Gå til innhold
Iby

Fjerne swirls fra titansølv BMW Z4

Recommended Posts

Iby    0
Iby

Hei, etter å ha lest og fugt med på forumet i ca ett år er det tid for vårshine av Z4'en. Har flex roterende og scholl polish + pads, samt en kestrel Das Pro DA.

Sliter med å finne swirlsene, utenom når eg står i direkte sollys. Tips?

Primært vaskeriper. Lite RDS og andre defekter. Håpte å slippe unna med to steg før CF og Insignis V2.

Alle tips mottas med takk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Du trenger en sterk arbeidslampe og kikke i alle vinkler for å få se vaskeripene når du jobber.siden du har lest en del her så regner jeg med at du finner egnede komboer til denne jobben selv :)

Endret av hmsilset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Sørg for god belysning fra alle vinkler. Gjerne noen soler plassert rundt om i rommet / garasjen. Prøv deg frem. Om du først er i gang så ta gjerne hele bilen så vil du se at plutselig er den swirls-fri :)

Lys er alfa-omega i denne sammenheng. Se nært lakken med riktig vinkel, hvor lampen reflekteres i lakken.En to stegs vil nok holde.

Prøv deg frem med en medium polish først på Das'en. Om den ikke tar nok så kjører du på med roterende. Vær oppmerksom med å maskere alle panelene du tar (om du tar døren, maskerer du fremskjerm og bakskjerm (evt. bakdør i tillegg til dørhåndtak)) slik at du ikke sliper i kantene. Dette kan brenne igjennom.

Etter et litt jobbing med roterende er du klar for å kose med Dasen. Kjør på med finere polering.

Edit.: sjefen kom før meg!

Endret av Meringdal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Hei, etter å ha lest og fugt med på forumet i ca ett år er det tid for vårshine av Z4'en. Har flex roterende og scholl polish + pads, samt en kestrel Das Pro DA.

Sliter med å finne swirlsene, utenom når eg står i direkte sollys. Tips?

Led lykt, også må du bare variere avstanden (og vinkel) fra lakken til du finner dem.

Setter du halogen lampe® fremme på hjørnet av bilen pekende på skrått mot bilen, også setter du deg på huk helt bak på bilen, ser du ihvertfall det som er av andre defekter veldig godt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Sørg for god belysning fra alle vinkler. Gjerne noen soler plassert rundt om i rommet / garasjen. Prøv deg frem. Om du først er i gang så ta gjerne hele bilen så vil du se at plutselig er den swirls-fri :)

Lys er alfa-omega i denne sammenheng. Se nært lakken med riktig vinkel, hvor lampen reflekteres i lakken.En to stegs vil nok holde.

Prøv deg frem med en medium polish først på Das'en. Om den ikke tar nok så kjører du på med roterende. Vær oppmerksom med å maskere alle panelene du tar (om du tar døren, maskerer du fremskjerm og bakskjerm (evt. bakdør i tillegg til dørhåndtak)) slik at du ikke sliper i kantene. Dette kan brenne igjennom.

Etter et litt jobbing med roterende er du klar for å kose med Dasen. Kjør på med finere polering.

Edit.: sjefen kom før meg!

Hehe, kjekt å ha sjefstittel så lenge jeg beholer den ;) Maskering på kanter er ganske lurt ja! Mellom dører og fra lakkert metall og overgang mor lakkert plast bruker jeg oftest å maskere.Mot dører bruker jeg oftest å føre maskina litt raskere frem og tilbake for å ikke legge paden mot kanten lenge, og dermed brenne igjennom klarlakken.

Sånn gjør jeg det ofte.Litt vel rask ett par ganger ser jeg :P

Endret av hmsilset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anders_Aa    151
Anders_Aa

Er det mer eller mindre normalt å kjøre så "lenge" på hvert panel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
pasi    1
pasi

Er det mer eller mindre normalt å kjøre så "lenge" på hvert panel?

X2 ??? :shocking2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

Er vel ikke unormalt om lakken krever det å kjøre så lenge:

Men hadde det vert meg...

Mindre arbeids område, med dertil mindre produkt

Mer "systematisk" kjøring 50/50 overlapp pr pass så en har mer kontroll på hvor en har vert på panelet og jevnt like mye jobbing. Hele passset på langs eller på tvers

Mindre pad på utsiden av kanter.....

Og når en "må" kjøre på utsiden av kanter... ned med hastighet og ørlitegran kanting slik at du altid lar paden gå av kanten ikke i mot....

Jeg syntes mye der ser "skummelt" ut...

Endret av Torgeir/TAS
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Titansilber er en nydelig farge og lakk å jobbe på. :)

Den er hard, men s17+ på gul scholl/cg mpt fjerner lett vaskeriper. For å fjerne rds må du på s3gold eller s2orange. Lakken er hard.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iby    0
Iby

Takk for gode tips. Satser på å få gjort dette i løpet av påskedagene.

S17+ på gul nevnes og det var den eg har sett for meg å starte med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

S30+ på oransje Scholl er fin å avslutte med før voks. Men det er ingen vits i å bruke CF etter at du har korrigert lakken din.

Du har da allerede fjernet tørr, død og oksidert lakk, så CF (kjemisk lakkrens) vil ikke ha noen funksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tom Christian    26
Tom Christian

Trenger ikke god belysning om du kjører S30, for da er du helt sikker på at det er bra uansett;)

På orange pad såklart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
F16    34
F16

Hei hmsilset

Har sett på videoen din men lurer på vad bruker du for og fjerne polish fra gummilistene rund vinduet hvor maskeringen gikk opp?

Mvh F16

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Har man speilrefleks så kan man kjøre -1 / -2 EV og "blitse" seg fram til defekter i lakken også. Eneste problemet blir auto-fokusere, men regner med at de fleste kjøre full manuell på sine kameraer? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Er vel ikke unormalt om lakken krever det å kjøre så lenge:

Men hadde det vert meg...

Mindre arbeids område, med dertil mindre produkt

Mer "systematisk" kjøring 50/50 overlapp pr pass så en har mer kontroll på hvor en har vert på panelet og jevnt like mye jobbing. Hele passset på langs eller på tvers

Mindre pad på utsiden av kanter.....

Og når en "må" kjøre på utsiden av kanter... ned med hastighet og ørlitegran kanting slik at du altid lar paden gå av kanten ikke i mot....

Jeg syntes mye der ser "skummelt" ut...

Ga deg cred der!Er derfor jeg legger ut videoer.For å få mer kunnskap.Skulle brukt mindre pad på kanten der ja.

Grunnen til mye rar styring i alle retninger der var at jeg ville jobbe der det var mest riper. :)

Har sett minst like lange pass som dette, og da med samme produkter og mye bedre detailere enn meg.Ser på meg selv som nybegynner 50 biler til ;)

Ser nærmere på videoen min nå, og selv om det er den hardeste lakken jeg har vært borti omtrent, så er kjøringa mot den kanten ikke bra.Denne filmen ble laget for få måneder siden, men har forandra en del siden da.Har små pader og baklater klar til bruk hele tiden.Ikke vits å ta sjanser når det tar 15 sekund å bytte til annen bakplate.

F16 Kan tørke rent, vaske osv.

Endret av hmsilset

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Iby    0
Iby

S30 på gul som avslutning altså. Greit å vite at eg kan droppe CF. Ingen vits å avslutte med sort pad/s40?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Ikke på gul, det er en cuttingpad.

Oransje er godt egnet til s30+.

s30+ avslutter perfekt på din lakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

S30 på gul som avslutning altså. Greit å vite at eg kan droppe CF. Ingen vits å avslutte med sort pad/s40?

S30+ og S40 skal ikke brukes på sort pad, men på oransje (Schollpad, hvertfall).

Endret av Christer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
atler    1
atler

Er gul Uber samme som oransje Scholl? Har de liggende så da slipper jeg kanskje å handle flere pads.

Tenkte jeg skulle ta vårpussen med S30+ (med DA). Er det en bra plan, eller burde jeg ha mer cut? Har ikke så mye riper - lakken er ganske ny fortsatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 699
Tyggern

Er gul Uber samme som oransje Scholl? Har de liggende så da slipper jeg kanskje å handle flere pads.

Tenkte jeg skulle ta vårpussen med S30+ (med DA). Er det en bra plan, eller burde jeg ha mer cut? Har ikke så mye riper - lakken er ganske ny fortsatt.

Nei, Gul über mer mer lik gul scholl. Det er en cutting pad

über er det grønn eller blå du vil ha (normalt) til S30/40

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig