Are G

Mini-lineup: Tar-X, Prickbort og Ferrobet Degraser

Etter super erfaring med Iron-X var jeg spent på hvordan Tar-X ville fungere.

Kjøpte denne i vinter engang og har ventet på en anledning til å teste den.

Nå som vinterdekkene er av bilen tenkte jeg at dette ville være en god anledning for en liten test.

Tar-X skal vel være tilsvarende Prickbort og det samme gjelder Ferrobet Degreaser. Sistnevnte fikk jeg som erstatningsprodukt når jeg bestilte prickbort fra SS i høst engang.

Som en kontroll synes jeg det var greit å ta siste felgen med Espuma felgrens da den har vist seg flere ganger og være svært god.

Produktene og felger er stilt opp på rekke.

1.JPG

CarPro Tar-X med felg

2.JPG

3.JPG

Ferrobet Degreaser med felg

4.JPG

5.JPG

MAC 124 Prickbort med felg

6.JPG

7.JPG

Espuma Revolution Wheel Cleaner med felg

8.JPG

9.JPG

Først legger vi på en runde med Tar-X, og skuffende nok er sprayhodet av samme kvalitet som på Iron-X, at det ikke går an å lage noe som funker? Ble påpekt i en annen test her også at sprayhodet var søppel.

Dette er etter 3-4 pump.

Som man ser er allerede hele hånda fuktig og man ser også at det er vått på bakken etter denne lekkasjen.

10.JPG

Felgen er dekket med Tar-X, synes ikke så godt på bildet.

11.JPG

Tar-X fikk her litt lenger virketid enn de andre da jeg måtte vaske meg før jeg kunne fortsette med de andre...

Ferrobet Degraser påført

12.JPG

Prickbort påført

13.JPG

Espuma påført

14.JPG

Dette fikk stå rundt 10 minutter før jeg spylte av igjen.

Det ble ikke børstet da jeg ville se hvor mye de kunne ta uten noe som helst friksjonshjelp.

Tar-X etter avspyling

15.JPG

16.JPG

17.JPG

Ferrobet Degreaser etter avspyling

18.JPG

19.JPG

20.JPG

Prickbort etter avspyling

21.JPG

22.JPG

23.JPG

Espuma etter avspyling

24.JPG

25.JPG

Jeg må her ærlig innrømme at jeg var veldig skuffet over Tar-X og hvor godt det fungerte, ingen av felgene er rene men de tre andre virker å ha blitt mye bedre enn den siste.

Men er litt tidlig å trekke noen konklusjoner ennå, så jeg hentet fram min favorittfelgbørste, Mothers og gikk på med ny runde med middel, børstet over og ny runde med bilder.

Vises ikke så godt kanskje men..

Tar-X

26.JPG

Ferrobet Degreaser

27.JPG

Prickbort

28.JPG

Espuma

29.JPG

Etter en ny avspylig står vi igjen med dette resultatet:

Tar-X

30.JPG

Ferobet Degreaser

31.JPG

Prickbort

32.JPG

Espuma

33.JPG

Bildene taler vel for seg selv. Er skuffet over hvordan Tar-X har prestert her, de tre andre ser ganske like ut.

Tar med meg et tips fra en annen test, en runde med Iron-X viser godt hvor det er mye forurensning igjen på felgene.

Tar-X

34.JPG

Ferrobet Degreaser

35.JPG

Prickbort

36.JPG

Espuma

37.JPG

Vi ser helt tydelig at det er mye forurensning igjen som Tar-X ikke klarte å få med seg som både Prickbort og Degreaser tok. Samtidig ser vi at Espuma ikke har fått med seg så mye som de to nevnte, selv om den tok mye mer enn Tar-X.

Tok et par runder med Iron-X og børste etterpå for å se om jeg fikk felgene bedre og til slutt så de slik ut:

Tar-X

38.JPG

Ferrobet Degreaser

39.JPG

Prickbort

40.JPG

Espuma

41.JPG

Som vi ser ble felgene akseptable til slutt, selv om det var litt arbeid.

Konklusjonen må da dessverre bli at Tar-X neppe er verd pengene, og blir neppe kjøpt inn av meg igjen.

Like skuffende er at CarPro ikke har lært å lage en sprayer som ikke lekker.

På den positive siden ser vi at Ferrobet Degreaser ikke ser ut til å stå tilbake for Prickbort, den er dog dyrere.

Avslutter med et stemningsbilde, alle liker vel å vaske seg med utsikt, også felger :)

Takk for titten!

42.JPG

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for nyttig innspill i valg av felgprodukter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test :)

Men strengt tatt er jo ikke dette rett type møkk å teste tar-x og prikkbort på ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Trogha her :)

Tar-X på tykke tjærelag, lim osv er noe helt annet igjen :)

B

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte du ferro-bet ublandet.? Fin test:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekk test! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant test :) Men som nevnt, Tar-x tar tjære/asfalt, det ligger i navnet. Det samme gjelder prickbort og ferrobet degreaser. Ingen av disse tre er laget for å ta metallbasert kontaminasjon/bremsestøv slik som espuma.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte Ferrobeten ublandet ja, slik som den kom i flaska.

Er klar over at dette er "feil" grunnlag for testen, men samtidig så tenkte jeg som så at dette er feil grunnlag for alle tre, og da stiller de i samme kategori uansett.

Og de to andre klarte seg fint, faktisk bedre enn Espuma 1:10 (det glemte jeg kanskje i å nevne tidligere..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferrobeten såg jo ut til å være best i resultat uten friksjon :) Grei test uansett om den var "korrekt" eller ikkje ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En spennende test :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mente egentlig at det blir litt rart å bli skuffet, som du sier, over at et produkt ikke gjør noe det heller ikke skal kunne gjøre. Det blir som å sprute iron-x på lakken og bli skuffet over at asfalten fortsatt sitter der. Jeg regner med at du ikke kjøpte tar-x med den hensikten å fjerne bremsestøv? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, den er jo grei.

Jeg tenkte mer at jeg har lest Tar-X skal være en "Prickbort-killer" og det er den jo tydeligvis ikke.

Det var det som var tingen, pluss at sprayhodet skuffet stort.. Uansett, skal nok ikke helle den ut så den blir nok testet igjen ved senere anledning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk bruker mye rart når de vasker felger og biler (kjøretøy), så selv om produktene ikke er rene felgprodukter (felgrens som f.eks Ferro-Bet Alu-Rens) er det nyttigt å se hvilke egenskaper som ligger i dem. Hadde det ikke vært for tessting og litt ivrig fantasi, ville aldri Ferro-Bet Alu-Rens blitt laget. Dette produktet ble laget for vask av skip og fjerning av rustrenner og er kjent som Ferro-Bet Rustvask. Som en bieffekt er det en killer aluminiumsrenser , og dette ble oppdaget ved en tilfeldighet:)

Så tester som går nye veier liker jeg. Det man må ha i hugen er at vist en produsent skriver at det IKKE KAN BRUKES PÅ ........ så er dette ikke en oppfordring til å prøve det til det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om tar-x er en prickbort killer eller ikke vet du jo ikke før du har testet den på bruksområdet den er laget for (tjære). Jeg har ingen problemer at ting testes på alternative bruksområder, men da kan man heller ikke slå fast at produktet er generellt dårlig fordi det ikke løste oppgaven som produktet heller ikke er laget for.

Prickbort og tar-x er helt forskjellig oppbygd, og at prickbort har den bieffekten at den også fungerer på bremsestøv betyr ikke at tar-x er en dårligere tjæreløser. Jeg mener også at Tar-x ikke er verdt pengene i forhold til prickbort (av egen erfaring) men man kan likevel ikke konkludere med at et produkt er bra eller dårlig uten å ha testet det innen produktets bruksområde. Rett skal være rett :)

Ellers så er det veldig interessant å se hva forskjellige produkter kan brukes til :)

Jan Magne / Ferro-Bet hadde vel heller ikke likt at noen testet rustvasken som vindusrens og så konkludert med at den er dårlig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett en test bli gjort og publiseres av et annerkjent båtblad. De hadde brukt produktet feil, og fått et dårlig resultat, dette er ting man ikke har noe garanti for. Som produsent er dette kjedelig, men det er noe vi opplever til tider både av proffbrukere og private.

Det man kan trekke som lærdom av tester som denne, er at man da vet hva som ikke fungerer. Men har man ikke prøvd, så vet man heller ikke om dettte var en genial ny måte å bruke produktet på. Om personer velger å lese testen av et produkt gjort på/med noe produktet ikke var beregnet til å gjøre, som at produktet er dårlig på alle områder, så er det en fare vi som produsenter må leve med. Mange tester gjort av kjent media, er til tider skremmende dårlig.

Tester må leses som det de er, en test mot noe, ikke en test for alt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive