Gå til innhold

Da maskin til polering og våtsliping


elmof

Recommended Posts

Hei igjen,

Startet en liten tråd i desember hvor jeg fikk svar på diverse spørsmål som jeg lurte på.

Helt siden dette har jeg vært helt giret på å komme i gang med våtsliping, polering og så å si det meste. I skrivende stund føler jeg en slags adrenalin som bare flyr igjennom kroppen, høres kanskje rart ut men jeg er skikkelig giret :)

Jeg har riktignok lest og lest på siden deres, men jeg er så forferdelig usikker på hvilken produkter jeg skal kjøpe og hvor jeg skal få tak i det. Hvis dere kunne hjulpet meg med en liten custom liste så ville jeg vært i himmelen for å si det mildt.

Det jeg trenger.

DA Maskin

Har forstått det slik at jeg kan våtslipe og polere med en DA maskin.

Link til en ok maskin fra en side eller butikk.

DA maskin puter og produkter:

Ønsker nødvendig utstyr til å våtslipe og polere, link produkt og pute som jeg vill trenge.

Helst noe som matcher / passer til maskinen.. :)

Våtslipepapir:

Sliter litt med å få tak i slipepapir til plastlykter, lurer på hvor dere bestiller dette.

Biltema og bilxtra har bare veldig grove.

Hvilken nettside bestiller dere de fleste varene fra?

Vennligst ikke velg de aller dyreste produktene, foretrekker de billige versjonene så lenge de gir godt resultat. Dette på grunn av at jeg er i begynner fasen og ikke ønsker å investere for mye akkurat nå.

På forhånd, tusen takk.

Chris H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våtsliper med Mirka sine våtslipepapir egnet for luftdrevet maskin. Disse er tykke og myke og holder veldig godt på vannet. Maskinene jeg bruker er Wurth og Rupes sine luftdrevene.

Papirene bestilles gjennom lokalt lakkverksted i Kristiansund. Jeg betalte 1800,- for 3 stk 20 packs med 1000, 2000 og 4000.

4000 må på noen lakktyper kjøres veldig hardt med grovt slipemiddel (3M Grønn Grønn eller Gul S3 eller lavere) for å la seg polere opp, så jeg ville kanskje vurdert noe finere også.

Jeg har ikke link til maskinene jeg bruker desverre. Men om du har Wurth i nærheten så skaffer de.

Håper dette hjelper deg litt på vei. Poleringsputer, polish og de elektriske maskinene får du hos www.scandicshine.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, var informasjonsnyttig til de grader :)

Ettersom jeg er helt i startfasen så ønsker jeg å få linker til produkter som jeg kan kjøpe for å komme i gang.

Jeg er helt grønn så jeg er nødt til å vite at for eks denne maskinen passer til disse padsene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget meg en liten liste og lurer på om jeg er på ville veier.

Da maskin : Krauss 500w ocillerende maskin

LINK HER:

Pad: Scholl Poleringspute Orange str m 145MM

LINK HER:

Da maskinen har en bakplate på 125MM men jeg finner ingen puter med denne størrelsen. Går 145MM pute greit

eller er hele den tanken helt bak mål?

Stoff: Scholl Concepts S40

LINK HER:

Jeg ønsker deres meninger, gjerne forslag til annet valg.

Jeg er som sakt helt grønn på dette feltet og har valg utifra den lille kunskapen jeg har.

Tusen takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge pads er større enn bakplata går det bra ;)

Ville nok lagt til s03 evt. s17 også, har forstått at s40 er en ganske fin finishing polish :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å polere opp våtslip med DA maskin og S40 kan du bare glemme, du må ihvertfall ha grove pads og S03 + noen fine pads og S30 for å polere opp litt glans etter S03. Jeg vil ihvertfall anbefale deg å bli litt trygg på maskinkorrigering før du setter i gang med våtslip, det finnes en del fallgruver som kan bli nokså kostbar, også er det forsåvidt mye enklere å polere opp sliperiper med roterende :)

KimT: Hvis du synes 4000 papir kan bli for "grovt" i.fht å polere opp sliperiper i etterkant, må du nok heller se over rutiner/teknikker når du sliper. Jeg har ikke våtslipt ekstremt mye men har aldri avsluttet med noe finere enn 2500/3000, og det er relativt enkelt å polere opp igjen. Er det "pigtails" du plages med eller er det "vanlige" sliperiper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil Holthe

er selv nybegynner, så skjønner godt at du sliter litt med å vite hva du skal kjøpe.

jeg kjøpte meg en DA maskin via gruppekjøp her, noenlunde lik den du la inn, bare litt kraftigere.

til korrigering/polering kjøpte jeg ei pakke hos bilnerden med "stoff" og puter:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=201

her har du litt å velge mellom, til en ok pris. det er litt mindre flasker, så slipper du kjøpe altfor mye, i tilfelle du ikke liker produktene.

så finner du deg bare en ok voks/sealer og legger på for hånd til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KimT: Hvis du synes 4000 papir kan bli for "grovt" i.fht å polere opp sliperiper i etterkant, må du nok heller se over rutiner/teknikker når du sliper. Jeg har ikke våtslipt ekstremt mye men har aldri avsluttet med noe finere enn 2500/3000, og det er relativt enkelt å polere opp igjen. Er det "pigtails" du plages med eller er det "vanlige" sliperiper?

Når jeg våtsliper en hel bil så avslutter jeg alltid på 4000. Om jeg våtsliper små defekter så avslutter jeg med 2500/3000. Jeg avslutter med 4000 fordi det er raskere, men om du skal polere opp 4000 fra en Alpine Hvit BMW med steinhard lakk så må du kjøre S3g, 2100rpm, Gul og 5kg press for at noe skal skje. Trenger ikke se på rutinene eller teknikkene mine når jeg sliper. Dette er noe jeg har gjort MYE i sammenheng med jobben min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg våtsliper en hel bil så avslutter jeg alltid på 4000. Om jeg våtsliper små defekter så avslutter jeg med 2500/3000. Jeg avslutter med 4000 fordi det er raskere, men om du skal polere opp 4000 fra en Alpine Hvit BMW med steinhard lakk så må du kjøre S3g, 2100rpm, Gul og 5kg press for at noe skal skje. Trenger ikke se på rutinene eller teknikkene mine når jeg sliper. Dette er noe jeg har gjort MYE i sammenheng med jobben min.

At hvit SS lakk er steinhardt er vel ikke noen stor nyhet, men det hadde kanskje vært en ide og begrunne hvorfor du anbefalte å få tak i finere papir enn 4000 i utgangspunktet, selv om jeg ikke helt ser poenget med å bruke noe finere enn 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Øyvind G

Tar opp en gammel tråd siden jeg vurderer å kjøpe inn utstyr til våtslip.

Fra før av har jeg en DAS6p, men det sies at det ikke anbefales å våtslipe med denne da det er stor risiko for å få "grisehaler".

Jeg ser da på litt andre maskiner som skal være laget for formålet. Jeg vurderte først denne, men jeg vil helst ha en på strøm så da vurderer jeg Rupes LHR 12E Duetto.

Det sies at det er bedre med en maskin med kort slaglengde for sliping. Denne har 12mm slaglende som egentlig er mye, men denne skal vistnok være god å slipe med likevel.

Er det noen her som har erfaring med våtslip av lakk så kom gjerne med innspill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Bruker du abralon pads så er du rimelig safe, men de kommer vel kun i 77 og 150mm, men det er vel ingen krise at den er litt større enn bakplata.
De er dyre, men gjør en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kestrel DAS6 Pro har vel 8mm, om jeg ikke husker helt feil (mener det er samme som Flex DA).

Jeg har brukt DAS6 Pro med Abralon-puter med stort hell. Litt grisehaletendenser fra en skitten pute som var full av slipeguffe, men en runde med ren og ubrukt pute løste problemet. Som med polering er nøkkelen til suksess riktig og rent utstyr.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Hadde vært interessant å prøvd meg på appelsinlakken på bilen min, men kan ikke bruke 3k på utstyret. Har das6 pro jeg og, så måtte blitt å teste med den.

Hvordan er det å bli kvitt eventuelle grisehaler? Bør det gå greit med grov korrigering, eller må/bør det ordnes opp i med ny våtsliping med skikkelig utstyr? Jeg har hard lakk. Må innrømme jeg ikke helt vet hvor ille grisehalene er.. :)

Beklager at jeg tok litt over her, øyvind. Forhåpentligvis har du og litt nytte av det jeg lurer på. :) du vurderer ikke å prøve das6 pro først?

2002 Volvo S60 2.0T
1993 Mitsubishi Lancer GLI (vraket)
19xx Ford Sierra 2.0iS (vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Spennende! Hadde vært interessant å prøvd meg på appelsinlakken på bilen min, men kan ikke bruke 3k på utstyret. Har das6 pro jeg og, så måtte blitt å teste med den.

Hvordan er det å bli kvitt eventuelle grisehaler? Bør det gå greit med grov korrigering, eller må/bør det ordnes opp i med ny våtsliping med skikkelig utstyr? Jeg har hard lakk. Må innrømme jeg ikke helt vet hvor ille grisehalene er.. :)

Beklager at jeg tok litt over her, øyvind. Forhåpentligvis har du og litt nytte av det jeg lurer på. :) du vurderer ikke å prøve das6 pro først?

De grisehalene jeg laget fikk jeg bort igjen med en ny og RASK runde med samme grovhet på slipeputen, etterfulgt av polering med Scholl S3 Gold og gul Uber.

Problemet her er at man ikke har mye lakk å gå på, og går man over for mange pass er sjansen veldig stor for at man sliper seg ned i baselakken. Med andre ord må man være veldig stødig på antagelsene om det er mulig å få vekk grisehaler eller ikke. Mine var så små og så grunne at jeg anså det som mulig å få bort med et pass eller to med ren pute, og det stemte heldigvis. Hvis ikke hadde jeg måttet lakkere enda større områder...

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...