Gå til innhold
Øyvind G

Grundig vårshine av Volvo 240. (oppdat. 2016 s. 4)

Recommended Posts

D.Mikalsen    2 910
D.Mikalsen

For en utrolig flott Volvo 240, muligens den fineste jeg har sett. Og for en solid vårklargjøring :) Cred!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G
Vårklargjøring 2015

IMG_3032-2_1920x1245.jpg

Som mange vet så ble denne bilen hel lakkert i 2013. Likevel så finnes det litt å pynte på i den nye lakken. I denne omgang holder jeg fokus på å få fjernet noen av sporene etter at lakkerer har slipet bort korn i lakken rett etter den ble lakkert. 

Det finnes endel plasser som har felter med spor etter dette. Jeg rekker ikke å få bort alt denne gangen, men har prøvd å ta så mye som mulig samtidig som jeg skulle være litt effektiv. 

Denne lakken er heldigvis veldig lett å jobbe med. Den er hard, men er på ingen måte vanskelig hvis man har tilgang på riktige produkter og utstyr. 

Bilen har stått med trekk hele vinteren og jeg har jo holdt bilen ren regelmessig.

IMG_3001-2_1920x1072.jpg

Derfor valgte jeg å droppe clay før jeg begynte. Det viste seg underveis at behovet var der likevel da det var endel kvae lignende flekker  (tror det kommer fra Bjørk) som var vanskelig å se. Disse løsnet faktisk ikke ved korrigering så det ble ingen skader, men jeg ville fjerne de. Derfor ble bilen klayet litt innimellom korrigeringen. Dette høres veldig rart ut, men det var lettere å se disse prikkene når det lå polish over da det dannet seg et tørt felt rundt prikkene før jeg tørket av produktrester. 

Brukte clayy fra MG som fungerer greit og legger igjen lite rester og merker. Veldig god clay.  Som smøring falt valget på FK #425. Meget god QD med ekstremt god gli. Den er også meget billig og lukter godt. 

Jeg startet første dagen med litt kombotestsing. Jeg kom frem til at etter våtslip fungerte FCP fra 3M på tilhørende grønn pute mest effektivt og som finish brukte jeg gul/gul Rupes på Duetto. Imellom disse stegene gikk jeg også over med blå/blå Rupes. Dette er egentlig litt smør på flesk, men jeg ønsket å gjøre dette for å sikre meg om at jeg fikk fjernet alt etter sliping og korrigering. Der det ikke ble slipet var det såpass lite riper at blå/blå Ripes på Duetto klarte å fjerne dette. Blå/blå Rupes avsluttet såpass bra at jeg kunne gitt meg der, men jeg kjørte over med gul/gul Rupes likevel. 

Kombotesting foregikk på panseret. Jeg tok noen bilder av dette underveis. 

Starter med et bilde av sporene etter våtslip fra lakkerer. Jeg prøvde å fjerne noe av dette i 2013, men lakken er såpass hard at jeg ikke klarte det den gangen, men jeg fikk dempet ripene en god del. 
Det var veldig vanskelig å ta bilde av dette, så bildet er dårlig med rare farger pga vinkel og motlys. 

IMG_3008_1920x1280.jpg

Jeg startet med å pusse over med P2000 på trinn 2 med Duetto. Brukte QD fra MG som smøring. 

IMG_3011_1920x1280.jpg

Etter Wipedown med Eraser tørket panelet raskt og det så slik ut. 

IMG_3012_1920x1280.jpg

Prøvde først med blå/blå Rupes på Duetto, men dette tok ikke nok. 

IMG_3018_1920x1280.jpg

IMG_3019_1920x1280.jpg

Deretter samme kombo på Flex roterende, men jeg kom fortsatt ikke i mål. 

IMG_3020_1920x1280.jpg

IMG_3021_1920x1280.jpg

Jeg beholdt maskinene, men hoppet over på det groveste jeg har. Grønn/grønn 3M. Skal jeg ha noe grovere enn dette så må jeg bytte ut den grønne skumputen med en ullpute. Dette slappe jeg denne gangen. 

