Gå til innhold

Vedlikehold etter polering?


DanielMK

Recommended Posts

Hei. :) First off all: tusen takk til alle her på forumet, som hjelper ein fersking som meg til å bli bedre på bilpleie! :thumbup:

Eg har endelig skaffet meg DA-maskin, og har gode produkter klar for vår-polering. Eg har polert biler før, men da for hand. Men kjenner til stegene (avfetting, vask, clay, rens, polish/korrigering, voks), og har lest guidene her på forumet ang. vask/polering.

Mitt spørsmål gjelder tida etter at man har brukt utallige timer på å polere bilen blank og fin. Korleis opprettholder man glansen og unngår nye swirls/feil i lakken? Bilen blir jo skitten, naturligvis, og må vaskes.

Blir stegene: svak avfetting (som ikkje tar voksen), høytrykkspyler (skylle GRUNDIG), deretter berøringsvask med myk og god vaskehanske, og legge et lag med voks hver 4 vask (f.eks) ? Eller er det andre triks?

Eg ser jo på bilen min nå, og den har ein god del swirls (som straks skal bort). Dette kommer jo fra berøringsvask. Sjølv om eg har vert grundig med avfetting, høytrykkspyler og forsiktig berøringsvask så kommer swirlsa.

Eg vil ikkje dedikere 2-3 dager på å få bilen min blank og ripefri, for så å vaske den 2-3 ganger å gå tilbake til utgangspunktet.. Kommer til å få angst for berøringsvask etter at eg har polert bilen ferdig.. :blink:

Trenger litt tips og hint. Korleis opprettholder dere "finishen" etter polering?

(eg skjønner jo at swirlsa kommer litt etterhvert uansett ka ein gjer. Og at den må poleres et par ganger i året. Men korleis får man resultatet til å holde lengst mulig?)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo en skikkelig forvask før håndvask, for å unngå at du drar dritt rundt som vil lage vaskeriper, her bruker jeg surfex og av og til prikkbort (i tillegg) på vinteren. Et mykt og fint tørkehåndkle vil redusere ripene ved tørk etter vask.

Om du må legge voks etter hver 4`de vask kommer an på holdbarheten til voksen, men har du en god voks med god holdbarhet, er det ikke mange gangene i året du trenger å legge et nytt lag. En Quick Detailer vil "hjelpe" med å beholde utseendet og beskyttelsen når voksen begynner å bli sliten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo en skikkelig forvask før håndvask, for å unngå at du drar dritt rundt som vil lage vaskeriper, her bruker jeg surfex og av og til prikkbort (i tillegg) på vinteren. Et mykt og fint tørkehåndkle vil redusere ripene ved tørk etter vask.

Om du må legge voks etter hver 4`de vask kommer an på holdbarheten til voksen, men har du en god voks med god holdbarhet, er det ikke mange gangene i året du trenger å legge et nytt lag. En Quick Detailer vil "hjelpe" med å beholde utseendet og beskyttelsen når voksen begynner å bli sliten :)

Må bestille meg Surfex da kanskje. Eg bruker Dodo Juice Purple Haze voks. Den har etter det eg har lest veldig god holdbarhet.

Problemet er at etter avfetting + høytrykkspyler, og når bilen er tørr, så ser det ut som om det ligger ei trynn grå/brun hinne over lakken. Den forsvinner kun ved berøringsvask... Men denne hinna kommer kanskje ikkje tilbake etter at eg har polert og vokset heile bilen.?

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang swirls, kan jo være at de du ser kommer tilbake er på grunn av at du ikke har fjernet dem tidligere ved håndpolering, kun skjult dem med fillers som sakte men sikkert forsvinner igjen?

Hadde ikke vært i tvil om å bestille surfex btw;) Personlig tar jeg ikke berøringsvask om jeg ikke har hatt surfex i forvasken :P

Hvilken avgetting er det du har brukt tidligere da? :)

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å legge på voks er jo også berøring.

Jeg legger aldri voks på uten å pøse på med avfetting først for å være sikker på at all møkk er borte før jeg gnikker rundt med vokspadden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bestille meg Surfex da kanskje. Eg bruker Dodo Juice Purple Haze voks. Den har etter det eg har lest veldig god holdbarhet.

Problemet er at etter avfetting + høytrykkspyler, og når bilen er tørr, så ser det ut som om det ligger ei trynn grå/brun hinne over lakken. Den forsvinner kun ved berøringsvask... Men denne hinna kommer kanskje ikkje tilbake etter at eg har polert og vokset heile bilen.?

Er det brunt så er det nok Prickbort som skal til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne hinna kommer kanskje ikkje tilbake etter at eg har polert og vokset heile bilen.?

Det vil ofte være en grå hinne igjen etter forvasken, men det er selvfølgelig litt avhengig av hvor skitten bilen er før vask og hvilken type møkk som har samlet seg på lakken. Men generelt opplever jeg denne gråe hinna mest på vinterstid, og det er uansett ingen store "farlige" partikler der, og den må fjernes med håndvask.

Å legge på voks er jo også berøring.

Jeg legger aldri voks på uten å pøse på med avfetting først for å være sikker på at all møkk er borte før jeg gnikker rundt med vokspadden.

Du har selvfølgelig en håndvask og en tørk innimellom avfettingen og voksen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig en håndvask og en tørk innimellom avfettingen og voksen :P

Selfølgelig :)

Var så opphengt i at det ikke er noen god ide å vokse etter vask med mild avfetting (etterfulgt av håndvask og tørk :P ), at jeg glemte å nevne det :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig :)

Var så opphengt i at det ikke er noen god ide å vokse etter vask med mild avfetting (etterfulgt av håndvask og tørk :P ), at jeg glemte å nevne det :blush:

Skjønte egentlig det, men så at det var litt rom for misforståelse der, så jeg ville bare nevne det så ikke flere i startfasen peiser på med voks rett etter avfetting og HT ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har eg brukt vanlig Turtle microavfetting/vanlig avfetting (slik man kjøper på bensinstasjoner). Det er vel kanskje å banne i kyrkja å bruke det?...

Kanskje eg får meg ein aha-opplevelse med prickbort/surfex HD? Siden de tar møkk, men beholder voksen?

Eg har ikkje polert/vokset denne bilen før. Den var allerede polert da eg kjøpte bilen, og har ikkje hatt den så lenge (men eg har klart å lage eindel swirls, og hologrammer er det også). Og det er derfor eg vil forhøre meg litt nå før eg går løs på den i helga :)

Ang Surfex HD ser eg det står at den kan blandes ut. Men på Prickbort står det at den IKKJE skal blandes ut?

Eg avfetter (for å få vekk gammel voks), spyler og tar berøringsvask med vaskehanske før eg legger ny voks - selvfølgelig :)

Eg har bestilt meg to 18L Chemical Guys bøtter med lokk/gritgard, så skal begynne å ha 1 bøtte med rent såpevann, og 1 med rent vann for skylling av washmitt. Det er vel kanskje ein god vei å begynne får å unngå swirls?

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåande avfettingar så er Surfex HD, Prickbort og Iron X eit absolutt må ha til samlinga, spesielt for skånsom forvask før ein skal legga ny voks:-)

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort skal ikkje, og kan ikkje, blandes ut. den ville nok bare skilt seg ;) Til kvardags vask kan du lett blande surfex 1:30-50 Alt etter som kor skitten bilen er :)

Prickbort (sånn når det trenges) på tørr bil, om den er SKIKKELIG full i støv, bør den nok spyles først ellers tar ikkje prickborten alt den burde. La ligge ca7-10min> spyl godt av > Surfex HD på hele bilen (blandet etter forholdene). 7-10 min > Legg foam, evt. bare spyl godt av. Foam er ikkje et must ;) > Mild håndvask med 2 bøtte metode (skylle i en, og hente såpevann fra en), spyl gjerne av ofte slik at ikkje såpa tørker på lakken og lager merker. > Tørk av med et godt skånsomt MF håndkle (her er det kritisk at dette er bra og ripe sikkert ;) ) Bruk gjerne QD mens du tørker no og då for å booste voksen og for å hjelpe til med å tørke bilen :) Dette er iallefall det eg serpå som skånsom vask :)

Skal du legge voks etter vask, så kan du jo avfette litt kraftigere enn vanlig, gjerne med Iron X i tillegg til prickbort og Surfex HD, siden du skal legge ny voks uansett, skader det jo ikkje at den gamle blir fjernet ;)

Iron X skal legges på tørr bil, så etter å ha tørket bilen etter en berøringsvask, så kan iron X legges, la det virke, og legg foam/spyl av, og ta gjerne en berøringsvask til for å få fjernet alle rester av Iron X :) Da skal bilen være klar for et lag til med voks, evt. clay og polering først om det passer seg (tar tiiiiiid!) :)

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, allesammen!! :) Da veit eg litt meir om korleis eg skal gå fram.

BChris: Dæven, 3 forskjellige avfettinger på 1 vask? Eg bestilte meg ei kanne 5L surfex HD akkurat :P Trur eg holder meg til den i førsteomgang, ellers sprenger lommeboka mi :D Har siste dagene brukt nermere 2500kr på bilpleieutstyr, som i mine øyner er mye :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, allesammen!! :) Da veit eg litt meir om korleis eg skal gå fram.

BChris: Dæven, 3 forskjellige avfettinger på 1 vask? Eg bestilte meg ei kanne 5L surfex HD akkurat :P Trur eg holder meg til den i førsteomgang, ellers sprenger lommeboka mi :D Har siste dagene brukt nermere 2500kr på bilpleieutstyr, som i mine øyner er mye :blink:

Ja, prickbort tar asfalt og tjæreflekker. Surfex HD tar trafikkfilm, insekter ol. Og Iron X tar jernstøv og partikler i lakken. Prickbort og Iron X kan med god samvitighet også bruke på felger, surfex på dekk sider ;) Egen felgrens alà Rim7 eller P21S Powergel er heller ikkje å forakte ;) 5l surfex holder nok lenge når du blander den 1:30-50 :) men anbefaler på det alle sterkeste å kjøpe prickbort også til annen hver/hver tredje vask. Om ikkje kvar vask, om du vasker skjelden. Iron X blir kun brukt før polering eller nytt vokslag, da denne svekker beskyttelsen på bilen kraftig.

Skal du ha en ripefri bil etter polering, krever det mye kjemikalier som kan fjerne mest mulig skit og drit fra lakken før berøring. 2500kr? På min første bestilling brukte eg 5000 ;) +mykje meir etterkvart som tio har gått :P Går MYE penger i dette, det må du vite :) Men er verdt det for å kunne holde lakken skikkelig i langetider framover. Et VIP medlemskap er verdt pengene for å si det mildt, har sikkert spart rundt 1500-2000kr på det ;)

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort skal ikkje fjerne voks nei ;) Sterk Surfex blandig eller Iron X vil svekke den/fjerne den.

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh ok :) Da slår eg til og handler prickbort og surfex :)

Anbefales ;) Kjøp gjerne noen ekstra sprayflasker også, noen å blande forskjellige blandinger av Surfex på, og noe å ha prickbort over på, siden sprute tuten på prickbort flasko takker for seg etter 4-5 pump... noen ganger hopper til og med tuten av.. :) anbefales, 3-pakk på ScandicShine ;)

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500,- i bilpleieprodukt e vell ikkje nåke å mysse nattesøvnen av ^_^

ej innvisterte vell godt over 10 000,- i ymse godteri no når vårshinen står for tur

Endret av Olekey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...