men der flekket jeg ikke av lakken, synes bare som en boble rundt en bitteliten brun prikk.

_DSC7697.jpg

Mer lakkskavanker (mye å ta av!)

_DSC7698.jpg

_DSC7699.jpg

Har mine håp om at det går å bedre pianolakken, ser nesten bare ut som kalkavleiringer?

_DSC7705.jpg

Så var våtstøvsuging på programmet

_DSC7708.jpg

Typen var redd for å kjøre for mye vann nedi der, syntes teppet ble så vått og samtidig så var det skitten ennå

_DSC7709.jpg

Kombotesting!

Første kandidat: Gul spider og S17+ på roterende. Nei.

_DSC7711.jpg

Sort vaffel, S17+ og roterende tok litt mer, nok til at jeg var fornøyd. I dag.

_DSC7712.jpg

Ser jo supert ut detta!

_DSC7714.jpg

Forsøker meg deretter på en liten spot på pianolakken for å se hva som er mulig, samme kombo som panseret.

Taper opp 5050

_DSC7716.jpg

Og resultatet

_DSC7717.jpg

Ikke mye å skrive om. Hvertfall ikke noe jeg kaster bort tid på å skrive hjem om

_DSC7718.jpg

Forøvrig ser man på alle disse tre bildene at lakken er krakkelert, det kan være noe av årsaken til at de ser så molefonkne ut.

Søndag 6 mai

Samboeren fortsetter inventarprosjektet sitt, og finner endel vann baki. Da får straks jeg angst for at jeg skal ha fylt opp under vask.

Men ting mugler ikke over natta. Foringen i hylla ved baklykten

_DSC7743.jpg

Baksida

_DSC7744.jpg

Det er satt inn noen facelift-lykter eller hva det heter, så det kunne virke som pakningene ikke var tette rundt, så litt åpent ut.. Det sto vann nedi batteribrønnen, såpass mye at de elektriske komponentene ved siden av også vaket litt... Ble vasket og ryddet og alt sto ute for lufting, koblet av batteriet og alt.

Så siden det var en slik fin dag sto jeg i garasjen og våtslipte litt ^_^

_DSC7758.jpg

Brukte 1500 og 3000, ene veien med den grove og andre veien med den fine. Noen få flekker brukte jeg bare 3000 på.

_DSC7759.jpg

_DSC7760.jpg

_DSC7765.jpg

_DSC7767.jpg

Begynt å maskere også. Gikk tom for smal tape..

_DSC7768.jpg

Polert opp med liten gul scholl og S17+, kunne ikke se spor av slipen etterpå

_DSC7769.jpg

Ta-daa

_DSC7772.jpg

Kjørt spotkorrigering på alt av våtslip på panseret, blir endel hvite flekker etterpå.. Må forske litt mer på steinsprangkorrigering.

_DSC7773.jpg

Polerer opp lyktene. Husker ikke om jeg fortsatte med gul, tror det egentlig.

Før

_DSC7775.jpg

Etter (kjempeergelig at jeg ikke hadde luftpumpa mi så jeg fikk tørket ut litt)

_DSC7776.jpg

Forsøker meg på en 5050

_DSC7777.jpg

Den derten med S17+ er den ukorrigerte siden

_DSC7778.jpg

_DSC7779.jpg

Tatt hele

_DSC7780.jpg

Går på med sort vaffel og S17+ på roterende, stor pute (har finni ut at jeg må ta bilder av slikt hvis ikke er det glemt i det jeg setter meg ned med en kopp te)

_DSC7781.jpg

Ikke halvgæernt, litt småriper igjen ennå

_DSC7784.jpg

Denne satt jeg en tapebit over, torte ikke kjøre på den

_DSC7785.jpg

Tror det var omtrent her at jeg fant ut at jeg ville ha mer cut allikevel, og fant fram en blå pute. Har aldri klart å gjøre meg til venns med de store putene heller, synes middels gir mer kontroll.

_DSC7787.jpg

Litt fra taket, det jeg mener er taumerker

_DSC7792.jpg

Betraktelig dempet!

_DSC7793.jpg

Dørhåndtak for tur

_DSC7796.jpg

Skikkelig gnukkolainen med gul pad og S17+, to omganger

_DSC7797.jpg

Frihånds 5050, så man ser hva jeg faktisk fikk til

_DSC7799.jpg

Tapet opp, på førerdør

_DSC7805.jpg

_DSC7808.jpg

Mandag 7 mai

Gikk rett ut i garasjen mens jeg tygget i meg frokosten

Har polert litt over på bakdøra, men ser også her fin forbedring selv om det ikke er en skarp 5050

_DSC7809.jpg

Fikk røsket av M-merket, tørket bort limrester og polert over. (Den lille bobla under der kom det vann ut av da jeg klemte på den)

_DSC7811.jpg

Dekket til bagasjen med et gammelt laken da det sto åpent for lufting ennå

_DSC7812.jpg

Og så var det de ulidelig matte markeringslysene på bakluka

_DSC7813.jpg

Fint løft!

_DSC7814.jpg

_DSC7815.jpg

Og så begynte helvetet..

Holohelvetet.

_DSC7816.jpg

Mens jeg driver å vasker over bilen etter siste steget, synes den ser litt fettete ut bare.

Siste steget var forresten S40, oransje pute og DA.

Så plutselig holder jeg solpistolen min i en litt annen vinkel og setter ONRen i vrangstrupen. Løper inn etter IPA og noen rene kluter og tørker og gnir, men nei :shocking2:

Dette kan nesten se mer ut som produktrester, siden det er en slik lang jevn bue, men bakerst på døra ser det fryktelig ut som hologrammer.

_DSC7817.jpg

Panseret, også usikker på hva dette faktisk er, om det er mest holo eller mest produktrester men åkke som. Edit: mangler jo selve bildet: voila!

_DSC7818.jpg

Det er nok hologrammer til at det bare er å fyre opp maskinen igjen. Har selvfølgelig revet av all maskeringstape siden jeg trodde jeg var ferdig. Klokka er fem. Eieren skal komme utpå kveldinga, ni-halv ti. Durer kjapt over hele bilen med sort vaffel og A15 (som inneholder voks) på DA. Noe som etter nyere testing er grei kombokiller for endel varianter (nemlig å gå over etter roterende med samme kombo på DA). Niteller på hvert eneste panel, 6 pass overalt. Denne lakken har ellers vært hard så de spottene jeg tester på er lovende. Reint bortsett fra at jeg får noe sinnsykt med voksvetting av alle ting!

Uansett, etter DA-runden var det tid for en kjapp middag så voksen fikk stå litt for seg selv. Ut og tørker over hele bilen to ganger med Meguiars Quick Detailer, da jeg opplever denne som ganske tynn og lett sammenlignet med de to andre QDene mine (tenkte ikke på at ONR kan blandes til QD, de fant jeg ut først nå i natt). Lyser fra alle mulige vinkler for å sjekke at alt er i orden og går videre i arbeidsoppgavene jeg har tid til før vi må avslutte.

Vasker alle vinduer og speil med CG Window Clean.

Nevnte jeg at Lars røyker inni bilen?

_DSC7819.jpg

Dette er takluka, de andre vinduene var faktisk ikke verre enn de pleier å være hos folk flest.

Renset masse steinsprut med silikonfjerner på en detailing-tip og lakket over.

Nede ved hjulbuen var det jo en stor boble som ramlet av ved hjelp av høyttrykksspyler, der har jeg selvfølgelig flekket over.

_DSC7820.jpg

Har hatt på Meguiar's everlasting tire supershine langtnavnnoe

_DSC7821.jpg

Alt ser blankt ut i belysningen i denne garasjen

_DSC7822.jpg

Og gått over all plastikk med CG VRP Dressing.

_DSC7823.jpg

Gnikket litt på eksosstussene med CG Metal shine, det som var igjen av krom ble i det minste blank

_DSC7824.jpg

Og fotbrønnen i tørket tilstand. Kunne vært moro å kjørt noen runder til der bare for å se om det faktisk hadde hjulpet.

_DSC7825.jpg

Skinnet ble gått over med min nyinnkjøpte Chemical Guys lærkombo. Som sugte lut langsomt gjennom et strå. Har ikke skinnbørste så det ble brukt både en avdanket skum påføringspad og frotteputer som følger med til Biltema tohodingen. Knapt mulig å se noen endring, padsene ble bare litt møkkete. Det må da være noe å ta av i en bil som går 30000 i året? Og som det røykes i? Til og med den gamle halvveis inntørkede BMW-skinnrensen gjorde en bedre jobb. Men det luktet lær tilslutt. Nevnte for eier at det er mulig å farge opp igjen hvis han vil det seinere.

_DSC7826.jpg

Hadde ikke noe på mattene da min personlige erfaring er at de blir litt glatte, det er ikke noe jeg vil overraske ukjente med

_DSC7830.jpg

Et siste skremmebilde av de krakelerte pianolakklistene, her ser det også ut til at det har foregått noe sliping av noe slag. De ble behandlet med opptil flere lag Autobalm, men det hjalp ikke så veldig mye.

_DSC7847.jpg

_DSC7844.jpg

Og ryggesensorene, alle fire. De fikk både tre og fire omganger med polytrol uten at det hjalp det heller.

_DSC7856.jpg

_DSC7857.jpg

_DSC7859.jpg

Denne var så og si svart i utgangspunktet.

_DSC7863.jpg

Og gikk over motorrommet med VRP dressing også. Angrer på at jeg ikke tok nærbilde av det fremre dekslet. Lars sier han så bilpleiefirmaet skrubbe denne med en Scotchbrite.. var grove spor i plasten så jeg tror ham!

_DSC7831.jpg

Synes forresten litt her, er nok ikke bare VRP som ligger ujevnt dessverre

_DSC7832.jpg

Ferdigbilder ute i skumringen (klokka er nesten halv ti)

_DSC7827.jpg

Gned over dekksidene for å fjerne overskuddsprodukt og dempe glansen litt. Og ser at jeg skulle ha spandert polytrol på de listene langs døra

_DSC7833.jpg

Synes faktisk denne generasjonen skilter gjorde seg spesielt bra uten oblater (det var det andre eieren kommenterte da han kom, nest etter "er det bilen min?!")

_DSC7835.jpg

_DSC7836.jpg

_DSC7838.jpg

_DSC7840.jpg

_DSC7841.jpg

Og så kastet jeg meg over hjulbuene med kluten med VRP dressing på. Tror russen på verandaen der syntes vi var rare

_DSC7868.jpg

Temmelig fin glans med noen riper som synes hvis man ser det fra akkurat rett vinkel. Og det var det som var avtalen.

_DSC7850.jpg

Jeg var rimelig gørrlei både polering og detailing etter alt holotullet og maset med vokssvetting på toppen.

Til eieren kommer inn på tunet i den andre bilen sin, som han gjerne vil skal få stell før den skal ned på 'Ringen

_DSC7870.jpg

Tidsbruk: minst 30 timer på meg og sikkert 7-8 timer på interiørmannen. (Skal se om jeg har flere bilder på serveren jeg kan plukke klokkeslett fra)

Produkter brukt opp (litermål på de tyntflytende og gram på de seigere):

Vaskekort på Rud: ca 150kr

5 dl Surfex HD

4,5 dl orange degreaser

1,35 dl deironizer

2,4 dl Rim 7 (samboeren glemte at jeg hadde veid denne og vasket noen møkkete felger han også, delte originaltallet på 2)

4,7dl TW prewash

0,15 dl Iron X

1 oz ONR

0,3 dl CG window clean

0,6 dl MG QD

35g VRP dressing

166g S17+

49g S40

53g A15

En middels blå Scholl-pad (ble spist opp i kantene da jeg tok nedi gummiknottene på stigtrinnet..)

Endel mikrofiber er degradert til autosol-filler

MG lakkleire fikk så lite i seg at den ble ikke knadd én gang (den ligger i esken og venter på neste bil)

En sprut CG Citrus wash

To slipepapir av 1500 og av 3000 korning

Tape, men ikke mengder siden jeg flyttet den med meg rundt på bilen så lenge det var heft

Bittelitt (altså knapt målbart, vekta har jo en viss feilmargin så når den sier at noe har minket med 1 gram blir jeg skeptisk) MG tire shine, CG Metal Shine

CG lærrens og lotion glemte jeg å måle opp, her gikk det nok minst en cm av hver

Har fylt på lista litt nå som jeg har tenkt meg om. Skal plutselig regne dette over i kroner også.

Og så kan jeg avslutte med dette bildet som virkelig gjorde kvelden for meg:

_DSC7848.jpg

Dette bildet skulle egentlig slettes, siden jeg fikk med altfor mye olabukse og solpistol. Men hva er det jeg ser når jeg laster bildene inn på pcen? Jeg håper inderlig det bare er vokssvetting. Det bare må det være! Sendte melding til eieren og sa han fikk ta en titt i solskinnet og komme tilbake hvis han så noe muffens. Har ikke hørt noe ennå! (Men så har det regnet også)

edit:

skrivefeil, to bilder som manglet og litt info til noen av bildene, og mer i produktlista

Endret av Gry
  • DCN Poeng 36

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skovdahl

Steile meg som den bilen så ut! Tydelig at det er en bruksbil i ordets rette forstand!

Cred givet for et betydelig løft av en gammel sliter :thumbs:

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, skal si den bilen trengte litt omsorg! Bærer jo preg av all bruken. Flott resultat og gjennomført write-up :) Du skal ha cred for jobben og ikke minst resultatet, må være krevende med så stor bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig veldig bra skrevet! Og ja - etter 30+ timer så er man såpass lei at lunta er kortere enn shortsen til Mao, og detailing er det siste man har lyst til å holde på med videre. Men så går det et par dager, den verste verkingen har gått ut av kroppen og man får en "eg he no bare vaska han i slik børstevask et par gonga i veko dei siste schju åra - he du slik god lakkrens te bijen?" inn på tomta - og så er det på'an igjen.... :)

:thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Lekkert, og flott dokumentert. Dette er et godt stykke med bil å pleie. Cred levert.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Denne S&Sen er veldig bra skrevet, og er underholdene å lese, bra utført arbeid også. :thumbup:

Cred er vellfortjent.

Hvis det er voksen som svetter, så er det borte etter første vask.

Regner med att det kun er voks svetting du ser på det siste bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Så dette er en av problembilene dine Gry. Synes også at mye av det ser ut som produktrester. Gikk det ikke vekk med wipedown?

Kjempe S&S på en godt slitt arbeidsbil som ble ektremt blank!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er voksen som svetter, så er det borte etter første vask.

Regner med att det kun er voks svetting du ser på det siste bildet.

Jeg er _nesten_ helt sikker på at det er vokssvette. La igjen instruksjoner til typen om hvilken såpe som skulle benyttes i tilfelle Lars dukket opp og forlangte omvask mens jeg var på jobb

Så dette er en av problembilene dine Gry. Synes også at mye av det ser ut som produktrester. Gikk det ikke vekk med wipedown?

På to av bildene er det nok hologrammer, på det siste bildet (som manglet av en eller annen grunn selv om teksten er der, har lagt det inn nå) er jeg ganske sikker på at det bare er produktrester. Med så tydelige hologrammer orket jeg ikke kaste bort tid på IPA på hele bilen etter at jeg fant de første (på andre sida av bilen), gikk rett på ny runde etter en spurt rundt bilen for å inspisere.

Ellers må jeg takke så mye for søte tilbakemeldinger, det hjelper mye på motivasjonen fremfor neste runde. Det er garantert ikke siste gangen jeg står i 30 timer. Eller siste gang jeg stresser med hologrammer :ph34r:

Ryggen var skikkelig øm etter denne runden, men heldigvis bare sliten i musklene og ingen prolapstendenser, ga seg over natta.

Derimot er jeg fremdeles litt rar i armene, kjenner det verker i senene som holder håndleddene oppe når jeg sitter og skriver på pcen, typisk uvant belastning med så lang økt med maskin etter en vinter med lite aktivitet på den fronten, kroppen hevner seg.

No pain, no gain :fun:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt glemt å offisielt takke den superkjekke samboeren min for hjelpa. Ikke bare for at han tok interiøret, men også fordi han kom ut og matet meg og ga meg varm te, og jaget meg inn om kvelden. Og at han jobbet hjemmekontor på mandag nettopp for å fortsette matingen så jeg kunne legge all oppmerksomhet på polering og bare stå og kose meg med rennende nese i uoppvarmet garasje. Veldig praktisk med en sånn fyr, skjønner ikke åssen jeg klarte meg uten!

:wub:

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven so den bilen såg ut! :shocking2: Cred til både dj og sambuaren din! :thumbs:

Blir spennande å sjå sånn ca kva pris du enda opp på i det reknestykke ditt! :)

"eg he no bare vaska han i slik børstevask et par gonga i veko dei siste schju åra - he du slik god lakkrens te bijen?"

:rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var litt grinete når hun hadde holdt på i 3 dager, og brått hadde hollo på hele bilen.. men - den ble sabla fin til slutt :)

...o.O... småbarnsfar ...o.O...
'12 BMW F11 528i

'00 BMW E46 323Ci

'93 Caterham Seven HPC Evo2+
x15 Mazda 3 2.2D
x08 BMW E61 520d
x ca alle andre BMW'r..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde du med steglistene? :)

Ødela en blå pad :ph34r:

Ga opp rett og slett, fant ikke noen smart måte å skulle gjøre det på med alle de gummiknottene..

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte av "holisene" der er jeg nesten sikker på at er riper fra microfiber. Er det f.eks noen produktrester som sitter litt godt slik at man legger på litt ekstra vekt når man buffer av så har man riper i sånn lakk med en gang. Hologrammer fra maskin fremstår ikke som lange lett kurvede riper (som de under håndtaket). Riktig buffeteknikk er nesten det viktigste av alt, hehe.

Bilen ble sinnsykt bra i forhold til den var i allefall. Ren, ryddig og utrolig blank. Det bør han være fornøyd med :) God jobb.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ødela en blå pad :ph34r:

Ga opp rett og slett, fant ikke noen smart måte å skulle gjøre det på med alle de gummiknottene..

Hehe! :shocking2: men fikk du bort alle de prikkene? For jeg har nemlig en 2003 mod X5 i garasjen med akkuratt samme problem.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...