Gå til innhold

Ødelagt slange på turboen


CFM

Recommended Posts

Jeg skiftet luftfilter på bilen i dag og oppdaget denne snart ødelagte slangen som sitter på turboen. Er ikke den til vakuumstyring av noe slag? Jeg burde vel bytte den ganske snart vil jeg tro, men bør jeg bruke noen spesielle slanger som tåler en viss temperatur, trykk osv.?

post-2465-0-56586800-1335702867_thumb.jp

(Jada, jeg skal ta en motorvask så snart jeg blir frisk... :P )

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som vakumslangen til avlastningsventilen til turboen, kjøp en original eller dra til en bilxtra/mekonomen og kjøp en slange som du kapper til, når det ikke er slangeklemme på den er det nok ikke all verdens trykk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ser det også ut som det er som trogha skriver, vakumslangen til avlastningsventil på turbo (eksos). Det skal ikkje gå så voldsomt med trykk der, og den skal vel heller ikkje bli utsatt for så store varmebelastninger at det gjer noko. Så eg trur eg med rimelig grei sikkerheit kan seie at du nesten kan bruke kva som helst slags slange i korrekt dimmensjon på den, så lenge den er av en viss kvalitet, altså tåler ivertfall en hundre grader uten å ta skade, då temperaturen i motorrom sjeldan skal overgå det. Det viktigaste er at den er tett. Skal du vere heilt på den sikre sida er jo nesten alltid originalt idiotsikkert, men trur du like gjerne kan gå til tess og kjøpe deg ei større lengde og kappe til det sjølv, om du foretrekker det. :)

Kan jo også slenge med, litt OT, at mange byttar vakumslangane til nokon med farge, for å friske opp i motorrommet, men det er jo såklart smak og behag.

Endret av Dawl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere

Jeg synes det ser mer ut som slangen på wastegaten og her kan det være greit å bruke slange som tåler litt varme.

Det finnes en del silikonbaserte slanger som skal tåle mere varme en hva den slangen på bilde gjør.

Om denne slangen ryker vil ikke turbotrykksreguleringen din fungere og du vil få en betydelig latere bil.

[url="http://www.autobua.no"]Autobua[/url]
[url="http://www.stjarnagloss.no/"]Stjärnagloss.no[/url]
[url="http://www.wolfschemicals.no/"]Wolfschemicals.no[/url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat i det eg kjem inn igjen for å rette litt på meg sjølv ser eg RB har komt meg i forkjøpet. Men wastegate er vel en avlastningsventil for eksostrykk på turbo? :) Men ja, som RB seier, sidan denne vel sitt direkte på turbo, og turbon fort kan bli eindel varmare enn resten av motorrommet, så kan det være greit med ein slange som tåler eindel varme! Har vel sjølv kjørt bilar så hardt at turbo har hatt eit svakt glødande rødskjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Wastegate og avlastings ventil er 2 navn på samme ting. Uten denne slangen får du fullt trykk og motorstyringen vil i mange tilfeller gjøre så bilen kutter bensintilførselen ved høyt trykk (hvis ikke bilen er chippet).

Her er det verken høyt trykk eller ekstrem høy varme. Ville kjøpt vanlig vacumslange eller bensinslange.

Pass på at det er litt gods i slangen, så den ikke har mulighet til å suge seg sammen når den blir varm. Dette kan skje hvis du f.eks bruker spylervæske slange eller vakumslange som har tynne vegger og er myk (bare så du er obs på det). Selv bruker jeg hvertfall bensinslange til dette.

Edit:

Dette fåes kjøpt hos de flese bilverksteder, Mekonomen, BilXtra osv.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Da skal jeg se etter en slange som er sånn passe stiv. Kan jo forsåvidt høre hvor mye Audi skal ha for det og. De har vel sikkert noe i løsvekt...

Haha Petter! Det stemmer det. Du trenger ikke tenke på det de neste ukene, jeg kan ikke kjøre bil før om noen uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...