Gå til innhold

Rekkefølge


Lysholm

Recommended Posts

Hei,

Har noen amatør spørsmål:

Har kjøpt Bilt-Hamber Surfex HD, IronX, Prickbort MAC 124 og Bilt-Hamber Autofoam + foamkanon.

Bruksområdet jeg tenker i første omgang er vanlig bilvask. Dvs ikke som forberedelse for polering/voks.

I hvilken rekkefølge bruker jeg Bilt-Hamber Surfex HD, IronX og Prickbort MAC 124?

Vil disse produktene ta alt av voks som er på lakken? Tenker som sagt å bruke de til vanlig vask.

Regner med at jeg må legge over foam for hvert produkt eller legger man det ene opp på det andre? F.eks

Surfex HD + IronX + Prickbort + Foam + spyl?

Eller:

Surfex HD + foam + spyl

IronX + foam + spyl

Prickbort + foam + spyl

Hvilken blanding anbefaler dere på disse produktene?

Jeg testet foamkanonen for første gang i dag. Hadde i ca 30% (1/3) Bilt-Hamber Autofoam og resten (2/3) vann i foamkanonen, men måtte justere blandingsforholdet på foamkanonen helt i minimum. Synes foamen hang godt på bilen. Hvilket blandingsforhold bruker dere?

Ble mange spørsmål dette, men håper å høre fra dere som har litt erfaring.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort skal ikkje blandes ut og sprayes på tørr bil. La det vente nokre minutt og spyl av.

Legg på Surfex. Blandes 1:5 til 1.40 etter korleis dritten er på lakken og om du skal polere etterpå.

Vente nokre minutter og spyl av eller legg på skum. So spyl av skummet etter ei stund.

Da er det håndvask som str for tur. Skal du polere bil, so kan IronX brukes. Den trives vel og på nokelunde tørr bil og skal ikkje blandes ut.

Surfex er til den daglige vasken. Prickbort brukes når det er asfaltflekker på bilen. Brukes litt sjeldnare. IronX er til metallpartikkler på lakken. Er vanligt å berre bruke denne i forbindelse med polering. Denne tærer vist kraftigt på beskyttelsen på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Prickbort, helst på tørr bil

-- evt. etterfulgt av avspyling

2. Surfex HD, 1:5 hvis du skal ta en grundig vask med påfølgende voksing, 1:20 eller 1:30 ved vanlig vask er OK.

3. Foam

4. Avspyling

5. Håndvask

6. IronX (men denne tar endel voks, ikke noe å bruke på lakk til vanlig - stort sett kun ved polering og voksing)

Det er vel sånn røffly defacto standard har jeg fått inntrykk av :)

Endret av EspenL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen!

Begynner med prickbort, denne liker best å ligge på hel tørr bil, ikkje et must, men fungerer best då. Skal ikkje blandes, det går heller ikkje ann tror eg, vil bare skille seg. Men den er mild mot voks så kan brukes ved kvar vask;) Etter å ha hatt prickbort på bilen, (som regel kun fra rutene og ned eller dørlister og ned) så lar du det ligge i 7-10 min og virke. Det tørker fort, så å spraye litt mer på no og då kan være litt lurt. Ikkje la det tørke i sollys. Anbefales også på felger.

Så bare spyler du av bilen med HT/hageslange

Så Surfex HD, denne kan blandes ut alt ettersom ka den skal brukes til, 1:30-40 ved normal vask og 1:5-15 ved stripping av voks og når du skal korrigere lakken. Dekker hele bilen med dette, dekksider også. Jobb inn i mellom emblemer, pakninger, grill osv. med detailing brush (eller myk malerkost). og dekksider med kost egnet for dette.

La virke i 7-10 min også kan du legge foam. Kan også bare spyle av med HT/hageslange.

Iron X skal ikke brukes for kvar vask. Helst kun før clay og korrigering. Skal du bruke Iron X, bør du tørke bilen først, da denne ikkje skal blandes ut og mister litt fungsjon når bilen er våt.

Foam er vel heller mer show enn effektivt, bruker det sjøl, men mest på gøy ;) Eg blandet ca. 1 cm autofoam, 0,5-1cm av en annen bilsåpe, (varier, har endel forskjellig liggende :P ) og så resten vann. Husk at foamen ikkje skal henge for godt, da løfter den ikkje møkka og drar den med seg, da bare ligger den der. Skal renne litt ;)

Anbefaler deg også å kjøpe deg ein felgrens ;) P21S Power Gel er min personlige favoritt, men er mange forskjellig, står mye her på forumet :)

Sammen med ein god mitt eller egnet svamp, og 2 bøtte system, så blir det bra veit du ;)

Lykke til!

Ps. anbefaler VIP medlemskap, du tjener fort inn igjen dei pengane ved bestilling av div. ;)

Endret av BChris

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er ikke foam bare for show.

Til en rekreasjonsvask på sommeren blander jeg bøttevasksåpen i kanonen og bruker foamet som en light avfetting og bløtgjører.

På en vokset bil som ikke er hytteturdritten er en bløtgjøring av driten for så avspyling ofte nok. Da er litt vått foam genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Jeg pleier å gjøre det slik før en grundig shine:

1. Prickbort på tørr bil, avspyling

2. Surfex HD 1:5 på våt bil, grundig HT-vask

3. Håndvask, håndtørk

4. IronX på tørr bil, nøysommelig avspyling

5. Clay på våt bil

Dette funker, etter min mening, meget bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blander dere surfex eller lettere sagt hvordan måler dere?

Surfex i plastflaske opp til 2dl merket, fyll opp med vann.

Vasket to biler igår og en idag:

Prickbort på tørr bil, dynker fra vinduene og ned samt hele hekken. La ligge 5-10mins.

Spyler.

IronX fra vinduene og ned. La ligge 5-10 mins.

Spyler.

Håndvask, div bruk av børster osv.

Spyler.

Triller bilen inn og tørker.

Felgrens legger jeg normalt samtidig med PB.

Prøver å unngå at noe tørker da det fort lager rennemerker. På sommerstid liker jeg å foame ned bilen for å holde lakken fuktig.

Og jeg fatter ikke hvilke vokser dere bruker som "strippes" av Surfex i 1:10-1:15, har jeg aldri opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Vasket min mors bil i dag og kjørte på med to runder Prickbort og Surfex HD 1:10 fordi den var så inn i skaugum inngrodd møkkete. Etter andre Surfex-runden spylte jeg og kjørte like greit på med en runde IronX da det hang mye metallpartikler på lakken her og der, og noe av det hadde faktisk begynt å ruste - mao på tide å få det vekk.

Etter håndvask og avspyling rant vannet flott og lett av bilen, så det var lite igjen å tørke. Voksen på bilen er Collinite 476s og ble lagt for etpar måneder siden i +2 grader med masse fuktighet i luften.

Så vasket jeg min egen bil, som fikk Prickbort og Surfex HD ca 1:30. Denne har også Collinite 476s og beadet bra sist jeg vasket den skikkelig. Etter vask og spyl i dag lå vannet godt igjen på hele bilen, og selv etter å ha kjørt hjem lå det vann igjen på panseret... Mulig det var Glossworkz-såpen som gjorde et eller annet, men det ser ut til å være på tide å få tatt den poleringen og få lagt ny LSP snart.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte og informative svar. Tilbakemeldingene hjelper veldig.

Skal kjøpe felgrens snarlig, men er usikker på hva jeg skal velge.. P21S Power Gel er notert. Bruker Biltemas felgrens i dag som fungerer bra (..og lukter merkelig likt Rustvask), men kunne tatt enda mer.

Vurderer sterkt (og snarlig) et VIP medlemsskap. Blir jo en del produkter i løpet av en sommer og ikke minst en del avfettingsprodukter på vinteren.

Når lysten kommer (med sol og sommer) så skal jeg prøve meg på en ordentlig runde med DA og/eller roterende, men må nok lese litt mer og få litt mer input.

Akkurat nå er statusen at jeg har 90% av produktene og maskinene, men mangler en del kompetanse...:-) Heldigvis bor cotte78 rett bort i gata.

Espen

...og da var VIP medlemsskapet sikret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Tar opp igjen denne litt.

Mye nyttig her.

Kommer til å bruke denne "oppskriften":

1. Prickbort på tørr bil, avspyling

2. Surfex HD 1:5 på våt bil, grundig HT-vask

3. Håndvask, håndtørk

4. Korrosol på tørr bil, nøysommelig avspyling

5. Clay 

Ser denne grei ut?

 

Også lurte jeg på om det må gjøres noe etter clay behandling eller om en kan da starte med polering?

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt om steg 3 og 4, så er du good to go!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det er lite poeng i å tørke før claying heller, siden man typisk må til med claylube av noe slag.

Før polering gjør jeg:

  1. Prickbort
  2. Spyling
  3. Surfex
  4. Skum
  5. Spyling
  6. Korrosol/IronX
  7. Spyling
  8. Håndvask
  9. Clay
  10. Tørk

Men som med alt annet inne detailing, to each his own. Jeg bare ser ikke poenget med å tørke to ganger :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt om steg 3 og 4, så er du good to go!

Men skal ikke Iron x / korrosol legges på tørr bil?

Endret av Tiller

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke Iron x / korrosol legges på tørr bil?

Du kan jo la den lufttørke litt mens du surrer med noe annet.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Du kan jo la den lufttørke litt mens du surrer med noe annet.

Jo det kan en jo.

Men som jeg fikk inntrykk av "Christer" og "Vårhus" så legger de Iron-X / Korrosol på våt bil... Det er kanskje vanlig?

Mulig jeg tar feil, men skal ikke disse produktene legges på tørr bil for mest bang?

Eller funker det like greit på våt bil?

Det er med tanke på vask før polering og voks

Endret av Tiller

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrosolen får mindre virkning om den er tynnet ut så man behøver kanskje ikke sprute rett oppi en vanndam, men på de fleste biler så renner jo vannet bort innen rimelig tid og et par dråper spiller ingen rolle. Ville vært mer bekymret for varm lakk etter soltørking

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker og spor etter clay, det kan du lett få, og det anbefales tross alt ikke å claye uten at man også polerer etterpå. Aldri følt noe behov for å vaske bilen etter claying, ut over at man gjerne oppdager et område man har glemt å vaske skikkelig (kanskje bare meg).

Har pleid å tørke over med en microfiber når jeg har clayet ferdig et panel, da er det jo ganske mye væske der som kan inneholde møkk. Deretter gitt det en rask dusj med quick detailer og tørket over med ren microfiber igjen. Du får en viss følelse av om det er møkk eller bare rester av sprayen... Burde ikke sitte igjen clay, og i hvertfall ikke synlige mengder med clay på lakken, i så fall er det neppe så glatt som det skal være etter claying - uansett så burde det i løsne med litt qd og mer claying, evnt bare qd og microfiber. 

Ps - "#¤ du er heldig som får kjøre 159 :wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tørket over med mikrofiber og QD, så da er jeg klar for polering :)

Kjennes veldig glatt og fint ut nå. Nybegynner med clay.

Hehe, ja 159 er en veldig fin bil. Kan anbefales!

Alfa Romeo 159 JTDm 2010

Fiat 850 Special 1971

Puch Maxi S 1972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...