Gå til innhold
Steinar33

tips ønskes-panser med 1000 hakk. hva gjør man?

Recommended Posts

Steinar33    14
Steinar33

panseret på passatn ser ikke ut, 1000 vis av veldig små hakk og noen større steinsprang har satt sitt preg. blir motløs bare jeg ser dette. hva anbefales? de fleste hakkene er små som knappenålshoder men det er lell tydelig at det er grunning jeg ser som titter frem, hvit er det i alle fall. ikke noe rust ennå. tips mottas med takk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Lakkere hele panseret eller bruke sykt mange timer på lakkfylling/sliping/polering :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Glenn L    51
Glenn L

Tror bare jeg ville lakkert panser hvis det er så mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Steinar33    14
Steinar33

må panser da pusses ned eller holder det å lakkere oppå gammel lakk/klarlakk?

Endret av Steinar33

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rolf    5
Rolf

Må nok pusses ned for å få heft. Ville definitivt satt bort en slik jobb til profesjonelle. med mindre du har tilgang på lakkboks og en del arbeidslyst. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 028
rogersolmyr

Det ligger en liten guide her med en fremgangsmåte som jeg har litt lyst til å teste selv.

Endret av rogersolmyr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Steinar33    14
Steinar33

Må nok pusses ned for å få heft. Ville definitivt satt bort en slik jobb til profesjonelle. med mindre du har tilgang på lakkboks og en del arbeidslyst. :)

Har ikke helt arbeidslyst til dette, er for mange små sår... er muligens mange små hakk som kan poleres men mange hakk er ned til grunningen. Kjedelige greier.

Det ligger en liten guide her med en fremgangsmåte som jeg har litt lyst til å teste selv.

Hei, den testen der ser jo meget lovende ut, kan være verdt å prøve på et bestemt område. Takk for tipset :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hasse    25
Hasse

Steike!

Fin DIY det der.

Forstod jeg det rett med at man skal dynke pad'en i lighter bensin og ferdigblandet lakk?

Deretter raser du over området 3-4 ganger, våtsliper og polerer opp til slutt?

Stod lite om det var roterende eller DA, antar at begge gjør jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

2. Squirt lighter fuel on to pad and add some paint

Bensin og lakk på pad`n.

4. Leave for half an hour and repeat the procedure at least three times till the chips appear 'full'

Gjøres til hullene er fylt, altså med 30 min mellom hver påføring.

Optimalt sett bør det gjøres med roterende eller DA med tvungen rotasjon, går sikkert til slutt med "vanlig" DA men det tar nok en del lengere tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cesandberg    78
cesandberg

Mener på at selve påføringen skal utføres for hand, med en mf klut eller lignende:

"I guess you can use any paint. The only reason I use enamel is that it remains wet longer so you can work it in to the chips easier. If you are using an aerosol, don't thin it. Do a smaller area by spraying it in to the lid first then apply with lint free cloth pulled tightly over your finger. Cellulose paint dries much quicker so you will need to be quick

1. Clean the area with a solvent such as lighter fluid.

2. Use a lint free cloth pull tightly over your finger then....

3. Spray a thimble full of paint into the aerosol lid and a dab the paint with your finger then...

4. Rub very rigorously into the scratches.

5. Keep going until the paint dries.

6. Repeat the process with another thimble of paint until the scratch is less obvious.

Jochen- use some cotton of lint free material pulled over your finger. A foam pad, I found, was too forgiving. A MF pad is better. What you are trying to acheive is forcing the paint in to the chips and light scratches - a cloth pulled tight over your index finger is ideal.

I would however recommend putting a latex glove on first or you will end up with one coloured finger"

Jeg har tenkt å prøve dette på panseret mitt, det er swartz 2 og alvorlig fullt av steinsprut, siste sjangs før omlakkering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Optimalt sett bør det gjøres med roterende eller DA med tvungen rotasjon, går sikkert til slutt med "vanlig" DA men det tar nok en del lengere tid.

Ser at det er rom for missforståelser her, jeg tenker "selvfølgelig" på å fjerne spor etter våtslipinga, selve påføringen av lakk tas for hånd ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Hvis noen tester, kom gjerne med tilbakemeldinger her :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hasse    25
Hasse

Jeg har tenkt å prøve dette på panseret mitt, det er swartz 2 og alvorlig fullt av steinsprut, siste sjangs før omlakkering.

x2

Hvor for man tak i våtslipe papir og lighter gasolina?

Holder s03 gold på gul uber f.eks, eller må jeg ha annen pad og guffe med mer krutt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Foliér panseret.

Skal selv foliere panser, tak og muligens også bakluke på min MK4 i sommer. Resten av "Den Raude" skal få seg 50-60 timer med pleie.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Hvoe r for man tak i våtslipe papir og lighter gasolina?

Holder s03 gold på gul uber f.eks, eller må jeg ha annen pad og guffe med mer krutt?

Papir finner du hos enkelte nettbutikker eller hos f.eks Mekonomen, Bilxtra, lakkspesialist etc., lighterbensin får du på de fleste kiosker og dagligvarebutikker.

Om S03 og gul über holder finner du ut når du skal fjerne slipespor, har du null erfaring med våtsliping og maskinkjøring bør du først teste på et testobjekt hvor resultatet ikke er så nøye, men det værste som kan skje er vel at du må levere panseret til hellakkering om det "går galt".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Hmm, burde kunne fungere med standard touch-up lakk fra eks Ødegård Lakk dette også. Og kanskje bruke tynner istedet for lighter-bensin. Dette må nok prøves iløpet av sommeren ja. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Jeg synes denne guiden bar litt preg av å være en sånn halvbra quick fix litt utenfor detailerånden, men er panseret skikkelig jævlig å det er uaktuelt å fylle et og et steinsprang, er det sikkert en kurrant løsning :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Sånn som jeg forstår den DIY-tråden så er dette egentlig kun en metode å fylle de aller minste steinsprangene.

Hva man gjør etterpå for å få de bra er jo noe annet. ;)

Endret av Hirobofly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Steinar33    14
Steinar33

Ser ut som dette ordnet seg. Har bilen inne hos Møller Bil nå og i og med at jeg måtte ha bilen innom flere ganger for diverse dør og kanal omlakkeringer, så fikk jeg nylakkert panseret helt kostnadsfritt. Det synes jeg var utrolig bra service av Møller. All ære til de. Frustrasjons panseret blir som nytt igjen :D ukjent antall timer spart. Dette skal feires med ei skål is. :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kobsar    42
kobsar

Det er bra, ikke alle som er like heldige som du :) Bra noen kommer med bra kritikk om møller å, hørt mye negativt i det siste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig