Gå til innhold

Kjøpe DA-maskin/pads/produkter? (bilder holos s.4)


DanielMK

Recommended Posts

Hei. :)

Eg er rimelig fersk på bilpleie, og har jobbet for hand med div. produkter frå Meguiars og voks frå Dodo Juice. Eg er veldig kry og stolt når bilen skinner så fint etterpå, men skuffelsen er stor når sola kommer..... Det er synlige hologrammer og swirls, som aldri heilt forsvinner. Og bilen blir aldri 'så blank som eg vil ha den'.

Bilen det gjelder er ein 2007 Ford Focus ST, Black Phanter metallic lakk.

Så eg vurderer å ta steget videre å kjøpe meg ei DA-maskin, pads og produkter. Og her kjem spørsmålet: Kva maskin, kva pads og kva midler?

Har sett på denne maskina: http://www.scandicsh...&product_id=136 Er den OK til ein nybegynner?

Må også ha pads og evt polish/slipe-produkter? (men har litt tru på at Ultimate Compound vil virke veldig bra med DA-maskin?)

Eg har god avfetting (prickbort), såpe og voks fra dodojuice, Meguiars Ultimate Compound. Microfiberkluter har eg også massevis av.

Tusen takk for svar, til dere som gidder å hjelpe enda ein nybegynner :)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • DanielMK

    41

  • Essiek

    12

  • trudi

    8

  • Knutis

    7

Mest aktive i dette emnet

Christoffer H

Kjør på med den maskinen, kan gå god for den! :)

Også slenger du på orange og grønn Uber pads, disse vil funke bra til DA maskinen og til Ultimate Compound :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme ang maskinen, kjempemaskin til en nybegynner.

Kjøp også 2 av hver pad, og bytt jevnlig. Bruk en Boston-skobørste eller tilsvarende for å rense padden for polishrester når du bytter.

At du bytter pad øker levetiden på de, og pads er ikke det du blakker deg på uansett.

Über syns jeg er greie, men liker ikke at de er så myke i skumgummien. Mer behagelige å bruke på roterende enn på DA syns jeg.

Derimot liker jeg Chemical Guys MPT veldig godt og bruker disse selv:

Gul cutting - http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_83&product_id=215

Hvit polish - http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_83&product_id=217

Blå finish - http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_83&product_id=216

Slik jeg har skjønt det på andre har den bilen din veldig myk lakk, og det er godt mulig du ikke vil få bruke for den gule padden på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk for raske svar! :) Da kjøper eg den maskina, og prøver meg med gul/hvit/blå CG MPT putene.

Men så kommer det opp et nytt spørsmål: Kva midler bør/må eg kjøpe? Det finnes jo et hav der ute. F.eks kva trenger eg til gul-rubbe puta? Til hvit polish puta? Blå finish puta?

Eg har kun avfetting, såpe, Ultimate compound og nyinnkjøpt dodo juice purple haze voks. Så trenger vel "alt i mellom"? (eg har noe gammelt Meguiars lakkrens og polish liggende, men de er 2-3 år gamle og det står de er best brukt for hand) Eller mener dere at eg kan bruke Ultimate Compound, og kjøre f.eks ein runde med Hvit Polish puta, og ein runde med Finish, og deretter legge på voks?

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UC kan du kjøre på forskjellige pads ja. Bli hekta på UC og DA, og så shåpper du roterende, bakplater, mer polish-midler, QD'er, vokser, spesial-produkter etc etc om litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil eg få "polish glansen" av Ultimate Compound da? Tenkte å kjøre UC, så polish, og så voks. Evt lakkrens/clay først, men lakken er såpass smooth, da eg kjøpte bilen av forhandler som hadde "BONET DEN VELDIG BRA" - jada, lakken er ren, men glans er det ikkje, og haugevis av hologrammer klarte de å få til også!

edit; Slik ser heile min bil ut i sollys (det er et bilde eg fant på google, ikke min bil): P7271102.jpg

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UC på fin pute avslutter ganske ålreit. Med tanke på hvor allsidig det produktet er så er det faktisk ganske bra. Og inntil du en eller annen gang kjører 10-15 timer med såkalt "juvellering" så vil du bli meget godt fornøyd (det er de siste 10-15% man kan hente ut som tar lang tid). Det er forarbeidet / poleringen som (i min egen ydmyke oppfatning) står for 90-95% av sluttresultatet - ikke hvilken voks / sealer man har på til slutt. Og når du blir kvitt hologrammene så tør du parkere i sola etterpå også uten å gremmes :)

Vask - clay - UC på medium pute - UC på fin pute - voks. Da blir du happy. Og sliten etter 10-15 timers jobbing :) Hvis det er minimalt med swirls og riper så prøv først med UC på fin pute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har BP-lakk. Den er nok varmesensitiv som bare det, men grei å korrigere. Så du kommer nok i mål med UC på relativt fin pute. Vent med å dra av polish-rester fra panelet til etter at du har tatt det neste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det skal eg prøve. :) Ja, varmesensetiv - prøvde å behandle bilen sist sommer, og da var lakken varmet opp av sola som akkurat var gått ned, så tenkte eg skulle prøve. Var svært vanskelig å få av og resultatet blei dårlig.. Så du har nok rett der.

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i Krauss 500w maskina brukt av ein på forumet her. Men et siste spørsmål (iallefall for denne gang :P) : Kva slags puter kan eg kjøpe til denne maskina? Det står jo 140/145/150/160mm osv på de ulike putene? På den ene står det 160cm også :P ? (eg har aldri hatt poleringsmaskin, derfor dumt spørsmål :) )

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme maskin i Pro utgave, regner med det er samme bakplate. Bruker Scholl 145 mm og Uber 150 mm pads og det fungerer ihvertfall veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) det er 125mm bakplate på Krauss 500w. Men kva betyr egentlig det? Eg skjønner jo det er størrelsen på plata, men kva innvirkning vil det ha på valg av mm-størrelse på pads? Kan eg f.eks bruke 160mm pads som Knutis linka til over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mye større paden kan være i forhold til bakplata, men 160 mm går nok veldig greit på denne maskinen. Har lyst å prøve CG padene selv etter å ha lest Knutis sin anbefaling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har et nytt spørsmål, nå som eg straks har DA-maskin i hendene.

Eg har ikkje garasje. Eg må derfor sette av ein lørdag/søndag til polering, når det er overskyet men ikkje regn. Slike dager er det mye av her eg bur, så det er ikkje problemet.

...problemet er at det ikkje vil vere nok lys til å se resultater. Korleis skal eg klare å se om poleringa blir bra/finne ut at eg må bytte til mykere/hardere pads, osv, under jobbinga?

Slik eg har gjort det før (jobbet for hand), så har eg kjørt på så nøyaktig eg klarer, og så satse på at resultatet blir bra når sola dukker opp :fun: .. Holos/swirls er ikkje synlige når det er overskyet. Da ser egentlig bilen blank og pen ut.

(kan det fungere med ei kraftig LED-lommelykt? Eg har ein Led-lenser, dyr sak som lyser ekstremt kraftig?)

Endret av DanielMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker, men tungvint. Det beste er å kjøpe stativ med to stk 500w arbeidssoler og koble de til via skjøteledning. Da har du fint arbeidslys som du flytter med deg fra panel til panel.

De vil dog ikke vise holos, da må du nesten bruke Led-lenser ja, og "kopiere" solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, eg får opp til fattern å stjele noen lamper av han og så prøve meg fram. :)

Må si at dette forumet er fantastisk. Aldri opplevd så god velvilje til å svare, både bra og raskt ! Kjempenyttig for meg som nybegynner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chemical Guys MPT putene var ikkje på lager, og er litt utolmodig så eg trur eg går for Uber padsene (som eg ser for mye skryt) - MEN, er jo grønn, blå, orange og gul. Eg trenger vel ikkje alle?

Holder det med f.eks grønn og blå? Eller bør eg gå for orange og blå? (orange er "medium polish", grønn er "polish" og blå er "finish/glaze polish, gul er rubbing, som eg ikkje trur eg trenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...