IMG_3022_1920x1280.jpg

Dette etterlot ganske mye kjørespor, men jeg fikk fjernet alle sliperipene.

IMG_3023_1920x1280.jpg

Jeg kjørte en runde til med samme kombo og litt FK #425 (QD) på pute og panel for å få litt lenger kjøretid. Kjørte også litt roligere denne gangen og avsluttet faktisk helt perfekt (ikke ofte man kan si dette om 3M FCP).

IMG_3024_1920x1280.jpg

FK #425 ble brukt sammen med grønn/grønn 3M videre i denne jobben og mest sannsynlig på andre jobber også. 

Jeg pusset over og kjørte samme metode et par andre steder på panseret. Der det ikke var behov for sliping kjørte jeg blå/blå Rupes på Duetto. 
Avsluttet som sagt tidligere med gul/gul Rupes på Duetto. 

IMG_3025_1920x1280.jpg

IMG_3027_1920x1280.jpg

IMG_3030_1920x1280.jpg

IMG_3031_1920x1280.jpg

IMG_3032_1920x1280.jpg

IMG_3033_1920x1280.jpg

Før jeg pakket sakene for dagen la jeg et lag med Concorso på panser og framskjermer. Denne ble kjøpt inn på OMS ifjor og dette er første gang jeg tester den. 
Ekstremt god voks å jobbe med. på lik linje som med de andre voksene jeg har fra SV så koser jeg meg når jeg legger og buffer voksen og jeg sitter igjen med en følelse av kvalitet. Jeg har virkelig troen på at dette blir en ny favoritt uten å vite hvor jeg kan plassere den iforhold til Shield og Mirage. 

IMG_3034_1920x1280.jpg

IMG_3036_1920x1280.jpg

Den neste dagen var det taket sin tur. Her finnes det også noen slipemerker og det er litt riper i ytterkant etter at jeg la på trekket selv før vinteren (veldig greit å være 2 når man skal legge trekket over bilen). 
Jeg startet med å rive av takluke pakningen som likevel har begynt å løsne. Dermed slipper jeg å risikere at den blir ødelagt. 

Starter med et par bilder av ripene etter trekket. 

IMG_3038_1920x1280.jpg

IMG_3039_1920x1280.jpg

Disse ripene var ingen utfordring for Duetto med blå/blå Rupes. 

IMG_3041_1920x1280.jpg

IMG_3043_1920x1280.jpg

Her er et av slipemerkene på taket. 

IMG_3044_1920x1280.jpg

Slipet med P2000 på Duetto slik som jeg gjorde på panseret tidligere.

IMG_3046_1920x1280.jpg

IMG_3048_1920x1280.jpg

Deretter ble det korrigert med grønn/grønn 3M på Flex roterende. I noen tilfeller måtte jeg kjøre denne komboen 2 ganger for å få bort alt. 

IMG_3049_1920x1280.jpg

Jeg fortsatte videre på taket med å slipe de feltene jeg fant slipemerker. 

IMG_3050_1920x1280.jpg

Jeg jobbet fortløpende med å slipe med P2000 og korrigerte med grønn/grønn 3M mens kamera ble liggende.

Underveis ble puten vasket med GG PRS og rent vann i en GG bøtte. Puten ble tørket ved å kjøre den på full fart på roterende i bøtten. 

IMG_3052_1920x1280.jpg

IMG_3053_1920x1280.jpg

Etter grønn/grønn 3M kjørte jeg blå/blå Rupes på Duetto. Her er resultatet. 

IMG_3054_1920x1280.jpg

IMG_3055_1920x1280.jpg

IMG_3056_1920x1280.jpg

IMG_3057_1920x1280.jpg

Jeg fortsatte bakover på taket der jeg ikke hadde slipet med blå/blå Rupes. 

IMG_3059_1920x1280.jpg

For så å avslutte med gul/gul på Duetto.

IMG_3061_1920x1280.jpg

IMG_3063_1920x1280.jpg

IMG_3064_1920x1280.jpg

IMG_3065_1920x1280.jpg

IMG_3067_1920x1280.jpg

IMG_3069_1920x1280.jpg

På venstre side av taket så jeg heller ikke noen pussemerker så her kjørte jeg blå/blå etterfulgt av gul/gul på Duetto. 

Etter dette la jeg Concorso på taket og pakket sakene for dagen. 

IMG_3071_1920x1280.jpg

Siste dagen før treff tok jeg bakluke og la voks på resten av bilen. Sidene av bilen ble mao. kun vokset uten korrigering pga. tid og fordi det ikke er pusse riper på sidene av bilen. 

Bagasjelokket hadde litt riper. Noe av det er fra tidligere maskinpolering. Vet ikke om det er fra lakkerer eller fra meg de jeg har hvert her en gang tidligere. Ble lite bilder mot slutten her og mer jobbing slik at jeg skulle rekke å få bilen ferdig til Kongsbergtreffet 2015 som er til Søndag. 

Her kommer det 3 bilder for å illustrere hvordan luken så ut. 

IMG_3080_1920x1280.jpg

IMG_3081_1920x1280.jpg

IMG_3082_1920x1280.jpg

Og 2 bilder etter korrigering med blå/blå + gul/gul Rupes. Enkelte steder ble tatt med roterende og spotpad. Her brukte jeg produkter og puter fra Scholl. 

IMG_3085_1920x1280.jpg

IMG_3087_1920x1280.jpg

Concorso ble lagt på resten av bilen. Etter dette ble takluke pakning limet på og bilen ble vasket slik at jeg fikk bort støv og produktrester fra poleringen. 

Rakk ikke å ta noen helhets bilder av bilen, men kommer til å legge det til her i senere tid.
Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 21

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Liker veldig godt 240'n din. Flott klargjøring til treff! :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Utrolig flott i lakken den bilen!

Jeg synes det ser ut som det er svært lite stuktur på lakken ("appelsinlakk") i forhold til hva jeg vanligvis ser på nye biler i dag. Kan dette stemme, eller tar jeg feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Liker veldig godt 240'n din. Flott klargjøring til treff! :thumbup:

Takk Øyvind. :)

Utrolig flott i lakken den bilen!

Jeg synes det ser ut som det er svært lite stuktur på lakken ("appelsinlakk") i forhold til hva jeg vanligvis ser på nye biler i dag. Kan dette stemme, eller tar jeg feil?

Takk Marius. Bilen ble lakkert våren 2013 så den er ganske bra i lakken. Når det gjelder struktur så finnes det på mange steder på bilen, men det er ikke så mye faktisk. 

Det kan se ut som at det er lettere å lakkere liggende paneler kontra vertikale da det er mest struktur på sidene. 

Lakkerer sa at det var vanskelig å lakkere uten struktur. Skal man ha lakk uten sruktur så må den slipes ned i ettertid. Jeg har tenkt tanken, men det er ekstremt mye jobb. Vi får se hva tiden viser. 

Ser du f.eks på dette bildet så ser du at det er litt struktur der, men det er ikke så mye. 

IMG_3057_1920x1280.jpg

Iforhold til dagens biler så er det ikke så mye struktur nei. Det er litt forskjell fra bil til bil, men mange av millionbilene har også struktur. Det er rart at det ikke er mer fokus på dette på nyere biler da dette sikkert kunne hvert gjort i produksjon med de rette maskinene. 

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Fantastisk glød i lakken etter du har jobbet med den. Det ser nesten ut som den er dyppet i vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
FFracing    0
FFracing

Artig med gammel Volvo, har selv en Amazon som fikk Concorso i dag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Ja, det ser til at det er merkbart mindre struktur enn på mine biler ihvertfall. Jeg synes lakken ser veldig mye bedre ut med den glatte overflaten du har. "Speilbildet" blir mye klarere.

Jeg har også lest at mange fabrikker legger struktur på klarlakken med vilje, blandt annet for å skjule defekter og "fisheyes" i fargelakken. Hvis du våtsliper en vanlig japansk bil med originallakk, for å fjerne strukturen i klarlakk, vil du visstnok kunne bli veldig skuffet over det du får frem. Jeg har lest dette på engelsk forum, så jeg har det fra en veldig usikker kilde. Jeg vet heller ikke hva ett "fisheye" i lakken er, men det var ordet som ble brukt ;)

Uansett, veldig flott farge og glans bilen har :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Rått og blankt det der, samt i så riktig farge som finnes ;)

Mht kvae, så er faktisk 3M sin Citrus spray noe som funker, dog er det avhengig av at du ser flekker/merker etter de. Annet tips er å ikke parkere under noen busker/trær, de slipper selve etc (eller kongler) ;):D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Ja, det ser til at det er merkbart mindre struktur enn på mine biler ihvertfall. Jeg synes lakken ser veldig mye bedre ut med den glatte overflaten du har. "Speilbildet" blir mye klarere.

Jeg har også lest at mange fabrikker legger struktur på klarlakken med vilje, blandt annet for å skjule defekter og "fisheyes" i fargelakken. Hvis du våtsliper en vanlig japansk bil med originallakk, for å fjerne strukturen i klarlakk, vil du visstnok kunne bli veldig skuffet over det du får frem. Jeg har lest dette på engelsk forum, så jeg har det fra en veldig usikker kilde. Jeg vet heller ikke hva ett "fisheye" i lakken er, men det var ordet som ble brukt ;)

Uansett, veldig flott farge og glans bilen har :)

Fisheyes er dårlig rengjøring før lakkering som gjør at du får "silikonsøkk" i lakken :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sekse    86
Sekse

Wow, enda mer strøkent en sist gang jeg så den.

Er nesten for pen i lakken, tross alt 240 det er snakk om :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tonytic    48
Tonytic

helt rått Øyvind, kan ikke si noe annet :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Bilpleie i særklasse dette her. Du står på. 240'n ble blank og flott, selv om den var blank før du begynte også.  :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Takk for positive kommentarer. Setter pris på det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Jeg var så heldig idag at jeg fikk 2 pokaler på Kongsbergtreffet i år. En for beste lakk og 2. plass i 200 serien.

Tok et par bilder av bilen på treffet. 

IMG_3096_1920x1280.jpg

IMG_3098_1920x1280.jpg

Og her er det noen av pokalene. 

IMG_3138_1920x1280.jpg

IMG_3140_1920x1280.jpg

IMG_3141_1920x1279.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Conkey    681
Conkey

At du fikk beste lakk overrasker ikke selv uten å ha sett noen av de andre. Helt rått!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

Grattis Øyvind, det var moro  :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cheffen    237
cheffen

Regner med du også gjorde som han karen helt til venstre på øverste bildet fra treffet - satt mye på panseret? ;) Venter på gruppebilde av pokalvinnerne sittende på 240'n din!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

At du fikk beste lakk overrasker ikke selv uten å ha sett noen av de andre. Helt rått!

Takk. Innen eldre Volvo som PV, P1800, Amazon osv så finnes det absolutt verdige konkurrenter så det er litt morro å vinne den. Det er også mange ganger det blir stemt på "effektlakk" som f.eks kameleon lakk som skifter farge fremfor å stemme iforhold til lakktilstand.

Grattis Øyvind, det var moro  :thumbs:

Takk Truls. :)

Regner med du også gjorde som han karen helt til venstre på øverste bildet fra treffet - satt mye på panseret? ;) Venter på gruppebilde av pokalvinnerne sittende på 240'n din!

Hehe, nei. Jeg har ingen planer om å sitte på bilen. :P

På disse treffene finnes det alt mulig rart. Alt i alt er det mye bra, men det er også alltid noen som har biler som er i meget dårlig stand som vil stille ut bilen. Helt greit for meg bare de ikke sitter på bilen min. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig