Gå til innhold

S&S Opel Omega B 3.2 V6 (mange bilder)


Kenneth_GM

Recommended Posts

Kenneth_GM

Opel Omega 3.2 V6 2001

Da var det på tide med en shining av bilen til en kamerat av meg.

Bilen er en Omega B2 svart metallic med en kraftig maskin på 3.2l. Ikke så mange av disse bilene i Norge. Dette eksempleret er tatt inn fra Tyskland for et par år siden.

Eier ønsket selv og ta bilen innvendig, så jeg holdt meg kun til lakken. Klarte ikke holde meg unna mottorrommet, så tok dette i samme slengen. ;)

Her er et par bilder av bilen før jeg begynte på den:

IMG_2229-1.jpg

IMG_2228-1.jpg

IMG_2227.jpg

IMG_2226.jpg

IMG_2223-1.jpg

IMG_2222-1.jpg

Bilen ble deretter kjørt inn, skilt + skiltholder bak demontert. Forsøkte og ta av skilt fremme og, men dette var festet svært godt med dobbeltsidig teip, så lot bare dette få sitte på.

IMG_2234-1.jpg

Som jeg nevnte, klarte jeg ikke holde meg unna motorrommet. :)

Her ble det lagt et lag med Surfex hd utblandet med vann, ca. 1:5. Virketid ca. 4-5min.

IMG_2233.jpg

IMG_2235-1.jpg

IMG_2236.jpg

IMG_2237.jpg

Deretter blandet jeg ut Espuma Activo i skum-kanonen sammen med lunket vann, slik at dette skal blande seg skikkelig. Usikker på blandingsforholdet, men ca. 1-2cm Activo i bunn og rett over halve beholderen med vann. Lot dette få en virketid på 5min. Deretter spylte jeg varsomt hele motorrommet med høytrykk og varmt vann.

IMG_2238.jpg

IMG_2240.jpg

IMG_2242.jpg

IMG_2245.jpg

Så fikk motoren kjøre seg opp til driftstemperatur slik at mesteparten av vannet fordamper.

IMG_2253.jpg

Mens motororen fikk dampe av seg vannet ble det lagt et lag med Wûrth sin syrefri felgrens på yttersiden av alle felgene. (Eier ville selv ta inni hjulbuer osv.)

IMG_2247.jpg

IMG_2252-1.jpg

Et lag med Prickbort ble deretter lagt rundt hele bilen under viduene. Dette fikk virke i 8min.

IMG_2254.jpg

IMG_2256-1.jpg

IMG_2257.jpg

IMG_2259.jpg

IMG_2260.jpg

IMG_2261-1.jpg

IMG_2262.jpg

IMG_2264.jpg

Etter 5min. har felgrensen fått gjort sitt, samt at jeg la på et lag med Surfex hd 1:5 over hele bilen. Valgte og legge denne rett oppå Prickborten uten og spyle dette av først.

IMG_2265.jpg

IMG_2266.jpg

IMG_2267-1.jpg

IMG_2268.jpg

IMG_2270.jpg

Dette fikk virke såpass at den ikke tørket inn. (tok ikke tiden)

Så var det på tiden med skum! Samme type og blandingsforhold som i motorrom.

IMG_2274.jpg

IMG_2275-1.jpg

IMG_2278.jpg

IMG_2279-1.jpg

IMG_2281.jpg

IMG_2282-1.jpg

Kjekt og se dritten renne av! :D

IMG_2283.jpg

IMG_2284.jpg

IMG_2285.jpg

IMG_2286.jpg

Så var det på tide med avspyling.

IMG_2292.jpg

IMG_2294.jpg

Vannet lå temmelig flatt etter vask. Mye tyder på at denne trenger behandling. :)

IMG_2296.jpg

IMG_2297.jpg

Tynt lag med skum ble lagt på igjen for grunnlag til detailer-brush.

IMG_2298.jpg

IMG_2299.jpg

IMG_2300.jpg

IMG_2301.jpg

IMG_2303.jpg

IMG_2305.jpg

IMG_2306.jpg

Tørket over bilen slik at denne skulle få best mulig effekt, og gikk for denne komboen:

IMG_2309.jpg

Iron-X ble lagt under vinduene og ned.

IMG_2310.jpg

IMG_2311.jpg

Og etter et par minutter begynte den og virke, kraftig! Hadde forventet at den fikk litt og jobbe med, men dette var jo helt ekstremt!

IMG_2314.jpg

IMG_2315.jpg

IMG_2319.jpg

IMG_2321.jpg

IMG_2323.jpg

IMG_2324.jpg

Nøye avspyling ble utført. Mens bilen fikk lufttørke litt før ny omgang med Iron-X, ble skilt og skiltholder vasket.

IMG_2325.jpg

IMG_2326.jpg

IMG_2327.jpg

Nytt lag med Iron-X lagt på, litt mindre igjen denne gang. Kunne selvsagt jobbet inn dette stoffet med berøring, men droppet det denne gang.

IMG_2328.jpg

IMG_2330.jpg

IMG_2334.jpg

Spylt av igjen, og fikk kjørt bilen på utsiden for en kjapp inspeksjon. Sola var selvfølgelig borte, men var vertfall lyst ute enda.

IMG_2336-1.jpg

IMG_2337.jpg

IMG_2338.jpg

IMG_2339.jpg

IMG_2340-1.jpg

Bilen ser gjerne pen og blank ut, men hadde en god del skraper og swirls.

IMG_2341.jpg

IMG_2342.jpg

IMG_2346.jpg

IMG_2347.jpg

IMG_2348.jpg

IMG_2349.jpg

IMG_2356.jpg

IMG_2357.jpg

IMG_2358.jpg

IMG_2359.jpg

Bilen ble så maskert og klargjort for lakkrens. Men først en runde med Meg. clay. Ikke mye og hente her, på bildet har jeg tatt framskjermen og begge dørene h.s. Resten av bilen var likt som her. Til lakkrens brukte jeg roterene maskin sammen meg Meguiars #85 Diamond Cut.

IMG_2361-1.jpg

IMG_2362-1.jpg

IMG_2368.jpg

IMG_2377.jpg

Et par 50/50 bilder, noen bedre enn andre, men fikk ikke rette lyset på panser og baasjeluke. Var også mangel på skikkelig lampe for fotografering her.

IMG_2380-1.jpg

IMG_2389-1.jpg

IMG_2392.jpg

IMG_2393.jpg

IMG_2405.jpg

Lyktene fikk seg også en omgang. Baklyktene ble betraktelig bedre, men fronlyktene fikk glansen sin, problemet er bare at disse også eg skitne på innsiden. Eier har hatt oppe lyktene før og skal få lov til og gjøre det sammen igjen. :P

IMG_2417-1.jpg

IMG_2421.jpg

IMG_2423.jpg

IMG_2425.jpg

IMG_2426.jpg

IMG_2427-1.jpg

Ene lykten tatt, andre ikke.

IMG_2429.jpg

Tok eksosen en liten runde og. Er en slags matt finish på denne, så ville ikke polere den helt bland. Rengjorde derfor med Autosol, deretter rubber for hånd med Meg. Metall Polish.

IMG_2432-1.jpg

IMG_2433.jpg

IMG_2434.jpg

IMG_2436.jpg

IMG_2438.jpg

IMG_2440.jpg

IMG_2441.jpg

Så var det på tide og få prøvd ut den nye maskinen min! :D

Polerte opp igjen lakken med Kestrell DA-maskin og Meg.#80 Speed Glaze.

IMG_2445.jpg

IMG_2452-1.jpg

IMG_2454.jpg

IMG_2458-1.jpg

IMG_2459.jpg

IMG_2461-1.jpg

IMG_2455-1.jpg

Surfex hd igjen for en whipedown etter polering.

IMG_2462.jpg

IMG_2463.jpg

IMG_2465.jpg

Dekkene fikk seg en omgang med børsten og Surfex. Dekk og felger er kun et par uker gamle, så var ikke all verdens og dra utav dem, men litt var det.

IMG_2467.jpg

IMG_2468.jpg

IMG_2471.jpg

Etter spyling var lakken blitt bedre og lakken begynner og få en smule vannskrekk.

IMG_2472-1.jpg

IMG_2474.jpg

IMG_2476.jpg

Oppdaget noe mens jeg gikk rundt bilen som skjenerte den ellers så kommende glansen litt.

IMG_2477.jpg

IMG_2479.jpg

Lokket ble demontert, grunnet og lakket igjen.

IMG_2482.jpg

IMG_2484.jpg

Mye bedre :)

IMG_2500-1.jpg

IMG_2501-1.jpg

IMG_2502.jpg

Dempertårn, panserdempere og andre lakkerte flater i motorrom fikk seg et lag med Meg.#26 Yellow Wax.

IMG_2485.jpg

IMG_2488.jpg

IMG_2487.jpg

Samme med skiltene.

IMG_2489.jpg

IMG_2490-1.jpg

Plast og gummi fikk seg en runde med noe Meg. godstoff.

IMG_2491.jpg

IMG_2493.jpg

Ferdigbilder av motorrom.

IMG_2495.jpg

IMG_2496.jpg

IMG_2498.jpg

Vasket gummien på vinsusviskere med rødsprit.

IMG_2505.jpg

IMG_2506.jpg

Bilen ble maskert igjen for et lag med Meg.#26 Yellow Wax som LSP.

IMG_2508.jpg

Dekksiden fikk smake litt Meg. dekk-shining.

IMG_2510.jpg

Har ikke så mange flere bilder av prossessen her, så kommer et par ferdigbilder. Forsøkte og ta dem innendørs, men fant fort ut at bilen måtte ut for og kunne se det virkelige resultatet.

Bare så synd at sola var borte og det hadde begynt og regne. Får heller se om det blir noen godværs-bilder av den senere. Her er vertfall de som ble tatt denne gang. :)

IMG_2512.jpg

IMG_2513.jpg

IMG_2516-1.jpg

IMG_2523.jpg

IMG_2525.jpg

IMG_2526.jpg

IMG_2528.jpg

IMG_2529.jpg

IMG_2532.jpg

IMG_2533-1.jpg

IMG_2530.jpg

Tusen takk for titten, og håper dette kan være intresant lesestoff for noen vertfall. :)

*Bilder kan ikke brukes uten min tilatelse*

Endret av Kenneth_GM
  • DCN Poeng 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Flott shine dette, og de baklyktene trengte virkelig en maskinpolering :) Trivelig å se klassiske Meguiar's produkter i bruk. Ingen tvil om at de også leverer flotte resultater med rette mann til å bruke utstyret. Cred :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth_GM

Takk for det folkens. :)

Har alltid vert svak for Meguiars sine produkter flere år tilbake. Er redd at om jeg prøver ut for mye annet at samlingen fort kan bli for dyr.

Brukte forresten 12.5t på denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Kenneth_GM

Jasså!? Så kjekt, må jeg betale for photobucket om jeg ønsker og bruke det litt mer aktivt enn som et samlealbum? Noen som vet?

svenrik: Jeg er meget fornøyd med #26. Lett og jobbe med og har god holdbarhet. Husker ikke helt, men la denne på bruksbilen min i juli/august. Ser at det fremdeles er voks igjen på bilen nå, men er på tide med en ny runde snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth_GM

Edit: fant utav det, men var ikke planen at jeg skulle betale for og legge ut bildene mine. :P Noen som vet om andre bra sider til og laste opp såpass mange bilder, så skal jeg se om jeg ikke får lagt ut på nytt her igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså!? Så kjekt, må jeg betale for photobucket om jeg ønsker og bruke det litt mer aktivt enn som et samlealbum? Noen som vet?

Med tanke på den enorme trafikken og all dataen hver enkelt må laste ned, så er det fult forstålig. Du kan forøvrig prøve http://bildr.no/, dem er gratis. :-) Gleder meg til å se bildene selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg måtte også oppgradere Photobucket og betaler omtrent kr 100,- i året for fri bruk. Det er en god investering i forhold til mye annet detailerstæsj jeg bruker penger på.

Hvis du ikke vil betale noe, må du vente noen uker til du kommer innenfor datamengden som er gratis. Da dukker bildene frem igjen :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...