hmsilset 3 855 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Nok en gang dukker det opp en sort stasjonsvogn i bakgården fra sunnmøre med vrien lakk.Dette er en S&S jeg lager spesielt for Saab Turbo Club of Norway, for å vise hvordan denne lakken skal poleres, og hvordan den ikke skal poleres, for denne lakken er ofte vrien, og denne bilen må jeg ta opp igjen i sommer.Jeg insisterte! Alle produktene jeg bruker er å finne hos forhandlerne på forsiden av forumet. Sprayer på ett lag med prickbort for å ta mest mulig av eventuelt asfaltflekker/nupper.Denne avfetningen fungerer best på tørr bil, men fungerer greit ellers også.Legger ikke skum over, da jeg ikke har utstyr til dette enda, men en kan ikke ha alt.Går fint på vinteren da avfetninger ikke tørker ut så fort alikevel, men får ligge på lakken å virke noen minutter uten å tørke ut. Nedefra og opp til vinduer er der det oftest er greit med avfetning. Jobber forsiktig med vikan felgbørste. Spyler bilen og felger ren for prickbort. Dynker hele bilen med Surfex HD.Denne kan blandes f.eks 1:20 for vask ellers, men for å få fjernet trafikkfilm,gjort ren gummi og få av voks bruker jeg oftest en blanding på 1:5-!-1:10.Skrubb gjerne dekka når avfetninga ligger på å virker. . Spyler av og finner frem Iron-x.Denne er litt dyr, men er rett og slett ett må ha produkt, da denne tar piggdekkstøv og bremsestøv på en effektiv og skånsom måte.Prosessen med claying vil gå mye lettere og skånsommere, mye pga. denne avfetningen. sånn, der begynner den å virke.Tar ofte bare 30 sekunder før den virkelig tar av Jeg lot den ligge på noen minutter.3-5 tipper jeg. Spyler den ren og begynner med hjulhusa.Satt ett veldig hardt og nuppete belegg her, som vi ga opp.Tardis er vel det jeg må sette på handlelista mi.Ikke opplevd at noe har satt så godt før.Prøvde det meste.. Legger div avfetninger igjen og jobber med kost innom eikene. Holdt på litt vel lenge med det belegget.. Så er det tid for bøttevask.Bruker Chemikal guys Maxi suds2.Skummer godt og er billig grønn chenille vaskehanske.Holder mye vann og er ganske skånsom.Bøtte fra Swissvax.Skyller i denne.Ligger grit guard i bunn, for å ikke virvle opp så mye sand når jeg skyller.Kan godt ha begge med grit guard, og særlig til vask av Saab lakk :)Skal skaffe meg en bøtte til. Jobber fortsatt med det belegget.. Vasker ca 1/6 av bilen oppefra og ned.Skyller etterpå. Skyller. Vrir ut litt skyllevann. Da får en med seg mer av såpe/shampoovannet på bilen Finner frem Bilt hamber clay.Clay før maskinpolering er viktig, for det henter ut det siste av ulumskheter fra lakken.Noe vi ikke vil ha drivende med i paden over hele bilen. Skjærer ut en bit.greit å bruke en ikke alt for skitten kniv til dette. som clay lube(for glid) bruker jeg igjen Maxi suds2 shampooen.Noen dråper i flaska og fyller opp med vann.Denne gjør at clayen blir godt, samtidig som du har godt grep på claybiten.Mister du den, bør den kastes.Kan fort bli smådyrt. Legger bare claybiten på og lar den gli med bittelitt press over lakken.Hører du ripelyd eller den begynner å bli skitten, så stopp opp og kna frem en renere del av clayen.Kna gjerne ofte, og kast den om det begynner å bli vel mye sand og andre ulumskheter i den. Blury bilde her, men dette er etter halve panseret. Bretter og presser .Bruk gjerne større biter enn dette.Jeg var sparsom denne dagen,hehe.Men fikk det til. Dagfinn tørker etter hvert panel jeg har clayet ferdig.Jeg glemte tørkehåndkle denne gangen, men chemikal Guys miracle dryer er favoritten. Bruker clay også på felger.tar effektivt vekk det siste gule belegget. Måler lakkdybden.Den var for det meste fin. Maskerer med 3M tape.Maskerer alt av lister og lakkerte plastdeler, da dette ikke liker berøring av pad altid, og på lakkert plast kan det bli fort varme og dermed bobler eller andre skader om en kjører med samme intensitet og pad og produkt fra lakkert metall og over på lakkert plast. Så sjekker jeg lakktilstanden.Den var ikke så alt for fin. Bruker scholl ullpad og Wurth P10 på lakkert plast.Orange cyclopad? på trange plasser(bytter ut med grønn senere), og blå schollpad og Scholl S17.Dette er til roterende maskine. Fordeler på 50cm2 og går helt opp til 1800rpm etter at jeg hadde fordelt produktet.Tenkte å lære å bruke disse padene på roterende maskin nå, men det gikk ikke så lett på denne lakken.Tok litt for lite før det gikk tørt, selv på små områder.Noe vi ikke hadde tid til.Hadde nok gått bedre med mer oljete produkt, men da hadde det tatt for lite igjen. Prøvde litt til.det tok litt, men måtte holde på ganske lenge. Prøvde en litt grovere pad.Orange Swissvax pad.Samme produkt(S17) Det ble ikke fint.tålte ikke noe særlig grove pader denne lakken. Prøver denne også, men tok vel for lite... Ullpad og S17 på frontfanger da denne ikke var sånn veldig ille.Ull utvikler mindre varme enn skumpad.Derfor brukes det ofte på fangere/speil osv.1100 rpm, lite press og bare tar det helt rolig.Har litt bevegelse for å ikke få mye varme i lakken. Dagfinn ringer å hører om han kan ha bilen lengre enn planlagt.Ble til at vi droppet det, de jeg tenkte å ha fri noen dager, også måtte eier reist en del og kanskje endt opp med hologrammer uansett.. Litt bedre blir den vel. tiden begynner å bli knapp.Lar Dagfinn kjøre en kombo jeg har brukt bare en gang før.Scholl S17.Tørke av, også kjøre S30 også med orange pad.Kun S30 på tak pg panser, for der hadde jeg tatt en del riper, og S17 ville ikke vært så veldig nyttig. Scholl S3gold på fin pad Teit kombinasjon, men da fikk jeg i det minste jobba lengre med baklukla som var meget ille!Orange paden som er grovere ville etter min mening gitt grusomt med hologrammer. Jaja men.Det virka jo litt dette også Bytter pad på DA etter at halve bilen var unnagjort. En DA maskin og disse produktene er ikke veldig grove, så det meste kan poleres med en DA maskin.Liker å ha litt stor pad for å komme til f.eks under speil uten å komme borti med bakplata/maskina. Jeg tar en wipedown etter hvert panel som blir ferdigkjørt.Sprayer på lakken,tørker utover/av av med gul mikrofiber, og helt rent med blå fluffy mikrofiber. Det er vel hologrammer her, men ikke sånn veldig ille. Legger så voks.collinite476 er en meget billig voks, som varer lett 6 mnd og gjør bilen lett å vaske i følge flere her på forumet som har prøvd en god del vokser Sjekker for hologrammer gjør han, men jeg fikk ikke høre så mye før utpå dagen Hologrammene ble forresten verst der det kun ble gått over med DA.Panser og tak som jeg maskinpolerte så mye bedre ut enn resten.Noe jeg ikke kom til å tenke på før vi var ferdig med jobben Legger voks.Tynt lag!Tykke lag vil bare føre til at voksen holder mye kortere. Refleksjonsbilder Bruker Collinite 845 på felger.Pga holdbarhet og at den er en blanding av fast og rennende.Meget lett og glatt å legge. Den er også like lett å tørke/buffe av 10 minutter senere Dekkfornyer.Swissvax pneu.Sprayer på penselen og fordeler utover dekksiden. Glassrens. En liten dusj. Gnir rundt litt. Snur til en tørrere side og tørker helt rent/tørt. Utv og innv. Som plastfornyer(få igjen fargen) Bruker jeg polytrol.Dette kan fåes kjøpt på mange jernvare og byggebutikker. Dette bør ikke søles på lakken, så masker,ha en god pensel, eller tørk vekk søl med en gang.Jeg hadde kun god pensel 1 dråpe holder til hele side på bilen.Penselen er ikke en halv mm nedi boksen en gang. Tørker lett over etter 20-30 minutter.Drar mikrofiberen med fingrene klemt om lista for å ikke dra noe utpå lakken. Swissvax quick finish en stund senere. Bare bones for å få farge på plasten i hjulbuene.Der det ikke hang igjen stalakitt elller hva det var for noe Så til ferdigbilder.Håper dere liker sluttresultatet ihvertfall.Likte refleksjonene og den glassaktige finishen det ble på denne kullsvarte bilen!Skal fjerne hologrammer på denne i sommer, og nekter å tenke på den mer før da..Kutta ned på prisen pga dette,.Kunden var fornøyd, men jeg forklarte at det viktigste er at jeg er fornøyd ;)Men Krauss ocillerende skal anskaffes.Og god tid må vi ha. God påske folkens 35 Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinbra 4 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Ble skikkelig blankt dette! Mildt sagt en kjempe turnaround! Men ble det trøbbel med hollosfjerning? Og cred seff Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 6 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Uanstendig blank og flott. Enkelte lakktyper er vrange når det gjelder holos. Dere løftet uansett denne bilen fra sliten til pen. Cred! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 6 April, 2012 Admins Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Godt utført dette HM, synd det var slit med hologrammer her... Har du DA uten tvungen rotasjon hos deg? Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 6 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Ble skikkelig blankt dette! Mildt sagt en kjempe turnaround! Men ble det trøbbel med hollosfjerning? Og cred seff Jeg var ikke klar over de tydelige hologrammene før sent i jobben, og det var ikke så mye der jeg hadde gått over først.Uansett skal vi ta resten av ripene OG fjerne hologrammer neste gang takker! Uanstendig blank og flott. Enkelte lakktyper er vrange når det gjelder holos. Dere løftet uansett denne bilen fra sliten til pen. Cred! Takker ØHN Det er godt å få forståelse her.Gjorde det beste ut av de 11 timene.Eieren så jeg var små irritert pga dette og sa: "Perfeksjonisme er din verste fiende". Og det er vel sant.Ting kommer etterhvert. Godt utført dette HM, synd det var slit med hologrammer her... Har du DA uten tvungen rotasjon hos deg? Nei, jeg har ikke det, men bestiller i sommer sammen med 90 andre produkter.I mellomtiden holder jeg meg til de lakkene jeg vet jeg kan Tusen takk! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steinbra 4 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Ja leste litt fort der ,fikk det ikke med meg, sorry Men fin gest overfor kunde å tilby å ta det igjen senere da Har skjønt at Saab lakk kan vøre litt tricky ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Holo. magneten slår til igjen,Meget bra jobba på saab lakken som er kjent som vanskelig.Hadde tenkt og fåreslå at du skaffet deg en DA uten tvungen rotasjon.Tror det vil ta knekken på det meste du har hatt trøbbel med så langt. Dagfinn,du kan ta deg en tur ned til meg en dag så tester vi om det funker med vanlig DA om dette er ok. Cred gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Utfordringene kommer som perler på en snor for tiden.... Bilen ble bra blank og hologrammene tenker jeg forsvinner når du får deg DA uten tvungen rotasjon (og god tid) cred fra meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 6 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Holo. magneten slår til igjen,Meget bra jobba på saab lakken som er kjent som vanskelig.Hadde tenkt og fåreslå at du skaffet deg en DA uten tvungen rotasjon.Tror det vil ta knekken på det meste du har hatt trøbbel med så langt. Dagfinn,du kan ta deg en tur ned til meg en dag så tester vi om det funker med vanlig DA om dette er ok. Cred gitt. Ja, også 2 sånne biler i samme familie da mann..Om dere tester, så er venstre bakdør garantert ganske ille Takk!Skal tenke meg nøyere om fremover.Midnight blue saaben min var enkel i forhold.. Utfordringene kommer som perler på en snor for tiden.... Bilen ble bra blank og hologrammene tenker jeg forsvinner når du får deg DA uten tvungen rotasjon (og god tid) cred fra meg Tusen takk Er fint å ikke være perfekt og alikevel få cred for sånne jobber Gleder meg til å ta opp igjen de 2 holojobbene! Om ikke maskinene klarer de, skal jeg være sikker på å ha nok tid til å finne løsningen. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-H 17 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Fikk bakoversveis av før-bildene, og tilsvarende imponert over resultatet. Synd med holos man ikke får has på på på trøblete lakk. Blir nok kosejobb med DA uten tvungen rotasjon, ja. Cred i lange baner! Siter [b]2006 Volvo V70 2.0T[/b] [s]2001 Volvo S60 2.4[/s] [s]2003 Volvo V40 1.6[/s] [s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rudilgr 200 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Holos eller ikke, en herlig turnaround uansett... Var ikke mye til glansbilde før du begynte med den. ThumbUP Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 knall forskjell dette her ja.. flott jobb ja.. Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 6 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2012 Rimelig sliten i lakken den der, men du fikk glansen mange hakk bedre til slutt Kjipt med holosene, men jeg regner med at du fikser det greit til sommeren Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad 3 Skrevet 7 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Når jeg vinner i lotto skal du få ta Jettan, da skal folket her inne få applaudere skikkelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 7 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Denne ble jo mye mye bedre enn utgangspunktet, blankt og fint Men kan du utdype litt i.fht at du mener tykke lag LSP gir dårlig holdbarhet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 7 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Bra jobbet dette. Med en oppfølging blir vel denne bilen perfekt! Cred. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar 2 446 Skrevet 7 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Her tok du en meget sliten svenske og gjorde den pen igjen. Veldig kjipt med vanskelig lakk og at en selv føler en ikke kommer i mål men får du den tilbake i sommer er jeg sikker på du får den strøken Cred for blankt og fint resultat på kort tid! Siter Daglig leder Automotive Detailing AS Håndverksvegen 15 3917 Porsgrunn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 7 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Flott resultat og god forklaring underveis. Synd at ikke tiden strakk til for å få det helt 100 mtp hologrammer, men det fikser du opp i senere Har hørt at Saab har krevende lakk. Ettersom jeg forstod det, så er den myk og det er lett for å få hologrammer? Bilen ble hvertfall blank og mye bedre enn den var. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 7 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Fikk bakoversveis av før-bildene, og tilsvarende imponert over resultatet. Synd med holos man ikke får has på på på trøblete lakk. Blir nok kosejobb med DA uten tvungen rotasjon, ja. Cred i lange baner! Takker Det må nok bli en krauss,hehe. Skal bli morro å beherske sånne lakker en gang. Holos eller ikke, en herlig turnaround uansett... Var ikke mye til glansbilde før du begynte med den. ThumbUP det er altid morro med slitt lakk! knall forskjell dette her ja.. flott jobb ja.. Takk Rimelig sliten i lakken den der, men du fikk glansen mange hakk bedre til slutt Kjipt med holosene, men jeg regner med at du fikser det greit til sommeren Cred! Håper på sol, så jeg slipper ledlykt hele dagen Takk! Når jeg vinner i lotto skal du få ta Jettan, da skal folket her inne få applaudere skikkelig Hehe, Skal se om jeg får lyst en dag, for den er tøff ellers! Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 7 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 April, 2012 Denne ble jo mye mye bedre enn utgangspunktet, blankt og fint Men kan du utdype litt i.fht at du mener tykke lag LSP gir dårlig holdbarhet? Dette er bare min mening, og erfaring etter at en la alt for mye collinite476 på jobben:4 detailere og 1 bmw tror jeg tråden heter.Tykke(veldig tykke)lag med voks fører til at den ikke får hazet på riktig måte, og enda mer voks enn vanelig havner i mikrofiberkluten etter buffing.Om ikke alt Jeg er aldri 100% sikker på noe ovenfor andre, men med meg selv er jeg ganske sikker på at overdrevent tykke lag, vil gi dårlig resultat, og holdbarheten kan bli bare 1/10 av hva den kunne vært ved å legge tynt.Om en voks skal haze 10 minutter, vil den med samme hazetid på ett veldig tykt lag gi dårlig holdbarhet.Om voksen ble liggende 20 minutter lengre på ett tykt lag og en fikk buffa uten problemer, tror jeg kanskje resultatet ville blitt bedre. Takk Bra jobbet dette. Med en oppfølging blir vel denne bilen perfekt! Cred. Time will shøw Takker! Her tok du en meget sliten svenske og gjorde den pen igjen. Veldig kjipt med vanskelig lakk og at en selv føler en ikke kommer i mål men får du den tilbake i sommer er jeg sikker på du får den strøken Cred for blankt og fint resultat på kort tid! Takk takk Flott resultat og god forklaring underveis. Synd at ikke tiden strakk til for å få det helt 100 mtp hologrammer, men det fikser du opp i senere Har hørt at Saab har krevende lakk. Ettersom jeg forstod det, så er den myk og det er lett for å få hologrammer? Bilen ble hvertfall blank og mye bedre enn den var. Takk! Ja, det er myk lakk og ganske lett å få hologrammer her.Har hørt hjertemedisin bli nevnt etter sånne jobber i en av mine første tråder her på forumet Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.