thamule

Forskjell på felgrens og lakkrens?

Hei

Eg skal ta felgane mine og legge om til sommardek og har litt forskjellig på vei i posten:

rim7 og p21s

SurfexHD

Prickbort

Swissvax Autobah

Eg har forstått det slik at eg må ha lakkrens før Autobah for å få den til å sitte.

Spørsmålet mitt er om rim7 og p21s er lakkrens eller felgrens, og om det er dette eg treng før eg legg på autobah, eller om det er noko anna?

Om mistanken min er rett og eg treng noko meir enn eg har før autobahn så hadde det vore ei kjempehjelp om eg fekk eit tips til eit produkt som er mulig å kjøpe over disk i Bergen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rim7 og P21S er felgrens. Disse fjerner det som sitter på selve lakken. Lakkrens fjerner det som sitter i porene på lakken. Hadde gått på Bilxtra å kjøpt Megiuars DC step 1. Det er en grei lakkrens, sies det.

Du MÅ heller ikke bruke noe før Autobahn, men det anbefales for å få lakken helt ren. Den vil kjennes glattere ut, og se blankere ut, og kanskje gi Autobahn bedre heft siden lakken er helt ren.

Husk også at lakkrens ikke skal fjerne noe du ser på overflaten, dvs du må få felgen helt ren før du går i gang med den. På asfalt flekker kan du bruke f. Eks Prickbort eller Turtle Wax sin Nano avfetting. Det kan også være aktuelt å bruke clay, men kommer litt ann på tilstanden på felgen. Jeg vet ikke om jeg hadde spandert på meg dette i en butikk(svindyrt sikkert). Billig på nett!

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clay ifra Bilxtra og SV Cleaner Fluid regular.

Endret av Olekey
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får man kjøpt SV Cleaner Fluid regular over disk i bergen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

over disk i Bergen ja.. akurat den delen greide eg å overskjå selfølgelig ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takkar for oppklaring!

Då skal eg reise av gårde og kjøpe ein slik. Eg har faktisk clay på vei i posten også, men det kjem noko seinare, og eg var tenkt å få vaska og skifta hjul i morgon.

Men då kan eg altså bruke lakkrens (som f.eks Megiuars DC step 1) eller clay, og det vil gjere ca samme nytten i forhold til det å få autobahnen til å sitte?

Men ein ting til: Der er jo litt riper og sikt i felgane, og det nyttar vel ikkje å begynne å kjøre korrigering på noko slikt, burde eg kjøre over med litt polish eller noko? Vil vel sminke det litt kanskje??

Endret av thamule
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får noke som heiter "power ball" som kan setter på drill. dette er knall på dei fleste felger :) Bruk ein polish du trur kommer til å funke. Scholl S17+ f.eks. Kanskje til og med mildere, kommer nok ann på ripene :) Når du skal legge Autobahn, så clayer du, og så går du over med lakkrens og så legger du 1-2 lag med autobahn :) Anbefaler å ta av felgene og ta baksiden også ;) Vinterfelgene mine er heilt reine etter bare å ha blitt spylt med HT og ein svak blanding surfex :) etter ein heil vinter, kun pga. 2 runder autobahn før montering ;)

finner mykje om felg behandlig her inne ;) Var blandt ant ein so lagde et eget rack for felg polering :P Finner den nok til slutt :) Søke litt rundt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men då kan eg altså bruke lakkrens (som f.eks Megiuars DC step 1) eller clay, og det vil gjere ca samme nytten i forhold til det å få autobahnen til å sitte?

Nei :)

Clay er mekanisk fjerning av partikler som sitter på lakken, DC 1 renser lakken i dybden og vil evt. dempe/fjerne evt. merker etter clay`n.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okidoki, takk til begge 2 :thumbup:

Er Scholl S17+ ein polish? Eg er helt ny på dette her, og har søkt litt rundt og ser at 105 og s17+ blir sammenligna. Eg har bestilt Meguiars 105 ultimate compound og 205 ultra finishing polish til bilen, ein av dei vil vel kanskje funke? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Scholl S17+ ein polish? Eg er helt ny på dette her, og har søkt litt rundt og ser at 105 og s17+ blir sammenligna. Eg har bestilt Meguiars 105 ultimate compound og 205 ultra finishing polish til bilen, ein av dei vil vel kanskje funke? :)

Dei megs produktene vil nok funke ;) Prøv forhånd eller evt. kjøp powerball til drill :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville brukt ultimate compound for hånd, som rens på felgene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, no har eg kjøpt Step 1. Eg får sikkert levert den inn igjen, den er ubrukt. Har eg overhodet ikkje bruk for den til lakkrens om eg likevel skal over med ultimate compund?

(Ting lot vente på seg i posten, så blei dekkskift uten polering, foreløpig)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har eg overhodet ikkje bruk for den til lakkrens om eg likevel skal over med ultimate compund?

Nei, det har du ikke. Ultimate Compound gjør alt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Misstenker at 105 er er mer lik Scholl S03 Gold enn S17, men jeg vet ikke. Nå har jeg ihvertfall sagt noe om det så er det feil blir jeg nok rettet på :) Ser ingen grunn til hvorfor de ikke skulle fungere på felgene også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive