Gå til innhold

Hvordan fjerne kalkflekker på lakk?


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Hjemme har jeg så kaldt hardt vann som inneholder litt kalk. Hvis jeg spyler vann på bilen uten å tørke vannet av lakken igjen tørker vannet på lakken og legger igjen hvite flekker.

Skulle teste beading istad pga denne tråden og nå er panseret mitt fullt av flekker som jeg ikke får vekk.

Er det noen måte å få dette vekk uten å korrigere?

Dette skjer jo også hvis jeg vasker bilen i sola og vannet rekker å tørke før jeg tørker det av.

Derfor er jeg ute etter tips ang dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten en må gå på med maskin og finpolish eller lakkrens. S40, CFP etc.

Det er i hvertfall min erfaring, men kanskje noen andre har bedre metoder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville prøvd forsiktig med clay og masse lube, men mange mener jo at clay er fy-fy om du ikke skal korrigere. Men funker ikke clay, er vel en lett korrigering eneste utvei som steinbra også skriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay ja! Skal prøves det. Men ganske fort gjort å kjøre over med feks. CFP også da.

+ at man får den gode følelsen med å legge et nytt lag voks :)

(noe man må gjøre uansett etter claying)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at om merkene er ferske, kan de fjernes med en QD evt. kjemisk rens for hånd eller finishing polish på maskin.

Har selv prøvd å vaske de vekk med vanlig vask, for så å legge et nytt lag med voks, men de har fortsatt vært synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor hardt vann du har og hva som er i vannet. Jeg har opplevd merker som kan tørkes av med en fuktig klut og andre som må våtslipes bort. Går de ikke bort ved vask så er nok det enkleste en runde finpolish og ny voks :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har ikke klart å fjerne kalkflekker med vask jeg heller.

Men tatt det med feks. Vertua bond og SV cf for hånd da

Lettest med maskin og polish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vasket bilen nå og flekkene ble nesten borte (er noen få igjen). Rart jeg ikke klarte å ta de med QD igår?

Har kommet mange bra tips her. Er det noen som har flere tips ang. kalk og hardt vann så er alle tips og triks av interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Jeg bruker denne på bla dusjglassveggene mine, tok endel spots på railsa på E61 også:

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=DUR-505WSR-22

Ellers kan du prøve denne, den er fin på vannflekker, fjernet endel flekker der det drypper vann fra speil og ned på sidepanel dør på overnevnte bil.

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=DOD-DJLL250

Ellers, hvis flekkene er standhaftige så har denne litt slipemiddel i seg i tillegg:

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=DOD-DJLP250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket bilen nå og flekkene ble nesten borte (er noen få igjen). Rart jeg ikke klarte å ta de med QD igår?

Har kommet mange bra tips her. Er det noen som har flere tips ang. kalk og hardt vann så er alle tips og triks av interesse :)

Om jeg vasker uten å ha tid til å tørke, bruker jeg Aqua Gleam vannfilter fra Swissvax for å unngå waterspots. Funker gull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Om jeg vasker uten å ha tid til å tørke, bruker jeg Aqua Gleam vannfilter fra Swissvax for å unngå waterspots. Funker gull :)

Hvor lenge varer det filteret fra SV egentlig?

Skal se om jeg kan få tak i et filter til holderen som allerede står i huset her. Hjelper nok litt det også. Koster jo litt mindre for kun et filter uten holder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer det filteret fra SV egentlig?

Skal se om jeg kan få tak i et filter til holderen som allerede står i huset her. Hjelper nok litt det også. Koster jo litt mindre for kun et filter uten holder :)

Vet ikke hvor lenge det varer, har bare hatt behov for å bruke det 3 ganger ila vinteren (kjøpt i høst).

Om du får til noe med det du har, blir sikkert det også bra :)

Ellers har mighty noe filtergreier som skal vare lenge og være billig, kjøpt i england. Husker ikke hva det var men mulig du finner det om du søker på f.eks vannfilter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et relativt stort filter på 11 liter som sannsynligvis har samme innhold som Aqua gleam filteret, bare mye mer av det. Jo større filtervolum, jo mer effektiv filtrering ved stor vanngjennomstrømning og lenger holdbarhet før du må bytte innhold. Dette er altså et deioniserings filter. Et 11 liter filter "vessel" fylt med DI resin koster ca 850kr + frakt.

Jeg har koblet dette slik at jeg flipper over en kran før jeg skyller av bilen siste gang etter håndvask, slik at vannet da går via filteret og til høytrykkspyleren. Da får jeg ingen spots selv om bilen tørker i sola. Jeg har brukt dette filteret ved hver vask siden jeg kjøpte det i fjor sommer, og det gir fortsatt vann med 0ppm, altså helt rent vann uten partikler. Dette fungerer også utmerket til utblanding av produkter som fungerer best med helt rent vann.

post-843-0-49363400-1333825860_thumb.jpg

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Interessant. Hvor kjøpte du det Mighty?

Selv har jeg et filter som ser omtrent sånn ut:

filter.jpg

Problemet er at det er ikke noe filter i det lenger (de som bodde her før har tatt det ut). Tenkte jeg først skulle prøve å få tak i en innsats som passer til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Hvor kjøpte du det Mighty?

Selv har jeg et filter som ser omtrent sånn ut:

filter.jpg

Problemet er at det er ikke noe filter i det lenger (de som bodde her før har tatt det ut). Tenkte jeg først skulle prøve å få tak i en innsats som passer til dette.

Filteret ditt ser nesten ut som det kan fylles med noe filtermedie i granulatform? Her kjøpte jeg mitt filter: http://daqua.co.uk/divessels.htm

Dette er samme type filtere som vindusvaskere og andre som har behov for "flekkefritt" vann bruker. Hvor lenge filteret holder kommer an på hvor mye kalk/urenheter du har i vannet.

De selger refill av DI filtermedie i 25L sekker. Man kan også lage seg enkle filtere selv ved å f.eks fylle en sylinder og lage kobling i begge ender. Men jo større volum, desto bedre.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...