johnsta

Hjelp til valg av bil. 1-serie?

89 innlegg i emnet

Hei.

Velger å benytte meg av all bil kunnskapen folk sitter på her inne. Snart ferdig utdannet, og skal ut i jobb. Kommer da til å bruke bilen daglig i jobb sammenheng, hovedsakelig korte turer. Har lenge sett på 1-serie, og det er nok den bilen jeg har mest lyst på. Jeg står i midlertid fast i valg av motor. 120i hadde jeg nok kjøpt om jeg hadde råd. Men det er ikke mange ute på markedet, og prisklassen blir noe høy. Håper ikke å bruke over 160000. Det er heller ikke mange 118i der ute. Har prøvekjørt 116i og 118d. 116i var noe daff, men 118d opplevde jeg som kvikk på de korte strekningene jeg prøvde den på. Hva hadde dere valgt selv? Jeg har fått tips om en som muligens kan hjelpe med import, men må ha noe mer å gå etter før jeg undersøker det nærmere. Snakket også med en som sa at man kunne få samme ytelse i 116d, som i 120d ved en liten justering. Stemmer det?

Men, 1-serie var som sagt første valget. Jeg er åpen for forslag. Har vært inne på tanken å velge et billigere merke, for å få med mer ekstra utstyr og rimeligere service utgifter. Så Kia Cee'd blant annet ble nevnt i en annen tråd, og synes ikke et slik alternativ er dårlig,

Bør jeg velger M-sport, eller blir det for stivt og går utover komforten?

Ser litt på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34124048

Kjørt litt langt, litt kjedelig interiør uten skinn. Kanskje litt kjedelig utvendig farge også, men sølv er fint når det er vellstelt og vått, synes jeg. Greit med navi!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke så mye om bil, men jeg eier en 118i så helt uten mening er jeg i det minste ikke.

Tittet litt på finn-annonsen og det ser forsåvidt ut som et greit kjøp, ville prøvd å prute litt uansett. Bruktbilmarkedet er temmelig dødt men godt utstyrte bmwer har god omsetning. Min prioritering:

Ting du må ha: sportsseter (dvs med lårstøtte og korsryggjustering). Ac.

Veldig kjekt å ha: navi og hifi-pakke. Grøftelys. Pdc.

Jeg kjøpte min 118i 2005 Sparkling graphite, gått 92'km i okt/nov fra forhandler med 2 års garanti til 165'. Jeg har ikke sportsunderstell, hifi og navi men ellers det samme.

Sportsunderstell skal gå endel utover komfort, mitt sammenligningsgrunnlag opp mot 118i er for det meste utallige versjoner av Toyota (mye Yota på jobb og mange i familien) (og en 320d med gåent tannstag). Synes min bil er vesentlig strammere enn alle Toyotaer jeg har kjørt, ikkeno duving og krenging. Så jeg skulle gjerne ha testet en med sportsunderstell for å se om jeg hadde orket å kjøre det sånn til daglig. Veiene her på Ringerike er ikke fantastisk fine..

Om motor er jeg litt usikker, men i min står det en to liter som er strupet ned til 1.8. I 116 mener jeg det er mindre motor, ergo skal det godt gjøres å chippe denne om til en 120. I de nyeste modellene er det enda mindre motor men med turbo.

Og så antar jeg det kommer bedre svar fra de som faktisk kan slikt:)

Skrivi fra mobilen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Gry. Satt nå nettop å letet etter tråden fra når du var i kjøpsprosessen av 1-serien, men fant ikke igjen tråden. Veiene her i Stvg er sånn sett fine de, men orker ikke stoppe helt opp eller bekymre meg for enhver hump som kommer. Men har forstått på andre M-sport går greit, men er greit å høre flere erfaringer. Er villig til å ofre litt komfor for sportsligheten, men ikke alt:-)

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i ferd med å flytte sammen med en mann som elsker BMW så min kjøpsprosess var vel mest å prøve den bilen han fant for meg... (han likte ikke ideen min om å skaffe en RX-8.. sukk.. den var rød<3) Tror derfor ikke du finner så mye om shoppinga mi her:) Jeg prøvde faktisk bare en bil, prisen var fin, garantien var nesten ikke til å tro og den hadde det meste av utstyret jeg syntes jeg måtte ha i en bensinbil. Og jeg trengte en ny bil aber schnell så det faktum at bilen sto hos forhandler på andre sida av byen telte også endel. De andre enerne som sto til salgs akkurat da i hyggelig prisklasse var enten tre-dørs, sølvfarget, diesel eller hos privatperson i Sandefjord..

Skrivi på mobilen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, da blander jeg nok. Fant i alle fall ikke den tråden som omhandlet kjøp av 1-serie:-) Hva ligger forbruket på din bil?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis sin 2008 BMW 123D M-sport (den med ræv/coupe) ligger på vanvittige 0,41 på milen. Mye motorvei så vidt jeg har forstått, men allikevel imponerende spør du meg. 118D må etter mine estimater ligge rundt en liter i året :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder valg av motor hadde jeg uten tvil gått for en 118/120d. Først og fremst fordi det er mye mer morsommere bil å gjøre og for det andre så har den relativ mye lavere forbruk.

Diesel biler har alltid mer dreiemoment enn bensin biler og dette er spesielt morsom på "små" biler som f.eks 1 SERIE

116/118/120D alle disse har 2.0 diesel motor. Dvs motoren er helt lik, men bilen er nedtrimmet til en 1,6,/1,8L. Så ja det er fult mulig å få samme ytelser i 116 som det er i 120d, med noen enkle grep. Siden 116d kom ikke før i 2010, ligger disse bilene i overkant av 200 000.

Jeg hadde heller gått for den her

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=33977952

Hvorfor?

Den ligger litt over den andre du la ut, men er kjørt LANGT mindre og er en facelift modell 2008. Dessuten har du 2/24 000km garanti på den! Den har også xenon(angeleyes) noe jeg synes er veldig viktig på BMW.

For det andre så har den ligget der en stund, hadde kanskje gått ann å prute en del tusen kr ;) er verdt å prøve!

Navigasjon er IKKE viktig i det hele tatt på slike biler.

M sport er absolutt noe å vurdere, men m sport bilene ligger høyere pris. Jeg personlig fortrekker M sport.. fordi det ser mye bedre ut og m sport understell gjør at bilen sitter som en kule på veien. Det ødelegger absolutt ikke noe komfort etter min mening, men gjør at bilen ligger mye bedre på veien og spesielt svinger..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye god info, tusen takk! Likte den du linket til, fin farge. Kan msn bli tatt dersom man oppjusterer en 118d? Man skal vell betale mer i avgift? Har det noe og si for forsikring? Skal prøvekjøre en 118d en ganf til, for å gjøre opp en mening. Liker ikke helt diesel lyden, men syns ikke det var så gale på disse kontra andre diesel biler. I alle ikke når man sitter inni. Er ikke lysten på noe "hqr du kjøpt deg traktor" kommentarer:-) hehe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbruket på min 118i ligger nok jamnt på 7.4 deromkring... På langkjøring kommer den ned i rundt 5. Siden du er ute etter diesel er det ikke helt relevant. Forøvrig stemmer det at både 116d, 118d og 120d har to liters motor, mens 116i har mindre enn 118i og 120i. Uansett bør du generelt holde deg unna minste modellen hvis kjøreglede er litt interessant, du har jo prøvekjørt og oppdaget selv at 116 er daffere. Chipping koster penger hvis du stoppes i teknisk kontroll, er selvfølgelig ikke lov å ha 120kW hvis vognkortet sier 105kW:-$

Bilen i forrige innlegg er jo fin, men med ræva vanlige seter (du ser lett at lårstøtten mangler, og da er det selvfølgelig ikke korsryggstøtte heller). Jeg sier igjen, seter er viktig del av kjørekomforten. (Jeg sa at navi og hifi er _kjekt å ha_ og det står jeg for;) ). Angeleyes er bare styling for min del, en sånn bmw-greie. Har selvfølgelig lyst på det jeg også men det står ganske langt ned på lista over ting jeg føler det er viktig å bruke penger på. Xenon derimot skjønner jeg poenget med.

For øvrig har jeg hatt nytte av garantien både til å få nye vinterfelger (var så mye kast i en at den ikke lot seg balansere) og til å fikse varmen i passasjersetet..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chipping koster penger hvis du stoppes i teknisk kontroll, er selvfølgelig ikke lov å ha 120kW hvis vognkortet sier 105kW:-$

Det største problemet for myndighetene er å få en godkjent måling. Det finnes hverken godkjent diagnoseutstyr å plugge i bilen eller godkjent ambulerende effektmålingsutstyr. Det eneste som finnes er en stasjonær rullende landevei i Trondheim, men den er utrolig nok ikke godkjent som kontrollmåling for avgiftsendring. Den eneste målemetoden som er godkjent av veidirektoratet for beregning av avgift er måling av motor i benk i laboratorium, med standardiserte verdier for lufttemperatur og luftfuktighet. Noe sånt laboratorium finnes ikke i Norge, og hvor stor er sjansen for at myndighetene skrur ut alle motorer for å kreve inn noen usle tusenlapper i avgift?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ikke ut som et stort faremoment da nei. Hvorfor selger dem igrunnen noe av nye 120d, når man kan kjøpe 116d å få samme ytelse? Jeg har nå for meg litt mer av hvilket utstyr jeg skal ha i bilen i alle fall:-) hørtes greit ut med den forsikringen du fikk Gry! Greit å kjøpe av forhandler, når man har mulighet til å få rettet opp i småfeil i ettertid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dele min erfaring når jeg først er inne å leser.

Om du kan ta deg råd, gå for m-sport. Understellet er verken for stivt eller lavt synes jeg. Det blir også enklere å selge bilen da mange kun vil ha en m-sport utstyrt bil. Greit å ha i bakhodet. Og som nevnt tidligere, er de morsommere å kjøre ;)

Sportssetene er fantastiske og interiøret + eksteriøret ser mye tøffere ut.

Er selv ikke så nøye med navi, men kjøper du en bil med navi er det et pluss bare. Også koster vel en kart oppdatering 1500,- om du skal gjøre det.

Når det gjelder motor anbefaler jeg en 118D som har lavere pris enn 116D. Som nevnt kom de i 2010. Om du skulle ende opp med 116D og tuner motoren, mister du garantien fra BMW. De har utstyr for å se om hjernen på bilen er omprogrammert. Så enkelt er det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok M-sport da. Syns ikke de har vært så mye dyrere enn andre. Hvis bilen har M-sport, har den da automatisk både innvendig og utvendig? Eller kan den bare ha utvendig?

Blir nok en 118d, må bare få prøvekjørt en 118d med M-sport, sånn jeg kan få bestemt meg skikkelig. Ut fra min prisbegrensning, så ender jeg vell opp med en 2005-2007 modell. Da er det vell ikke garanti uansett, om jeg vil tune motoren? Det er ikke sikkert jeg har behov for det, men det er jo greit å ha muligheten. Det er eventuelt lett å stille den tilbake ved salg?

Også to spørsmål til :-). Hvor mye verdifall kan jeg regne med på to år, dersom jeg handler en fra 2007? Vil reduksjonen av verdi gå lavere nå så den begynner å bli gammel? Handler jeg for 160000, får jeg over 100000 igjen om to år?

Leverer alle forhandlere bruktbil garanti, eller er det bare noen som gjør det for ekstra service? Bør jeg da eventuelt bare vurdere fra forhandler forå få med garantien?

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøper du bil gjennom en forhandler (les firma) så har du som privatperson 5 års reklamasjonsrett på kjøpet. ref. forbrukerkjøpsloven

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan komme med et par synspunkter jeg også, da jeg har en 2006 118D.

Sportsunderstell på 1 serien er stivt, ingen tvil om det. Men om det er FOR stivt får bli en vurdering for hver enkelt person. Da jeg til vanlig kjører Mercedes E klasse synes jeg det kan bli litt for stivt....i hvert fall i lengden. Men artig på tørr asfalt med 18" hjul og krappe svinger.

Sportseter er et must i mine øyne. Standard stolene er rett og slett ikke gode å sitte i med lite støtte og justeringsmuligheter.

På BMW er min mening at navigasjon er litt mer enn "bare kjekt å ha", da dette også vil si at du får iDrive systemet. Det vil si at skjermen viser radio, aircondition innstillinger, telefon parkering sensorer + mye annet og at dette kan justeres/betjenes via skjermen.

Når det gjelder navigasjon på denne årsmodellen du tenker på må du være oppmerksom på at "Business navi" ikke har kart visning, bare pil visning.

"Professional navi" har kart.

Automatisk klimakontroll er også veldig kjekt å ha.

Multifunksjonsratt ser bra ut og kjekt å ha.

Xenon lys er også mye penere og bedre i mine øyne.

I tillegg får du lys pakker, lyd pakker og parkering sensorer foran/bak +++ så det kan være mye greit å sette seg inn i før du handler.

Man vil jo alltid ha mest mulig stasj for pengene. :D

Chip trimming av bilen må du vurdere selv. Men hvis du vil ha en der du kan bytte mellom original software og trim software selv, kan jeg anbefale denne: http://www.mybluefin.co.uk/

Moderat trimming og ikke av versting sorten som tøyer grensene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se det, takk for mye god info. Jeg ofrer som sagt en litt komfor for sportsligheten sin del, så blir spennende å se hva om jeg syns det blir for stivt. Kommer ikke til å kjøpe uten sportseter! Er lysten på de med delskinn, syns de ser lekre ut.

Vet du om det er mulig å ha det største lydanlegget, selv om en har business cd? Ser noen skriver "hifi loud speaker...", men på bildende viser business cd?

Multifunksjonsratt og automatisk klimakontroll skal jeg ha. Ser billig ut uten multifunksjonsrattet, synes jeg. Er litt lysten på navi, men må vurdere det etter pris. Det går ikke å oppgradere fra business navi til professional? Det er mer enn bare programvaren som skiller dem?:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ha hifi på business cd. Det har jeg. Om du skulle finne en bil uten hifi, men har resten av utstyret du ønsker, tar det deg kun 40min av din tid og 3500kr for å oppgradere høyttalerne selv ;) De høyttalerne i retrofiten gjør susen. Usikker på navigasjonen dessverre.

Mange har god erfaring med tuningen fra bsr forresten. http://www.bsr-tuning.no/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, har vært litt opptatt av å ha hifi, da jeg ikke har vært lysten på å begynne å endre på ting selvl. Men hvis det ikke er verre, så er det jo klart en mulighet. Skal ha det i bakhodet. Hva mener du med "de høytalerne i retrofiten gjør susen"? :-)

Endret av johnsta
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Business stereo har bra lyd den, og det er vel som Skramstad sier at det er grei skuring å bytte høyttalere og evt. montere forsterker. Det ligger originale subwoofere under fører og passasjersetet. Er vel litt forskjell i størrelse på disse fra business til professional.

Selv har jeg professional med "Logic 7" og original cd veksler i bagasjerommet. Knall bra lyd etter min mening.

Når det gjelder navigasjonen må en bytte hele enheten for å gå fra business til professional. Er dessverre ikke mulig med bare software. Dette koster en god slump kroner.

Lykke til med bilkjøp. (Jeg leitet i 8 måneder før jeg fant den jeg ville ha til riktig pris :P )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange ulike stereo finnes det? Trodde det bare var to ulike "modeller jeg". Har i grunnen leter etter bil i over 1 år, det har liksom aldri blitt. Så jeg har faktisk tatt buss i ett år nå:-(. Mest for jeg strengt talt ikke har hatt brukt fr bil(student), og litt for å spare peng. Men har jo hele tiden brukt penger på produkter da, så er like langt! Haha.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive