Øyvind G 2 128 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 (endret) Vårklargjøring 20121990 Volvo 240 Bilen har blitt litt matt igjen, så da er det på tide med en skikkelig vår shine Den er relativt blank, men på noen steder er det endel død lakk som har kommet tilbake. Der det er verst er bakre hjulbuer. Må samtidig ta det litt pent der da jeg vet at det begynner å bli tynn lakk der. Spesielt på høyere side.Vask: Prickbort IronX ONR 2stk GG bøtter Grønn chenille mitt CG miracle dryer Bilen er ganske ren pga den ble vasket før vinteren og har stått med trekk. Tenkte det var greit å gå over alikavel. Først fikk bilen prickbort på nedre paneler. Hadde kun 1 asfalt prikk. Etter PB fikk den IronX. Her kunne jeg heller ikke se noe serlig. blir nok ikke så mye metall partikler når bilen ikke går i vinterhalvåret. Felger fikk SG Hjul og avspyling. Så ble det en ONR vask av hele bilen. Tok ingen bilder underveis da det egentlig var en ganske vanlig vask av en ren bil. Bakskjermene er det som ser verst ut på bilen nå. Tok et par inspeksjonsbilder med blits.Korrigering: Flex 3403 VRG Scholl og 3M bakplate 3M Fast Cut Plus 3M Extra Fine Compound Mirka ull pad Blårens og destilert vann Pad washer, Surfex 1:5 Blå maskerings tape Div. MF ONR QD Siden bakskjermene var styggest så begynte jeg på bakenden av bilen. Startet med høyere baksjerm, fortsatte på bakluke og jobbet meg over på den andre siden. Under lista brukte jeg FCP på ullpad etterfulgt av ECF på gul skum pad. Over lista brukte jeg kun EFC på gul pad. Først noen inspeksjonsbilder av høyere baksjerm. På denne siden har selve hjulben holdt seg ganske fin. Denne ble jobbet med litt skikkelig forrige gang. Som dere ser på bildet under, så er lakke så tynn på kanten nå at man faktisk kan se igjennom lakken. Tok det litt pent her denne gangen, så jeg slepper å få grå stripe på hjulbuen. Etter en liten runde på bakenden av skjermen så ull paden slik ut. Fortsatte litt til før jeg tok turen til pad washer'en. Første gang jeg prøver pad washeren min, så jeg tok også noen bilder av den for å vise hvordan den fungerer. Før pad washer. Etter. Den fungerer ganske bra. Glemte dekselet som skal være på toppen og forhindre søl hjemme, så litt grisete ble det jo. Etter endel kjøring med ull og FCP på baksjermen ser det slik ut. Den riktige rød fargen begynner å komme frem Så det var litt dårlig inntil listene, så jeg fant frem grønn spot pad, så jeg kom ordentlig til. Så var det på tide å finne frem EFC og gul pad. Noen inspeksjons bilder før EFC. Litt spor her etter FCP og ull. EFC ordner fint opp i dette. Over lista så det bedre ut, så her brukte jeg kun EFC og gul pad. Samme med bakluke. Dette bildet er før korrigering. Litt matt er det jo. Ser ut som at den gule paden også trenger en runde i pad washer en gang iblandt. Det var bedre. Bilder av luke etter EFC. Så var det venstre baksjerm. Dette er vel den delen på bilen som er styggest. Har nok ikke jobbet godt nok med denne forrige gang. Her har jeg kun hvert på selve hjulbuen med FCP og ull. Etter litt jobbing ser den sånn ut. Før jeg pakket sakene for dagen fikk jeg kjørt ferdig begge dørene også. Ganske mye død lakk i pad washer'en nå. Resten av sidene var det ikke så mye død lakk, så her brukte jeg kun EFC på gul 3M pad. For å jobbe litt mere efektivt tok jeg ingen bilder underveis, men det ble noen før og etter bilder. Inspeksjon. Litt rosa lakk er det jo. Etter EFC.Finish: Flex 3403 VRG 3M Ultrafina SE 3M bakplate Div MF Nå som hele bilen (bortsett fra tak) har blitt polert med EFC og deler av bilen har blitt korrigert med FCP + ull er det på tide å kjøre finnishsteget. Det som blir brukt her er 3M UFSE og tilhørende blå pad. Takte valgte jeg å kjøre kun dette steget på i og med at det ser ganske så bra ut. Jobbet veldig med taket forrige gang og her har jeg jo igjen for det Tok bilder etterhvert som deler av bilen ble ferdig. Tok også av tape etterhvert som jeg jobbet meg vidre. Fikk tatt høyere side, bakluke og tak med UFSE idag. Her tok jeg heller ikke noen bilder underveis. Prøver å jobbe litt efektivt nå, så da ble det rett og slett glemt. Her er det noe random bilder etter at maskinen er pakket ned og tapen er revet av.LSP: SV Mirage Svart VP aplikator Gul MF fra SV Da er det endelig tida for LSP. Denne gangen gikk jeg for SV Mirage. Ble påført med svart VP aplikator og buffet med en gul MF klut som jeg fikk av SV på OSM. Veldig god og myk klut. Voks er påført og venter på å haze. Kjørte bilen ut, så jeg kunne få vasket hjulbuer og felger/hjul. Før jeg satte igang med det tok jeg noen bilder av bilen i sol lyset. Refleksjons bilder (disse bildene ble desverre litt uklare).Hjul og hjulbuer: Prickbort IronX Bilberry 1:5 Surfex 1:5 Div børster Div MF SV Autobhan SV Pneu CG Bare bones Gule aplikatorer Hvit VP aplikator Meg's NXT All Metal Polysh Her ble det endel mer jobb enn jeg hadde sett for meg. Ble heller ikke så bra som jeg hadde håpet, men det kan gjøres bedre i senere tid. Problemet er at plasten i hjulbuene er fulle av tectyl som sitter godt, så det er mye jobb som skal til før det blir "som nytt" her. Så fort bilen var bukket opp og hjulet var av tok jeg noen inspeksjonsbilder av fremmre høyere hjulbue. Prickbort og Surfex 1:5 ble sprayet på. Etter litt virketid gikke jeg over med kost og spylte av møkk og avfetting. Synes ikke dette ble rent nok, så jeg sprayet hjulhuset PB og surfex igjen og fortsatte heller med felgen. Siden felgene ikke er så gammle og har blitt vasket regelmessig, så er den ikke ekstremt møkkete, men litt er det jo. Asfalt prikkene som var på innsiden satt vannvittig godt. Skulle nesten tro noen har kødda med PB flaska mi. Rustvann som antagelig vis kommer fra våt bremse skive etter vask før lagring. Med disse hjulene har jeg hele tiden hatt problemer med risting. Tror jeg fant problemet nå. La merke til at det var merker langs den yttre kanten der loddet sitter, og etter en nermere titt ser jeg at loddet har flyttet seg 180 grader. kan se merke på bærebrua også, så loddet har nok subbet inntil der ved først prøvetur (før jeg monterte 3mm spacer) Fant fram en hammer og en flattrekker og flyttet loddet dit det hører hjeme. Samtidig som jeg holdt på med loddet, så ble PB påført, børstet og spylet 2-3 ganger. Fikk ikke vekk all asvalt, men ble betydelig mye bedre Så er det tid for Bilberry 1:5. Samtidig som dette får virke litt spyler hjulhuset igjen. Bilberry børstet og spylt av. Dette tok en del, men det er fortsatt noe igjen som IronX kan kose seg med. Sprayer på dette fantastiske ille luktene produktet på begge sider av felgen. Etter noen minutter ser det sånn ut. Samtidig som jeg gir IX enda litt mer virketid tar jeg av hjulet på andre siden og vasker rakst over med PB, Surfex 1:5 og børste. Pga dette tar tid og sola begynner å gå ned, bestemmer jeg meg for å kun gjøre ferdig felgen på andre siden, så jeg kan få bilen inn å forstette inne. Setter på venstre hjulet uten å vaske det og forstetter på høyere felgen. Her er IX spylt av. Morro å se hvor bra dette produktet virker. Dekk ble skrubbet med Surfex 1:5 Etter dette ble bilen sluppet ned på bakken igjen og kjørt inn. Inne tok jeg av høyere hjulet, så jeg får lagt noe LSP på det. Prøvde å få vekk resten av asfaltprikkene med Meg's clay, men det satt for godt. Ytter kant av felg ple polert får hånd med Meg's NXT All Metal Polysh (grønn krukke med lilla lokk) på hvit VP aplikator.SV Autobahn ble lagt på hele felgen og på hjulmuttere. Dekksider fikk SV Pneu matt. Siden jeg ikke ble fornøyd med hjulbuene demonterte jeg innerskjermen på høyere side (noe jeg egentlig ikke burde gjort). Den satt godt i Tectyl noe som gjorde at jeg fikke en liten sprekk i ytterkant. Prøvde å lime denne sprekken med noe 2K 3M lim som vi hadde liggende. Synes ikke dette fungerte noe bra, så jeg får være på utkikk etter en ny innerskjerm her. Fikk heller ikke innerskjermen noe serlig renere, så dette blir nok ikke gjort på andre siden. Skvettlapp og innerskjerm etter vask. Etter CG Bare Bones er påført. Montert på bilen igjen. Fortsatte på venstre fram felg. Samme fremgangs måte her, men jeg brukte litt mindre tid inne i selve hjulhuset. Utgangspunktet ser slik ut. Det brue er nok rustvann fra bremsene etter vask før vinterlagring. Mye asfalt som har festet seg her. PB er påført. Dekket blir vasket med Surfex. Etter børsting og avspyling var det Bilberry sin tur. Dekksider fikk også en liten skrubb med Bilberry. Avspylt og tørket raskt over og klare for IronX. IronX etter noen min. Ble en liten dam med IX blod på gulvet. Etter avspyling. Montert på bil. Har også bilder av bakhjul, men det blir veldig mye bilder av det samme da det fåregår på stort sett samme måte. Bakre hjulbuer har ikke plastinneskjermer, så her ble det bare vasket kjapt over med Surfex, Skvettlapper ble demontert, så jeg fikk vasket vekk sand og grus som satt bak de. Skvett lapper og all nedre plast på bilen ble behandlet med Bare Bones (dvs plast under fanger bak, skvettlapper og nedre lister på dører) Tok noen raske bilder før jeg dro hjem. Skikkelige etterbilder kommer når det er bedre vær og bilen er ibruk. Til sammen gikk det ca 25 timer på denne jobben. Vårklargjøring 2014 finner du på neste side. Vårklargjøring 2015 finner du på side 3. Vårklargjøring 2015 finner du på side 4. Endret 27 Mai, 2016 av Øyvind G 44 Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Norges blankeste og best behandlede 240! Kanon bra jobb, fortjener cred!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandera 168 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Må jo være Norges fineste 240 ja. Håper du fikser noen beading- og sheeting-bilder! Siter Asbjørnsen Automobilvaskeri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Flott writeup med bra bilder! Resultatet ble nydelig Blir det lakkering neste gang, i å med du nesten har gått ned til grunninga noen/et sted? 1+ cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Deilig å se på den bilen der. Spesiellt nypolert Er synd med den gamle SS lakken som er nesten håpløs å få til å holde seg pen mer enn noen måneder. Nice job Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 11 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Takk for positive komentarer. Trivelig at dere liker den gammle Volvo'en min og jobben Beading/sheeting bilder kommer. Samme gjelder ute bilder i fint vær Blir nok lakkering etterhvert ja. Det er noe her og der overalt, men får begynne med det som er verst. Er litt jobb med rød SS lakk ja. Holder ikke evig, men synes den har beholdt fargen greit i sommer etter den første maskin poleringa. Kun i slutten som det begynte å blir dårligere på div områder. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Disse er utrolig lekre når de er nyshina, så ut som den var veldig klar for sommeren Original motor i denne eller har du "oppgradert" til FT/FK? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 11 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Takk for det. FK i denne Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 11 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 11 April, 2012 Flott 240 ble enda flottere Grundig jobb og grundig writeup +cred Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn L 51 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 (endret) Flott arbeid med et herlig stykke bil Ser for meg at du ender opp med lakkering til slutt ja , virker som et aldri så lite slit med ss-lakk btw : Det var noen fordømt lekre felger som sto på den ! O.O edit : Cred selvfølgelig sendt Endret 12 April, 2012 av Glenn92 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Veldig grundig vårshine på nais Volvo Cred! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 12 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Nydelig vårklargjøring på en bevaringsverdig klassiker. Helt klart credverdig! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 12 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Takk til alle sammen Glenn92 Har faktisk bestillt nye hjul, så disse skal skiftes ut så for jeg får de andre. (Lenso B9 kopi av BBS LM) Bytter de ut pga det er morro med litt forandring og jeg tror de andre blir mere riktig til denne bilen. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 12 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 12 April, 2012 Veldig grundig og bra S&S på eksteriør dette Øyvind! Soleklar cred, deilig og blankt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kkromcke 17 Skrevet 15 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2012 (endret) Flott som altid Øyvind, Cred gitt Endret 15 April, 2012 av kkromcke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius! 28 Skrevet 15 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 15 April, 2012 Utrolig flott bil og resultat :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 14 September, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 14 September, 2012 (endret) Nå etter en sesong, så begynner den å bli matt ved bakre hjulbuer igjen. Pga dette, tynn lakk på div steder og for å bli kvitt alt småtteri som steinsprut og småbulker, så blir nok denne lakkert til våren. Ser at bilen har holdt seg rellativt ripefri etter at jeg fant DCN, så da er det morro å byne med blanke ark og ny lakk Siden jeg har fått nye hjul denne sommeren, så legger jeg ved noen nyere bilder (selv om de fleste her sikkert har sett det). Ny innkjøpt felg ferdig vokset Spacerene må selvsagt også vokses Dekk ble lagt på felg, Spacere og hjul ble montert. Helhets bilder av felg på bil. Endret 5 November, 2012 av Øyvind G 4 Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre 209 Skrevet 14 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 September, 2012 Særdeles pen 240 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
re-styling 27 Skrevet 14 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 September, 2012 Kanon bra jobb og fin bil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knubis 81 Skrevet 14 September, 2012 Rapporter Share Skrevet 14 September, 2012 Flott shine av en av norges fineste 240er.! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.