Gå til innhold

Kan produktserier/fabrikanter brukes om hverandre?


Kinar

Recommended Posts

Hei

Er ny her inne og siden det er her ekspertisen er så spør jeg likegodt her.

Har lest litt rundt her inne men ikke funnet ordentlig svar så derfor det blir en egen tråd :-)

Kan man blande produkter fra Meguiar og Autoglym?

Rent konkret for min del så har jeg kjøpt meg Meg's 3 steg serie (som alle nybegynnere starter med...hehe). Etter at dette var kjøpt inn så leste jeg selvfølgelig at steg 3 ikke var spesielt holdbar.

Har blitt anbefalt at AG extra gloss er en fin sealer og dermed lurer jeg på om dette vil funke for å forlenge holdbarheten.

Meg Steg 1

Meg Steg 2

AG Extra gloss protection

Herdetid på minimum 24 timer

Meg Steg 3

Det er nemlig disse produktene jeg har. Etterhvert så blir jeg sikkert å bytte ut steg 3 med noe bedre men siden den er ny så vil jeg jo gjerne bruke noe av.

Vask med prickbort, såpe fra Meguiar og clay vil blir gjort først selvfølgelig.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Produkter kan brukes om hverandre i de fleste tilfeller. Og om det ikke er "perfect match" betyr det ikke annet enn at holdbarheten på EGP blir noe kortere når den ligger over Meguiar's. EGP er bra nok som siste steg, trenger ikke noe step 3 over den.

Du hadde spart deg for litt jobb ved å legge Autoglym SRP + EGP. Resultatet hadde blitt det samme, men muligens bedre holdbarhet. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produkter kan brukes om hverandre i de fleste tilfeller. Og om det ikke er "perfect match" betyr det ikke annet enn at holdbarheten på EGP blir noe kortere når den ligger over Meguiar's. EGP er bra nok som siste steg, trenger ikke noe step 3 over den.

Du hadde spart deg for litt jobb ved å legge Autoglym SRP + EGP. Resultatet hadde blitt det samme, men muligens bedre holdbarhet. :)

Takk for svar. Fikk nemlig et tips at EGP og deretter AG HD Wax er en glimrende kombo, men ikke sikkert at det er så mye bedre med en sealer og deretter voks. At det holder med EGP i dette tilfelle. Jeg har jo ikke HD Wax så tenkte at kanskje steg 3 kunne brukes da.

Blir ikke utseende bedre når man bruker voks? Vet ikke helt hvordan sealer er mtp det og feks vannprellende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Step 3 er nok like syntetisk og sealer-aktig som EGP.

Det er noen som sverger til å blande pastevoks og sealer. Jeg ser ikke noe nytte av det.

Ingen har vel egentlig heller dokumentert at det blir bedre å blande to ulike produkter som er laget for å gjøre jobben alene.

Når det er sagt, finnes det utrolig mange kombinasjoner av produkter som kan gjøres og detailere liker jo å teste det meste. Jeg har ikke vært borti step 3 på EGP.

Hvorfor ikke dele panseret ditt i to og legge step 3 oppå EGP på ene halvparten. Kanskje du finner den ultimate kombinasjonen og revolusjonerer bilpleieverden :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Har mine tvil på at det vil revolusjonere bilverdenen. Har jo skjønt såpass at Meuiar's 3 steg serie ikke blir brukt av dere som er proffe i noen stor grad. Men tenkte at det ville være en grei start for min del.

Vet du hvor holdbar EGP og steg 3 er? Snakker vi uker eller måneder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hehe... Har mine tvil på at det vil revolusjonere bilverdenen. Har jo skjønt såpass at Meuiar's 3 steg serie ikke blir brukt av dere som er proffe i noen stor grad. Men tenkte at det ville være en grei start for min del.

Vet du hvor holdbar EGP og steg 3 er? Snakker vi uker eller måneder?

Autoglym SRP med EGP på toppen har jeg fått til å holde ett år på bruksbil kjørt rundt 10.000km. og oppbevart i garasje når den ikke brukes. En bil som står ute hele året utsettes for mer slitasje - maks ca 6 måneder holdbarhet da, uten at jeg har telt nøyaktig antall dager. Jeg har brukt den komboen for hånd siden 90-tallet, og synes den er bra.

De siste årene har jeg brukt Autoglym lite, men det betyr ikke at det generelt er dårlige produkter jeg har droppet av den grunn ;) Meguiar's forbrukerserie kom jeg aldri ordentlig i gang med, jeg gikk rett fra Autoglym til Meguiar's proffprodukter.

Grunnen til at de tradisjonelle forbrukerproduktene ikke benyttes så mye lenger, er at man vil prøve noe nytt i sammenheng med at man driver maskinpolering og permanent ripefjerning. Da forsvinner behovet for kjemisk lakkrens som AG SRP. Pengebruken på bilpleie øker uansett, og da havner ofte ren voks og andre typer lakkforsegling i handlekurven i samme slengen. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Step3 på eneren min tidligere i år, måtte nesten teste den siden den sto der i hylla mi.

Reint bortsett fra at jeg syntes det var grisete å få på bilen (flytende og la igjen hvite rester hist og her) og jeg syntes det krevde altfor mye gnikk (var noen korn jeg måtte anstrenge meg for å få gnidd ut) så kan jeg rapportere at hokdbarheten for min del var sånn ca sju vask. Mild surfex (1:30) og milde såpeblandinger, ingen andre kjemikalier på lakken under vask. Sjuende vasken la jeg på Red Mist bare for å få litt beskyttelse, da det var veldig lite perling igjen og vannskrekken ikke trengte seg nevneverdig på før etter fem-seks minutter. Og da var det ikke påtrengende heller.

Ikke akkurat et produkt jeg vil anbefale. Da synes jeg Autoglym sine har fungert bedre, i hvertfall når det gjelder brukervennlighet/påføring

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Tror jeg kommer til å legge på EGP nå først og etter neste vask av bilen så hiver jeg på steg 3 feks.

Steg 1 og 2 blir jeg selvølgelig å bruke.

Hvilke produkter tilsvarer Megs steg 1,2,3 i verdenen i til Autoglym?

SRP er jo en AIO har jeg lest her inne men er det noe lakkrens i den? Altså steg 1 fra Meg?

For hvis det er det så skal jeg vurdere SRP og EGP når neste runde må kjøpes inn. Samt HD Wax'en som ser rå ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Hvilke produkter tilsvarer Megs steg 1,2,3 i verdenen i til Autoglym?

SRP + EGP

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den amatøren jeg er så har jeg sikkert gjort en feil ang EGP idag.

Jeg la den på hele bilen (etter vask, steg 1 og 2 seff) og tørket den av med mikrofiber etter ca 45 min. Står jo forsåvidt at den skal tørket i 30 - 60 min på flaska. Her inne så anbefales det 12-24 timer. Stemmer det?

Er det noen som har prøvd å følge anvisningen fra produsenten? Vil ikke det fungere særlig bra det jeg har gjort?

Bilen står forsåvidt i garasjen ennå så er jo ingenting i veien for at jeg kan gå ut å smøre den inn igjen å la stå til imorra hvis de 45 min ikke vil holde mer enn 2 regnskyll ;-)

Takker igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 12-24 timene du snakker om er herdetiden. Det er tiden som går fra du har tørket den av lakken til bilen kan utsettes for vann/vask og slitasje. Tiden fra du smører det på til du buffer av er "tørketid". Etter dette begynner herdingen :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Som den amatøren jeg er så har jeg sikkert gjort en feil ang EGP idag.

Jeg la den på hele bilen (etter vask, steg 1 og 2 seff) og tørket den av med mikrofiber etter ca 45 min. Står jo forsåvidt at den skal tørket i 30 - 60 min på flaska. Her inne så anbefales det 12-24 timer. Stemmer det?

Er det noen som har prøvd å følge anvisningen fra produsenten? Vil ikke det fungere særlig bra det jeg har gjort?

Bilen står forsåvidt i garasjen ennå så er jo ingenting i veien for at jeg kan gå ut å smøre den inn igjen å la stå til imorra hvis de 45 min ikke vil holde mer enn 2 regnskyll ;-)

Takker igjen for svar.

Den skal tørke etter påføring inntil 1 time før du buffer av EGP.

Deretter bør den herde uten å ikke få fuktighet på seg i minst 12 timer, gjerne mer. Er det fint vær gjør det ikke noe om du bruker bilen

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da er det jeg som har misforstått. Prøver å lese meg litt opp her på forumet og ikke alt som er klokkeklart for meg.

Da skal bilen få stå til imorra og herde :-)

Takker igjen for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...