Gå til innhold

BBC: Dyrt å sende post i Norge


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer
Core2Duo

Må bare slenge inn denne linken.

Det angår mange av oss her inne på DCN, da vi handler mye fra våre kjære samarbeidspartnere. :)

(VG Nett) Det er rådyrt å sende post i Norge, skal vi tro en undersøkelse som den britiske TV-kanalen BBC har gjort.

http://www.vg.no/nyh...?artid=10049829

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No shit Sherlock?? Det er billigere å sende en pakke ekspress fra Beijing til Bodø (levert innen 2 døgn) enn tilsvarende pakke med Posten fra Oslo til Bodø (som gjerne tar 4-5 døgn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolket subsidieres sikkert her også vet dere, blir sikkert billigere hvis vi får bygd vei- og bro forbindelse til hver eneste avsideliggende krok med befolkning over 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han trekker også frem at man i Norge kan sende og få post hele seks dager i uken"

Dette er mest bare pisspreik, det nærmeste jeg har kommet post på en lørdag, er fredag eller mandag, og sånn har det vært de siste 5-10 årene...at jeg kan postlegge noe en lørdag som allikevel blir liggende til mandag før det går avgårde, ser jeg ikke på som god service på noen som helst måte.

Personlig er jeg nesten litt fasinert over hvor grusomt billig frakten kan være fra kina til norge, i.fht hvor (grise)dyr den blir (til sammenligning) fra oslo til tromsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel transportøkonomi dette gutter.

Ruten fra Bejing til Europa har enorme volumer der småpakkene innebærer ren netto. Ergo kan de prises lavt.

I Norge er Posten pålagt de merkeligste ting av staten, som igjen presser opp prisen. For ikke å glemme at Posten har norges beste dekning. Bring på andreplass, Tollpost på tredje og Schenker på fjerde. Mindre selskaper (i norske øyne) kjører stort sett bare lønnsomme ruter.

Det koster å skulle ha alle ruter i drift uansett godsmengde.

Norge er også et høykonjunkturland, og sett i % av bnp er det ikke dyrt å sende en pakke med Posten.Og at folk ikke får post på lørdag hører til unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Datteren min bodde og gikk på skole i USA (washington state, helt nordvest) og da ble det sendt en del pakker frem og tilbake, og vi sendte til henne med posten, og hun sendte til oss med USPS (amerikanske post tjenesten) Det kostet over dobbelt så mye for oss og sende til henne i usa, contra motsatt, å disse pakkene går med samme rutene. Så det er nok noe posten tjener en del penger på. Samme med DHL, jeg sendte en forespørsel ti DHL her i norge, ang en liten eske på 5 kg til tyskland, å de skulle ha 2050.- :shocking2: for å sende denne, mens mottakeren i tyskland sendte samme pakke til meg, og det kostet 37 euro. (ca 300.-) å dette var med DHL fra tyskland til norge. Virker som at med en gang "Norge" dukker opp i adressen, så stiger prisene betraktelig. :unsure:

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Core2Duo

"Han trekker også frem at man i Norge kan sende og få post hele seks dager i uken"

Om det hadde blitt en del billigere om de hadde tatt vekk postgangen på en lørdag, hadde det ikke gjort meg noe iallefall.. Kan ikke huske sist jeg fikk noe i postkassa på en lørdag uansett. Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Synes prisene på posten er helt greie jeg.I 90% av tilfellene er det billigere å få varene tilsendt enn å hente dem selv :) Blir irritert bare noen ganger.På firmaer som sender 2 klesplagg til 150kr og klarer å få fraktprisene opp i 120kr.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel transportøkonomi dette gutter.

Ruten fra Bejing til Europa har enorme volumer der småpakkene innebærer ren netto. Ergo kan de prises lavt.

I Norge er Posten pålagt de merkeligste ting av staten, som igjen presser opp prisen.

Pisspreik. Den nevnte pakken sendes først fra lager til transittlager, transport til flyplass og sendes Europa, omsorteres og sendes Gardermoen, omsorteres og sendes med fly til nærmeste lokasjon, derifra direkte med budbil levert direkte i hånda på mitt kontor. På under 2 døgn. Til en brøkdel av prisen for hva Posten skal ha for en Norgespakke på kryss av kommunegrensa? Det blir for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pisspreik? Hva med å ordlegge seg litt voksent?

Ja klart du kan dele ruten opp i henting til og fra hub, men faktum er at man i utlandet har langt lavere driftskostnader både på utstyr, personell, drivstoff osv som lett tas inn via volumene på hovedrutene.

Det du heller ikke skriver noe om, er at selskapene avregnet hverandre ut ifra avtaler på vekt og volum. Dvs at avsenderselskap i Kina godt kan tape noen kroner på ekspresspakken din til Bodø, sålenge de henter det inn andre steder.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart, budbilen alene burde kostet like mye som frakten i mitt eksempel. Egentlig illustrerer du poenget jeg vil frem til veldig godt. Det er noen som subsidierer andre. USP har/hadde avtale med Posten her i Norge. Fremdeles er frakten fra USA og frem til mitt postkontor billigere enn hva Posten skal ha for den samme pakken over kommunegrensa. Tallene går ikke opp i favør av Posten for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i artikkelen av Posten er syvende dyrest i verden i forhold til BNP.

Tar man med alt det fordyrende her til lands (avgifter, kjøre-hviletid, dyrere dekk, geografi og ferjer osv) syns jeg ikke det er rart at innenlandsfrakt er dyrt. Ta også med konkurrerende firma som kun kjører Oslo-Bergen-Trondheim og tjener de gode pengene, så skjønner jeg godt at Posten må ta betalt for å dekke områdene utenom dette.

Men for å forklare dette avregningsprinsippet, siden du nevner pakke fra USA. Nå bestiller jeg mye pakker fra USA selv, og jeg sitter ikke igjen med et inntrykk av at det er så billig som du sier. Sist betalte jeg 300kr i UPS-frakt, reisen tok ca 1 1/2 uke.

Av de 300kr får avsenderkontoret en fast andel, la oss si 10%.

Bilen som samler inn fra kontorene til hub får også en fast andel, la oss si 25% (distribusjonskostnader er høye).

Selskapet som utfører transporten, la oss si UPS får også sin del, la oss si 20%.

Linjefrakt mellom hubber prises lavt for ad hoc gods, og dyrere for fast gods. Linjefrakt og evt omlastingsgebyr i feks Paris koster 30%, da dette også er dyrt.

Da gjenstår ca 15% av mine 300kr som skal dekke transporten internt i Norge og som Posten får for å kjøre min pakke fra Oslo til Molde, omlaste, til Eidsvågen, sortere, skrive ut hentelapp og betale Post i butikk for jobben de gjør.

Dette prinsippet gjelder både internt i Norge og i utlandet, hos alle større transportører.

Så det du sier om subsidiering er spot on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi heller ikke glemme at vi i Norge er håpløse når det kommer til logistikk. Japan og Kina er eksperter på logistikk, og det gjenspeiler seg også i prisen og hurtigheten. Jeg er sikker på at det er utrolig mye å hente i alle ledd Posten benytter, slik at prisen til slutt er mye lavere enn det den er nå. Det store aberet er at vi har staten som sikkert ødelegger mye av regnestykket.

F.eks har Norge en gjennomsnittlig transportkost på 8,8%. Europa har 2%.

Så har vi også utnyttelsesgraden, altså hvor full en bil er. I Kina, Japan osv er det strenge regler på dette. Eksempelvis i København må utnyttelsesgraden være større enn 60%. I Norge er den kanskje gjennomsnittlig under 50%, altså at vi kjører mye rundt med halvfulle biler. Dette er kanskje ikke så logistisk?

Det er klart at Norge har ulemper med tanke på geografi, topologi, avstand, dårlige veier osv, noe som også bør tas med i regnestykket.

Men en ting er ihvertfall sikkert, vi kan kutte ut mye kostnader i mange ledd, for prisen vi sluttbrukere betaler for å sende en pakke i Norge behøver ikke være så høy som den er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Pisspreik. Den nevnte pakken sendes først fra lager til transittlager, transport til flyplass og sendes Europa, omsorteres og sendes Gardermoen, omsorteres og sendes med fly til nærmeste lokasjon, derifra direkte med budbil levert direkte i hånda på mitt kontor. På under 2 døgn. Til en brøkdel av prisen for hva Posten skal ha for en Norgespakke på kryss av kommunegrensa? Det blir for dumt...

Det høres jo såklart veldig dramatisk ut å ta "på kryss av kommunegrensa" som eksempel, hvorfor ikke likegodt ta "å sende til naboen 10 meter unna" som eksempel?

Det faktum at det koster det samme å sende en pakke til nabokommunen som helt fra ene enden av landet til den andre, som kan innebære både bil, fly, tog og båttransport, koster akkurat det samme bør jo ringe en bjelle om at prisene er utjevnet, og ikke representative for den individuelt sendte forsendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor et pakke som koster 20kr å få sendt meg fra kina skal koste 350kr å sende tilbake. Den skal jo igjennom de samme transportleddene på vei tilbake. Det må jo da bety at posten tar minst 330kr for å sende pakken ut av landet.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

volumet er nok grunnen..

5 millioner i Norge og 1400 millioner i kina

Om du selger en dorull til hver innbygger i Norge og tjener 1 kr pr stk er det grei matte. Selger du til hver innbygger i Kina er det jo 1.4 milliarder du tjener.

Tjener du 10 øre er det 500.000,- i Norge og 140 milioner i Kina, tjener du 1 øre er det 50.000,- i Norge og 14 millioner i Kina.

Alle priser basserer seg på volum, det ser en jo her også mht gruppekjøp feks, jo mer de selger jo lavere pris trenger de for å få det til å gå i ok pluss.

Prisene på frakt i Norge kommer aldri til å bli billige uansett, så fremt det ikke kommer en konkurrent mot posten som også leverer hos hver husstand her. Hva kosten det for å sette i gang med det her hjemme tørr jeg ikke tenke på, men det snakkes nok om milliarder av kroner for å få det opp å gå, og milliarder tar det LANG tid å tjene inn igjen. Bare markedsføringen for å få folk til å kjenne til/velge dette vil sikkert komme på over 200 millioner pr år de første åra..

DHL bla har vel aldri tjent penger i Norge mener jeg(?). Jeg sjekka der mht pris for å sende ABS hjernen tilbake til USA, og de skulle vel ha over 700,- der, her tok posten 300,-.

Selv med over dobbelt pris tjener de ikke noe penger..... pga, volumet blir for lavt, så prisene må opp slik at de går i null eller i pluss, da blir de for dyre mht forbrukeren som velger alternativene.

Men, ser en på feks flytrafikken de senere årene mht bla Norwegian som har kommet inn med lavpris, der var SAS alene lenge her på berget, nå har de fått konkurranse av flere, og prisene går jo ned, de finner en løsning mao, og tjener penger selv med lave priser... igjen mye pga volum. (og sef andre faktorer mht kostnadsstyringer, lavere forbruk osv)

Det vi kunne håpet på er at Svenske postverket begynte å levere i Norge også, da hadde det vært konkurranse rundt det og prisene kunne nok gått ned. De har jo systemet oppe å går, samt å åpne noen kontorer i byer i Norge er ikke den største kostnaden for de. Med 5 mill innbyggere tror jeg det ikke er av særlig interesse, igjen pga volum

så min konklusjon her er:

høyt volum = lav pris

lavt volum = høy pris

:D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...