Gå til innhold

Bruke clay


Kristian Nafstad

Recommended Posts

Kristian Nafstad

Hei,

Jeg ønsker å benytte clay for å fjerne en del "dritt" før jeg skal begynne med polering, eller eventuelt etter vask (?). Men jeg syns det ser skummelt ut. Er det noe spesielt man skal tenke over? Har lest at man skal la den ligge i varmt vann i ca 10 minutter, men er det noe annet? Jeg ser for meg at den kan ripe opp hele bilen, så trenger noen til å fortelle meg hvor fantastisk clay er! hehe

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Clay brukes etter grundig vask og før polering. Det værste som kan skje er at du får mild marring på lakken, men dette går lett bort ved maskinpolering :)

Hva slags polering er det snakk om?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg har ikke kjøpt meg maskin enda, og vet lite om maskinpolering i grunn. Tenkte bare å ta lakkrens, polering og vokse bilen. Bruker meguiars til polering og Autoglym til lakkrens. Voks vet jeg ikke helt enda, har ikke funnet noe spesielt.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kun skal bruke lakkrens er clay litt dumt, da den kan lage riper. Bør nok bruke maskin etter clay. Ang. produkter hjelper det desverre lite å bare skrive Meguiars og Autogylm ;) Må nok fortelle om det er Meguiars UC, Step 1, step 2, #105, "205 osv ;) Og Er det Autoglym sin HD wac du tenke rpå når du sier LSP? :)

Husk forvask med PB (eller lignende) Surfex HD (eller lignende). Deretter håndask med 2 bøtte metoden og tørk. Deretter kan du enten begynne rett med lakkrens eller evt. ta en runde Iron X først. Clay, som nevnt over, kan lage swirls og små riper og er da ikkje gunstig å bruka før håndpolering. Ellers husk å la LSP herdeskikkelig for maks holdbarhet :)

Good luck!

PS: Finner mykje bra her inne på forumet, så å lese en del S&S og guider, hjelper deg nok å besvare mange spørsmål. Vil også anbefale et VIP medlemskap ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

todleif

Type bil og lakk er og greit å vite. Har du mjuk lakk ville iallefall ikkje eg claya uten å bruke maskin etterpå.

Med skikkelig avfetting so er det omtrent ingenting dritt i lakken som henger att. (prickbort, Surfex og IronX)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Prøver meg en gang til, hehe. Step 1 osv vet jeg ikke hva er (Steg 1, skjønner jeg jo).

Til lakkrens tar jeg Auto Glym Paint Renovator

Polish tenkte jeg Meguiars Ultimate Compound eller Auto Glym Super Resin Polish. Vet ikke hvem som egner seg mest, eller om det bare er noe man må finne ut av selv? Kjøpte også Meguiars Quik Detailer i dag for å få vekk skjolder osv.

Det er en BMW 320i E46 '00. Orientblau Metallic lakk. (Holder det?)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondbrandsen

Prøver meg en gang til, hehe. Step 1 osv vet jeg ikke hva er (Steg 1, skjønner jeg jo).

Til lakkrens tar jeg Auto Glym Paint Renovator

Polish tenkte jeg Meguiars Ultimate Compound eller Auto Glym Super Resin Polish. Vet ikke hvem som egner seg mest, eller om det bare er noe man må finne ut av selv? Kjøpte også Meguiars Quik Detailer i dag for å få vekk skjolder osv.

Det er en BMW 320i E46 '00. Orientblau Metallic lakk. (Holder det?)

Du bør følge forvask rådene med Prickbort, Surfex og Iron X, og droppe Autoglym Paint Renovator og Super Resin produktene/planene. Meguiars UC erstatter begge AG produktene og har litt slipemidler også, men viktig med forarbeidet med førstnevnte prodkter. MG UC fungerer flott til ripefjerning med DA maskin, men kan også brukes for hånd. Sikkert greit å droppe clay hvis maskin er utelukket. Du må ha en voks eller syntetisk sealer(LSP=Last stage product) etter polish/lakkrens eller hva du måtte kalle det. Der er vel forsåvidt Autoglym Extra Gloss Protection et helt ok alternativ, hvis du er glad i Autoglym. Et hav av andre alternative vokser og syntetiske sealere ;)

BMW har generelt ganske hard lakk, så sånn sett ikke det værste å bruke clay på, men er nok ikke veldig hensiktsmessig uten maskin etterpå vil jeg tro.

Husk også å maskere plast og gummilister, nevnte Autoglym PR og SRP er ille på å lage stygge hvite merker(har sett at de nå reklamerer med at SRP skal være bedre, men tviler).

Endret av Trondbrandsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Jeg har lyst til å prøve med maskin, får lese litt om hvordan det brukes. Føler jeg kommer meg litt dypere i lakken og får den til å skinne mer. Tusen takk for tipsene!

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...