Gry

Hvilken produktserie er enklest (maskinpolering)

Jeg starter denne tråden da jeg føler det er behov for den. Det har vært endel spørsmål om produktvalg nå i disse vårshine-tider. Og samtidig ser jeg tråd på tråd der folk sliter med å finne riktig pute til rett poleringsmiddel (helt spesifikt noe jeg nevner i neste avsnitt).

Selv bruker jeg Scholl Concepts produkter til maskinpolering, har Scholl puter og Scholl polish. Men den serien er vel strengt tatt ikke særlig brukervennlig. Ta for eksempel den myke sorte vaffelputa som er merket finishing/microfine. Den skal _ikke_ brukes sammen med den fineste polishen... (Dette er en gjenganger, sort vaffel er godt egnet til f.eks ett-stegs på myk lakk eller som holokiller, da gjerne sammen med S17+/A15. Hvis det er et lett avslutningtrinn man trenger: S40/S30 på oransje pute (oransje er en pute med medium cut)) Og så sier testerne her på forumet at S2 Orange ikke korrigerer mer enn S3 Gold. Noe man burde tro siden tallet etter S'en generelt sier noe om grovhet/finhet forøvrig. Men S2 er visst lettere å få av etter korrigering (S3 støver mye). Putene er heller ikke merket, man får kjøpt puter som ikke står på oversiktene (lilla? hallo!). Legger for illustrasjonens del ved en skjermdump av Scholl's polishing and pad circle blabla (det har kommet en nyere versjon, denne er pre-S2O). Gul prikk har altså ikkeno med gul pute å gjøre (det er en ekstremt grov rubbingpute beregnet kun på håndbruk). Næmmen skulle du ha sett, det er faktisk ikke avbildet gul pute :blink:

Schollpad%20circle.jpg

Misforstå meg rett, jeg er fornøyd, jeg, har klart å finne utav det. Litt av moroa er jo å prøve seg fram. Med denne sirkelen og 1kg flasker får man til gjengjeld mye tips og slipper å gjette (huske).

Men hva skal vi (altså dere andre som har prøvd litt) anbefale en nybegynner som synes maskinpolering i seg selv er skummelt.

Brukervennlighet! Enkelhet! Idiotsikkert! :fun:

3M serien er det første jeg tenker på. Grønn pute? Ta poleringsmiddelet fra flaske med grønn kork. Blå pute? Blå kork. Hvor grovt er det? Står på flaska.

Så har vi Uber-putene, der det for sikkerhets skyld er påført på baksiden hva puta er tenkt brukt til. Denne har riktignok ikke noen tilhørende polish-serie (meg bekjent, arrester meg gjerne). Sitter denne teksten fremdeles på etter noen runder med korrigering og vask eller slites den av og så er man like langt?

Meguiar's serien? Denne kan jeg ingenting om, betegnes med #xxx har jeg sett (#205 og slikt), Sier nummeret noe om korningen? Er det tilhørende puter? Godt merket?

Jeg kan altså ikke med handa på hjertet anbefale Scholl til hvem som helst, det er et nerde-merke, ikke mannen-i-gata-merke. Jeg får gjort alt jeg trenger med den og synes derfor den er super, men det er endel knot siden det er så mye variasjoner av puter og polish. Jeg liker ikke å anbefale knot.

Hva kan anbefales til en som gjerne vil ta steget over på maskin for å få blankeste bilen i gata, men som faktisk overhodet ikke har planer om å shine resten av bilene på samme postnummer?

Eller spiller det kanskje ingen rolle, bare man lærer seg å bruke det man har :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes Meguiars er både bra og enkelt :)

Grov : MG#105 med burgunder (cut) eller gul (polish) pute

Mild/finish : MG#205 med gul (polish) eller sort (finish)

2 produkter som brukes på 3 puter , trenger ikke mer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes Meguiars er både bra og enkelt :)

Grov : MG#105 med burgunder (cut) eller gul (polish) pute

Mild/finish : MG#205 med gul (polish) eller sort (finish)

2 produkter som brukes på 3 puter , trenger ikke mer :)

x2

Det løser 98% av alle oppgaver, og er et eksempel på en nyere generasjon komplett polishserie av to produkter og tre puter.

Meguiar's har en rekke produkter og produktnummer som nok kan forvirre, men det er først og fremst fordi de velger å videreføre sine etablerte produkter parallelt med at de hele tiden utvikler nye ting. Det betyr at det finnes ulike grupper produkter, fra ulike generasjoner, som gjør det samme, alt etter hva man er vant til og liker å jobbe med. Vi snakker om en produsent som har holdt på i over 110 år, så antall produkter er stort. :)

Det tar de fleste kun noen minutter å orientere seg om nyeste nytt til de fleste lakktyper på Meguiar's Online. Man behøver som Glenn92 sier kun noen få produkter for å ha en komplett produktserie.

Som Barry Meguiar sier; "Find something you like and use it often". Når man lærer seg et produkt godt, får man som regel løst det man ønsker med det man har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her som har noen formening om 3M sin løsning feks grønn kork/grønn pute, kan det være andre typer padcomboer og/eller padprodusenter som passer bedre til 3M's perfect it produkter?
Endret av pwndshine
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da jeg begynte hadde jeg også sett meg ut Scholl, hadde liksom lest så mye bra om det. Men jeg ga litt opp i å orientere meg i jungelen deres (samt übers farger på pads som ofte ble blandet inn i mixen). Ble litt svimmel av det hjulet.

Jeg endte til slutt opp med Qtechniq sitt sett. To polish, P1 og P2(avslutning) og tre pads man ikke kan ta feil av. Veldig greit. Og funka fin-fint på min bil iaffal :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror dere alle glemmer en VIKTIG faktor i dette.

ALLE! disse produktene er ikke ment for mannen i gata, det er ikke forbruker produkter.

Dette er "proffesjonelle" produkter som vi har tilgang til. De er ikke ment at skal brukes uten kurs/opplæring.

3M sin serie er i utgangspunket "grei" den, men kan med fordel også benyttes sammen med andre pads for enklere bruk og bedre resultat i noen tilfeller.

Scholl, vil man i 95% av alle tilfeller klare seg med 2 flasker og 2 typer pads. S3G + S30 med da (gul eller lilla) og orange scholl.

Men for en god finnish er teknikk og kjøremåte MINST like viktig for et godt resultat.

og dette krever erfraring, hva skjer når en gjør ditt og datt med hastighet, press, kanting juviljering osv osv osv.....

Dette kommer ALDRI! til å bli idiot sikkert (desverre)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener fremdeles det bør være en åpning i denne hobbyen (ja, det er hobbyen min å stelle bil og aldri bli fornøyd) til å kunne anbefale noe som er relativt lettbrukt til nettopp han mannen i gata som har litt mer bilpleieinteresse enn de andre mennene der han bor. Det var derfor jeg ville ha denne tråden under nybegynner, selv om jeg kan være enig i at maskinpolering kanskje er hakket opp forbi nybegynner.

Og så burde kanskje heller tråden handle kun om DA-polering? Det er jo relativt mye sikrere enn roterende.

De fleste der ute synes fremdeles at maskinvask er konge og at svampevask med noe fra benzern egentlig bare er en måte å spare penger på. Det er jo bare en bil..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Missforstå meg rett, det er ikke slik at det skal bli/være forbeholdt "proffe".

Men det å ta opp en roterende å kjøre på er ikke bare bare, og det krever at den som holder i maskinen bruker hodet og har lyst til å gjøre en god jobb. de første gangene kan en heller ikke regne med at en opnår 100% resultat på en gammel slitt bil.

Hvis de fleste hadde gått over til å vaske bilen for hånd og forvask. Hadde det blitt langt mange bedre holdte biler i norge.

En kan komme langt med litt entusiasme og håndprodukter også, og det er her fokuset til mannen i gata bør ligge.

Men det krever også at produktene er "sikrere" i bruk en proff serier.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M sin produktserie er enkel i.fht farge på pad og korken på flaska, men kan fort kreve litt erfaring av den som skal bruke de.

Jeg synes egentlig Meguiars sine produkter alltid har vært enkle å bruke i.fht å kjøre produktene, og buffing når man er ferdigkjørt.

Men hvilke produkter som er enklest blir vi sikkert aldri enige om :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3M sin produktserie er enkel i.fht farge på pad og korken på flaska, men kan fort kreve litt erfaring av den som skal bruke de.

Jeg synes egentlig Meguiars sine produkter alltid har vært enkle å bruke i.fht å kjøre produktene, og buffing når man er ferdigkjørt.

Men hvilke produkter som er enklest blir vi sikkert aldri enige om :P

Enig blir vi vel kanskje ikke nei.

For noen ganger er det ene å foretrekke ovenfor det andre.....

Jeg har tilfeller hvor ikke scholl funker og tilfeller hvor ikke 3M funker og noen ganger ingen av de...

Dette kan variere fra bil til bil...... ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjølv sittet å sett på den scholl ringen, fram og tilbake, i fleire dager.. Er ikkje til å bli klok på. Men eg fant ut etter litt hjelp her på forumet, at S17+ på Uber Medium polish pad (orange) og S30+ på Uber Polish pad (green) vil fungere bra på min bil (mest sannsynlig, men ikkje sikkert). Men eg hadde aldri funnet ut av det om eg ikkje hadde hatt dette forumet.

Eg er fersk i dette gamet, og har enda ikkje funnet et merke som er veldig brukervenlig med tanke på tekst/beskrivelse av produktet. Ikkje eingong Meguiars synes eg merker produktene godt nok, sjølv om man finner ut av det til slutt (iallefall nesten? ...). De har utallige typer 'polisher', og om man stiller dem på rekke klarer man ikkje lese seg til hvilken som er high cut, eller finish. Eg klarte iallefall ikkje det sist gong eg var på bilextra :D

På nettbutikkene er det ein jungel man må gjennom, med stor machete. Man pløyer seg fram mellom produktene. Og man kutter seg rett gjennom, fordi de fleste varene er ikkje merket slik at mannen i gata kan kjøpe det - fordi mange av produktene er ikkje merket med styrke/egenskaper/pad som passer til produktet. Eg må innom dette forumet for å forhøre meg før eg bestiller, fordi på nettbutikkene/produktet sine heimesider står det at man f.eks skal bruke medium cut pad til S17. Men her på forumet kan folk skrive at man må _IKKJE_ bruke medium cut, men ultra fin pute. Osv..

...men eg skjønner at mange av produktene ikkje er ment for 'mannen i gata', men likevel er tilgjengelig for oss.

Mannen i gata trur Polish er, ja det det heiter, polish. For 1 veke siden kom naboen opp til meg når eg polerte bilen med DA-maskin. Han sa at han også akkurat hadde polert bilen, med eit eller anna poleringsprodukt. Han hadde brukt 20 minutter på det og 10 minutter med vask. Det gjorde han 2 gonger i året. Eg fortalte han at eg hadde brukt 20 minutter på å maskere og claye, og at i går brukte eg 6 timer på å polere 2 dører og panser, men eg var ikkje fornøyd å må ta det opp igjen. Han lo og trudde eg spøkte. Eg var med ned å såg på bilen hans, og swirls, riper, rennemerker lyste imot meg. Han hadde polert for hand, med ein voks....

"Jammen den er jo merka med polish!" - sa han. Ja det var den og. Men det var faktisk voks. Cleaner polish voks eller noe, var navnet. Merket var enten Bilxtra eller Biltema.

Det hadde vert så mye enklere om hvert produkt hadde ein skala man kunne gå etter. Fra finish til extreme cut, f.eks. Samme med puter. De HAR jo ein skala, men mange av de er veldig forvirrende og uklare.

(Det var litt tanker fra ein nybegynner :) )

Endret av DanielMK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke noen produkter kan mirakuløst gjøre bilen din 100% Daniel. Nybegynner selv og har funnet ut at min bruk av produktene trenger mer korreksjon en bilen. Har lært meg å bruke noen produkter riktig og da kommer resultatene og jobben går som en drøm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke noen produkter kan mirakuløst gjøre bilen din 100% Daniel. Nybegynner selv og har funnet ut at min bruk av produktene trenger mer korreksjon en bilen. Har lært meg å bruke noen produkter riktig og da kommer resultatene og jobben går som en drøm.

Dette veit eg, men det er valg av produkter som er vrien (for ein nybegynner). Man vil jo ha mest mulig 'riktig' produkt når man starter, og det er ikkje alltid lett å finne ut av.

Endret av DanielMK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle fungerer, enn får lære seg opp på et merke før en prøver nytt. Mg 105 og 205 feks pluss forskjellige hardhetsgrader på pad som nevnt over er mer en nok for meg foreløpig, lar meg ikke forstyrre av de andre merkene. Nå skal jeg bare lære meg å bruke disse.

Endret av ANM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig blir vi vel kanskje ikke nei.

For noen ganger er det ene å foretrekke ovenfor det andre.....

Jeg har tilfeller hvor ikke scholl funker og tilfeller hvor ikke 3M funker og noen ganger ingen av de...

Dette kan variere fra bil til bil...... ;)

Og akkurat derfor har nok mange av oss både 2-3-4-5 produktserier i samlinga, men skal man finne den som er jevnt over enklest i bruk, blir det nok mange forskjellige meninger fordi vi alle har gjort oss forskjellige erfaringer på de mange produktene, på de forskjellige typer lakk man kan støte på ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle fungerer, enn får lære seg opp på et merke før en prøver nytt. Mg 105 og 205 feks pluss forskjellige hardhetsgrader på pad som nevnt over er mer en nok for meg foreløpig, lar meg ikke forstyrre av de andre merkene. Nå skal jeg bare lære meg å bruke disse.

Dette er riktig, egne erfaringer er Gull verd. Man må huske et ordtak "Har man ikke gjort en feil, har man ikke gjort noe".

Man blir ikke ekspert på andres erfaringer eller uttalelser. man må faktisk løse de problemer og utfordringer selv, for å få en vurderings evne. "hva virket for meg", Resymere og ta lærdom fra egne feil.

Som nybegynner er det lett å hoppe på det som ande uttaler. Men husk har, du de samme forutsettinger og forhold?

Mitt råd er : Begynn i det små, (ikke for komplisert) ta lærdom av egne erfaringer, utvikle det videre, etter eget tempo (tid og lommebok)

Lærdom varer et helt liv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Desidert enkleste polishen jeg har kjørt, er Menzerna. Scholl på en god andreplass.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er en nybegynner innom, anbefaler vi som oftest S3+ gold og S30/S40 med, gul og orange puter.

Om bilen ikke er så ille, bytter vi S03+ gold med S17+.

Blir samme som i vår nybegynner pakke Krauss...

Ang at S2 ikke tar mer en S3+ gold, varierer dette litt etter klarlakk. Dette er noe Frank Scholl har nevnt.

Blir enda enklere når vi nå kommer med en norsk padsirkel og en egen katalog for forbrukere.

Endret av Pirex/Scandicshine
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive