Gå til innhold

Newbie tabbe(?)


gossi

Recommended Posts

Hei! Jeg er en skikkelig nybegynner på dette, og begynner i det små. Noen her er på en høyde jeg aldri kommer til å nærme meg. Tror jeg da. Kan hende man blir bitt av basillen. :)

Kjøpte meg en brukt Alfa 166, 1999 modell som ikke har hatt et godt hjem tidligere. Så idag vasket, clayet, lakkrenset og polerte jeg den. For hånd. Resultatet ble jo ihvertfall en klar forbedring.

Men; Panseret har ekstremt mye steinsprut. Så mye at det antagelig er like greit å lakke det på nytt. Men mens jeg vurderer om bilen er verdt det utlegget så lurer jeg på følgende:

Poleringen, eller lakkrensen har satt seg igjen i gropene. Slik at alle groper nå er hvite. Dette gjør at panseret faktisk ser verre ut enn tidligere, selv om det er rent og polert.

Hvordan kan jeg fjerne det? Finnes det noen gode tips om hva jeg burde gjort for å unngå dette, altså bortsett fra å pusse og lakke alle steinsprut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Om du har gjort en god jobb med lakkrensen så kan du bruke avfetting til å fjerne restene, men du har vel kanskje brukt voks eller forsegler etterpå? Denne vil da bli svekket en del.

Slike flekker har en tendens til å synes godt i steinsprut, men de forsvinner etterhvert med vask :)

Neste gang du polerer kan du vaske bilen før du tar på voks :)

Dette blir kalt en wipedown og du fjerner nå oljer som ligger i lakken. Du ser nå også hvordan resultatet på poleringa er bedre. Jeg bruker å si til folk at wipedown gjør at du ser hvordan lakken blir etter en viss periode etter at voksen har forsvunnet for godt. Dersom bilen ser grei ut etter en wipedown har du gjort en god jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at du klarer å fjerna dette lett med ein vask etterpå, eg ville prøvd det.

Vil ikkje påstå det er nåken tabbe, er jo ikkje så mange andre måtar å gjera det på, iaf ikkje som eg veit om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. For en responstid! Jeg bøyer meg i poleringsstøvet. :) Takk for svar.

Jeg har ikke tatt på voks/forsegler enda. Tenkte jeg skulle høre her først. Hvis jeg avfetter/vasker panseret der jeg sliter med steinsprut, kan jeg altså legge på voks etter å ha gjort det? Trodde jeg måtte forte meg før bilen ble møkkete jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne brukt litt mindre av middelet du har brukt? Det er veldig lite som skal til, så hvis du har lite på påføringsputen, så er mindre sannsynlig at noe trenger seg ned i steinsprutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kunne brukt litt mindre av middelet du har brukt? Det er veldig lite som skal til, så hvis du har lite på påføringsputen, så er mindre sannsynlig at noe trenger seg ned i steinsprutene.

Er nok der jeg har gjort tabben. Innbilte meg at mye er bra. :) Skal ut og prøve å vaske panseret før jeg legger på sealer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva slags lakkrens har du brukt? Ville nok ha byttet den til ein annen som ikkje lager kvite prikker.

Brukte Autoglym sin. Bilen er mørk brun. Finnes det lakkrens i forskjellige farger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikkje lakkrens i forskjellige farger, men er ikkje alle som lager kvite merker i steinsprut.

Eg meiner at Meguiar´s sin lakkrens (step 1 Paint Cleaner) er bra der. Testet på ein kamerat sin mørkegrønne bil etter at han hadde brukt turtle wax på den! (ein del år siden)

Ellers er det nok masse lakkrenser for hånd som kan brukes uten at ein får kvite merker i steinspruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikkje lakkrens i forskjellige farger, men er ikkje alle som lager kvite merker i steinsprut.

Eg meiner at Meguiar´s sin lakkrens (step 1 Paint Cleaner) er bra der. Testet på ein kamerat sin mørkegrønne bil etter at han hadde brukt turtle wax på den! (ein del år siden)

Ellers er det nok masse lakkrenser for hånd som kan brukes uten at ein får kvite merker i steinspruten

Godt tips! Skal teste Meguiar`s neste gang på den andre bilen, den er sort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gjort en god jobb med lakkrensen så kan du bruke avfetting til å fjerne restene, men du har vel kanskje brukt voks eller forsegler etterpå? Denne vil da bli svekket en del.

Slike flekker har en tendens til å synes godt i steinsprut, men de forsvinner etterhvert med vask :)

Neste gang du polerer kan du vaske bilen før du tar på voks :)

Dette blir kalt en wipedown og du fjerner nå oljer som ligger i lakken. Du ser nå også hvordan resultatet på poleringa er bedre. Jeg bruker å si til folk at wipedown gjør at du ser hvordan lakken blir etter en viss periode etter at voksen har forsvunnet for godt. Dersom bilen ser grei ut etter en wipedown har du gjort en god jobb :)

Jeg henger meg på denne tråden, jeg har virkelig blitt bitt av basillen, leser veldig mye på DCN og har lært mye.

Målet mitt er å bli like flink som dere er her på DCN, ser jo arbeidet dere gjør, og det er virkelig imponerende. :thumbup: :thumbup:

Så var det min tur:

Jeg startet med shine av min urban grey passat 2002.

Brukte lang tid ble ikke ferdig med hele bilen, da det var for kaldt. Jeg arbeidet inne i garasje.

Etter at bilen var vasket, såpet in med foam gun, clayet, maskert opp lister osv, var det tid for korrigering.

Status Lakk:

Lakken har en god del vaske riper pluss andre små riper, ellers er den har den fremdeles god shine.

Noen små skader på hjulbuene.

Har ikke lakkdybdemåler desverre.

Maskiner:

Biltema 2 hoder oscillerende

Metabo roterende

Produkter:

Scholl s3 gold til grov korrigering

pad oransje

pad oransje kjøpt på clas ohlson

Pad oransj kjøpt hos scandic shine

pad gul kjøpt hos scandic shine

plan:

Startet med å ta panel for panel.

Ved påføring av scholl s3 gold på 1 panel, ser jeg at lakk forsvinner fra hulbuen, nesten ikke brukt kraft eller press, skulle ikke passat ha hard lakk!!. :eek:

Nå fikk jeg ikke målt lakkdybden, men antok at jeg hadde litt å gå på, da bilen er blitt polert for hånd av tidligere eier.

Turte ikke kjøre mer på dette området, jobbet videre med neste panel, det gikk bedre

vaskeripene forsvant men ikke alle ripene som jeg hadde ønsket.

Kjørte med lav hastighet trinn 1 og 2

3 pass på panel.

tørket av med mikrofiber kluter.

hadde ikke kamera med meg så fikk ikke tatt noen bilder desverre :unsure: , kan legge ut neste gang.

så mitt spørsmål hva er det jeg gjør feil fikk ikke den voldsomme wow, bilen ble

blankere, men på langt nær hva jeg hadde forventet.

Brukte 9 timer, og bilen ble ikke ferdig. :o

Håper noen kan gi meg svar, jeg ønsker meg en blank bil uten riper.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen kan gi meg svar, jeg ønsker meg en blank bil uten riper.. :thumbs:

Forsøker meg litt:

Hvilken maskin brukte til grovpolering? Metabo? Å gå rett på en ukjent lakk med roterende maskin og det groveste middelet på den hardeste puten er ikke alltid veien å gå... eller skal jeg si sjelden? Lønner seg å starte med noe mildt først for å prøve seg fram. Det er jo det man må. En ting er å måle lakktykkelse, men så kommer faktoren med hvor hard/myk lakk man har og om den er sensitiv for varme. Lakkdybdemåler forteller deg bare hvor mye lakk du kan fjerne før du kommer ned til metallet.

Og så etter at du har prøvd deg fram for å se hvor grovt du må blande for å fjerne nok vaskeriper og spor etter fotballer og katter, så må du i de fleste tilfeller gå over med noe mildere for å fjerne hologrammer, kjørespor og få opp glans. Min egen Avensis ble kjempematt, helt sløret grå etter grov kombo, forsåvidt ripefri og "blank" på sitt skjeve vis.. Men BLANK ble den ikke før jeg gikk over med S40 og oransje scholl på en oscillerende maskin (varmesensitiv myk lakk på den blå japsen min)

Så kommer den triste sannhet at ikke alle riper lar seg fjerne :(

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takker for svar.

