Victor

Victors bidrag hmsilsets konkurranse - Detailing

27 innlegg i emnet

Detailing Ford Kuga TDCi Titanium

Jeg fikk lyst og bidra her jeg også så for å ta ett overkommelig prosjekt på en onsdag ettermiddag ble det min Ford Kuga TDCi Titanium med Sidebars og mørktonede ruter. Før jeg startet var jeg litt usikker på hvilke produkter jeg skulle velge, men etter en tilstandssjekk og nøye vurdering ble listen som følger.

Utstyrsliste vask:

Prickbort

Kwazar sprayflaske

ValetPro Orange Prewash

Chemical Guys Citruswash+Gloss

Q-tips

Behandling:

SV Glacier

Q-tips

Microfiber Madness Crazy Pile

SV Pneu Glossy

Q-tips

3M Grønn maskerings tape

Autosol kromglans

Q-tips

Black Wow

Q-tips

Tidsforbruk ca 2 timer.

Det må legges til som formilende omstendighet at objektet var utfordrende å ta bilder av for å kunne vise prosessen godt.

Så noen obligatoriske før bilder.

P1020529.jpg

P1020527.jpg

P1020525.jpg

Som man kan se var det mye skitt som hadde samlet seg etter sist gang bilen fikk en omgang detailing.

Bilen ble kjørt ut for vask og jeg krøp sammen så godt det lot seg gjøre så ikke naboen skulle se hva jeg holdt på med. Jeg hadde jo nettopp i helgen vasket bil. Jeg startet med å sprute Prick Bort på tørr bil. Lot det virke i ca 5 og ett 1/2 minutt før den ble skumlagt med ValetPro Orange Prewash. Syntes at høytrykkspyleren ble litt overkill så jeg gikk for Kwazar pumpeflaske for skumlegging og avspyling.

P1020531.jpg

P1020532.jpg

Her er Prick Bort sprutet på bilen som står å godgjør seg.

P1020533.jpg

OPW lot jeg virke i 6 minutter. Det ble ikke barberskum med Kwazar pumpeflaske, men det har jeg forstått ikke er ensbetydende med god virkning så jeg regnet med at denne metoden ville gjør jobben.

Så var det kommet til håndvasken, selve kosejobben. Klødde meg litt i bakhod når jeg skjønte at Washmitten som fulgte med bøtta ut egentlig ville ødlegge hele kosen med den beste delen av vaskeprosessen. Det ville jo være over i en fei. Og hva i herrens navn skulle jeg med bøtta. Da var det Q-tipsen sto for meg som ett fint alternativ. Krøp om mulig enda mere sammen, ikke bare for å skjule meg for naboen men for riktig få følelsen med hva jeg drev på med. En dråpe CWG og en sprut med vann fra Kwazarflasken på Q-tipsen holdt nesten til en side. Slik fortsatte jeg rundt til hele bilen var skånsomt vasket (med langsgående bevegelser selvsagt)

P1020538.jpg

Her er noen bilder etter vask

P1020536.jpg

P1020537.jpg

P1020535.jpg

Så var det endelig inn i skjul i garasjen for tørk.

P1020539.jpg

Miracle Dryer er også bare til pynt på dette bildet. Gjett hva som dugde....Q-tips så klart ^_^

Så var det tid for inspeksjon. Følte ikke det var behov for korrigering og bestemte meg fort da jeg så maskinen at det også ville bli overkill. Ville ikke ta for mye av lakken uten at det er nødvendig.

P1020541.jpg

P1020542.jpg

Det ble Cleaner Fluid og Q-tips selfølgelig for å få god heft for voksen.

P1020544.jpg

Tapet også for noen 50/50 bilder på panseret.

P1020543.jpg

Nå venter jeg en kommentar ^_^

P1020545.jpg

Venstra side er ferdig korrigert, høyre side gjennstår. som du ser er det stooor forskjel.

Så var det dags for Voks eller LSP som vi liker å kalle det. Valget falt selvsagt på Swiss Wax Glacier som er spesial laget for hvite biler, derav navnet Glacier, som betyr isbre og den er jo hvit........ja dere forstår sikkert. Nå nærmer jeg meg vel slutten? :D

P1020546.jpg

Men nei, detaljene er viktig så det var fram med Autosol Chromglans....... og Q-tips selvfølgelig, for å sjaine Sidebarene.

P1020548.jpg

Og så var det dekkene sin tur. Detailing betyr detailing, og sånn er det med den saken. Beklager at det er dårlig med 50/50 bilder, men av en eller annen merkelig grunn klarte jeg ikke å få kamerate til å fokusere slik at bildene ble av en slik kvalitet at jeg kunne vise dem her.

P1020559.jpg

Og Black wow på plastdetaljene

P1020558.jpg

Her er noen ferdig bilder

P1020561.jpg

P1020563.jpg

P1020551.jpg

P1020566.jpg

Og endelig tilbake i garasjen i garasjen. Nei, jeg verken stammer eller gjentar meg selv. Jeg har lurt dere alle for dette var en modelbil som står i ett skap i garasjen som jeg kaller garasjen :rofl1:

Håper dette var underholdende og ikke minst ett bevis på at jeg har lært mye siden jeg meldte meg inn i DCN. Føler i allefall jeg ikke kunne gjort det bedre pr d.d. Maskinpolering gjenstår. Den roterende maskinen på bilde over er bare til pynt foreløpig.

Har du scrollet hit må jeg få benytte anledning å takke for titten.

Endret av Victor
26

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge! Også 50/50 på panseret da! Dritbra!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha gjennomført og artig ! :) Creds er servert :fun:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbup: artig.

50/50 på panseret var nice

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig! :rofl1:

Einaste ruteforsegling som mangla kanskje? ;)

Hadde likt å sett ruteforseglinga testa i ca 80 km/t :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge:-) hvilken roterende er det du har?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig jobb på modellbilen :D Likte spesielt godt bildet hvor modell-Kuga'n sto foran Kuga'n :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drit bra!!! :D Hahaha

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konge:-) hvilken roterende er det du har?

Det er en Chicago Pnaumatic CP8210E. 1200 W og 2500 rpm freespeed. Betalte 3800,- hos ntt.no inklusiv to pader og Kent micro polish. Jeg har ikke tort å prøvd den enda :-) Håper å få veiledning en gang, eller kanskje selge den å kjøpe en DA.

Takk for tilbakemeldinger, dette er en morsom hobby :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig! :rofl1:

Einaste ruteforsegling som mangla kanskje? ;)

Hadde likt å sett ruteforseglinga testa i ca 80 km/t :thumbs:

Ja, det var en ide. Jeg har ikke ruteforsegling, men litt penger til overs. Kanskje jeg skulle kjøpe det og så kan jeg jo holde Kuga'en ut av vinduet på Kuga'en...... Ja i ca 80 km/t :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det var en ide. Jeg har ikke ruteforsegling, men litt penger til overs. Kanskje jeg skulle kjøpe det og så kan jeg jo holde Kuga'en ut av vinduet på Kuga'en...... Ja i ca 80 km/t :-)

Ja da må det ver neste steg å ta! ;)

Ein Kuga i ein Kuga.. Kugaception! :lol:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var jo fantastisk. Cred for 50/50 på panseret spesielt :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig!

Liker spesielt godt at modellbilen har samme skiltnummer som bilen din ;)

Og samme med "Opelen."

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig øye for detaljer.. Liker hvordan du har brukt den noe større kuga'en som bakgrunn på bilder.. Samt riktige produkter for steget du er på.. Cred!!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Looking good! ;)

Men, hva med felgene? Fikk ikke de behandling?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for enda ett supert bidrag i konkurransen :) Er ikke mange dager igjen av den, men jeg måå ha ett par dager å bestemme meg for hvem som vinner.Supert at du og rundt 4-5 andre har tatt seg tid til morsomme detailer jobber!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreløpig favoritt, selv om gressklippermannen også fikk meg til å le godt for meg selv ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte flire litt av denne ja ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sei eg verkeleg digga dei modellbilane dine! Og S&S'n var utrulig godt skreven, creds! :D Må sei bilda med Kuga forran Kuga var ein absolutt favoritt! Kvar har du fått tak i modelbilane, med matchande skiltnummer og heile greia? :thumbs:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive