Marius Næss

Min første roterende "jobb"

Hei!

Har sittet og sniklest det forumet her opp og ned en god stund og føler jeg har klart å lese meg opp til en del kunnskap. Etter at jeg kjøpte meg ny bil for akkurat ett år siden så tok det ikke lange tiden før fant ut at bilen fortjente bedre enn Autoglym, og hva man faktisk kan få til med korrigering og detailing.

Fikk meg en Skil roterende til jul etter anbefalinger om at det var en helt kurrant maskin i forhold til prisen. Kjøpte deretter inn en Scholl medium bakplate og lilla, orange og svart finishing pad. Bruker da S3+ Gold og S30 sammen med dette.

Så etter å ha lest en hel del så tenkte jeg at det var like så greit å bare hoppe i det! Siden været er forferdelig i dag demonterte jeg speilkappene på bilen for å ta de inn og prøve meg på de. Disse er lakkert i svart blank og jeg har sett hver gang jeg har vaska at disse har hatt en del kjipe vaskeriper.

Jeg er jo her for å lære, så jeg kan jo fortelle om vaskeprosessen jeg bruker når jeg vasker bilen, så hadde jeg satt stor pris på om folk hadde noen tips eller innvendinger på metoden min.

Avfetter først bilen med Surfex HD blandet i forhold til hvor skitten bilen er. Deretter med Prickbort. Lar dette ligge på en 5-6 minutter før jeg skummer ned bilen med en blanding av hva jeg har tilgjengelig av såpe (Citrus wash+gloss, Maxisuds II, Glossworkz, Snowfoam Combo + varmt vann). Lar dette ligge på noen minutter før jeg spyler bilen ren med høyttrykk. Iron X bruker jeg ved behov på felger og nederste del av bilen. Felgene tar jeg med det jeg har tilgjengelig av felgrens, har prøvd ut bla. Scholl Rim7, CG Diablo Gel, Ferro-Bet Alurens mm.

Så lurer jeg på dette med avfetting, hvorfor skal man kun bruke det opp til vinduene? Ofte ser bilen like skitten ut på taket som på sidene, og da avfetter jeg stort sett hele bilen. Har brukt å avfette bakruta også da den har en tendens til å få ett 1cm tjukt lag med drit om bilen har gått en ukes tid i dritt vær uten vask. (Har ingen bakrutevisker).

Videre så fyller jeg to 15l bøtter med gritguard opp med varmt vann og har oppi en hette eller to med en av de overnevnte såpene. har en ullmitt fra Carpro til å vaske med. Tar ett panel av gangen og skyller i "skyllebøtta" før jeg har på mer såpe. Tar de mest skitne stedene og nederst på bilen til slutt, og evnt med en annen mitt eller den gamle SV Waschpudelen min.

Felgene vasker jeg med en Vikan felgbørste og evnt en ny svamp og noen MF.

Så spyles bilen igjen ren for såpe før jeg tørker den med diverse tørke MF jeg har kjøpt fra SS og P&R.

Høres dette greit ut?

Etter dette har jeg brukt å bare legge f.eks CG Pete's 53 rett på lakken.. :E

Men over til kveldens økt. Demonterte speilene, avfetta og vaska de i varmt vann og tørka over de med CG P40 Quick detailer. Lar bildene tale for seg selv:

Utgangspunktet:

_DSC0201.jpg

Maskert opp: (Har maskering noen annen funksjon enn å se 50/50?

_DSC0204.jpg

50/50 etter noen pass med S3+ på lilla pad og S30 på svart pad:

_DSC0207.jpg

Ett til:

_DSC0208.jpg

Så kjørte jeg over hele greia med samme kombinasjon som før, nå mer litt mer press, har ingen aning om hvor mange pass jeg kjørte men starta med å smøre ut på laveste hastighet før jeg gikk over til "ganske høy" hastighet og kjørte i slange i høyde og side. Avsluttet med litt lavere hastighet igjen, og resultatet ble sånn:

_DSC0212.jpg

Ett til:

_DSC0214.jpg

Så tørket jeg av restene av polishen med en ny MF klut før den fikk en runde med SV Mirage. (Burde jeg ha brukt vertua-bond før voksen? Eller er det ok å legge den rett på når lakken er ny-korrigert?)

_DSC0218.jpg

Buffet av:

_DSC0219.jpg

Ett til:

_DSC0220.jpg

Brukte samme metode på speil nr. 2:

_DSC0226.jpg

_DSC0232.jpg

_DSC0233.jpg

Så til slutt ett bilde av bilpleiesamlingen min. :)

_DSC0236.jpg

Noe kritisk jeg mangler her? Har i tillegg til dette padsene som nevnt, vikan felgbørste, Meguiars interiørbørste, diverse andre interiørbørste fra Biltema, Carpro washmitt, SV Waschpudel, to 15l med gritguard, Karcher Skumkanon og en hel haug med MF kluter og tørkehåndkler fra SS, TW, eBay og P&R. Er vel ikke noe ruterens på bildet, men har brukt litt forskjellig, CG sin, JIF glass (kanskje ikke det lureste), TW sin på sprayboks mm.

Takk til de som leste gjennom, setter stor pris på tilbakemeldinger og tips!

- Marius

Endret av Marius Næss
2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som speilene ble veldig bra da :-)

Men, noe annet? Heter du Marius Næss? For da har vi samme navn, hehe ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved vask bør du bytte om på avfettingene. Legg Prickbort først på tørr bil. Spyl gjerne av denne før du legger på Surfex. Velkommen hit :)

Edit: Du skriver at du bruker S40, og spranget dit fra S03G er et stykke. Men det står en flaske S30+ i samlingen. Er det S30+ eller S40 du brukte på speilene?

Som svar på spørsmålet om avfetting er det vanligst å legge Prickbort og slike asfaltfjernere opp til vinduet. Det er gjerne der asfaltnuppene finnes. Men jeg legger på hele bilen ved behov.

SurfexHD er mer en prewash enn avfetting og tar møkk som finnes over hele bilen. Den legges derfor også på hele bilen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit ja:)

Ser ut som en fin start det der og det går fint legge voks rett over S40, trenger ikke vertua-bond.

Ang. avfetting opp til vinduene gjelder det først og fremst asfaltfjener (prickbort), da det stort sett ikke er nødvendig med noe mer.

Surfex legges av de fleste over hele bilen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen! :D Hehe, ser ut som samlinga di allereie har passert mi :) Angående avfetting må eg seie meg enig med ØHN, da prickbort ikkje er vannbasert har den mykje bedre effekt på tørr bil. Kan også nevne at eg berre brukar prickbort om eg har kjørt over lengre tid utan vask, da den er best på, som navnet seier, asfaltprikkar. Ser ikkje nødvendigheita med prickbort til dagligvasken så lenge eg klarer å halde mitt eige mål om bilvask to eller ivertfall ein gong i veka. Opplever at surfex tar mykje meir av den generelle dritten og veifilmen en prickbort. Surfex er jo også latterlig billig. På voksa og ikkje alt for skitten bil blandar eg den til 1:30, kan gå to runder om det skulle vere nødvendig, og er bilen svært skitten kan eg gå ned til 1:20 :) Inbiller meg også at Surfex 1:30 er snillere mot sealer/voks enn prickbort ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som alle andre skriver her om PB og Surfex :P PB ved kvar vask er somregel unødvendig, og eg innbiller meg at hyppig bruke svekker LSPen etter kvart. Også tilføye at Iron X kun bør brukes før korrigering da denne tar LSP. Har du LSP på felger, bør du ikkje bruke Iron X. Bruk PB og felg rens på felger og Surfex på dekksider om du har LSP på felgene :)

Maskering har også en annen effekt enn 50/50. Maskering bør gjøres på lakk kanter og plast/gummi. Dette for å hindre skade på plast/gummi med maskinen. På lakk kanter kan det være greit om det er fare for at du kan brenne igjennom, noen ganger kan kanter være greit å ta for hånd. evt. ta for seg sjøl med maskinen etter på, men med stor konsentrasjon.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iron-X kan fint brukes selv om man ikke skal korrigere bilen med maskin etterpå, men man bør gjerne dra over med et nytt lag voks :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, blei litt feil det eg skreiv der, takk for at du følger med :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som speilene ble veldig bra da :-)

Men, noe annet? Heter du Marius Næss? For da har vi samme navn, hehe ^_^

Det gjør jeg! :) Hehe, da er du den tredje Marius Næss jeg kommer over ;)

Takk takk, gjenstår å se hvordan de ser ut i sola da :E

Ved vask bør du bytte om på avfettingene. Legg Prickbort først på tørr bil. Spyl gjerne av denne før du legger på Surfex. Velkommen hit :)

Edit: Du skriver at du bruker S40, og spranget dit fra S03G er et stykke. Men det står en flaske S30+ i samlingen. Er det S30+ eller S40 du brukte på speilene?

Som svar på spørsmålet om avfetting er det vanligst å legge Prickbort og slike asfaltfjernere opp til vinduet. Det er gjerne der asfaltnuppene finnes. Men jeg legger på hele bilen ved behov.

SurfexHD er mer en prewash enn avfetting og tar møkk som finnes over hele bilen. Den legges derfor også på hele bilen :)

Takk for svar! Jeg var litt kjapp på avtrekkern der, mente selvfølgelig S30+. Er dette en god avslutningspolish, eller burde jeg kjøpe en flaske med S40 også?

Velkommen hit ja:)

Ser ut som en fin start det der og det går fint legge voks rett over S40, trenger ikke vertua-bond.

Ang. avfetting opp til vinduene gjelder det først og fremst asfaltfjener (prickbort), da det stort sett ikke er nødvendig med noe mer.

Surfex legges av de fleste over hele bilen :)

Takk og takk :) Da prøver vi det neste gang !

Velkommen! :D Hehe, ser ut som samlinga di allereie har passert mi :) Angående avfetting må eg seie meg enig med ØHN, da prickbort ikkje er vannbasert har den mykje bedre effekt på tørr bil. Kan også nevne at eg berre brukar prickbort om eg har kjørt over lengre tid utan vask, da den er best på, som navnet seier, asfaltprikkar. Ser ikkje nødvendigheita med prickbort til dagligvasken så lenge eg klarer å halde mitt eige mål om bilvask to eller ivertfall ein gong i veka. Opplever at surfex tar mykje meir av den generelle dritten og veifilmen en prickbort. Surfex er jo også latterlig billig. På voksa og ikkje alt for skitten bil blandar eg den til 1:30, kan gå to runder om det skulle vere nødvendig, og er bilen svært skitten kan eg gå ned til 1:20 :) Inbiller meg også at Surfex 1:30 er snillere mot sealer/voks enn prickbort ;)

Takk for det! Har først begynt å blande ut Surfexen nå i det siste, brukte den 1:1 i starten :s Men om den kan blandes ut så drøyt så blir den jo fort litt billigere i bruk.. Samlinga ja, er jo som dop dette her. Dama og lommeboka fortviler ;)

Som alle andre skriver her om PB og Surfex :P PB ved kvar vask er somregel unødvendig, og eg innbiller meg at hyppig bruke svekker LSPen etter kvart. Også tilføye at Iron X kun bør brukes før korrigering da denne tar LSP. Har du LSP på felger, bør du ikkje bruke Iron X. Bruk PB og felg rens på felger og Surfex på dekksider om du har LSP på felgene :)

Maskering har også en annen effekt enn 50/50. Maskering bør gjøres på lakk kanter og plast/gummi. Dette for å hindre skade på plast/gummi med maskinen. På lakk kanter kan det være greit om det er fare for at du kan brenne igjennom, noen ganger kan kanter være greit å ta for hånd. evt. ta for seg sjøl med maskinen etter på, men med stor konsentrasjon.

Hei! Det med maskering av plast/gummi osv var jeg klar over, tenker mer når jeg har sett at folk "bokser" inn ett område eller maskerer opp flere områder på panser osv, da har det vel ingen annen effekt enn å se hva du kan utrette? Når du sier at det kan være greit å ta kanter osv for hånd, hva slags produkter kan jeg bruke da? Scholl sine er vel ment for maskin?

Iron-X kan fint brukes selv om man ikke skal korrigere bilen med maskin etterpå, men man bør gjerne dra over med et nytt lag voks :)

:thumbup:

Ja, blei litt feil det eg skreiv der, takk for at du følger med :P

Edit: Takk til Bernhard for gode tips på innkjøp av maskin, pads, bakplate og generelt alle produktene jeg har.. Kan trygt anbefale alle å handle av han :)

Endret av Marius Næss
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste anbefaler oransje scholl pad istedet for sort på s30/40. Du kan visst få kjørespor med sort. Vet ikke hvorfor det er sånn, men tenkte det var veiet å nevne .

Det går fint å polere for hånd med scholl produktene dine på vanskelige områder selv om de ment for maskin :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har S30+ skulle du ikke trenge S40 i tillegg. S30+ avslutter i de fleste tilfeller vel så bra som S40 på de fleste lakktyper.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste anbefaler oransje scholl pad istedet for sort på s30/40. Du kan visst få kjørespor med sort. Vet ikke hvorfor det er sånn, men tenkte det var veiet å nevne .

Det går fint å polere for hånd med scholl produktene dine på vanskelige områder selv om de ment for maskin :)

Okai :s Trodde svart pad var det fineste jeg..

Hvis du har S30+ skulle du ikke trenge S40 i tillegg. S30+ avslutter i de fleste tilfeller vel så bra som S40 på de fleste lakktyper.

Flott! Men hva er da egentlig poenget med S40?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okai :s Trodde svart pad var det fineste jeg..

Flott! Men hva er da egentlig poenget med S40?

Svart er finest, men sammen med finest polish blir det som å polere med smør: tar nada.

S40 er fin på spesielt sensitiv lakk, der tilogmed s30+ har cut. Svart Nissan Navara er en slik feks.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en titt i denne tråden :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svart er finest, men sammen med finest polish blir det som å polere med smør: tar nada.

S40 er fin på spesielt sensitiv lakk, der tilogmed s30+ har cut. Svart Nissan Navara er en slik feks.

Skjønner! Tok en titt i hardhetstickyen, var mye bra informasjon der. Men man må jo nesten bare prøve seg fram da..? Så det å avslutte med orange pad burde gå greit uten å lage mye holos?

Ta en titt i denne tråden :)

Takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive