Torjac 0 Skrevet 29 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2012 Jeg har tenkt å kjøpe meg en polermaskin. Flex 3403 VRG roterende, ligger best an. Primærbruk er lakkorrigering med fjerning av små riper, steinsprut, swirls m.m. Man kan lese seg til kunnskap, men må trene seg til ferdigheter. Finnes det en der ute, som kan hjelpe meg igang. Jeg har 2 tyske biler å øve på, men jeg er såpass redd for de, at jeg vil ha det riktig med en gang. Jeg bor i Oslo. Kveld, helg og kanskje en hverdag er mulig. Hvor mye tid bør vi sette av? Hva tar du for en slik økt? Hva har du av erfaring? Siter _______________________________________________________ Torgeir Jacobsen Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 29 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 29 April, 2012 Et tips kan være å få tak i feks et panser på hoggern eller nærmeste biloppretter og prøve seg frem selv. Dette har jeg selv gjort med greit resultat. Fordelen er at man kan drite seg ut uten å ødelegge noe av særlig verdi.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torjac 0 Skrevet 30 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 April, 2012 Metabo roterende poleringsmaskin er kjøpt. Bilpanser fra en kassert Opel Vectra (mørk blå) er skaffet. En svært god service fra Bernhard Brynildsen på Parts & Retards ga meg produktene og informasjonen jeg trengte. Nå er det bare å ønske meg lykke til. Siter _______________________________________________________ Torgeir Jacobsen Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 30 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 30 April, 2012 Metabo roterende poleringsmaskin er kjøpt. Bilpanser fra en kassert Opel Vectra (mørk blå) er skaffet. En svært god service fra Bernhard Brynildsen på Parts & Retards ga meg produktene og informasjonen jeg trengte. Nå er det bare å ønske meg lykke til. Bernhard og Parts & Retards er gode å ha Lykke til! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 30 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 April, 2012 Lykke til! Del gjerne dine erfaringer her inne, gull verdt for alle nye i gamet det, meg selv inklusive. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr-Online 4 Skrevet 30 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 30 April, 2012 Send en Epost til Bernhard på Parts and Retards om att du er intr. i kurs... Da er vi vel ca 4stk som er interessert og da nærmer det seg for nok folk... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torjac 0 Skrevet 30 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 30 April, 2012 Melding til Bernhard er sendt. Jeg er svært interessert i kurs. Siter _______________________________________________________ Torgeir Jacobsen Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Nafstad 39 Skrevet 4 Mai, 2012 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2012 Er det satt noen dato enda? Og hvor mye koster det ca ? Siter Kjører Golf MK6 2011 - Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torjac 0 Skrevet 8 Mai, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 8 Mai, 2012 Første erfaringer fra bruk av roterende maskin, på mitt innkjøpte panser er som følger. Håndpolering (Swissvax cleaner fluid regular) er greit til å få glans, samt fjerne enkle hologrammer. Scholl S30 (orange pad) tar litt mer, men er også best egnet til lakk som i utgangspunktet er ganske bra. Scholl S03 på gul pad, fungerer utmerket til swirls og mindre riper. Jeg var redd for at denne skulle slipe for mye, og sto klar med S30+ for å fjerne skader fra S03. Dette var ikke nødvendig. Så på video på www.scholconcepts.com under produkter og S03 at de reklamerte for en fluid og en pad, og en sluttføring uten særlig press. Dette skapte den beste tapede kvadraten på pansere så langt. Tørker av med tykk mikrofiber, det er virkelig et mirakelprodukt. Det er greit å bli vant til bevegelsesmønsteret til maskinen på en "ufarlig" flate. Den har en tendens til å leve sitt eget liv om du sloss mot den. Hvis du heller gjør maskinbevegelsene til en del av ditt mønster, så går alt så mye bedre. Jeg har forsøkt å gjøre skade på lakken, ved å holde maskinen fast på ett sted, med høy hastighet, og til slutt tørr pad. Det var ikke lett å skape skade som ikke lot seg fjerne igjen med S30. Ikke for at jeg vil prøve det på egen bil, men jeg er iallefall ikke redd for å bruke roterende maskin på medium hastigheter med glidende bevegelser. Har ikke prøvd ullpad ennå. Det er neste prosjekt. Jeg har også bestilt våtslipesett fra ScandicShine, og skal hive meg over noen steinsprutskader. Konklusjonen er at normal bruk av maskinen er ikke noe å være redd for. Til normalt vedlikehold og polering er jeg nå klar for egne biler. Større skader har jeg fortsatt litt læring igjen på. PS! Dette er MIN erfaring, og et grunnlag til mitt videre arbeid. Jeg håper den er til hjelp, men du må selv ta ansvar for ditt arbeid med dette. Trening på løst panser anbefales sterkt. DS! Det er flott om noen av ekspertene her kan kommentere og legge til råd og tips. Jeg er ny på dette, og kan sikkert også gjøre meg gale erfaringer. Min læringsfilosofi er at jeg kun lærer av mine feil, så kom gjerne med en utfordring til panseret. Jeg har mange kvadrater igjen Siter _______________________________________________________ Torgeir Jacobsen Riktig bilpleie er jo moro... Jeg lærer noe nytt hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.