Gå til innhold

Surfex HD og pricbort farlig??


Guest kuttakmina

Recommended Posts

Guest kuttakmina

Hei,

Jeg fikk levert pakken idag fra bilnerden. Bestilte SurfexHD 3 pads og grit guard+ kestrel pro. Når jeg åpnet pakken(veldig forsiktig) så jeg at det var ganske oljete, når jeg så nærmere så var det tydeligvis lekkasje i Surfex og pricbort. Jeg prøvde å tørke det bort, men dette var så si umulig. Jeg var jo irritert og lei meg etter å ha ventet så lenge så skjer dette og tenkte selvfølgelig ikke på at middelet har kommet borti hendene og jeg tok deretter hendene diverse steder bl.a øyet..etter det har jeg begynt å få sikkelig irritert hud og kløe( + hvit hud som stikker) dette la jeg ikke merke før jeg dro til sengs for det begynner å bli verre.. burde jeg kontakte lege? eller er jeg bare paranoid nå?? trenger svar....

Edit: Dette innlegget er ikke ment for å sette bilenerden i dårlig lys. Pakken var GODT pakket fra deres side, noe som også får meg til å forundre hvordan den klarte å lekke.

Endret av kuttakmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Om du får merkbare plager bør du helt klart kontakte lege! Ikke fordi du nødvendigvis har tatt alvorlig skade av dette, men for sikkerhets skyld. Ta også kontakt med Bilnerden i forhold til oversendelse av eller info om hvor du finner HMS datablad på produktene.

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er petroleumsbasert.. Olje er sjelden trivelig på hud.

Surfex er vannbasert, vet ikke i farta hva mer som er der som du kan ha reagert på.

Jeg forsøker å være flink med hansker, har begynt å bruke hansker selv under vask i hvertfall annenhver gang (ikke alltid jeg husker ;) ). Og har kjøpt meg åndedrettsvern, endel av disse støver endel når man prøver å få det fra flaske over på bil utendørs. Har ingen problemer nå, men hvis jeg skal drive på med dette i åresvis tenker jeg bedre føre var

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg si at dette er den ultimate sannhet, og vil få frem at dersom du føler det er nødvendig så skal du kontakte lege.

Videre vil jeg si at jeg ikke tror dette er noe farlig.. Prickbort og surfex er rimelig sterke avfettinger, så irritert og tørr hud er helt normal etter å ha blitt utsatt for disse. Hvit hud som stikke som du nevner her høres bare ut som du har fått veldig tørr hud av avfettingen (Ganske logisk egentlig, avfetting fjerner fett, huden holdes fuktig av oljer/fett)

Som sagt jeg er ikke kvalifisert til å gi noe som helst medisinsk vurdering, og hvis du opplever plager som for deg virker skummle, så ring den lokale legevakta og forklar hva som har skjedd og hvordan du føler deg :) De vil som regel klare å gjøre en rimelig kjapp vurdering av situasjonen :)

Edit : Kan legge til at ved forrige vask/wipedown sølte jeg endel av disse 2 på hendene, som resulterte i at de ble "hvite", og huden ble veldig "Skarp" eller "stikkete" som du karakteriserer det som. Dette ble enkelt løst av en håndvask samt fuktighetskrem ;)

Endret av Glenn92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å være flink med hansker, har begynt å bruke hansker selv under vask i hvertfall annenhver gang (ikke alltid jeg husker ;) ). Og har kjøpt meg åndedrettsvern, endel av disse støver endel når man prøver å få det fra flaske over på bil utendørs. Har ingen problemer nå, men hvis jeg skal drive på med dette i åresvis tenker jeg bedre føre var

x2 ;)

Kjøretøy:

 

[  ] Kawasaki Z800E, 2013, hvit/svart/mattsvart.

[  ] Ford Mondeo Ghia Titanium X stv, 2008, Panther Black...

[X] BMW 320d E46 Sedan 2005, Black Sapphire,Fargekode: 475

[X] BMW 320i E36 Sedan 1997, Cosmos Black, Fargekode: 303
[X] Opel Vectra A 2.0 8v 1994 kvit/grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petroleumsbasert middler er ofte smart å bruke hansker på. Er veldig kjipt vis du får reaksjoner på stoffene så blir det bare verre og verre for hver gang du er borti stoffene desverre.

Er ikke mye kjekt å få utslett som ikke vil bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

kuttakmina: Ta det helt med ro. Tror ikke det er noe farlig nei. Noen typer hud reagerer slikt på avfetting. Vask godt med mild såpe (altså ikke bil såpe) og ha på krem som inneholder Karbamid. Helst mere enn 10%. Pharmacare bl.a som produserer de. Finner helt sikkert på nærmeste apotek.

Hvis ikke det hjelper i morgen eller neste dag så bør du kontakte lege.

Og husk PVU også ved bilpleie..

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest farlig vis du har ofte konakt med samme type stoff.

Veldig mange i offshore bransjen som sliter pga oljebaserte stoffer de er i kontakt med over lengretid som får utslett bare de er borti stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest kuttakmina

http://www.macserien...20Prickbort.pdf

Hms datablad for prickbort

utdrag "Hudkontakt Upprepad kontakt kan ge torr hud eller hudsprickor."

Takk skal du ha!

kuttakmina: Ta det helt med ro. Tror ikke det er noe farlig nei. Noen typer hud reagerer slikt på avfetting. Vask godt med mild såpe (altså ikke bil såpe) og ha på krem som inneholder Karbamid. Helst mere enn 10%. Pharmacare bl.a som produserer de. Finner helt sikkert på nærmeste apotek.

Hvis ikke det hjelper i morgen eller neste dag så bør du kontakte lege.

Og husk PVU også ved bilpleie..

Hehe, merker jeg ble paranoid ja. Hva er PVU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Er en del som reagerer på engangshansker også, så jeg bruker ihvertfall ingen beskyttelse før jeg merker utslett eller at det er vondt å puste inn.Om jeg skal bruke noe når jeg driver med avfetning, blir det vanelige arbeidshansker som ikke gir noe irritasjon og som tåler noen dråper væske før det når huden.Er veldig forskjellig hva folk tåler og ikke da.føles det ubehagelig, så bruk verneutstyr,prøv andre produkter, eller la være :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Surfex HD er sterkt basisk og kan i verste fall gi hudskader ved langvarig/gjentatt kontakt, men kort eksponering type søling er ikke farlig. Produktet er vannbasert og vaskes lett av med vanlig såpevann. Hvis huden blir tørr hjelper det å bruke fuktighetskrem for å gjenopprette fuktighetsnivået huden skal ha.

Prickbort er som det har blitt nevnt petroleumsbasert og består etter hva jeg forstår i stor grad av white spirit eller omtrent tilsvarende, som veldig lett tørker ut huden. Igjen, vask av produktet med såpevann og påfør fuktighetskrem.

Hvis du har fått dette i øynene vil jeg anbefale å skylle godt med rennende vann. Ved varig svie eller irritasjon ville jeg helt klart oppsøkt lege eller legevakt. Ta med dunken med Surfex/Prickbort eller datablad for produktet/-ene og vis til legen og forklar hva som har skjedd.

Mest sannsynlig vil dette gå over av seg selv i løpet av noen timer/dager, men som sagt, hvis det vedvarer er det ikke feil å kontakte helsepersonell.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Makki_

Er en del som reagerer på engangshansker også..

Gjør du det? I så fall kunne jeg tenkt meg å vite hva slags engangshansker det var.. nitril, latex eller vinyl? ;)

jeg bruker ihvertfall ingen beskyttelse før jeg merker utslett eller at det er vondt å puste inn.

Har du hørt om forebygging? :ph34r:

Makki's CarSPA

Koch-Chemie®: Excellence for Experts

Colourlock®: Get the best out of your leather!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg ville heller ikkevært bekymret for hudplager i første omgang, men om det du føler at øynene er vonde så skal du kontakte lege. Øyer er lavtolleranseområde og bør tas ekstra hensyn til. Når det er sagt så føyer jeg meg til de over og tror nok dette går bra. Oftest lukker man jo øyet når man klør der :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Makki: aner ikke jeg :) Skal sjekke på jobb hva slags hansker det er.Bruker de sjeldent.Trenger ikke å ha så mye å si hva de er laget av heller.Blir klamt inni der om hanskene er på en stund.Det alene kan irritere huden.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...