Gå til innhold

Bomulls-håndkle


haarstad

Recommended Posts

Uten at eg er heilt sikker på dette, så har det nok noe med at vanlige håndkler er utviklet for tørk på hud eller ting i huset, og er røffere. Håndkler utviklet spesielt til bil er mykere og bedre tilpasset til lakk/klarlakk. Dvs, vanlige håndkler du har i huset vil lage små riper i lakken(klarlakken), men det vil ikkje dei utviklet til bil (iallefall minimalt).

Tørkehankler til bil røyter heller ikkje (iallefall ikkje dei eg har, men dette kan jo variere), så du slipper tråder og rester av fiberen liggende over lakken.

Noko vitenskapelig forklaring på svaret mitt har eg ikkje. :P

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som DanielMK sier så har det noe med hardheten å gjøre, men jeg vil tro at ett mykt bomullshåndkle vil være like skånsomt som en mikrofiber-klut, finnes jo MF i flere hardheter også, hvor noen er helt ubrukelige på myk lakk f.eks..

Jeg ville heller forklart det i den retning at om det skulle være igjen noen form for støv og annen dritt på lakken etter vask, så vil dette gå inn i mikrofiberkluten, istede for å bli liggende mellom lakken og håndkle slik at det lager striper, samme gjelder på pusseskinn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Om man har et håndkle som suger til seg vann godt, ville jeg tro det går fint å tørke bilen med det uten å ripe, hvis man bruker "pat-drying" metoden. Selv drar jeg aldri håndklet bortover lakken uansett, bare legger det forsiktig inntil der vanndråpene er. Men, bruker Mikrofiber allikevel. Synes ikke vanlige håndkler hører hjemme med bilvask. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripene man eventuelt skulle få med et vanlig håndkle eller microfiber/tørkehåndkle laget til bil, vil ikkje vere synlige riper slik folk tenker på "riper". Men det vil bli små micro-riper (lignende vaskeriper) som ødelegger finishen etter polering :) Og om du da bruker et dårlig håndkle gjentatte gonger, vil det bli meir og meir microriper, som til slutt vil bli synlige - dette kan du i stor grad unngå ved å bruke et mykt ett designet til bruk på biler - eller, om du absolutt må, et vanlig mykt håndkle. Uansett, gjer slik som Simen skriver over, aldri dra bortover lakken. Legg det ned der vannet er, press litt, og ta av. :) )

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripene man eventuelt skulle få med et vanlig håndkle eller microfiber/tørkehåndkle laget til bil, vil ikkje vere synlige riper slik folk tenker på "riper". Men det vil bli små micro-riper (lignende vaskeriper) som ødelegger finishen etter polering :)

Man kan nok se disse microripene godt i sola, spesielt på mørkere farver. Det blir litt rart å si at disse klutene kan du ikke bruke fordi de lager riper, men de er ikke synlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haarstad

Man lærer underveis. Er ikke mange ukene siden bilvasken her i gården bestod av kun bøttevask med svamp :P Nå er det alltid forvask med skumkanon og avfetting, bøttevask med mitt og egen skyllebøtte :) Polish, vox en haug med MF har det også blitt. Clay prøvde jeg i går for første gang...TW sitt claykitt. Syntes clayen var vanskelig å kna. Noen bedre å anbefale enn TW sin? Kanskje gå for en mild en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å varme opp clayen først, legg den i en bøtte med varmt vann noen minutter først. :)

CarPro har god clay, Smartwax/CG og Riccardo også.

Bilt-hamber er det mange som bruker, men jeg har ikke fått testet min enda.

Når det gjelder myke frottehåndkle har jeg brukt det en gang, og det gikk greit på Volvos myke 019 solid black ihvertfall. Ble veldig flatt når det ble vått kontra miracle dryer, så om det ligger igjen rusk etter avspyling er sjansen større for å lage riper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt på forumet etter show`n`shine på saab, så kan du se at i enkelte tilfeller er det greit å ha bensin å fyrstikk tilgjengelig hvis alt går til helsikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Man lærer underveis. Er ikke mange ukene siden bilvasken her i gården bestod av kun bøttevask med svamp :P Nå er det alltid forvask med skumkanon og avfetting, bøttevask med mitt og egen skyllebøtte :) Polish, vox en haug med MF har det også blitt. Clay prøvde jeg i går for første gang...TW sitt claykitt. Syntes clayen var vanskelig å kna. Noen bedre å anbefale enn TW sin? Kanskje gå for en mild en?

Har prøvd noen forskjellige, men hittil synes jeg denne er best, så anbefaler den. Og den er mild. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nok se disse microripene godt i sola, spesielt på mørkere farver. Det blir litt rart å si at disse klutene kan du ikke bruke fordi de lager riper, men de er ikke synlig ;)

Ja, synlige blir de - men når folk seier riper, så tenker man på riper i den forstand at det har vert noe hardt skrapet mot lakken. F.eks glidelås/knapp på bukse skrapet i lakken, eller skosåle dratt nedover sideskjørtet. Iallefall gjer eg det :P Vaskeriper er noe annet, og det kaller eg for microriper - fordi alle biler har slike (99%). Og det er disse man kan få unødvendig mye av om man bruker feil håndkle. (Derfor tenker eg at det er viktig å bruke et bra tørkehånkle når du skal vaske bilen, slik at poleringsjobben 'holder lengst mulig'.)

Men man kan vel muligens få styggere, meir synlige riper om man bruker totalt feil håndkler også. Har ikkje prøvd, og tenker heller ikkje å prøve :P

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Miracle Dryer, då vil ikkje tanken på å bruka håndklær av annet enn MF slå deg ein gong ;) Har ett fra før og nettopp fått 2 nye i posten. Gleda meg t komma heim fra jobb og sjå all snacksen som står å venter på meg.

Kjøp ikkje Autoglym sitt tørkehåndkle... kjøpte dette etter å ha glemt mitt heima når eg sku vaska bilen hos damo. Ikkje fungerte da serlig godt (absorberte lite) Det er veldig tynt og etter 1 vask var det begynt å rivne...

Nei, takka meg t Miracle Dryer :)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...