Gå til innhold

Skånsom fjerning av fugleskit


ErikCB

Recommended Posts

Jeg har en ny rød Volvo V70 som fuglene på jobben tydeligvis har lagt for hat. De skiter på den.. men bilen tok igjen og satte igang alarmen :rofl1:

Jeg fjernet det med en gang med avfetting og høytrykk som vi har her på jobben men hvis dette blir et problem fremover vil jeg ikke bruke avfettingen vi har her for den er ganske kraftig og jeg har planer om å vokse bilen noen ganger i året, ikke noen ganger i uken..

Hva anbefaler folket til skånsom fjerning av fulgeskit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man tar det tidlig så vil jeg tro vanlig såpe holder. Om det sitter litt ekstra vil jeg tro en vannbasert avfetting ala Surfex HD eller CG Grime Reaper i moderat sterk blanding vil gjøre jobben.

Fugle møkk er rett å slett noe dritt. På den sorte S60'en som min stemor hadde før var det en klatt med fugle møkk som fikk ligge på lakken litt for lenge, og da var det roterende poleringsmaskin og halvgrov polish som måtte til for å fjerne "etse merkene" etter møkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flaske med quick detailer og en mikrofiber ligger fint i bilen i tilfelle. :)

Ofte får du ikke av alt bare ved å spyle og de skal ikke ligge lenge før skaden har skjedd.

Og bare som et tips: aldri aldri aldri bruk papir for å tørke av noe på lakken, det riper noe helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg bruke quick detailer til å rengjøre, eller mener du å bruke den etter jeg har spylt med vann?

Jeg trodde quick detailer ble brukt etter vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick detailer har du liggende i bilen og bruker den med en gang du oppdager dritten :P

Så vasker du når du kommer hjem :)

(Evt. kan du ta en "Truls" å spytte på skiten, skal visstnok nøytralisere den ) ^^,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Bruker folk virkelig QD og Mikrofiber til å fjerne fugleskitt? Har heldigvis ikke fått så mye fugledritt på bilen, men de gangene det har skjedd er det aldri noe problem å bare spyle det av så lenge det er voks/forsegling på bilen og at dritten ikke har fått ligge for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe liggende i bilen, men så er det også ekstremt sjelden det havner noe fugleskit på bilen min, selv om jeg bor ved kysten.

Unngå å parkere under trær, så er mye gjort :)

Er uhellet ute, så kjører jeg rett til nærmeste selvvask og spyler av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker folk virkelig QD og Mikrofiber til å fjerne fugleskitt? Har heldigvis ikke fått så mye fugledritt på bilen, men de gangene det har skjedd er det aldri noe problem å bare spyle det av så lenge det er voks/forsegling på bilen og at dritten ikke har fått ligge for lenge.

For å spyle av fugledritten må ein ha tilgang på vannslange der bilen er. Det har ikkje eg. Å køyre nærmere 3 mil berre for å spyle av fugledritten er uaktuelt.

So QD +mf er ein fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Glenn og Todleif skriver, så er MF og QD knallfint å ha liggende i bilen, både for å fjerne fugleskit den dagen måsen driter på bilen din, men også til å dra over når man stikker på klubbtreff og slikt, og bare vil ha av støvet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Glenn og Todleif skriver, så er MF og QD knallfint å ha liggende i bilen, både for å fjerne fugleskit den dagen måsen driter på bilen din, men også til å dra over når man stikker på klubbtreff og slikt, og bare vil ha av støvet. :)

Og dette lager ikke swirls? Kan sikkert være greit om bilen er "ren", men er det finstøv/sandkorn o.l på bilen vil jeg tro dette riper? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette lager ikke swirls? Kan sikkert være greit om bilen er "ren", men er det finstøv/sandkorn o.l på bilen vil jeg tro dette riper? Eller tar jeg feil?

Kanskje på svart nissan/saab/mitsu, men på de fleste normalt harde lakker merker jeg ikke noe av det. Måkeskit lager garantert værre merker om den får ligge. Og en tykk mf, god teknikk og en flaske qd eller no rinse er faktisk ganske skånsomt sålenge bilen ikke er innsauset i jord eller grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Steinar83: Hørtes lurt ut å kaste et glass vann på hehe. :) Men kan du begrunne hvorfor fuglebæsj ikke kan ligge på mer enn 1 dag? Her har det gått fint med 2-3 dager uten problemer hvertfall. Eneste forskjellen er at man trenger en liten sprut Surfex HD i tillegg til HT-spylingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det gått fint med 2-3 dager uten problemer hvertfall. Eneste forskjellen er at man trenger en liten sprut Surfex HD i tillegg til HT-spylingen.

Det er isåfall helt tilfeldig. Sjøfugl generelt har etsende bajs, og måken er værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Steinar83: Hørtes lurt ut å kaste et glass vann på hehe. :) Men kan du begrunne hvorfor fuglebæsj ikke kan ligge på mer enn 1 dag? Her har det gått fint med 2-3 dager uten problemer hvertfall. Eneste forskjellen er at man trenger en liten sprut Surfex HD i tillegg til HT-spylingen.

Blandingen av proteiner, blod og Ph verdien til skitten gjør det til en festlig kombo og særs ny miljølakk får merker etter det.. Dess lenger det ligger til vanskligere er det å få vekk og mer skade gjør det.

Edit: Oh Noes! To Slow

Endret av Sigmund S Dy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Riktig riktig. Forskjell på fugler og sånt ja, klart, tenkte ikke på det. Idag hadde jeg mange sånne små fugledritt-flekker på bilen, det var vel småpip da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...