Gå til innhold

Reklamasjon på elektronikk, hva har jeg krav på?


magne

Recommended Posts

  • Moderatorer

Lurer litt på om noen kan kjøpsloven i forbindelse med reklamasjon på elektronikk.

Kjøpte for noen måneder siden en navi enhet til bil, og den mangler noen funksjoner i forhold til hva som er oppgitt på infosiden om spilleren og i bruksanvisningen.

Prøvde å reklamere på dette, både til forhandler og til importør.

Begge har vært hjelpsomme og gitt meg gode "dealer" osv for å kompansere for dette.

Men føler likevel at jeg ikke helt får det jeg har krav på.

Importør sier at feilen er beklagelig, og at jeg får en god deal på spilleren som har alle funksjonene jeg har krav på. Men at det er egentlig forhandleren sitt ansvar, siden det er der jeg har kjøpt spilleren.

Forhandleren sier at han skal hjelpe meg å selge den gamle spilleren, siden jeg kjøpte den der. Men at det ikke er forhandleren sitt ansvar at spilleren mangler funksjoner som importøren reklamerer med at den skal ha.

Uansett har spilleren en vesentlig feil, og burde derfor være dekket av kjøpsloven.

Føler derfor at noen prøver å dytte ansvaret over på meg, når ansvar burde falle på importør/forhandler.

Forhåpentligvis løser dette seg uansett, siden forhandler prøver å selge min gamle spiller for meg.

Men hvis han ikke får solgt den sitter jeg igjen med regningen for dette, og det kan ikke være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt, klag til forhandler.

Høres ut som du allerede har vært i "krangel" med forhandler, da ville jeg anbefalt en noe kvassere tone neste gang du stikker innom. Det er tross alt ikke du som skal sitte med tapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Denne ville jeg gått til forbruker rådet med. I følge forbrukerkjøps loven har du krav på pengene tilbake eventuelt nytt tilsvarende produkt.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er reklamert med at varen skal inneha en eller annen funksjon som det i ettertid viser seg at den ikke har. Vil jeg karakterisere det som en vesentig mangel på produktet, og du har da rett til å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven.

§ 16. Mangel

Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 B) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.

Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem.

§ 32. Heving

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Les mer selv her: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Blaa og resten av gjengen her ja, om eg ikkje tek heilt feil er det nok korrekt som importør seier, det er forhandleren sitt ansvar. Du reklamerer til forhandler, og det er forhandleren sitt ansvar å reklamere videre til importør eller videre oppover for å få dekt sitt tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Blaa og resten av gjengen her ja, om eg ikkje tek heilt feil er det nok korrekt som importør seier, det er forhandleren sitt ansvar. Du reklamerer til forhandler, og det er forhandleren sitt ansvar å reklamere videre til importør eller videre oppover for å få dekt sitt tap.

Ifølge loven slik jeg lærte den på skolen så er det opp til forbruker om han vil klage til forhandler eller direkte til importør, begge har plikt til å følge loven likt opp mot forbrukeren som klager. Så jeg ville gått på den av disse som virker enklest, i de fleste tilfeller forhandler, da de ofte har en del mindre å stille opp med, og er en del svakere med tanke på dårlig PR.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge loven slik jeg lærte den på skolen så er det opp til forbruker om han vil klage til forhandler eller direkte til importør, begge har plikt til å følge loven likt opp mot forbrukeren som klager. Så jeg ville gått på den av disse som virker enklest, i de fleste tilfeller forhandler, da de ofte har en del mindre å stille opp med, og er en del svakere med tanke på dårlig PR.

Høyres veldig logisk ut, er ikkje akkurat det området eg er utdanna mot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er opp til forbrukeren om han vil klage til forhandler eller importørledd. Jeg ville tatt en vurdering på hvem det var som hadde ansvaret for at forbrukeren ble gitt feil info i førsteomgang.

Er det forhandleren som har gitt feil informasjon og lovet at produktet har egenskaper det ikke har, hadde jeg tatt det med forhandleren.

Er det derimot importøren som har ansvaret hadde jeg gått på den, og forlang å få et produkt som har egenskaper som samsvarer med det jeg hadde 'kjøpt' vederlagsfritt (i bytte mot mitt produkt som ikke tilfredsstiller kravene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Skal nok høre med forbrukerrådet senere idag.

Forhandleren bestilte kun spilleren for meg. De visste ingenting om den, og prøvde heller ikke å selge meg den. Jeg gikk kun inn i butikken og bestilte den derfra. Det er også forhandler sitt argument for at de ikke vil ta tilbake spilleren jeg bestilte og gi meg en ny.

Importør har derimot mye ansvar, siden jeg hørte med disse om funksjonene på spilleren, siden det var de som kunne svare på dette.

De fortalte meg detaljert om hvordan funksjonene på spilleren fungerte, og de funksjonene viste seg senere å ikke være der.

De har også hjemmesiden til merket, og står ansvarlige for informasjonen der. Der står det også om disse funksjonene.

I bruksanvisningen står det samme, men om det er importør eller fabrikant som er ansvarlig for dette er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du legger frem saken Magne, kan jeg vanskelig se at forhandler her kan klandres.

Derimot burde forhandler og importør sammen blitt enige om at spilleren kan returneres til importør ettersom den ikke lever opp til spesifikasjonene.

Forøvrig:

Hvilke funksjoner mangler, slik at vi vet om det er en vesentlig mangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Funksjonen som mangler er en mulighet til å koble sammen denne spilleren med en modul som overfører data fra OBD2 kontakt i bilen til spillerens skjerm via blåtann. Denne modulen overfører da en haug av vitale data som oljetemp, vanntemp, turtall, turbotrykk, luftmassemåler verdi osv osv.

Den kan også lese av og slette fleilkoder i bilens datamaskin og mye annet.

Det skulle la seg gjøre å koble sammen spilleren med denne modulen, men det viste seg å ikke stemme alikevel. På tross av at det står i både bruksanvisingen og på info siden til spilleren.

Det var pga denne funksjonen jeg valgte denne spilleren fremfor andre spillere. Og derfor er det en vesentlig mangel for meg.

I tillegg har jeg jo kjøpt og betalt for selve modulen som kobles til OBD2 kontakten.

Snakket med forbrukerrådet idag. Og de sa at jeg hadde full returrett med krav på pengene tilbake hos forhandler, selv om det egentlig er importøren sitt ansvar. Loven om vesentlig mangel gjaldt i dette tilfellet, og jeg skulle henvende meg til forhandler siden det var han jeg har kjøpt spilleren fra. Selv om dette strengt tatt er importøren sitt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har 1 eller 2 år¨ kjøps garanti, avhenger av hvilket produkt det er.

Så har du 5 år reklamasjonrett. Dette går på vitale deler som er beregnet til å vare mer enn

5 år.

F.eks hovekort, prosessor etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du har 1 eller 2 år¨ kjøps garanti, avhenger av hvilket produkt det er.

Så har du 5 år reklamasjonrett. Dette går på vitale deler som er beregnet til å vare mer enn

5 år.

F.eks hovekort, prosessor etc

En liten presisering her..

Garanti har du alt etter hva produsenten lover, er ikke nødvendigvis 1 eller 2 år. Kan like gjerne være 25 år om de vil det.

Reklamasjonsretten er 5 år om varen er ment å vare vesentlig mer enn _2_ år, slik at en vare som er ment å vare i 3 år i praksis har 5 års reklamasjonsrett.

Men her er det ikke snakk om garanti, det er snakk om at varen ikke er som beskrevet og dermed en klar hevingsgrunn uten noen diskusjon.

Det at denne OBD kontakten er kjøpt samtidig (om den er det..?) gjør det enda mer klart hva som forventes av produktet og når dette faktisk ikke stemmer er det umiddelbar hevingsrett etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

OBD kontakten ble ikke anskaffet før en drøy måned etterpå, siden den var vanskelig å få tak i. Måtte bestille den fra england.

Men undersøkte spesifikt dette punktet med importør før jeg kjøpte spilleren, for å være helt sikker på at dette virket. Og fikk da beskjed om at jeg måtte anskaffe den kontakten for å få det til å virke.

Når forbrukerrådet henviser til loven regner jeg med at den er gjeldene, og ikke bare rådgivende.

Men håper uansett at det blir en løsning på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet representerer deres syn på loven, det er alltid en advokat som vil si noe annet så lenge han får betalt for det.

Og kan helt sikkert kverulere i alle retninger for å underbygge sin påstand.

Men i denne saken er det vel relativt klart, og selv om forbrukerrådet ikke er "lov" så er det vel mange som føyer seg etter deres tolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer du ingen vei med forhandler eller importør kan du ta saken til FTU..

Forbrukertvistutvalget forkortet FTU er et domstollignende forvaltningsorgan som avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer, håndverkertjenester og saker om angrerett. Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er gratis, og utvalgets avgjørelser får retts- og tvangskraft dersom de ikke bringes inn for domstolene innen en frist på fire uker etter at vedtaket er forkynt. Før en sak kan avgjøres av Forbrukertvistutvalget, må den først ha vært til behandling hos Forbrukerrådet. Forbrukerrådets oppgave er å megle mellom partene for å få til en løsning som begge kan leve med. Dersom enighet ikke oppnås, kan en eller begge parter kreve at saken bringes inn for Forbrukertvistutvalget til avgjørelse. Både Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget skal innta en uhildet og nøytral holdning i behandlingen av sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten presisering her..

Garanti har du alt etter hva produsenten lover, er ikke nødvendigvis 1 eller 2 år. Kan like gjerne være 25 år om de vil det.

Reklamasjonsretten er 5 år om varen er ment å vare vesentlig mer enn _2_ år, slik at en vare som er ment å vare i 3 år i praksis har 5 års reklamasjonsrett.

Men her er det ikke snakk om garanti, det er snakk om at varen ikke er som beskrevet og dermed en klar hevingsgrunn uten noen diskusjon.

Det at denne OBD kontakten er kjøpt samtidig (om den er det..?) gjør det enda mer klart hva som forventes av produktet og når dette faktisk ikke stemmer er det umiddelbar hevingsrett etter min mening.

Dette vet jeg.

Hadde en sak med elkjop på en pc.

Sak her, pc var ,garantiperioden var utgått 2 år. Men 5 års garanti, gjaldt.

Jeg hadde funnet ut at det var hovedkort, som var problemet. Elkjop klarte ikke og fikse problemet. Pc ble sendt til produsent,

som konstaterte at en vital del på hovedkort var ødelagt.

Altså det står : på deler som er bergegnet til å vare mer enn 5 år har du 5 år reklamasjonsrett.

Jeg fikk ny og bedre pc. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det står : på deler som er bergegnet til å vare mer enn 5 år har du 5 år reklamasjonsrett.

Jeg fikk ny og bedre pc. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Presiserer igjen;

Alt som er ment å vare vesentlig lenger enn _2_ år har du 5 års reklamasjonsrett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Da ble det en god løsning på dette.

Forhandler tok på seg ansvaret og kostnaden for bytte av spiller, på tross av at importør egentlig er ansvarlig i både mine og forhandlers øyne.

Men forhandleren mente også at det ble for galt at jeg skulle ta ansvar for importørens feil, så de endte opp med å ta på seg ansvaret siden importøren bare skjøv det fra seg.

Som tidligere nevnt i tråden bestilte jeg spilleren gjennom forhandleren, uten å hatt noe mer å gjøre med forhandler før det. All info om spiller og alle spørsmål ble besvart av importør før jeg kjøpte spilleren.

Og siden forhandleren nå har trått til og gitt forventet service føler jeg at jeg kan begynne å nevne navn.

Spilleren er av merket kenwood, og importør av disse er Gøte Lundblad AS.

Forhandleren er fortknox, og de tok på seg ansvar uten at jeg hadde spurt dem om å gjøre det, så all cred til dem.

Forhandleren gir meg ny spiller av toppmodellen og tar tilbake den gamle uten kostnad.

Manglen er tidligere omtalt, og det var faktisk den funksjonen med OBD kontakten som gjorde at jeg kjøpte den spilleren. Hadde det ikke vært for den funksjonen hadde jeg troligvis gått for en spiller som kostet en god del mindre penger.

Uansett ordnet dette seg på en bra måte til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...