Jeg er klar over at å starte med den groveste kombinasjonen ikke er den beste eller lurt. :mellow:

Men det var den jeg hadde tilgjengelig, og var blitt anbefalt å bruke av scandishine, etter at jeg hadde forklart problemet mitt.

Jeg var veldig forsiktig med press, da jeg var klar over situasjonen som kunne oppstå, med for hardt press med roterende og grov pad.

Jeg har også fått sjekket at min passat med lakk type aw7 har veldig hard lakk. Må mye press til for å kunne se for å fjerne riper.

Ble litt i stuss når jeg prøvde å få vekk en ripe på hjulbuen, hadde nesten ikke press på maskinen.

Så at litt lakk forsvant i stedet for å bli korrigert !! :eek: Tenkte her var der ikke mye lag med lakk..

Jeg skal få tatt noen bilder av bilen, så skal jeg vise problemet mitt. Det var skade der fra før, ble bittelitt større, nok til å irritere meg. :unsure:

Man skal vel gjøre en del nybegynner feil i startfasen :rofl1:

Mvh Torbjørn Rudi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du ikke anbefalt å bruke noe finere etter S03?

Grov polish og grov pad på roterende kan gjøre ting værre enn utgangspunktet hvis man ikke har satt seg skikkelig inn i hva som er lurt og ikke lurt før man går i gang. Ved kanter og profiler evt. gamle skader er det fort gjort og fjerne lakk uansett hvor hard den er, et bilde av "skaden" vil nok være oppklarende i.fht hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du ikke anbefalt å bruke noe finere etter S03?

Grov polish og grov pad på roterende kan gjøre ting værre enn utgangspunktet hvis man ikke har satt seg skikkelig inn i hva som er lurt og ikke lurt før man går i gang. Ved kanter og profiler evt. gamle skader er det fort gjort og fjerne lakk uansett hvor hard den er, et bilde av "skaden" vil nok være oppklarende i.fht hva som har skjedd.

Hei.

Nei ble ikke anbelfalt noe annet, etter at jeg hadde forklart mitt problem og ønske!!

Han sa da skal du gå for s03 gold edition.

Mvh Torbjørn Rudi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid gå over med noe finere etter noe såpass grovt som S03, og av og til flere finere steg f.eks S17 og så S30, evt. kun S30. Etter rubbing/lakkrens (S03) vil alltid lakken være litt matt og som oftest full av kjørespor/hologrammer som må fjernes med finere pad og polish.

Edit: Regner med det er hos Scandicshine du har handlet, og Ketil vet hva han driver med så det har sikkert bare vært en liten missforståelse i den travle hverdagen ;)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal alltid gå over med noe finere etter noe såpass grovt som S03, og av og til flere finere steg f.eks S17 og så S30, evt. kun S30. Etter rubbing/lakkrens (S03) vil alltid lakken være litt matt og som oftest full av kjørespor/hologrammer som må fjernes med finere pad og polish.

Edit: Regner med det er hos Scandicshine du har handlet, og Ketil vet hva han driver med så det har sikkert bare vært en liten missforståelse i den travle hverdagen ;)

Takker for kjapt svar :)

Nå har jeg tatt bilde av bilen, den har ikke kjørespor eller matt.

Har registrert meg hos photobucket , lastet opp bilder og skal poste de har, hvordan gjør jeg det ??

Noen som kan hjelpe.

Mvh Torbjørn Rudi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopier den fjerde linja på fotobøtta (til det bildet du vil ha her) og bruk ctrl+v for å få bildet her på dcn.

For å kopiere er det berre åtrykke med musa på den fjerde linja. Kommer fram copied ei kort sekund. (iallefall hjå meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1368.jpg

Her er bilde av hjulbuen på bilen, har lagt orginal lakk på området hvor lakk ble fjernet.

Ikke så veldig godt bilde, ble tatt med mobiltelefon.

Mvh Torbjørn Rudi

Endret av trudi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bilen min.

IMG_1238-1.jpg

Har som mål at denne skal bli så godt som strøken, selv om den er 10 år, bilen har ikke trillet mer enn 98000km

Har allerede jobbet en del med den, det vil etter hvert komme 50/50 bedre write up og bilder.

Mvh Torbjørn Rudi

Endret av trudi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...