_Makki_

Reklamasjon hos bilforhandler / heving av kjøp

39 innlegg i emnet

Skal prøve å ta det så enkelt som mulig.

Vennine av meg, 0 peiling på bil, kjøpte seg en 2006 model Toyota Corolla grå metalic i fjor.

Jeg hadde ikke tid og mulighet å være med henne ved kjøpet da 1. trodde man kan være trygg når en kjøper brukt bil hos en STOR forhandler i Haugesund, 2. hun har fått beskjed at bilen aldri vært kollidert, lakkert osv.

Etterhvert viste det seg at noe IKKE fungerer i venstre førerdør. Etter litt detektiv jobb så fant jeg ut at dørene ble byttet. Hun ringe til de og spurte om dette så sa de ja, dørene var byttet, "glemte" å informere om dette. Men så etterhvert begynte hun å merke at venstre side av bilen noen plasser har "merkelige flekker". Hun vasker bilen sånn ca 2-3 ganger i året så jeg tenkte jeg skulle hjelpe henne med LITT vask.

Bilen så ikke ut når jeg begynte så jeg brukte kraftige saker til vask. Tok bilen fra A til Å utvendig med alt av kvalitetsprodukter til vask.

Prickbort + Mr.X

;) , Surfex, skum så vask for hånd, tørk og Iron X, skum og tørk. Tok litt tid men bilen ble 100% ren. Så tørket jeg bilen til slutt og eieren fikk jo sjokk!

Jeg informerte henne før vask at etterpå kan ALLE defekter komme ut før jeg eventuelt "skjuler" de for henne. Men gud jeg forventet ikke dette her!

Det viste seg etterhvert, tok noen målinger osv, at hele venstre siden har blitt opplakkert , førerdørerne er 100% byttet. Men viste vi fra før. Nå tror jeg at faktisk begge er byttet. Resten av siden har lakk opp til 500my. Noen plasser på dørene er fra 70-90 faktisk, andre plasser 200. Holos tror jeg er ikke så viktig å nevne her men ja, OVERALT. Helt utrolig at det går noen plasser å få det til men jada. Flinke folk!

De flekkene hun snakket om viste seg til å være alt mulig tynnerrester og dårlig lakkarbeid +++

Hun ble mild sagt forbanna og ønsker ikke å beholde bilen. Kontrakten får jeg imorgen og skal se på denne men uansett hun kjøpte eller trodde at hun kjøpte bilen som aldri har vært i kollisjon eller opplakkert.

Synd jeg ikke var med da hun kjøpte bilen men shit happends.

Så hva muligheter har hun nå? De kommer helt sikkert å nekte på alt, "det var sikkert henne selv som lakka opp dørerene og hele siden osv".

Men en ting er sikkert, de har bekreftet selv at de glemte å informere at fører dørene ble byttet....

Hun er veldig lei seg og ønsker ikke å beholde bilen, jeg er litt sur på meg at jeg tok på meg jobben å hjelpe henne med "vasken"

:mad:

Har hun noen muligheter eller skal man gå rett til Haugesunds avis?

;)

Er kanskje ikke noe dyr bil da denne kostet henne ca 200000kr men for henne er det mye penger og hun føler seg lurt

:thumbdown:

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig kjipt, skjønner godt att hun har lyst til å heve kjøpet.

Håper bilforhandleren er redelig og ordner opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips som alltid gjelder i slike saker:

- Gjør all kommunikasjon skriftlig

- Om ikke det er mulig så lag et notat fortløpende med dato og klokkeslett sålenge du husker innholdet av samtalen.

- Skriv opp forbruk av tid, materiell, telefonutgifter osv.

Dette vil gi deg mye mer troverdighet i en sak senere.

Leit å høre at folk blir lurt. Håper at det går bra til slutt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

cotte78: problemet er, tror jeg at det har kanskje gått for lang tid....

Men når de selv for noen mnd siden bekreftet at dørene er byttet så "noe" vet de.

Synd det finnes slike forhandlere, og her er det snakk om en stor forhandler, men dessverre her er det også en forhandler, veldig stor som lever av å skjule defekter på bilene. Det er folk ****** som polerer for han og klargjør bilene. Han har sikkert dødsbillig arbeidskraft men resultatet på en svart Merc eller Mitsu er helt på trynet. Jeg var med på en reklamasjon av en nettopp kjøpt brukt svart Mercedes. Eieren av sjappa forsto ikke en gang hva jeg snakker om... Kjøpet ble hevet men like før saken havnet i lokallavis.

Nå er liksom klargjøring av en brukt bil til 1000kr TINGEN.

Folk fra ********* som polerer og eieren av vaskesjappa er tydligere pizza konge.

Endret av ØHN
Hvor folk kommer fra er en uinteressant og unødvendig generalisering
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke forhandleren er imøtekommende hadde jeg tatt en telefon til Forbrukerrådet eller NAF.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, tenkte på det men hun er ikke medlem i Naf samt er LITT småredd at det blir for mye styrrrrr.

Vet ikke helt om jeg har lyst å engasjere meg mer i denne saken men får se hva de sier når jeg møter opp personlig med bilen der på fredag.

Synd at det blir sånt når hun for 1 gang kjøpte seg 100% egen bil og trodde hun var 100% trygg med forhandleren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremmest må forhandler få mulighet til å rette opp på feilen som tydeligvis har skjedd.

Du skriver at bilen ble kjøpt i fjor og det kan jo være alt fra 1 år til for 5 måneder siden. Nå har jeg ikke 100% peiling på lovens innhold, men det står vel noe i stil med at kjøper må reklamere innenfor rimelig tid. Noen som har innsikt kan sikkert fortelle om hun "kun" har krav på økonomisk godtgjørelse eller om hun faktisk har krav på å kunne heve kjøpet.. Det spørs vel også litt på hvor langt hun har kjørt etter hun kjøpte bilen.

Uansett, før du går til noen medier må du gi forhandleren mulighet for å ordne opp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dansken: tingen er at jeg kjenner litt denne forhandleren fra før...

Veldig synd at dette ikke ble oppdaget tidligere da "innenfor rimelig tid" betyr veldig mye i Norge.

Jeg har en 2år lange sak bak meg mot Protector, noe jeg har vunnet men gud så mye penger har jeg aldri brukt på advokat før.

Derfor skrev jeg at det muligens har gått for lang tid da "innenfor rimelig tid" tolkes hver gang annerledes i Norge.

Men men takk for tips, vi får se hva de sier.

En ting er sikker, hun har veldig lite lyst på denne bilen nå! :mad:

Og jeg skulle aldri tatt på meg denne vaskejobben så hun kunne fortsatt levd uten å vite dette.

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er egetntlig problemet med bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva er egetntlig problemet med bilen?

Muligens kollidert, hele venstre side opplakkert og MANGE defekter i lakken.

90% av dette kan fikses lett med rubbing og polering men uansett om jeg gjør det gratis for henne så ønsker hun ikke å beholde bilen..

Så hvis ikke de går med på en deal så vet jeg ikke helt hva hun ønsker å gjøre med dette.

Ikke det hun kjøpte/fått beskjed om..

Tror ikke jeg ville gjort noe galt mot henne da hun "sitter" litt for høyt i Nav.no systemet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken med denne forhandleren er i gang og ser meget spennende ut.

Selgeren ble først kontaktet og ba å ringe salgsjefen med en gang. Så var han litt opptatt plutselig og plutselig veldig opptatt og ikke kunne ta tlf. Men vi fikk kontakt dagen etter.

Nå kommer det et skriv i posten til de, rekommandert.

Så her er det reklamert "innenfor rimelig tid", 2 dager etter at "skaden" ble oppdaget.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at venninden din har kjøpt bilen som privatperson, og hun har da faktisk 5 års reklamasjonsrett på kjøpet, i og med at hun kjøpte bilen av en forhandler. Det at bilen er brukt har faktisk ikke noe å si..

http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/vedtak hvis dere ser gjennom vedtak fra Forbrukertvistutvalget kan dere finne saker som ligner på deres sak. Veldig fint å legge ved det som dokumentasjon til forhandleren.

For eksempet disse:

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2012000275&

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2012000242&

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2012000209&

Det er lett å finne flere lignende saker, så her tenker jeg at dere har gode muligheter til å få hevet kjøpet dersom det er det hun vil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens kollidert, hele venstre side opplakkert og MANGE defekter i lakken.

90% av dette kan fikses lett med rubbing og polering men uansett om jeg gjør det gratis for henne så ønsker hun ikke å beholde bilen..

Så hvis ikke de går med på en deal så vet jeg ikke helt hva hun ønsker å gjøre med dette.

Ikke det hun kjøpte/fått beskjed om..

Tror ikke jeg ville gjort noe galt mot henne da hun "sitter" litt for høyt i Nav.no systemet ;)

Har bilen en skade forhandler har visst om/holdt tett om har hun helt klart en sak mot dem. Forbrukerkjøploven gir 5 års reklamasjonsrett (vesentlig: ikke på at bilen skal være i perfekt stand!), på forhold som selger skal ha visst om ved salgsdato (f.eks tidligere skader som burde vært opplyst om).

Fra forbrukerrådet:

Reklamasjon

Dersom du mener bilen har en mangel som selger er ansvarlig for, må du gi beskjed til selger senest 5 år etter at du overtok bilen. Det betyr at du normalt ikke kan klage på mangler som viser seg mer enn fem år etter at du overtok bilen, med mindre selger i en garantiavtale har påtatt seg ansvar i en lengre periode.

Loven krever i tillegg at du må reklamere til selger innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget, mangelen. Det vil normalt være tilstrekkelig at du reklamerer til selger innen to måneder etter at du oppdaget mangelen. Venter du lenger, kan selger avvise din klage.

Det er viktig å være klar over at selger har en rett til å avhjelpe mangelen, dersom dette skjer uten vesentlig ulempe for deg. Det er derfor viktig at du gir beskjed til selgeren før du utbedrer mangelen på eget initiativ. Dersom du ikke går frem på denne måten, risikerer du å miste ditt krav mot selger.

Er det en skjult skade er det nok klar sak, men om hevingsgrunnlaget er at man etter et år finner ut at bilen ikke er bra nok i lakken kommer de helt sikkert til å kicke på. Det "burde" man ha oppdaget allerede ved overtakelse, det spørs om det er et "formildende" punkt at man bare vasker bilen 2 ganger i året og bilen er så full i møkk at en ikke ser inn til lakken, om jeg har forstått det rett i første post?

Ellers så er antydning til maktmisbruk av offentlig stilling noe jeg kanske ikke hadde trukket fram som moment, men det er nå bare meg? Får håpe at Nav-ansatte generelt kan behandles på lik linje med alle andre uten at det skal få konsekvenser???

Får uansett håpe det ordner seg med bilen hennes da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ga salgssjefen hos denne merkesjappa 2 dager å tenke på saken. Han skulle ringe meg i går, jeg ringte selv i dag.

Og det jeg fant ut selv er jo så klart sant, dvs DE selv nå bekrefter at bilen har vært skadet og begge dører er skiftet samt opplakkering av hele venstre side. Det, sa først at de kom ikke på det å informere om slikt så sa han at det ikke er så vesentlig å opplyse kjøperen om da bilen er repartert og godkjent. Så sykt dumt å si av han at jeg flyrte rett i tlf.

Jeg informerte han om at eieren ønsker ikke å beholde bilen, hun er glad i Toyota (tror jeg fortsatt) så hun ønsker en ny brukt bil til samme pris - bruksfradrag whatever. Hun ønsker seg en bil som er 100% i orden og ikke kollidert og opplakkert, med holos samt alt mulig rart på en side som igjen viser at lakkeren var drittings mens han jobba eller jobber med føttene! Faen jeg blir så forbanna. Juksefolk..

Har bilen en skade forhandler har visst om/holdt tett om har hun helt klart en sak mot dem. Forbrukerkjøploven gir 5 års reklamasjonsrett (vesentlig: ikke på at bilen skal være i perfekt stand!), på forhold som selger skal ha visst om ved salgsdato (f.eks tidligere skader som burde vært opplyst om).

Fra forbrukerrådet:

Er det en skjult skade er det nok klar sak, men om hevingsgrunnlaget er at man etter et år finner ut at bilen ikke er bra nok i lakken kommer de helt sikkert til å kicke på. Det "burde" man ha oppdaget allerede ved overtakelse, det spørs om det er et "formildende" punkt at man bare vasker bilen 2 ganger i året og bilen er så full i møkk at en ikke ser inn til lakken, om jeg har forstått det rett i første post?

Vask what so ever er uvesentlig i denne saken.

Vi er klar over 5 års reklamasjonsretten samt denne tullete regelen om at det skal reklameres "innenfor rimelig tid" etter at skaden vært oppdaget. Det er her folk bommer ofte og sender inn reklamasjon flere uker eller mnd etter at det ble oppdaget. Og slike firma som f.eks Protector eller advokater til andre selgere bryr seg fint lite om HVA man reklamerer for bare NÅR man reklamerer og hvordan.

Pga dette tullet her så har jeg f.eks tapt en gang ca 250000kr i rettsaken som ikke en gang var min skyld.

Hadde en kjempeflink takstmann som ikke kunne jobben sin og TTT hos han og resultatet ble at jeg tapte denne saken pga han takstmannen. Men har bryr seg? NADA

Ellers så er antydning til maktmisbruk av offentlig stilling noe jeg kanske ikke hadde trukket fram som moment, men det er nå bare meg? Får håpe at Nav-ansatte generelt kan behandles på lik linje med alle andre uten at det skal få konsekvenser???

Får uansett håpe det ordner seg med bilen hennes da.

Jeg håper du forsto ironien min litt mere enn dette :)

Ingen som bruker noe makt mot noen her.

Whatever, jeg møter salgssjefen i Haugesund i morgen og er veldig spent hva de har å tilby.

Fint at hun har tatt vare på alt av dokumentasjon og finn.no annonsen.

Veldig kjekt å vise denne første setninger i kontrakten " Du skal være 100% trygg når du kjøper bil hos oss" :rofl1:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du virker som en dyktig fyr Makki, og jeg er helt sikker på at du klarer å få til en løsning. Samtidig har jeg også inntrykk av at du hisser deg opp litt fort . Så et tips i saken er å hele tiden være saklig å forholde seg til fakta hele veien og ikke la deg rive med når frustrasjonen brer seg. Da er det lettere å få selgerne til å innrømme feil også.

Jeg legger ved noen smiletegn for å vise at dette er sagt i beste mening

:) :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du skal roe ned tonen et par hakk før du snakker med salgssjefen, og prøve å være mer saklig.

Tar du den approachen som du viser her kommer de mest sannsynlig til å slite med å ta deg seriøst, og det vil resultere i at du taper denne saken.

Nytter ikke alltid å breie seg ut og leke "storkar" i slike sammenhenger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som butikkmann selv, kan jeg bekrefte at det å ha en høflig fremtoning mht reklamasjoner etc er viktig. Reklamasjon er reklamasjon uansett hvor sinna eller ikke en er, men det har litt med at de du reklamerer mot er folk de også, og vi responderer bedre når vi ikke blir presset opp i et hjørne. De strekker seg gjerne lenger for at du skal bli fornøyd også om du fremstår som en hyggelig kar, og bare spør -hvordan kan vi løse dette?

Er bilen kollisjonsskadet og de ikke nevnte det, eller at at det ikke står i salgsmelding at den har vært det, så har dere uansett en så sterk sak at det vil løse seg i hennes favør er jeg sikker på.

Uansett, som Ståle her inne viille sagt det -Pust mellom nesa og senk skuldrene :)

Powodzenia

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig med Truhaa og Glenn, å bryske seg fremover har ingenting for seg, vil bare føre til ubehagligheter i fremtiden og etc etc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, nå må dere slutte å ta dette så bokstavelig som jeg skriver her.

Er lov å skrive en ting på et forum og "leve" annet liv i virkeligheten vel? Ha litt ironii og humør inni mellom og være saklig og konkrett sammen med mennesker LIVE? ;)

Dessverre hjelper det veldig lite av og til å være på god tone med bil selgere da de vet så lite om reparasjon, lakkarbeid og polering.

De har jo verkstedet til det, samt skadeavdelinger bla bla..

Men jeg fortstår jo det, man kan jo ikke ha peiling på alt :thumbs:

Selger er en selger, samme faen om det gjelder epler, druer, hus eller bil.

Jeg kom inn der igår hadde lite tid og lite lyst å snakke med salgsjefen der. Har snakket med han 2 ganger på tlf før og skjønte hans "mode" for å ta opp denne saken. Hjelper ikke å snakke med mannen om ting han ikke har peiling på. Jeg sier hologram og kjørespor og han ser på meg som en baby og forstår nada, osv osv.

Så jeg hadde sjekket litt i forkant hvem daglig leder er og hva han heter. Heldigvis var han på jobb og hadde mulighet å møte meg.

Jeg fikk plutselig utlevert faktura på nesten 70k på ting som ble gjort like før salget noe de mener ikke var vesentlig å opplyse kjøperen om. Sorry men jeg er ikke så dumsnill at jeg tror på at dette har de "glemt" å informere om. Er det noen her inne som ville kjøpt en sånn bil HVIS dere ville vist dette på forhånd? Tror ikke det, spesjelt når bilen var priset som 100% i orden og kjøperen ble informert om at bilen aldri ble kollidert før osv. Men dessverre har jo henne dette ikke skriftlig. Men hun har kontrakten og resten av dokumentasjon.

Og når jeg sier til de at det finnes poleringsmidler og måter å skjule ting på i lengden på lakken og de folka blånekter at noen gjør dette med ville så diskuterer jeg ikke med slike videre. Jeg snudde og gikk.

De får bilen der midt i parkeringsplassen avfettet på plassen med Surfex eller what so ever, snudd mot sola og tørket med mf for VISNING. Man må være blind å ikke se dette UANSETT om man har peiling på lakk og karosseri arbeid eller ikke.

Og de fortsatt tror og hun ønsker å reklamere for dårlig karosseri arbeid altså. Faens jukse-selgefolk altså! :angry:

Endret av _Makki_
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe, nå må dere slutte å ta dette så bokstavelig som jeg skriver her.

Er lov å skrive en ting på et forum og "leve" annet liv i virkeligheten vel?

Det du skriver på et forum blir tatt bokstavelig, fordi man på et forum ikke har mulighet til noe annet. Man ser ikke ansiktsuttrykk, hører ikke toneleie og kan ikke tolke kroppsspråk. Så slik du skriver er slik du blir oppfattet.

Kjørespor og lignende er jo ikke synlig med mindre du vet hva du skal se etter.

Så jeg skjønner godt at folk flest og bilselgere flest ikke skjønner hva du snakker om.

Hva betalte hun for bilen, og Hvordan var bilen priset ift tilsvarende biler på finn.no på kjøpstidspunktet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive