Dette er et populært innlegg Simen 1 329 Skrevet 5 April, 2012 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Show & Shine Mercedes E200 Avantgarde '07 Forord. Da er jeg tilbake med enda en S&S og vårens første skikkelige shine. Denne gangen skulle jeg ta en gedigen Mercedes E-klasse. Skulle gå grundig tilverks på denne, og beregnet cirka en uke. Kunne dog ha den så lenge jeg ville, siden eier hadde to biler tilgjengelig, og det er godt å vite. Jeg forberedte meg på hard lakk, da jeg visste at Mercedes bruker mye hard keramisk lakk på bilene sine, derfor var det en fordel at jeg hadde lært meg roterende i forkant av denne. Følte meg klar for en utfordring nå. Here we go... Starter det hele med bilder av bilen før start: Så beveger vi oss inn i bilen... Dag 1 (tidsforbruk: 6 t.) Vask av dekk, felger og hjulbuer. Gjorde en vri denne gangen. Fikk en kommentar på fremgangsmetode/rekkefølge på en tidligere S&S; jeg har pleid å vaske hjul og hjulbuer i forbindelse med polishvask før. Denne gangen valgte jeg å starte med dette. Å vaske inne i hjulbuer og på innsiden av felgene er selvfølgelig litt jobb, men godt å få det gjort også. Utstyr til denne dagens økt funnet frem: SV Vaskebøtte m/ GG CG Citrus Wash & Gloss EZ Detail Felgbørste SV Detaljkost SV Felgkost Mother's dekkbørste Mother's felgbørste Mother's hjulbuebørste P21S Powergel 1:0 P21S Powergel 1:4 Surfex HD 1:10 Surfex HD 1:0 Prickbort IronX Karcher K7.450 Startet med utsiden av hjulene, og sprayet ned alle felgene med ren P21S. Tar utkantspunkt i den verste felgen, høyre fremme. Etter nesten 10 minutter så det slik ut: Spylte skikkelig med HT etterpå, deretter kjørte jeg på med en ny runde P21S (ren på høyre fremhjul, 1:4 på de andre som ikke var så ille). Etter noen minutter jobbet jeg det inn med SV felgkost. Høyre fremhjul så slik ut etterpå: Dette bremsestøvet satt såpass godt fast at jeg måtte ty til noe kraftigere for å ha sjans. Tørket bort litt overflødig vann, og påførte IronX på alle felgene. Som vist på bildet hadde IronX umiddelbar virkning (bildet ovenfor er tatt få sekunder etter påføring). Det fikk virke i 10 minutter på alle felgene, så børstet jeg litt igjen. Mye blod på felg etter lang virketid: Etter børsting og avspyling ble hvertfall alle felgene utenom høyre framme bra... Men høyre fremhjul var altså utrolig seig og krevde tre (!) strafferunder med IronX. Runde nr. 1: Børstet, avspylt og tørket, så runde 2: Begynte å bli lite, men trengte enda en runde for å få felgen 100%. Etter tredje strafferunde med IronX og felgkost ble det endelig bra: Grunnen til at jeg tørket bort vann mellom hver runde var selvfølgelig for å få optimal effekt av IronX. Slik ble utsiden ferdig, så var det på tide å jekke opp bilen og ta av hjula! Starta med høyre fremhjul, siden denne felgen så ut til å være verst (greit å bli ferdig med det verste først)... Dynket felgen med ren P21S... ...og imens det fikk virke vaska jeg hjulbuen. Slik så det ut før start: Sprayet ned hele med ren Surfex HD, fikk virke 2-3 minutter, så høyttrykksvaska jeg nøysommelig, før jeg gikk løs med Mother's felgbørste (helt lik hjulbuebørsten, bare kortere) og såpevannet... Spylte rent for såpevann og det så helt greit ut etterpå: Så ble felgen spylt med HT, men den var fortsatt ekstremt stygg og jeg påførte ren P21S igjen etterpå. Imens det fikk virke vaska jeg hjulbuen enda en gang med Surfex HD 1:10 og børsten... Avspylt: Så tilbake til felgen; jeg gikk løs med børsten og HT. Det var store flak av inngrodd dritt som bare gikk av ved å gå nærme med høyttrykksspyleren, det var drøyt møkkete. Etter jeg hadde fått bort alle flakene var det fortsatt mye annet igjen, særlig bremsestøv, og IronX måtte til... Etter cirka 10 minutter ble felgen børstet, spylt, og på med IronX som fikk virke enda 10 minutter. Mindre på felgen nå, men fortsatt en del å ta... Lot dette virke i ca. 10 minutter, og imellomtiden demonterte jeg skilt og skiltholdere på bilen.... La skiltene inn i garasjen. Børstet felgen så igjen, og nå begynte det virkelig å bli bra... Så ble det en siste runde med IronX, og tilslutt ble det rent. Det var dog ett par asfaltflekker igjen, så jeg tørket felgen igjen og påførte Prickbort for å ta de. Spylte det av med HT og gikk enda runde med børsten igjen tilslutt. Så renspyling og ferdig med felgen... Begge dekksidene fikk også Surfex HD 1:10 og skikkelig skrubbing med dekkbørsten. Spylte av igjen, og monterte hjulet tilbake på plass, slik: Gjentok prossedyren på høyre bakhjul, dog var ikke den like ille. En runde IronX holdt i massevis, da den ble temmelig ren av ett par omganger P21S. Hjulbuen fikk også ren Surfex HD og berøringsvask, på samme måte. Fortsatte med venstre fremhjul, som ikke var på langt nær like ille som høyre... ...og avslutta med venstre bak... Tiden flyr når man er grundig, og når jeg var klar for å sette det siste hjulet på igjen var det blitt mørkt. Hadde egentlig tenkt til å vaske bilen skikkelig denne dagen også, men liker å gjøre det i dagslys, så da tok jeg kvelden etter å ha rydda på plass ting og kjørt bilen inn i garasjen.Dag 2(tidsforbruk 6,5 t.)Forvask, hovedvask og IronX. Så stod en grundig vask på programmet. Rygga bilen ut, og fant frem utstyret igjen. Her er en liste over alt som ble brukt denne dagen: SV Vaskebøtte m/ GG CG Glossworkz Zymöl-svamp SV Detaljkost Surfex HD 1:5 Prickbort IronX Karcher K7.450 Cobra Guzzler Swissvax XL Drying Towel Swissvax Mild Clay DP Rinseless QD Trykkluft på boks Startet med Prickbort, påført på hele bilen: Det gikk forbi en eldre mann etter hele bilen hadde fått et strøk PB på seg, og han sa "Nå vart'n fin ja..." men jeg gadd verken å forklare han at det ikke var min bil, eller at hele bilen faktisk var dekket med Prickbort, så jeg bare smilte og sa "Takk takk!". Så ble bilen spylt grundig. Avspylt: Så kjørte jeg på med den vannbaserte avfettingen, Surfex HD, sterk blanding (1:5)... ...påført godt inn i alle sprekker, kriker og kroker... ...så grundig høyttrykksvasket. Vannet rant bra av etter dette: Tegn på renhet, meeen det kan ha vært pga. "hinnen" som Prickbort legger igjen på lakken. Tok faktisk en forsiktig finger-test nederst på førerdøra, og panelet var helt rent. Dette er ikke noe jeg pleier å gjøre, men denne gangen tenkte jeg "Hvorfor ikke?" - bilen skulle jo uansett grovkorrigeres. Så da var det hvertfall på tide med håndvask med detaljkost og zymöl'en...CG Glossworkz blandet ut skikkelig med HT... Gikk over bilen med detaljkosten først for å vaske detaljer, kanter og kriker. Startet med vinduskanter/lister: Så videre til andre plasser som luftinntak på panser... ...grillen... ...rundt grøftelysene... ...og diverse andre plasser. Skyllte kosten i vannet mellom hver plass jeg tok. Så spylte jeg det av, og "dusjet" ned bilen med vann før jeg gikk over resten av bilen med svampen: Etter avspyling ble bilen kjørt inn i garasjen og grovtørket med cobra guzzler. Tok en pause etter dette, og bilen fikk tørke av seg selv med begge varmeviftene på full guffe. Så var det klart for IronX. Kjørte bilen ut igjen, og påførte på hele bilen... Som vist hadde IronX god effekt, men det var spesielt god effekt på bakluka der det var stygge rennemerker i lakken, pga. noen rustne metallklips bak lista som holder skiltlysene... IronX fikk 5-6 minutters virketid. Så spylt skikkelig av...Clay. Kjørte så bilen inn og satte varmeviftene på full pupp for å få opp varmen til neste steg i garasjen. Hadde også kjøpt inn to stykk 2x 500w halogenlamper for anledningen; satte på de også. Varmer godt... Ikke langt unna 5 meter lang denne bilen, så det føltes småtrangt ut. Satte bilen på skrå, og da ble det såvidt god nok plass foran og bak, samt god plass på sidene. Enormt stor bil dette, den desidert største jeg har tatt hittil. Bilen var nå kliss våt og klar for clay: Det var tydelig at Prickbort og IronX hadde tatt det meste av forurensing i lakken. På panseret f.eks. så det ikke ut som at den plukket opp noen verdens ting: Ellers var det noe småtteri nederst langs sidene og bak, men ikke akkurat store mengder drit. Tørket bilen underveis, ca. to og to paneler av gangen. Fikk allerede bruk for halogenlampene jeg hadde kjøpt (hø hø...) Etter å ha clayet bilen, blåste jeg ut vann fra alle sprekker og andre områder som holder på vann: Tørket også av vann fra felgene med en annen mikrofiberklut:Lakkdybdemåling og inspeksjon. Så fant jeg frem lakkdybdemåleren og sjekka hvor mye lakk jeg har å jobbe med. Forholdsvis tynn lakk faktisk, målte for det meste fra 85 til 110... ...men nederst på forskjermen målte jeg helt ned i 67.1 så jeg bestemte meg for å ta det litt med ro der. Taket hadde mye tryggere verdier på godt over 100 overalt: Bakluka hadde enda høyere verdier oppimot 150. Inspiserte bilen og så litt etter hvor mye jobb jeg hadde foran meg, og det var jo nok av vaskeriper og RDS å ta, men jeg har sett mye verre. Uansett forventa jeg meg tøft fysisk arbeid pga. størrelsen av bilen og muligens hard lakk. Her er ett par bilder som viser lakkens generelle tilstand:Dag 3(tidsforbruk 3 t.)3M Maskeringsteip Makita Roterende 3M Extra Fine Compound 3M Fast Cutt Plus 3M Bakplate 3M Gul pute 3M Grønn pute 3M Kontrollspray Denne dagen følte jeg meg ikke helt i form pga. en lett forkjølelse, dessuten måtte jeg på jobb noen timer på ettermiddagen, så jeg følte at jeg ikke fikk gjort noe særlig, men jeg fikk hvertfall maskért halve bilen, og kom igang med korrigeringen. Maskerte høyre side av bilen slik... Mye pirking for å få maskert gummi og plastikk i forbindelse med takrail: Så gjorde jeg litt kombotesting på panseret. Startet med å prøve gul 3M på gul pute, for å se om det var tilstrekkelig. Som vanlig testboks på panseret... Ett pass: Spredde ut på lav hastighet, så 4-5 runder med mye press på 1600 rpm, deretter en eller to runder med lite press, samme hastighet. Buffet av produkt, og gikk over med kontrollspray for å ta oljer... Fjernet teipen for å sjekke forskjellen, og jeg syntes egentlig det så tilfredsstillende ut, og det etterlot seg en bra finish med null hologrammer. Tok enda en testboks rett ved siden av for å sjekke om EFC på oransje pad utgjorde noen større forskjell, men det så nesten helt likt ut... Jeg kjørte på med den gule isteden, siden den er mykere og enklere å kjøre. Tok venstre side av panseret ferdig med den gule, men slet litt med riper nedi "gropa" mellom kurvene som utformer lyktene foran: Men etter ett par ekstra runder med nøyaktighet, fikk jeg det bort. Tok lang tid å korrigere RDS med den gule 3M-kombinasjonen, og når jeg endelig var ferdig med venstre side av panseret, innså jeg at jeg burde teste ut grønn isteden, for å ikke bruke en evighet... Kjørte dette på samme måte, og innså at dette var veien å gå. 3M EFC tok lette vaskeriper greit, men sleit med dypere swirls og RDS. Her er forskjellen etter ett pass med den grønne kombinasjonen: Ikke så lett å se kanskje, men dette var hvertfall mye mer effektivt mtp. dypere RDS, og det var det jo en del av. Tok ferdig panseret med dette, og måtte presse mye for å få tatt noe. Måtte også kjøre 2 pass nesten overalt. Hard lakk? Jepp! ...når jeg var ferdig med panseret måtte jeg dra på jobb, og orka ikke noe mer denne dagen etter en litt slitsom økt på jobben.Dag 4(tidsforbruk: 6,5 t.)Korrigering, steg 1 - høyre side. Panseret var jo det eneste jeg fikk gjort ferdig på den tafatte tredjedagen, så jeg ville få gjort så mye som mulig av korrigeringen denne dagen. Tenkte det fortsatt var viktig å være realistisk, så jeg satte meg som mål å få korrigert halve bilen. Idag ble det hvertfall bare grovkorrigering med følgende utstyr...Makita Roterende Mirka Liten Bakplate 3M Stor Bakplate 3M Grønn pute 75 mm. 3M Grønn pute 150 mm. 3M Fast Cutt Plus 3M Kontrollspray DP Rinseless QD Nanolotus Mikrofiber Gikk løs på høyre del av bilen, og startet med å teipe opp til en 50/50 på forskjermen. Kjørte på med samme kjøremetode som på panseret, og måtte gjøre to pass for å bli fornøyd. Syntes denne fargen var litt vrien å ta bilder av, ble bare ett bra bilde etterpå. Etter wipedown med kontrollspray: Forskjerm ferdig korrigert: Så fortsatte jeg på taket, og brukte faktisk en liten krakk til å stå på da denne bilen var såpass høy og det er i tillegg greit å komme litt "over" maskina mtp. press og kontroll. Teipet opp midt på taket for 50/50 igjen... Etter to runder her, ble jeg ganske fornøyd og kunne ta bort teipen og sjekka resultatet med kontrollspray... ...dog var det en langsgående ripe som ikke ville helt bort: Kjørte ett par ekstra runder, og tok wipedown på det glovarme taket etterpå, men fikk ikke ripa helt bort. Ble bra dempet og mindre hvertfall, måtte gi meg etter fire pass med mange runder. Flytta krakken lengre bort og fortsatte bortover taket. Tok ganske store områder av gangen, og det funket bra. Kjørte to runder hele veien. Blanda inn en "dært" Ultrafina SE, siden FCP er en ganske tørr polish. Ferdig med høyre del av taket, svært fornøyd tilslutt! Så tok jeg alle lister og stolper langs taket. La den store puta i en zip-pose inntil videre, og bytta til liten bakplate med liten grønn pute... Begynte med a-stolpen og videre bortover langs taket. Her har jeg tatt øverst lista (den nederste lista tilhører døra): Så tok jeg speilet. Ferdig korrigert etter to pass og mange runder pr. pass: Så tok jeg alle vinduslistene. Gikk med mye ekstra tid på disse, da jeg måtte ha individuell maskering på hver enkelt pga. gummilister som går rundt dem. På de svarte listene brukte jeg gul pute og EFC, og fikk de hvertfall mye blankere og med litt mindre riper. Den tynneste stolpa maskerte jeg opp og gnikka for hånd med litt EFC på en mikrofiberklut: Har ikke flere bilder fra dette da det gikk med så mye tid i utkantspunktet, så orka ikke å bruke masse tid på å ta bilder i tillegg. Når jeg var ferdig med alle de trange områdene rundt vinduene, tok jeg frontfangeren også med spotpad... Så bytta jeg til stor bakplate igjen, og fortsatte under vinduene. Korrigerer ovenfra og ned tilfelle jeg skulle være uheldig og lage noen riper underveis, men alt gikk egentlig veldig bra. Teipet opp fremdøra og kjørte på... Etter to runder ble det bra. FCP er ikke noe man kan kjøre altfor lenge uansett, så to runder var nødvendig også her. 50/50: Så ble resten av døra tatt på samme måte, og resultatet ble temmelig ripefritt tilslutt: Så tok jeg nederste del av døra. Sideskjørtet ble også tatt samtidig. Deretter stod bakdøra for tur, og teipet opp for 50/50-bilde® igjen. Før: Etter to runder og wipedown ble resultatet bra, syntes jeg. men på det første 50/50-bildet kan man se at jeg kjørte over teipen... Blir en god del støv: Etter jeg hadde tatt bakdøra, fortsatte jeg på bakskjermen, på området ved tanklokket. Før korrigering: Etter korrigering og wipedown med kontrollspray: Fullførte bakskjermen, og tok kvelden etter drøye 6 timer med intens og grundig korrigering.Dag 5(tidsforbruk 8 t.)Korrigering, steg 1 - venstre side. Så var det venstre del av bilen og bakparten som stod klar for korrigering. Gikk med en times tid til skikkelig maskering først. Når det gjelder utstyr brukte jeg jo det samme som dagen før, så den samme lista gjelder her. Ferdig maskert: Starta på toppen igjen, og taket ble svært strøkent. Knipset noen bilder av ferdig korrigert tak, men ser nå at belysningen ble litt feilvinklet her... På taket fikk jeg såpass god dreisen på kjøreteknikken, så jeg klarte faktisk å avslutte hologramfritt her (i motsetning til andre plasser tidligere): Fortsatte på samme måte som på andre siden; tok vinduslister og stopler langs taket med spotpad etter jeg hadde tatt ferdig taket... Så begynte jeg forfra på siden. Kjørte på to ganger overalt for å få tatt alle ripene, men bare en runde nederst på forskjermen pga. den tynne lakken der. Ikke så mange bilder fra dette, men her er 50/50 fordør vs. bakdør: Ikke noe 50/50 med teip, men man kan hvertfall se hvor jeg har vært. Nederst på fordøra: Ferdig korrigert nederst på førerdøra, fikk ikke gjort noe med de stygge hakkene som var der desverre: Ferdig korrigert bakdør: Etter å ha tatt bakdøra begynte pad'en virkelig å gå i oppløsning... Bakskjermen hadde noen stygge riper. Før korrigering: Etter en runde med hardkjør: Etter enda en runde her var det fortsatt en seig ripe som ikke hadde gått helt bort: Selvom denne ripa gikk over kanten/knekken på bakskjermen, kjørte jeg på enda en runde for å se om den gikk bort da... Kontrollspray etterpå: Den ble ikke helt borte, men lite synlig: Resten av bakskjermen ble fin og ripefri. Så var det bare det verste igjen (hvertfall det jeg misliker mest); bakluka: Korrigert vs. ukorrigert: Satte opp bakluka slik... Nederste del av bakluka før: Etter en runde med maskinen: Bytta til spotpad igjen, og korrigerte inni åpningen til skiltet. Ble bra tilslutt... Så tok jeg bakfangeren, men brukte oransje pad på den med FCP for å ikke lage maksimalt med varme på plasten. Etter det var jeg ganske lei og følte meg mørbanka i hele kroppen etter disse to korrigeringsdagene, så da gikk jeg inn. Rydda litt i garasjen senere på kvelden før jeg la meg og lada opp til en ny dag...Dag 6(tidsforbruk: 6 t.)Brinkman LED-lykt Makita Roterende Mirka Liten Bakplate 3M Stor Bakplate 3M Blå pute 75 mm. 3M Blå pute 150 mm. 3M Ultrafina SE 3M Kontrollspray Nanolotus Mikrofiber Korrigering, steg 2. Som jeg nevnte tidligere så ble det noen hologrammer på mange steder av bilen. De var veldig fine/små, så jeg prøvde med Ultrafina SE på roterende... Spredde på lavt turtall, så kjørte jeg det opp på 1600 rpm. med ganske mye press, 4-5 pass, slapp deretter opp og kjørte et pass med lite press og enda et pass med bare vekten av maskinen (3.1 kg) som press. Etterpå tok jeg wipedown med kontrollspray 3-4 ganger (!) for å være sikker på at dette var tilstrekkelig: Sjekket fra alle mulige vinkler med LED-lykta mi. Området utenfor boksen (hologrammer): Inni boksen så det slik ut... ...ingen hologrammer. Så da kjørte jeg på med denne kombinasjonen videre på bilen, da jeg var sikker på at dette tok hologrammene, og ingen av de andre hologrammene var noe større enn de på panserets venstre del. Kjørte mange runder om gangen, før jeg buffet bort polishrestene (f.eks. forskjerm + fordør, bakdør + bakskjerm), og fjernet maskeringen etterhvert som jeg ble ferdig... Spotpad igjen langs taket: Finpoleringen gikk egentlig fort, men stagnerte litt når jeg kom til disse irriterende listene med gummi mellom. Igjen gikk det med veldig mye ekstra tid til ekstra maskering osv. Måtte f.eks. først maskere for å kjøre d-stoplen, for så å maskere på nytt for å ta vinduslisten: Men jeg fikk hvertfall tatt hele bilen denne dagen. Avslutta med frontfangeren: Ferdig etter 6 timer, og da var bilen avmaskert og klar for en befriende vask. Men det hadde desverre blitt ganske mørkt og jeg følte for å avslutte for dagen. Dag 7 (tidsforbruk: 3 t.) [*]Surfex HD 1:5 [*]SV Vaskebøtte m/ GG [*]CG Citrus Wash & Gloss [*]Zymöl-svamp [*]Karcher K7.450 [*]Cobra Guzzler [*]Swissvax XL Drying Towel [*]CG Miracle Dryer [*]Cobra Guzzler [*]Trykkluft på boks Vask av polishrester og støv. Kjørte bilen ut og dynka den i Surfex HD 1:5, og igjen godt inn i sprekker og plasser som hadde mye støv og eventuelle rester av polish... Etter en grundig spyling med ganske varmt vann fra HT'en, gikk jeg over med zymol-svampen igjen. Brukte en sterk blanding CW&G... Dørkarmer og slikt ble også vaska, da jeg hadde glemt å gjøre det tidligere. "Falsk beading" på panser etter avspyling: Etter å ha druknet bilen med åpen hageslange, kjørte jeg bilen inn for tørk. Etter å ha godt over alle panelene grundig med tørkehåndklær, gikk jeg over hele bilen med trykkluft og en mikrofiberklut... Tilslutt satte jeg opp alle dørene og tørket dørkarmer og innsiden av dører osv.: Så fikk jeg ikke tid til mer denne dagen, så dag 7 ble bare en kort økt. Men det passet på en måte bra, så fikk bilen stå til fullstendig tørk til dagen etter... Dag 8 (tidsforbruk: 3 t.) [*]Biltema DA [*]Cyclo 4" hvite puter [*]Nanolotus Mikrofiber [*]CG Ultra Plush [*]SV svart applikator Glaze. Denne gangen valgte jeg å kjøre over bilen med Black Light før voks, rett og slett for å gi lakken en siste "rens" (ble bl.a. ett par rennemerker etter vann iløpet av natta), og for å forenkle voksleggingen. Brukte den gode gamle tohodede Biltema-maskinen til dette, med hvite Cyclo-pads (0 cutt)... Brukte ikke dette som en LSP, så jeg buffet av igjen etter jeg hadde kjørt over hele bilen, men buffet allikevel utifra hvor jeg hadde startet å fordele det utover. Denne er utrolig enkel å fjerne igjen... Voks/LSP lakk. Så var det på tide å legge voks, og valgte samme voks som sist, nemlig Shield. Hadde høy varme i garasjen, og varma i tillegg opp panelene en del med halogenlampene. Ble ganske svett etterhvert, hehe... La tynt, og tok tiden på cirka 15 minutter fra jeg startet. Fikk tatt nesten halve bilen på denne tiden, og da gikk jeg tilbake til der jeg startet, og buffet av igjen. Tok meg god tid til buffingen. Ferdig vokset bil: Etter cirka 6 timer, gikk jeg ut i den gloheite garasjen igjen for å se etter vokssvetting. Kunne ikke se noe annet enn linting (dumme mikrofiberkluter!), men gikk allikevel over bilen med vann (batterivann faktisk). Hadde en prat med fosse240 da han var innom en tur, og han mente at det funker vel så bra som en hvilken som helst QD - så jeg tenkte jeg skulle bruke det denne gangen... Dette ble også en kort "dag", pga. jobben som trengte meg... Dag 9 (tidsforbruk: 6 t.) [*]Flex DA [*]3M Extra Fine Compound [*]CG Hex Logic blå (fin) pute [*]Nanolotus Glassforsegling Proff [*]Nanolotus Mikrofiber [*]CG Bare Bones LSP hjul og hjulbuer. Denne dagen hadde jeg fri, så da hadde jeg hvertfall god tid til å gjøre ferdig eksteriør. Fokuserte først på LSP i hjulbuer og på hjulene, så da måtte bilen jekkes opp igjen... Påførte CG Bare Bones med en billig gul pad (takk til trogha). Noen få spray på pad'en er nok til å fordele utover store områder... Hjulbuene bak hadde mye "stoff" i hjulbuene også, så der ble det bare sprayet utover og det ble en del mørkere. Så hvertfall greit ut etterpå: Dekksiden på innsiden fikk SV Pneu, også la jeg naturligvis SV Autobahn på innsiden av felgene..: Satte så hjulene på plass, strammet til med kort arm (latmannsarm): Så påførte jeg SV Autobahn på utsiden også... Buffet etter cirka 10 minutter. Behandla dekksidene med SV Glossy... LSP glass. Må jo ikke glemme glassene. Polerte først over rutene med Flex'en, for å rengjøre de skikkelig... ...så la jeg Nanolotus glassforsegling som LSP på rutene: Spurte eier om jeg kunne sette på dekaler i den ene bakruta, og det ville han veldig gjerne at jeg gjorde. Syntes absolutt det gjorde seg på ruta... Renset området med 3M Sitrusrens før jeg satte på klistremerket. Dette var det siste jeg gjorde med eksteriør. Det var utrolig fint vær denne dagen, så jeg trillet bilen etterhvert ut, og knipsa noen bilder av doningen... Nøt synet litt, for så å kjøre bilen inn igjen. Avslutta så dagen med å rydde opp etter eksteriørbehandlinga, så gikk jeg inn og lada opp til interiørdag dagen derpå... Dag 10 (tidsforbruk: 8 t.) Interiør. Dette var den tiende dagen jeg hadde bilen, og hadde som mål å bli ferdig. Dette betydde at jeg hadde en dag på meg til å ta alt av interiør. Klarte jeg det? Vel vi får se. Produktene som ble brukt denne dagen var hvertfall følgende... [*]Surfex HD 1:0 [*]Surfex HD 1:5 [*]SV Detaljkost [*]SV Pneu [*]SV Seal Feed [*]SV Protecton Matt [*]SV Leather Cleaner [*]SV Leather Milk [*]SV påføringspute i stoff [*]SV Frotéhåndkle [*]SV Skinnbørste [*]Nanolotus Mikrofiber [*]CG Green Clean 1:8 [*]CG Fabric Guard [*]BilXtra Tørr- og Våtstøvsuger [*]Meguiar's Tekstilbørste [*]Meguiar's NXT Glass Cleaner [*]Torky Tørkepapir Startet med å ta ut alle matter, alle ting i alle mulig rom, i tillegg til å kaste rusk og rask som jeg fant. Var en del saker ja... Fint vær denne dagen også, og dama sa hun hadde lyst til å hjelpe meg litt, og det er jo hyggelig. Jeg sa at hun kunne være med på å vaske gummimattene. Så da ble de bært ut, og jeg satte hu i sving med Surfex HD 1:5... Jobbet inn med detaljkost... ...deretter avspylt og hengt opp til tørk. Etter at mattene hadde fått lufttørket under en vifte inne i kjellerstua, påførte vi Swissvax Pneu (matt) og jobbet det utover med Pneu-kosten: Behandlet vs. ubehandlet: Det var alt hun ble med på, men det var da noe, og det var morro å ha med madammen på litt detailing. Jeg satte igang med grundig støvsuging. Gulv på førerplass før: Etter støvsuging; trenger helt klart rens også: Etter en god stund hadde jeg støvsugd hele bilen ferdig... La så bagasjeromsmatta tilbake: Så var det klart for våtrensing, og filteret må settes på støvsugeren: Klare for action med Green Clean 1:8 og en flaske rent vann: 1.) Sprayet på GC: 2.) Etter 1-2 min. børstet jeg skikkelig med tekstilbørsten: 3.) Sugde opp den verste dritten med våtstøvsugeren: 4.) Dynket området med vann: 5.) Sugde opp igjen, grundig, og tok av munnstykket for å komme til på vanskelige plasser: Slik ble alt renset. Foran på passasjerplassen tok jeg av nettingen for å komme til skikkelig: Ferdig renset passasjerplass: Ferdig renset bak: Ferdig renset førerplass: Litt "spacet" bilde, men det var hvertfall mye groms i bøtta etterpå... Så stod skinnesetene for tur, så da fant jeg frem Swissvax-settet. Før jeg begynte prøvde jeg og fjerne hår fra hullene med en hårbørste. Var sykt mange hår som satt fast i setene... Så gikk jeg løs med Leather Cleaner. Sprayet på og lot det virke ett minutt... Børstet med skinnbørsten: Dro ut mye dritt fra setene slik... Slik ble alle setene renset. Ventet litt med Leather Milk. Vasket først dashbord, dørtrekk, og alt av plast/vinyl osv. i bilen, med varmt vann, GC 1:8 og mikrofiber... Vasket også over alle rutene på innsiden med NXT glassrensen. Ferdig vasket bil: Protecton Matt ble påført på dashbordet og på dørtrekk. Leather Milk ble så påført på skinnsetene med den hvite påføringsputen, og to lag med CG sin tekstilforsegling ble lagt på tekstilen i gulvet (ingen bilder fra dette desverre). Etter det rettet ble alle gummilistene rundt dørene renset med Surfex HD og tørkepapir, deretter påførte jeg Seal Feed. Påført meg fingrene: Dette fikk stå og trekke over natta. Morgenen etter buffet jeg av dørlistene... ...la gulvmattene tilbake på plass... ...og satte på skiltene igjen. Ferdigbilder. Hadde håpet på samme vær som da jeg tok bildene før start (overskyet), for å få 100% perfekt gjengivelse av omvendelsen, men det var desverre halvveis sol gjennom tåke isteden. Det måtte bare bli sånn, jeg kan ikke styre været akkurat. Her er hvertfall ferdigbildene av bilen: Oppsummering. Jeg er godt fornøyd med resultatet på denne bilen. Dette er den desidert hardeste lakken jeg har vært borti, men med roterende og grove kombinasjoner skjønner jeg nå at man kommer veldig langt. Denne bilen var veldig stor, og krevde mye tid (tilsammen 56 t.) og energi, men jeg er godt fornøyd med at jeg fullførte den uten å gi opp underveis selvom det til tider var litt demotiverende å ta en så svær stasjonsvogn. Dette er nok den bilen jeg er mest fornøyd med, alt-i-alt, og det er også den bilen jeg har fått best betalt for. Jeg føler at jeg får Makita'en mer og mer "i henda" og gleder meg til å ta flere biler med roterende. Jeg håper dere som orka å lese hele denne S&S'en, fikk gleden av det. Tusen takk for at du tok deg tid til å se på mitt arbeid. På gjensyn folkens! 57 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Makki_ 1 099 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Dette så ut som sykt mye jobb Fantastisk sluttresultat! Cred of coz.. Synes dere bør krever minst 6mnd med gratis husleie nå.. BTW: Gummi/plast listverket under rutene, har de fått noe behandling? Noen meter med lister det Siter Makki's CarSPA Koch-Chemie®: Excellence for Experts Colourlock®: Get the best out of your leather! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan-H 17 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Steike bra jobba! Skal ha godt med pågangsmot for å holde på i ti dager. Upåklagelig sluttresultat, grundig jobb og grundig dokumentert underveis. Er på tredje pc-en nå for å få lest denne ferdig. De to første døde av ram-mangel mens bildene lastet Bruker mine siste kb på å servere en cred. Siter [b]2006 Volvo V70 2.0T[/b] [s]2001 Volvo S60 2.4[/s] [s]2003 Volvo V40 1.6[/s] [s]1988 Nissan Sunny 1.3[/s] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Steike for en langdryg jobb! Cred er selvsagt for det resultatet Eier bør være fornøyd med å levere fra seg en 5 år gammel bil, for så å kunne hente den igjen - bedre enn ny! Fornøyelig lesing en torsdags morgen! Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandera 168 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Utrolig bra jobbet Simen. Kan godt skjønne at det er tungt å holde på så lenge som du gjorde. Cred er velfortjent her. Siter Asbjørnsen Automobilvaskeri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Vanvittig bra jobb Simen, og ikke minst en meget bra writeup Støvinga roer seg etterhvert som du blir bedre kjent med den grønne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christoffer H 257 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Meget, meget bra jobba, Simen! Lest igjennom hele tråden nøye, og denne syntes jeg trenger en plass i "Hall of fame" Står virkelig respekt av en slik jobb Den grønne knappen er trykket på (prøvde og trykke på den fler ganger, men gikk bare og trykke en gang ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hogstad 283 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Pent Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Denne ble seende helt utrolig bra ut, både innvendig og utvendig. Det er ingen fare for at noe blir oversett så grundig som du går til verks! Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsta 49 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Imponerende jobb og writeup! Du fikk ikke problemer med at rensen og leathet milken la seg i porene i skinnsetene? Cred er selvfølgelig gitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkkarl 20 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 flott arbeid og dokumentasjon på denne jobben har.. sef.. cred for den.. Siter Johan Kyrre Karlsen Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod. KYRRES HOBBYPOLERING Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders_Aa 151 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Du har virkelig gått grundig til verks både mtp. jobb og writeup! Kanskje du får jobben i å rengjøre sommerhjula òg? Cred for en veldig bra jobb og flott S&S! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Denne bilen her ble jaggu strøken...! Creds! Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 MEGET bra jobb Simen, og som vanlig utrolig bra writeup. Du må bare få lært deg litt vannsliping nå, så får du tatt de siste ripene også. Ble det ikke gjort noe i motor rom (var vel etter min mening det eneste som manglet for å få en komplett jobb som hadde passet i HOF) Cred er servert. Imponerende jobb og writeup! Du fikk ikke problemer med at rensen og leathet milken la seg i porene i skinnsetene? Cred er selvfølgelig gitt. Dette pleier ikke være noe problem, ettersom SV leather milk er såpass tynn, at den trekker inn i "sidene" på hullene. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 5 April, 2012 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Enormt stor og grundig detail-jobb. Mercedes er tidkrevende å maskere særlig rundt dører, lister og rails på taket. Imponerende grundig og tidkrevende jobb med felger og hjulbuer også. Nesten 60 timers detail og et flott resultat sier alt egentlig. Må bare gjenta, en detail helt i toppskiktet dette her. Cred har sjelden vært mer fortjent! Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Dette så ut som sykt mye jobb Fantastisk sluttresultat! Cred of coz.. Synes dere bør krever minst 6mnd med gratis husleie nå.. BTW: Gummi/plast listverket under rutene, har de fått noe behandling? Noen meter med lister det Takker! Ja det var det gitt. Stor bil = stor jobb. Gratis husleie? Hmmm den skjønte jeg ikke helt, hehe. Listene under vinduene gjorde jeg ikke noe med nei, de var av en slags plast som jeg var litt usikker på. Forslag til noe som kan brukes på slikt kanskje? De ble jo hvertfall vasket da. Steike bra jobba! Skal ha godt med pågangsmot for å holde på i ti dager. Upåklagelig sluttresultat, grundig jobb og grundig dokumentert underveis. Er på tredje pc-en nå for å få lest denne ferdig. De to første døde av ram-mangel mens bildene lastet Bruker mine siste kb på å servere en cred. Takk ska du ha. Trenger litt pågangsmot for det ja, men resultatet og pengene kom jo godt med etterpå da. Haha ja det ble en del bilder gitt, iPad'en min sliter med å laste ned alt her på hytta hehe.. Takk for at du ofra dine siste kb på meg da! Steike for en langdryg jobb! Cred er selvsagt for det resultatet Eier bør være fornøyd med å levere fra seg en 5 år gammel bil, for så å kunne hente den igjen - bedre enn ny! Fornøyelig lesing en torsdags morgen! Takker og bukker Thomas, hyggelig å høre! Utrolig bra jobbet Simen. Kan godt skjønne at det er tungt å holde på så lenge som du gjorde. Cred er velfortjent her. Takk for det jalmar. Vanvittig bra jobb Simen, og ikke minst en meget bra writeup Støvinga roer seg etterhvert som du blir bedre kjent med den grønne Tusen takk skal du ha. Jasså? Kanskje jeg bruker for mye produkt, eller kjører for lenge? Send meg gjerne tips via PM, om du har noen konkrete tips. Ellers blir jeg nok bedre kjent med den etterhvert ja. Meget, meget bra jobba, Simen! Lest igjennom hele tråden nøye, og denne syntes jeg trenger en plass i "Hall of fame" Står virkelig respekt av en slik jobb Den grønne knappen er trykket på (prøvde og trykke på den fler ganger, men gikk bare og trykke en gang ) Takk, takk! Det var da voldsomt. Hehe takker for cred Christoffer! Pent Cred! Takk! Denne ble seende helt utrolig bra ut, både innvendig og utvendig. Det er ingen fare for at noe blir oversett så grundig som du går til verks! Syntes det ble ganske bra ja. Tusen takk Geir! Imponerende jobb og writeup! Du fikk ikke problemer med at rensen og leathet milken la seg i porene i skinnsetene? Cred er selvfølgelig gitt. Takk for tilbakemelding! Fikk ikke problemer med det nei, men det lønner seg å prime pad'en litt ved å f.eks. brette den på midten der man har på litt leather milk. Fikk litt nedi ett par av hullene på passasjersetet foran, men det var, som Tommy sier, ikke noe problem. Det trakk inn i sidene av hullet. flott arbeid og dokumentasjon på denne jobben har.. sef.. cred for den.. Takk skal du ha jkkarl! Du har virkelig gått grundig til verks både mtp. jobb og writeup! Kanskje du får jobben i å rengjøre sommerhjula òg? Cred for en veldig bra jobb og flott S&S! Det har jeg faktisk fått. Sommerhjula hans er mye finere også. Det er 19" felger med mange eier. Takk for cred! Denne bilen her ble jaggu strøken...! Creds! Thank you thank you! MEGET bra jobb Simen, og som vanlig utrolig bra writeup. Du må bare få lært deg litt vannsliping nå, så får du tatt de siste ripene også. Ble det ikke gjort noe i motor rom (var vel etter min mening det eneste som manglet for å få en komplett jobb som hadde passet i HOF) Cred er servert. Tusen takk! Ja det må jeg få prøvd snart, har jo faktisk utstyr til det. Rørte ikke motorrom nei, da jeg er litt nervøs for motorvask pga at jeg fikk trøbbel etter første gang jeg prøvde det. Og det til tross for tildekking osv. Enormt stor og grundig detail-jobb. Mercedes er tidkrevende å maskere særlig rundt dører, lister og rails på taket. Imponerende grundig og tidkrevende jobb med felger og hjulbuer også. Nesten 60 timers detail og et flott resultat sier alt egentlig. Må bare gjenta, en detail helt i toppskiktet dette her. Cred har sjelden vært mer fortjent! Takk skal du ha Øyvind. Ja det tok veldig mye tid det der, men det må jo taes det også da. Tusen takk for flotte ord! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest kuttakmina Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Dette var veldig bra skrevet for oss som kan lite om bilpleie. Fikk en del svar på det jeg lurte å!! Takk for det. Resultatet av all den jobbingen viser seg til å være perfekt A++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MadsH 44 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Magisk Cred! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 5 April, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Dette var veldig bra skrevet for oss som kan lite om bilpleie. Fikk en del svar på det jeg lurte å!! Takk for det. Resultatet av all den jobbingen viser seg til å være perfekt A++ Godt å høre!, og bare hyggelig Det er en av målene mine også, og formidle det slik at "alle" kan få noe ut av det. Magisk Cred! Hehe takk skal du ha Mads! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gry 625 Skrevet 5 April, 2012 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2012 Hadde håpet på samme vær som da jeg tok bildene før start (overskyet), for å få 100% perfekt gjengivelse av omvendelsen, men det var desverre halvveis sol gjennom tåke isteden. Det måtte bare bli sånn, jeg kan ikke styre været akkurat. Her er hvertfall ferdigbildene av bilen: Ha-ha optimiiiiist Flott jobb Siter ...o.O... småbarnsmor ...o.O... '13 BMW F31 316d og en '00 BMW E46 323Ci x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km - mangler fremdeles en søt sportsbilLoggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.