• 0
trondw

små riper i klarlakk etter avtørking

Spørsmål

Har polert en del tidligere men har alltid hatt samme problem med produktet.

Blir alltid små riper etter jeg tørker av rubbing med microfiber klut og de kommer bedre fram etter hologramfjerner/polish.

Bruker 3M sine polishprodukter/serie inkludert microfiber klut (Perfect it). Har våtslipt med 800 papir å 3000 etter det pga lakkdefekter.

Jeg bruker en "vinkelsliper/poleringsmaskin med justerbar fart som jeg satte en pad på. Har å fulgt anvisningene til 3M. Blir blankt og fin men får de små ripene i klarlakken når jeg tørker det av og de kommer ekstra godt fram i (sol)lys.. Har ikke problemer med slipe riper, de er borte.

Har desverre ingen bilder av dette heller, klarte ikke fokusere det fram med mobilkamera..

Hva gjør jeg galt? Microfiber kluten som er dårlig? Er det bedre å tørke av rubbingen med vann å en svamp? Poleringsmaskinen? Trenger tips&råd..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

• 0

Kva slags lakk og bil er det snakk om. Er nok nokre lakktyper som ikkje alltid er so medgjørlige.

Du bruker vel 3m sine pads og da?

Har du prøvd å vente med å tørke av polishen til lakken har kjølt seg ned?

Eg har aldri våtslipt, men spranget imellom 800 og 3000 høyres mykje ut! Kan det være at det er slipespor du ikkje har klart å ta vekk du ser?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Er en Honda som har blitt omlakkert.

Fikk noe støv å div defekter etter lakkering. Brukt ripebestandig lakk som "reparerer" småriper når sollys/UV lys skinner på bilen(8450 klarlakk fra spies hecker), den hadde lenger herdetid enn vanlig klarlakk. Polerte bakfanger, der gikk det veldig bra, men prøvde meg på siden i dag, å da dette problemet kom.

Bruker 3M pads også ja. Grov til rubbing og vaffelpad til holo fjerning.. har ikke prøvd å vente til lakken har kjølt seg ned. Skal prøve det!

Som sagt ingen sliperiper eller "kjørebaner".. Brukte 800 på små sig og 3000 etter det. 2000 der det var støv.

Det ser veldig bra ut helt til jeg tørker det av å får de småe ripene..

Har feks ikke rubbet hele bakskjermen, bare der defektene var. Og tatt holo fjerning over hele. Men er også blitt småriper der det ikke er rubbet. Hadde plan om og avslutte med en sealer eller lignende men gjør ikke dette før jeg får bort disse ripene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan godt gjøres at "feilen" er så enkel som kluten du buffer av med. Jeg har erfart at MANGE riper...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Omlakkert, og/eller i tillegg japansk øker sjansen for at lakken er varmesensitiv. Vent som sagt over til lakken er helt avkjølt før avbuffing av polishrester.

Hvis du venter til det er avkjølt, buffer forsiktig, og likevel får mikroriper, er det sannsynligvis på grunn av rester av grovpolish som har havnet i mikrofiberkluten.

Sørg for å fjerne maskering etter grovpolish, tørk vekk alle rester der maskeringstapen har vært. Masker med ny tape, bytt til ren klut og start finpoleringen.

Det kan også være en fordel å vaske bilen grundig for grovpolishrester, før finpolering. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei! Takk for tilbakemeldinger :) Gjorde som du sa Øyvind og det funket bra!(Etter at jeg byttet fra 3M sine polishprodukter til Wurth sitt! Funket MYE bedre!!)

Men har nå fått nytt problem. Har begynt å polere på panseret, har tatt noe støv der med våtsliping. Brukte 2000 først, Også over med 2500 på rondell. Angrer..Får kraftige kjøremerker etter rondell(har brukt pad)! Får de ikke rubba bort.. Noen som har peiling på hvorfor det blir så grovt? Er vannpusse papir.. Men ikke nær så fin overflate som man får med 3000.. Skal prøve å slipe over igjen med 2000 å rubbe forsiktig...

Endret av trondw
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har du slipt med maskin kan det godt være "pigtails" du ser i lakken, som igjen kan skyldes mye forskjellig. Bilder gjør alltid slike saker litt enklere å svare på, for ofte kan feilen ligge helt andre plasser enn trådstarter trodde i utgangspunktet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Skjønner, har ikke mulighet til å få ut bilde :/ Men det er det samme som når du sliper en bil før lakk, så er det slipt for grovt så synes sirklene etter pussepapir/rondellen gjennom farge å klarlakk. Småe sirkler..

Men det ordnet seg! Våtslipte med 2000 på en trekloss og 3000 på rondell etter det. Ble strøkent nå! Har ikke peiling på hvorfor det ble slik, sikkert ikke noe bra pussepapir. Det var fra Wurth og het "Arizona Perfect 2500"

Takk for tips folks!! Skal få ut bilde/tråd senere :)

800->2000-3000->Rubb som f.. for våtsliping viss noen lurer.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hørtes ut som såkalte "pigtails", ripene ser nesten ut som grisehaler og skyldes som regel at man bruker for lite vann slik at "avslipt" lakk klumper seg mellom maskinen og lakken å lager riper, evt. har du fått noe støv/sand mellom der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Aha :) Sikkert for lite vann da :/ Ordnet seg værtfall etter jeg slipte over på nytt med 3000 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kan å meddele at jeg har brukt ripefast klarlakk som kan være vanskeligere å polere enn andre klarlakk om jeg ikke tar feil siden denne er mye mykere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive